instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

گیتار آکوستیک بهتر است یا کلاسیک؟

گیتار آکوستیک بهتر است یا کلاسیک؟

در میان نوازندگان امروزی، ساز گیتار یکی از پر طرفدار ترین ساز ها محسوب می شود. این ساز با توجه به نیاز و موسیقی مورد نظر شما در انواع مختلفی ارائه می شود. دو نمونه از آن ها که بسیار مشهور هستند، گیتار آکوستیک و کلاسیک می باشند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که در انتخاب گیتار مورد علاقه خود مشکل دارید و نمی دانید که گیتار آکوستیک بهتر است یا کلاسیک و یا می خواهید فرق گیتار آکوستیک و کلاسیک را بدانید، لازم است ادامه مطلب را دنبال کنید تا انتخاب برایتان ساده تر گردد.

گیتار آکوستیک چیست؟

جهت بررسی سوال گیتار آکوستیک بهتر است یا کلاسیک، لازم است ابتدا با گیتار آکوستیک و نحوه عملکرد آن به خوبی آشنا شوید. گیتار آکوستیک به گیتاری گفته می‌شود که برای شنیدن آن نیازمند هیچ تقویت‌کننده‌ای نخواهید داشت. این گیتار در حقیقت دارای یک قسمت تو خالی در بدنه آن است که شامل تعدادی سیم های ارتعاشی است و صدای تولید شده به وسیله آن ها و ارتعاشات هوا به وجود خواهد آمد. همچنین لازم به ذکر است که گیتار های آکوستیک نمونه های مدرنی برای موسیقی های جدید تر به حساب می آیند.

اگر برایتان سوال پیش آمده است که گیتار آکوستیک بهتر است یا کلاسیک، لازم است بدانید که گیتار آکوستیک اغلب دارای ۶ سیم است، اما در نمونه های جدید شما می توانید شاهد ۱۲ سیم باشید که دو به دو صدایی یکسان را ایجاد کرده و هدف از تکرار آن سیم ها، تقویت صدای گیتار است. جنس سیم های ذکر شده فلزی است و بر خلاف نمونه های کلاسیک از نایلون ساخته نشده اند.

معرفی انواع گیتار آکوستیک

Yamaha-F310-TBS

این گیتار آکوستیک با استفاده از چوب صنوبر که بسیار سبک می باشد، ساخته شده است تا نواختن آن را برایتان ساده تر سازد. همچنین در ساختار آن از چوب مرانتی نیز استفاده شده است که علاوه بر دوام بالا، کیفیت و صدای بی نظیری را نیز برای شما به ارمغان خواهد آورد. صفحه انگشت گذاری که از جنس رزوود ساخته شده است، به علاوه دسته ای که از جنس ناتو می باشد، گیتاری خوش نوا را به شما ارائه کرده است.

Yamaha-F370

در ادامه بررسی سوال گیتار آکوستیک بهتر است یا کلاسیک، لازم است با Yamaha-F370 نیز آشنا شوید. با توجه به این که این ساز با استفاده از چوب های ناتو و رزوود ساخته شده است، می توان با جرات گفت که این گیتار یاماها جزو بهترین ها است. همچنین دارای ۶ سیم بوده و درست مانند نمونه های کلاسیک کوک خواهد شد تا صدایی بی نظیر را به شما ارائه کند.

گیتار کلاسیک چیست؟

برای پاسخ به سوال گیتار آکوستیک بهتر است یا کلاسیک، لازم است بدانید که گیتار های کلاسیک اغلب صدایی گرم دارند که این صدا حاصل سیم های ساخته شده از نایلون است. از آن جایی که اغلب گیتار ها دارای سیم های فولادی هستند، در نتیجه صدای متفاوت تری را ایجاد می کنند. همچنین لازم است به بدنه تو خالی آن نیز توجه کنیم که دلیل اصلی صدای گرم و غنی آن می باشد. نمونه های کلاسیک سنتی تر از انواع آکوستیک بوده و برای ساختن موسیقی های کلاسیک بی نظیر می باشند. به طور کلی گیتار کلاسیک هم در رده‌بندی گیتارهای آکوستیک است و نیاز به تقویت‌کننده خارجی ندارد. البته استثنائاتی نیز در این‌ خصوص وجود دارد؛ ولی به لحاظ شکل ظاهری شبیه به گیتار آکوستیک است.

معرفی انواع گیتار کلاسیک

  • پالادو مدل CG80 Cut 4/4

پالادو مدل CG80 Cut 4/4

در ادامه بررسی سوال گیتار آکوستیک بهتر است یا کلاسیک، لازم است با گیتار پالادو مدل CG80 Cut 4/4 آشنا شوید. از آن جایی که صفحه انگشت گذاری این گیتار از چوب صنوبر، بریج از رزوود، پشت، دسته و کناره های آن‌ نیز از چوب ماهون ساخته شده اند، می توانید شاهد کیفیت بالا و بی نظیر این گیتار کلاسیک باشید.

با توجه به دوام و کیفیت بالای آن، با اطمینان می توان ذکر کرد که صدایی بی نظیر داشته و نواختن آن‌ نیز بسیار آسان است. ویژگی دیگری که باید ذکر کنیم، قیمت مقرون به صرفه آن است. تمام ویژگی های بالا، با قیمتی بی نظیر به شما ارائه خواهند شد. از آن‌جایی که اندازه آن ۴/۴ می باشد، برای بزرگسالانی که قصد دارند نت های پیچیده بنوازند، مناسب است.

  • یاماها مدل ۲۰۲۱-Yamaha-C70

یاماها مدل ۲۰۲۱-Yamaha-C70

گیتار های سری c کمپانی یاماها از قیمت بی نظیری برخوردار می باشند. اغلب از چوب های کاج و رزوود ساخته شده اند، در نتیجه دارای صدای گرم و نوایی عالی می باشند. اندازه آن ها برای بزرگسالان تازه کار عالی خواهد بود، اما اگر قصد حرفه ای شدن در این راه را دارید، ممکن است از صدای پایین آن شکایت داشته باشید.

تفاوت های اصلی گیتار آکوستیک و کلاسیک

پس از بررسی دقیق گیتار کلاسیک و آکوستیک، حال نوبت به بررسی سوال گیتار آکوستیک بهتر است یا کلاسیک، می رسد. در حقیقت هیچ یک برتر از مدل دیگر نمی باشد گیتار آکوستیک اختراعی مدرن تر و به روز تر محسوب می شود. اغلب در تمام ژانر های موسیقی کاربرد دارد. از آن جایی که دارای سیم های فلزی می باشد، ممکن است نواختن آن نیز دشوار تر از نمونه های نایلونی باشد.

در ادامه پاسخ به سوال گیتار آکوستیک بهتر است یا کلاسیک، لازم است به چند تفاوت اصلی میان این دو نوع گیتار توجه کنید.

  • سیم ها:

    همانطور که در مطالب بالا ذکر کردیم، گیتار کلاسیک دارای سیم های نایلونی می باشد که اغلب ساختاری نرم داشته و صدای گرم تری را به شما ارائه خواهد داد. در حالی که گیتار های آکوستیک، سیم های فلزی داشته و ساختاری سخت تر از نمونه های نایلونی دارند. خود این امر یکی از بزرگ‌ترین فرق گیتار آکوستیک و کلاسیک محسوب می‌شود.

  • سایز گردن:

    اگر برایتان سوال پیش آمده است که گیتار آکوستیک بهتر است یا کلاسیک، باید بدانید که تفاوت بعدی آن ها در اندازه گردنشان می باشد. نمونه های کلاسیک دارای گردنی پهن تر می باشند که فاصله میان سیم هایشان نیز بیش تر از گیتار های آکوستیک می باشد. در گیتار های آکوستیک شما شاهد گردن های نازک تری هستید. به همین دلیل است که فاصله سیم ها نیز کم تر خواهد بود.

  • صدا:

برای پاسخ به سوال گیتار آکوستیک بهتر است یا کلاسیک، لازم به ذکر است که گیتار های کلاسیک اغلب صدایی گرم تر از نمونه های آکوستیک داشته و برای موسیقی های گرم، بی نظیر عمل خواهند کرد. در حالی که گیتار آکوستیک برای اغلب ژانر ها مناسب بوده و گرمای صدای آن کم تر از نمونه های کلاسیک می باشد.

تفاوت های اصلی گیتار آکوستیک و کلاسیک

 

·        اندازه بدنه

یکی دیگر از تفاوت‌های بارز در این دو نوع در سایز بدنه آنها است. گیتارهای کلاسیک در مقایسه با نوع آکوستیک، دارای بدنه کوچک‌تری هستند، البته در بعضی مدل‌های گیتار آکوستیک مانند پارلور اندازه بدنه بسیار شبیه به گیتار کلاسیک است.

·        فینگر بورد

به‌طورکلی سازهای کلاسیک دارای فینگر بورد پهن‌تر و صاف‌تر بوده و به همین دلیل فاصله بین سیم‌ها به نسبت گیتار آکوستیک بیشتر است. این فاصله به نوازنده این امکان را می‌دهد که راحت‌تر کار نواختن را انجام دهد. اما در مورد افراد تازه‌کار و مبتدی، این فاصله باعث کندی حرکت آنها خواهد شد.

·        سردسته

قسمت بالای گیتار که محل تنظیم سیم‌ها در هر دو نوع گیتار است، شکل متفاوتی دارد بدین صورت که گیتار آکوستیک دارای سردسته باریک و مربعی شکل است که خود باعث کمتر شدن فاصله بین سیم‌ها می‌شود. اما در مورد گیتار کلاسیک باید بگوییم که طراحی آن به صورتی است که دارای سردسته پهن و دایره شکلی بوده و فضای بیشتر بین سیم‌ها وجود دارد.

·        قیمت

یکی از مهم‌ترین فرق گیتار آکوستیک و کلاسیک به قیمت این دو محصول برمی‌گردد؛ گیتارهای کلاسیک به نسبت آکوستیک از قیمت کمتر و پایین‌تری برخوردار هستند. به همین دلیل بسیاری از نو آموختگان و مبتدیان این نوع گیتار را برای شروع کار خود انتخاب می‌کنند. البته یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود افراد گیتار کلاسیک را انتخاب نمایند، به سبک کلاسیک آن بازمی‌گردد. چرا که گیتار آکوستیک گزینه مناسب و بهتری برای سبک‌های جاز، پاپ، راک و حتی سبک‌های بلو به شمار می‌رود.

 

یادگیری کدام گیتار راحت‌تر است؟

یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در آموزش گیتار، آموزش بهتر و راحت‌تر آن است. به‌خاطر داشته باشید که این امر تا حد زیادی بستگی به تلاش، تمرین و پشتکار شما دارد. اما باتوجه‌به مطالب عنوان شده، گیتار آکوستیک به دلیل فاصله کمتر بین سیم‌ها به نسبت گیتار کلاسیک برای افراد مبتدی شاید انتخاب مناسبی نباشد. در ثانی سیم گیتار کلاسیک از تنش کمتری به نسبت نوع سیم گیتار آکوستیک برخوردار است که باعث می‌شود فشار کمتری به دست نوازنده وارد شود. به همین علت شاید بهترین گزینه باتوجه‌به مطالب عنوان شده برای افراد مبتدی گیتار کلاسیک باشد.

 

مزایا و معایب گیتار آکوستیک

این نوع گیتار در شکل و اندازه‌های گوناگون در بازار عرضه می‌شود و موردتوجه بسیاری از علاقه‌مندان این ساز قرار گرفته است. ترکیب‌های مختلف تن وود، کیفیت سخت‌افزار استفاده شده، کیفیت سیم گیتار همه‌وهمه جزو مواردی است که دست شما را در انتخاب این نوع گیتار بازمی‌گذارد. ما در این بخش از مقاله به بیان مزایا و معایب این نوع گیتار می‌پردازیم:

مزایا

  • دسته یا فرت بورد باریک
  • سیم‌های فولادی
  • سایزبندی مختلف
  • چند کاربردی بودن
  • مناسب برای اجرای ژانرهای مختلف موسیقی
  • مناسب برای اجرای سبک‌های گوناگون نوازندگی

معایب

  • قیمت بالای این نوع
  • اندازه بزرگ آن برای نوازندگان مبتدی و بعضاً کم‌سن‌وسال
  • ایجاد پینه در انگشتان برای نوازندگان این نوع گیتار.

مزایا و معایب گیتار کلاسیک

همانند دیگر انواع گیتار موجود در بازار، گیتار کلاسیک نیز دارای مزایا و معایب خاص خود بوده که در ادامه به آن می‌پردازیم:

 مزایا

  • آسان بودن نواختن افراد مبتدی با سیم‌های این نوع گیتار
  • ایجاد صدای منحصربه‌فرد
  • استفاده از پنجه در این نوع گیتار باعث پیشرفت قدرت و سرعت انگشتان می‌شود
  • امکان استفاده از مهارت‌های آموزشی این نوع در دیگر مدل‌های گیتار

معایب

  • ایجاد پینه در سر انگشتان در کار با گیتارهای آکوستیک، باعث محکم‌تر شدن پوست سر انگشتان می‌شود که این امری بسیار مفید است که در نواختن با گیتار کلاسیک ایجاد نخواهد شد.
  • پهنای دسته در این نوع گیتار برای افرادی که قصد دارند با دیگر انواع گیتار کار کنند، کمی مشکل‌ساز خواهد بود.
  • برای آموزش صدای سبک‌های موسیقی پاپ و راک در نهایت شما مجبور به‌عوض کردن گیتار خود خواهید شد که خود یکی از معایب بارز این نوع و فرق گیتار آکوستیک و کلاسیک است.

کلام پایانی

در دنیای مدرن و پیشرفته امروز، انواع گیتار در سبک‌ها و ویژگی خاص برای ارائه در صنعت موسیقی تولید می‌شود. اما هیچ قانون خاصی وجود ندارد و شما می‌توانید باتوجه‌به توانایی و علاقه خود، هر یک از انواع گیتارها را برای نواختن انتخاب نمایید. در موسیقی و آموزش آن حرف اول را علاقه و پشتکار فرد می‌زنند. به‌گونه‌ای که بسیاری از نوازندگان و موزیسین‌های برجسته، همین رویه را پیش گرفته و به یک فرد موفق تبدیل شده‌اند. اگر به دنبال این هستید که نواختن را به‌طورجدی پی بگیرید و آن را به یکی از بخش‌های مهم زندگی خود تبدیل کنید، کافی است قبل از انتخاب نوع گیتارهای موجود در بازار، اطلاعات جامع و کاملی از فرق گیتار آکوستیک و کلاسیک که هر دو از مهم‌ترین نوع گیتار هستند، داشته باشید و با اطلاع کافی اقدام به انتخاب درست و حساب شده نمایید.

 

 

2 دیدگاه در “گیتار آکوستیک بهتر است یا کلاسیک؟

  1. آزیتا گفت:

    تشکر از اطلاعات خوبی که در اختیار گذاشتین..من توی انتخاب گیتار کلاسیک و آکوستیک تردید داشتم…امکان مشاوره هست ک بتونم تماس بگیرم ؟؟؟؟

    1. علی فراهانی گفت:

      بله – حتما
      با شماره ثابت ۳۳۹۳۸۴۸۷-۰۲۱
      یا شماره همراه ۰۹۰۱۹۹۵۵۷۸۱
      تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید