instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

این ساز بیشتر برای موسیقی عربی و ترکی کاربرد دارد ویک ساز کوبه‌ای غیر ایرانی و یک پوست صدای یک طرفه است اما در ایران نیز طرفداران زیادی دارد. اگر شما هم قصد خرید تمپو را دارید مقاله راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا) به شما کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشید.

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

تمپو یا تندا به زبان اسپانیایی tempo و به زبان عربی داربوکا نامیده میشود در واقع شکل تغیر یافته تنبک است و شبیه آن است اما تفاوتهایی با تنبک دارد از جمله اینکه بدنه تنبک از چوب درست شده اما بدنه تمپو از فلز ساخته شده و همچنین روی تنبک را با پوست می‌پوشانند اما روی تمپو را با پلاستیک یا طلق می‌پوشانند.

این ساز در خوزستان، هرمزگان، کردستان، آذربایجان غربی و بوشهر و به طور کلی در مناطق جنوب و خلیج فارس بسیار رایج است و در این مناطق به تمپو، تیمپو، دمبو و دربونگه شهرت دارد. چون این ساز غیر ایرانی است کتاب جامعی برای آموزش آن وجود ندارد و بیشتر از جزوه‌های دست نویس استفاده می‌شود.

تاریخچه تمپو

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

از تمپو برای اولین بار حدود ۱۱۰۰ سال قبل از میلاد در نواحی سومر و بابل استفاده می‌شده. در معابد از آن استفاده می‌کردند و به صورت نشسته آن را می‌نواختند.

ساز تمپو یا داربوکا یکی از سازهایی است که در آمریکای جنوبی و مرکزی بسیار محبوب است و اغلب در موسیقی لاتین به کار می‌رود.

تاریخچه این ساز به قدمت‌های بسیار قدیمی بازمی‌گردد. داربوکا یا تمپو، در اصل نوعی ظرف با نوارهای چوبی است که در آن دق ها و ضرب های موسیقی تولید می‌شود. برای ساخت این ساز از چوب‌های مختلفی مانند چوب بلوط، ماهون و یا سرو استفاده می‌شود.

به طور سنتی، داربوکا توسط ساکنان آمریکای جنوبی به عنوان سازی برای ارائه ریتم و تقویت نوازندگی موسیقی بکار می‌رفت. اما با گذر زمان و با توسعه‌ی صنعت ساز‌سازی، داربوکا به سمت یک ساز شناخته شده و محبوب در بین نوازندگان موسیقی رقص و پاپ در آمریکای لاتین حرکت کرد.

امروزه، داربوکا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سازهایی که در موسیقی لاتین بکار می‌روند، شناخته شده است. از آنجایی که این ساز از نظر ساختاری ساده و قابل‌حمل است، محبوبیت بیشتری پیدا کرده و برای نوازندگانی که به دنبال یک ساز ساده و پرکاربرد هستند، انتخابی مناسب است.

جنس ساز تمپو

جنس بدنه این ساز از فلز فولاد و جنس پوست روی آن از پلاستیک است که گاهی بدنه این ساز را از سفال و پوست طبیعی نیز می‌سازند که بر روی قیمت تمپو هم تاثیر زیادی دارد. فقط برای سفال از پوست طبیعی استفاده می‌شود و برای سایر جنس‌های بدنه از پوست مصنوعی استفاده می‌کنند. امروزه تمپویی ساخته می‌شود که بدنه آن‌ها از پلاستیک ساخته شده که از سایر تمپوها ارزان‌تر است و برای استفاده مبتدی‌ها مناسب است.

انواع ساز تمپو

نوع سفالی:

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

این مدل قدمت بیشتری دارد و شکل تنه یا محفظه‌ی صوتی ساز نیم تخم مرغی است و گلویی مستقل ندارد. تمپوهای سفالی نسبت به تمپوهای فلزی صدای بهتر و پخته تری دارند. به دو روش پوست را روی تنه می‌کشند روش اول که مرسوم‌تر است پوست را با سریش یا چوب به بدنه متصل می‌کنند. در روش دوم با یک رشته طناب، پوست را به بدنه به صورت هفت و هشتی متصل می‌کنند.

نوع فلزی:

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

این تمپودارای بدنه‌ی استوانه‌ای فلزی( استیل یا آلمینیوم) است و پوست روی آن از جنس پلاستیک یا طلق است یک محفظه صوتی کم حجم دارد و برای اتصال پوست به بدنه، از یک طوقه گرد فلزی و تعدادی پیچ و مهره استفاده می‌کنند. پیچ و مهره‌ها علاوه بر اتصال پوست به بدنه باعث زیر‌تر و بم‌تر شدن صدای ساز نیز می‌شوند. این نوع تمپو گلویی کوتاهی دارد که به قسمت استوانه‌ای انتهایی ساز متصل می‌شود.

تفاوت تمپو عربی و تمپو ترکی

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

شکل ساز در هر دو کشور به یک صورت است و تفاوت ساز در نحوه نواختن آن است که هر کدام با تکنیک‌های خاص انگشت و نحوه ضربه زدن به تمپو خاص خود را دارند.

کاربردها و شیوه نواختن ساز تمپو

معمولا این ساز را به صورت نشسته می‌نوازند(گاهی هم به صورت ایستاده یا در حال حرکت آن را می‌نوازند). برای نواختن ساز را زیر بغل یا بین پاها قرار می‌دهند و با انگشتان و کف دست به آن ضربه می‌زنند. ساز تمپو را با سازهای کوبه‌ای دیگر مانند ساز عود یا آواز همراه می‌کنند. در هرمزگان از هر دو نوع ساز تمپو استفاده می‌کنند و سبکشان گاهی شبیه موسیقی عربی و گاهی موسیقی بومی هرمزگان است. در بندر تمپو به عنوان یک موسیقس شاد بندری کاربرد دارد.

نکات مهم خرید ساز تمپو

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

  • اگر تازه کار هستید بهتر است تمپوی پلاستیکی تهیه کنید زیرا ارزان نتر است و همچنین نوع ساز در سبک موسیقی که قصد نواختن آن را دارید تاثیر ندارد و فقط نوع ضربه انگشت و نحوه نواختن در سبک موسیقی تمپو موثر است.
  • شکل و طرح روی تمپو تاثیری در صدای آن ندارد
  • دقت کنید پوست روی ساز زدگی و پارگی نداشته باشد و همچنین خیلی سفت یا خیلی شل به بدنه متصل نشده باشد. برای فهمیدن این موضوع انگشت خود را روی پوست فشار دهید باید مقدار کمی پایین برود.
  • از فروشگاه معتبر تهیه کنید هیچ فروشگاه معتبری به ازای سود بیشتر اعتبار خود را از بین نمی‌برد.

نگهداری از ساز تمپو

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا)

  • چون فولاد استفاده شده در جنس بدنه خالص نیست نباید ساز تمپو را در معرض رطوبت قرار داد و آن را در هارد کیس قرار دهید و از رطوبت گیر هم در کنار آن استفاده کنید که زنگ نزند.
  • ساز را در ارتفاع قرار ندهید چون اگر بیوفتد آسیب جدی می‌بیند.
  • ساز را در معرض حرارت و نور مستقیم قرار ندهید چون پوست مصنوعی با گرما ذوب می‌شود.
  • مواظب باشید ساز در معرض تغییرات دمایی قرار نگیرد زیرا تغییرات دمایی به پوست آن آسیب می‌زند.

سخن پایانی

فروشگاه دلشاد موزیک یکی از معتبرترین و بهترین فروشگاه های موسیقی در ایران است که در زمینه فروش سازهای موسیقی فعالیت می‌کند. این فروشگاه انواع تمپوهای مختلف را با قیمت مناسب و ضمانت کامل به فروش می‌رساند.
فروشگاه دلشاد موزیک، تمامی کالاهایی که ارائه می‌دهد را با ضمانت کامل فروش و خدمات پس از فروش ارائه می‌کند. این ضمانت به معنی این است که در صورت بروز هرگونه مشکل، می‌تواند به سرعت به فروشگاه مراجعه کند یا با پشتیبانان و کارشناسان ما ارتباط داشته و از خدمات پس از فروش آن بهره‌مند شود.
بنابراین، اگر به دنبال خرید تمپو با کیفیت و قیمت مناسب و همچنین خدمات پس از فروش مناسب هستید، می‌توانید به فروشگاه دلشاد موزیک مراجعه کنید.

هم اکنون می توانید ساز تمپو را از دلشاد موزیک با قیمت مناسب تهیه فرمایید.

 

مقایسه تمپو های دلشاد موزیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید