instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

ویولن یک ساز نسبتا قدیمی، با سابقه‌ای طولانی مدت است. اولین نسخه از این ساز زیبا در سال ۱۵۰۰ ارائه شد. این ساز نسخه‌ای بسیار ظریف بود که صدای دلنشینی را از خود تولید می‌کرد. امروزه نیز این ساز با عنوان نمونه سنتی ویولن شناخته می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

با گذشت زمان (حدود دو قرن) تغییرات بسیار زیادی در ساختار این ساز صورت گرفت، مخصوصا خانواده آماتی، جووانی باتیستا گوادانینی، خانواده گوارنر و آنتونیو استرادیواری تلاش‌های فراوانی جهت تکمیل ساختار این ساز انجام دادند و موفق هم بودند.ساز ویولن یکی از مشهورترین سازهای ارکسترال است و از خانواده سازهای زهی به شمار می‌رود.

به دلیل تلاش‌های صورت گرفته در به کمال رساندن ویولن، امروزه شاهد انواع مختلف آن‌ها از جمله ویولن آکوستیک، ویولن الکتریک و… هستیم که در ادامه مطلب هر یک را به طور دقیق برایتان توضیح خواهیم داد تا با تفاوت‌ های انواع ویولن آشنا شوید.

ویولن آکوستیک

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

برای آشنایی با تفاوت‌ های انواع ویولن، یکی از قدیمی ترین نمونه‌ها را نیز باید در نظر بگیریم. ویولن آکوستیک درست بر خلاف نوع الکتریک، بدنه‌ای تو خالی دارد که جهت تقویت ارتعاشات سیم‌ها بدین شکل طراحی شده است.

ویولن آکوستیک اغلب دارای بدنه یا رزوناتور است تا صدا را تشدید کند و به راحتی شنیده شود. از نظر وزنی باید گفت که ویولن آکوستیک بسیار سبک است، زیرا همانطور که گفتیم بدنه‌ای تو خالی دارد که حدود ۴۸۰ گرم وزن دارد.

ویولن آکوستیک از یک پل کلاسیک که واقع بر بدنه آن است، استفاده کرده تا فشار سیم‌ها برقرار و ثابت باشد. پلی که ذکر کردیم، رسیدن ارتعاشات سیم‌ها را به بدنه آسان تر می‌سازد.

ویولن آکوستیک با استفاده از ۴ سیم نواخته می‌شود: G (Sol)، D (Re)، A (La)، E (Mi). همچنین ظاهری مشابه با مابقی ویولن‌ها دارد و اغلب شامل قطعات ضروری (مانند سوراخ f، بخش حلزونی یا scroll و…) است.

در نهایت برای بیان تفاوت‌ های انواع ویولن، لازم به ذکر است که ویولن آکوستیک صدایی کلاسیک دارد و اغلب برای مکان‌هایی که از این نوع موسیقی لذت می‌برند مناسب است.

ویولن سل

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

اگر می‌خواهید تفاوت‌ های انواع ویولن‌ها را بدانید، لازم است به ویولن سل نیز توجه کنید. این ویولن نیز مانند باقی موارد از یک نوع چوب ساخته شده است و دارای قطعات مشابه زیادی نسبت به انواع دیگر است.

اما تفاوت‌ های انواع ویولن را نیز نباید دست کم گرفت. ویولن سل اندازه‌ای درست میان باس و ویولا دارد. از ویولن باس کمی کوچک تر است و از ویولن ویولا کمی بزرگ تر است.

سیم‌های ویولن سل کمی بلند تر و ضخیم تر از ویولن‌های معمولی است. نحوه نواختن آن نیز به صورت نشسته است. نوازنده باید آن را میان دو پای خود قرار دهد و به طور نشسته شروع به نواختن کند.

از آن جایی که ویولن سل، با گذشت زمان بسیار مشهور شده است، می‌توان گفت که برای تهیه و یادگیری آن به هیچ مشکلی برخورد نخواهید کرد. اغلب صدای این ویولن با دابل باس مقایسه می‌شود، همچنین لازم به ذکر است که صدایی قوی تر و کمی بلند تر از گیتار دابل باس دارد.

ویلون الکتریک

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

جهت بررسی تفاوت‌ های انواع ویولن، لازم است ویولن الکتریک رو مثل گیتار الکتریک که یکی از جدید ترین، اما پر کاربرد ترین انواع ویولن است، نیز در نظر بگیریم.

اغلب در اشکال و اندازه‌های متفاوتی ارائه می‌شوند. بر خلاف ویولن آکوستیک بدنه‌ای محکم و جامد دارد. گرچه اندازه و طرح آن بیش تر بستگی به شرکت تولید کننده ویولن دارد. اغلب نوازندگان سعی دارند با الگو گرفتن از گیتار‌های الکتریکی، ویولن الکتریک نیز بسازند.

در ادامه تفاوت‌ های انواع ویولن، لازم به ذکر است که ویولن الکتریک به وسیله یک میکروفون کوچک (پیک آپ) که به پل متصل شده است، (درست مانند گیتار الکتریک) صدای زیبایی تولید می‌کند. در نهایت این صدا توسط یک تقویت کننده به بیرون منتقل خواهد شد. به دلیل وجود این تقویت کننده است که ما صدایی بسیار بلند نسبت به ویولن‌های دیگر می‌شنویم.

صدای ویولن الکتریک، تقریبا شبیه به ویولن آکوستیک است، اما بسیار بلند تر و رسا تر نواخته می‌شود. جالب این جا است که این صدای رسا در انواع و اقسام ژانر‌ها از جمله پاپ، کلاسیک و راک مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل صدای بلند خود، طرفداران بسیار زیادی را پیدا کرده است.

ویولن آلتو (ویولا)

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

این نمونه برای بزرگسالانی که به تازگی آموختن ساز ویولن را آغاز کرده‌اند بسیار مناسب است. جزو بهترین انواع ویولن از نظر نواختن در جمع‌های گروهی محسوب می‌شود، به همین دلیل است که اغلب مورد نظر افراد مبتدی و تازه کار قرار می‌گیرد.

جهت بررسی تفاوت‌های انواع ویولن، باید ذکر کرد که نواختن ژانر‌های مختلف موسیقی با این ویولن بسیار ساده تر بوده و ساختاری شبیه به ویولن معمولی و اولیه دارد، اما لازم به ذکر است که صدای ویولن ویولا کمی آرام تر از ویولن‌های معمولی است.

صدایی بسیار گرم، عمیق و دلنواز دارد. همچنین به سادگی با ساز‌های مختلف دیگر ترکیب شده و مکمل آن‌ها می‌شود. به همین دلیل است که اولین انتخاب آهنگسازان در کنسرت‌ها است. اندازه ویولا کمی بزرگ تر از ویولن‌های معمولا است و آن چنان تفاوتی ندارد.

تفاوت های ویلون و ویولا

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

  1. ویولن یا Violin: ویولن یکی از پرکاربردترین سازهای ارکسترال است که در ساخت آن از چوب صنوبر و احشای مپل استفاده می‌شود. ویولن چهار سیم دارد که از بالا به پایین به ترتیب G-D-A-E نامیده می‌شوند. برای نواختن ویولن نیاز به کمان دارید که با آن سیم ها را بکشید. ویولن در اندازه های مختلفی از جمله Full-size، ۳/۴، ۱/۲، ۱/۴ و ۱/۸ تولید می‌شود.
  2. ویولا یا Viola: ویولا سازی است که مشابه ویولن است، اما اندازه آن کمی بزرگتر است. ویولا برای نواختن از کمان استفاده می‌کند و چهار سیم دارد که به ترتیب C-G-D-A نامیده می‌شوند. ویولا در اندازه های مختلفی از جمله Full-size، ۱۶.۵ inch، ۱۶ inch، ۱۵.۵ inch، ۱۵ inch، و ۱۴ inch تولید می‌شود.

تفاوت ویولن و ویولا: تفاوت اصلی بین ویولن و ویولا اندازه آنهاست. ویولا به طور معمول کمی بزرگتر از ویولن است و دارای صدایی تاریک تر و دلنشین تر است. همچنین سیم‌های ویولا نسبت به سیم های ویولن پهن تر هستند و نیاز به فشار بیشتری برای نواختن دارند.

به طور کلی، ویولا از ویولن در ارکستر استفاده می‌شود تا به آن صدایی دلنشین تر و گرم تر ببخشد و به تعادل صدای ارکستر که این سازها با اختلاف سایز و نوع سیم هایی که دارند، صداهای متفاوتی تولید می‌کنند.

همچنین، ویولا در برخی قطعات موسیقی به عنوان سلف‌نواز (solo) نیز استفاده می‌شود، در حالی که ویولن به صورت عمده در گروه‌های ارکستری و کنسرت‌ها به کار می‌رود. با این حال، ویولن و ویولا دو ساز بسیار زیبا و مهم در دنیای موسیقی هستند و هر کدام از آنها با ویژگی‌های خاص خودشان ارزش یکسانی دارند.

ویولن کنترباس یا دابل باس

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

در ادامه بررسی تفاوت‌ های انواع ویولن، باید گفت که نمونه‌های دابل باس در ۶ اندازه ارائه می‌شوند که نوازندگان با توجه به سایز بدن و دستانشان بهترین مورد را برای خود انتخاب می‌کنند. اما رایج ترین آن‌ها در میان بزرگسالان اندازه  است که بیش تر اوقات در کنسرت‌ها نیز مشاهده می‌شود.

آن‌ها نسبت به ویولن‌های دیگر بزرگ تر و سنگین تر هستند. به همین دلیل است که اغلب برای کودکان توصیه نمی‌شوند. ویولن دابل باس در میان انواع ساز‌های زهی، دارای صدای کم تری است.

به همین دلیل است که اغلب برای کنسرت‌های کلاسیک یا تکنوازی‌ها انتخاب می‌شود. این ساز اغلب به صورت نشسته و در میان دو پای نوازنده، نواخته می‌شود. شما برای خرید انواع ساز‌های ویولن می‌توانید به سایت دلشاد موزیک مراجعه کنید تا خریدی آسان و مطمئن داشته باشید کافی است مدل و برند ساز خود را انتخاب کنید و سفارش دهید.

مقایسه ویولن های دلشاد موزیک

ویولن تی اف TF 00800

۲۰,۷۰۰,۰۰۰ تومان

2 دیدگاه در “نگاهی به تفاوت‌ های انواع ویولن

  1. حامد گفت:

    سلام،
    در رابطه با تفاوت نوع تی اف با هافنر یا فندر و …. توضیح ندادید. این اسامی نشون دهنده چی هستن؟؟

    1. زینب محمدی گفت:

      سلام – برندهای متفاوتی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید