instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

راهنمای خرید سنتور موسوی

راهنمای خرید سنتور موسوی

سازندگان سنتور نام خود را به عنوان برند روی سنتور می‌نویسند مثل سنتور موسوی که ساخته‌ی استاد حمید موسوی از بهترین سازندگان سنتور ایرانی است. در مقاله راهنمای خرید سنتور موسوی شما را با انواع سنتور موسوی و اجزا و مواد به کار رفته در آن‌ها آشنا می‌کنیم.

راهنمای خرید سنتور موسوی

راهنمای خرید سنتور موسوی

راهنمای خرید سنتور موسوی

در این مقاله سه مدل از بهترین سنتور موسوی رو براتون معرفی کردیم تا خرید بهتری داشته باشید.

سنتور موسوی ساپلی

راهنمای خرید سنتور موسوی

راهنمای خرید سنتور موسوی

سنتور موسوی که جز سنتورهای حرفه‌ای ساخته شده توسط استاد موسوی است و به سنتور نوازان حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود، در صفحه‌ی آن از چوب آفریقایی ساپلی استفاده شده که استفاده از این چوب باعث شده صدای این سنتور نسبت به سایر مدل‌ها متمایز باشد.

مهر سفارشی سنتور موسوی در سمت چپ کلاف و بالای سیم گیرها قرار دارد. کفه و کلاف این سنتور از چوب گردو و قسمت پیشانی یا همان جلوی کلاف این ساز نیز با چوب گردو به صورت معرق کاری به خوبی تزئین شده و باعث زیبایی این ساز می‌شود.

راهنمای خرید سنتور موسوی - سنتور موسوی ساپلی

راهنمای خرید سنتور موسوی – سنتور موسوی ساپلی

این ساز به گونه‌ای طراحی شده که در مقابل رطوبت مقاوم است یعنی برای مقاوم‌سازی آن از روشی استفاده شده که باعث می‌شود در مناطق مرطوب ساز آسیب نبیند، گل‌ها و سوراخ پایین کلاف پر شده‌اند تا رطوبت وارد جعبه طنینی ساز نشود و این سنتور ضد رطوبت یا به اصطلاح رطوبتی است. خوب گره خوردن سیم‌ها در سمت سیم گیر و آبکاری اتوماتیک گوشی‌ها در سمت دیگر کلاف و کیفیت سوراخ کاری و برقو کاری در این‌بخش از ویژگی‌های خوب این سنتور می‌باشد.

از ویژگی‌های خوب صدای این سنتور، کیفیت صوتی سیم‌های زرد و ماندگاری صدای سیم‌های سفید (زیر) در فضا است.

سنتور موسوی یک مهر ویژه

راهنمای خرید سنتور موسوی

راهنمای خرید سنتور موسوی

تعداد مهر در یک سنتور نشان دهنده‌ی درجه کیفیت آن است و اگر اصطلاح ویژه در آن به کار رفت یعنی نسبت به مدل ساده‌ی آن برتری‌هایی دارد. سنتور یک مهر ویژه موسوی نیز مدل مرغوبتر از سنتور یک مهر ساده است که از چوب با کیفیت‌تر و صدای بهتری برخوردار است و صدا و ساخت خوبی دارد که برای افراد سطح متوسط گزینه‌ی مناسبی است.

شکل شیطانک‌ها، طراحی گل‌ها، جنس چوب خرک و چیدمان آن‌ها و چیدمان گوشی‌ها و سیم گیرها از ویژگی‌های خوب این سنتور می‌باشند. جنس بدنه‌ی اصلی ( صفحه رویی، کفه و کلاف) از چوب گردوی راه راست و با کیفیت است و با رنگرزی، رنگ ساز را قهوه‌ای تیره و مات نشان داد‌اند. سیم‌های زرد و سیم‌های سفید و سیم‌های پشت خرک دارای صدایی خوب و یک دست می‌باشند.

راهنمای خرید سنتور موسوی - سنتور موسوی یک مهر ویژه

راهنمای خرید سنتور موسوی – سنتور موسوی یک مهر ویژه

با توجه به اینکه سیم گیرها به خوبی سیم‌ها را پشتیبانی کرده و گوشی‌ها در کلاف راست به خوبی چفت شده‌اند باعث می‌شود که در هنگام نواختن ساز کوک را به خوبی نگه دارد و از کوک خارج نشود که ویژگی بسیار مهمی است. این سنتور مدل رطوبتی نیز دارد که مخصوص مناطق مرطوب است.

سنتور موسوی دو مهر ساده

راهنمای خرید سنتور موسوی

راهنمای خرید سنتور موسوی

این سنتور با توجه به اینکه تعداد مهر آن از مدل یک مهر ساده و ویژه بیشتر است، نسبت به آن‌ها دارای کیفیت ساخت و صدای بهتری نیز می‌باشد و در تمام محدوده ساز صدایی نرم، قوی و یکدست دارد و برای نوازندگان سطح متوسط  و حرفه‌ای گزینه‌ی بسیار مناسبی می‌باشد. برای ساخت این سنتور از چوب گردوی مرغوب استفاده شده و صفحه و کلاف و کفه به بهترین شکل به هم متصل شده‌اند.

چوب صفحه‌ی زیرین یا همان کفه، دارای طرح ابری است که نشان دهنده‌ی چوب با کیفیت آن است. برای کلاف راست و چپ که گوشی‌ها و سیم گیرها روی آن قرار دارند از چوب راه راست قوی استفاده شده است. برای اینکه ساز به خوبی کوک خود را نگه دارد، گوشی‌ها از نوع آهن و آبکاری اتومات دوبل هستند و به خوبی برقو خورده‌اند.

راهنمای خرید سنتور موسوی - سنتور موسوی دو مهر ساده

راهنمای خرید سنتور موسوی – سنتور موسوی دو مهر ساده

همچنین کیفیت خرک و فرم و پرداخت شیطانک‌ها در این سنتور نسبت به مدل‌های یک مهر بهتر می‌باشد. در این سنتور رگلاژ کردن و دسترسی به پل‌ها  با ابزار مربوطه از طریق سوراخ روی قسمت پایین کلاف از ویژگی‌های خوب آن می‌باشد، به وسیله‌ی این سوراخ‌ها و پل کش می‌توان پل‌های سیم‌های زرد و سفید و سیم‌های پشت خرک را جابجا کرد.

متعلقات همراه سنتور موسوی

راهنمای خرید سنتور موسوی

راهنمای خرید سنتور موسوی

این سنتور معمولا به همراه جعبه چرمی یا فومی، آچار کوک و مضراب سنتور برای نگهداری  و استفاده از این ساز ارائه می‌شوند.

انواع دیگر سنتور موسوی

  • سنتور موسوی یازده خرک (فاکوک)
  • سنتور موسوی یاس
  • سنتور موسوی دو کوک (سوپرانو)
  • سنتور موسوی چهارده خرک
  • سنتور موسوی دوازده خرک کروماتیک
  • سنتور موسوی یک مهر ساده
  • سنتور موسوی یک مهر ساده
  • سنتور موسوی دو مهر ساده
  • سنتور موسوی یک مهر ویژه
  • سنتور موسوی دو مهر ویژه
  • سنتور موسوی حرفه ای

مقایسه سنتور های دلشاد موزیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید