instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک

اگر شما به نوازندگی با گیتار الکتریک و سبک راک علاقه مند هستید بهتر است بدانید این سبک تنوع خیلی زیادی دارد و این موسیقی همیشه در حال پیشرفت است و تعداد موسیقی محبوب در این سبک بسیار زیاد است بنابراین ما قصد داریم شما را در مقاله راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها) با انواع مدل آن آشنا کنیم تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

محتوا پنهان

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

اینکه شما به چه سبک موسیقی ( جز، بلوز، هارد راک، پروگریسیو، امبینت، متال، و …) علاقه دارید برای انتخاب گیتار اهمیت ویژه‌ای دارد. از برندهای محبوب گیتار الکتریک می توان به گیبسون و یاماها نام برد.

جنس چوب گیتار الکتریک

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

این گیتار از چوب درختان زیر ساخته شده که ویژگی‌های هرکدام را برایتان خواهیم گفت.

  • چوب درخت توسکا سرخدار: وزن سبک و تون متعادل
  • درخت زبان گنجشک: تون متعادل و عالی
  • چوب نمدار: بدنه ی قوی با وزن سبک و صدای گرم
  • چوب افرا( maple): وزن چوب متوسط تا سنگین دارد و بسیار درخشان است و پایداری طولانی دارد و دارای صدای گرمی است.
  • چوب ماهون: این چوب نیز دارای وزن متوسط تا سنگینی است و صدای بسیار گرم و پایداری دارد.
  • چوب صنوبر: چوب محکم با وزن سبک و درخشان
  • چوب آبنوس: وزن متعادلی دارد.

ویژگی های دسته گیتار

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

نوع چوب دسته گیتار و همچنین قطعات چوب در انتخاب گیتار اهمیت دارد، چوب دو تکه از سه تکه بهتر است. برای ساخت دسته گیتار معمولا از چوب افرا، رز وود، باسوود، ماهون آمریکایی است.

نحوه اتصال دسته به بدنه گیتار باید توان نگه داری وزن گیتار و همچنین توان و مقاومت آن در برابر کشش سیم‌های گیتار در هنگام نصب را داشته باشد، با سه روش دسته را به بدنه متصل می‌کنند

  1. اتصال کام و زبانه: در این روش سطح چسباندن را افزایش می دهند و از تکان خوردن دسته جلوگیری می شود برای این کار دسته گیتار با دقت زیادی برش داده می شود.
  2. اتصال با پیچ: این روش برای این است که با صفحات فلزی تونش یا فشار پیچ ها را گسترده کنند تا از ترک خوردن جلوگیری شود.
  3. اتصال کامل: این نوع اتصال منحصر گیتارهای توپر است درواقع دسته و بدنه از یک چوب یکپارچه درست شده‌اند و اتصالی در کار نیست، این نوع اتصال برای شرایط نواختن با صدای بالا بسیار مناسب است.

مشخصات ظاهری و عرض و ضخامت دسته را نیز بررسی کنید.

شکل برش عرضی دسته مشخص می کند که چگونه دست و انگشتتان روی دسته قرار بگیرد، در گیتارهای الکتریک تا امروز برش های مختلف را با توجه به ترجیح نوازنده شکل گرفته است.

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

  • گیتارهای C شکل حالت بیضی دارند و از پشت کمتر خمیده هستند،
  • گیتارهای U شکل کمی حالت مستطیلی دارند
  • و گیتارهای V شکل یک شیار در میانه آن قرار می گیرد که از قسمت باس ضخیم تر و از قسمت تربل نازک‌تر است.

انواع گیتار الکتریک

  1. گیتار با بدنه توپر( solidbody): همانطور که از نام آن پیداست بدنه توپری دارد.
  2. گیتار با بدنه نیمه خالی(semi- hollowbody ): با اضافه کردن یک بلوک مرکزی محکم به گیتار توخالی، این گیتار به وجود می‌آید.
  3. گیتار با بدنه توخالی( hollowbody): مانند گیتارهای آکوستیک

 گیتار الکتریک مناسب سبک بلوز

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

اگر به سبک دیوید گیلمور و اریک کلاپتون علاقه دارید بهترین انتخاب برای شما استرتوکستر فندر است، نه یک گیتار مدرن با طرح عجیب پیکاپ قطعه‌ای از گیتار الکتریک است که با وارد کردن ضربه به این قطعه سیم های گیتار دچار ارتعاش شده و صدا تولید می‌کنند.

برای سبک‌های لایت، پیکاپ‌های سینگل کویل مناسب است که نسبت به پیکاپ هامباکر قدرت کمتری دارد ولی صدای تیزتر و ضعیف‌تری دارد و صدای آن شفاف و گرم و عمیق است. این پیکاپ‌ها به فعالیت حساس هستند. این پیکاپ‌ها دارای ۸.۶۳ سانتی‌متر عرض و ۳تا۵ سانتی‌متر طول هستند.

گیتارهای الکتریک اولبه از یک ردیف سیم پیچ ساخته شده‌اند که ممکن است یک آهنربای مجزا برای هر سیم پیچ داشته باشند یا از یک آهنربا و یک پیچ خوردگی برای قطعات قطب قابل تنظیم استفاده شده باشد.

اگر گیتاری یک سیم پیچ داشته باشد به آن سینگل کویل می گویند. برای علاقه مندان به سبک بلوز و جز و فیوژن یک گیتار بدنه ی تو خالی انتخاب عاقلانه‌ای است. گیتار هالوبادی برای این سبک یک گزینه‌ی الزامیست و همچنین یک آمپلی فایر مناسب با سبک مورد نظرتان انتخاب کنید.

گیتار الکتریک مناسب سبک heavy

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

اگر شما به این موسیقی سنگین متال علاقه دارید باید بتوانید از نظر روحی با ظاهر ساز ارتباط خوبی برقرار کنید و حتما به پیکاپ‌های هامباکر که صدایی شلوغ و بم تولید می‌کنند نیاز دارید.

هامباکر یا پیکاپ هامباکینگ نوعی از پیکاپ مغناطیسی است که از مجاورت دو پیکاپ سینگل کویل، یا از یا سیم پیچ بزرگ در حدی که به اندازه دو پیکاپ سینگل کویل باشد تشکیل شده است.

از مزیت‌های این پیکاپ تولید صدای قوی‌تر و کاهش قابل توجه نویز و جلوگیری از درهم آمیختگی صداهاست. پیکاپ هامباکینگ برای سبک های راک، بلوز، راک و پاپ نیز مناسب است. سیم‌های ضخیم‌تر صدای بم‌تری تولید می کنند بنابراین به سیم‌های گیتار نیز دقت کنید.

برندهای گیتار الکتریک

از محبوب ترین و معروف ترین مدل گیتار های الکتریک میشه به موارد زیر اشاره کرد:

گیتار الکتریک Gibson

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

شرکت گیتار گیبسون (به انگلیسی: Gibson Guitar Corporation) یک تولیدکنندهٔ قدیمی گیتارهای آکوستیک و الکتریک در کشور آمریکا است. به غیر از نام تجاری گیبسون، نام‌های اپیفون، کرامر، ولی آرتز، استینبرگر، توبیاس و کالامازو از دیگر برندهای شناخته شدهٔ این شرکت هستند.

گیبسون به غیر از گیتار، تولیدکنندهٔ پیانوهای بالدوین، سِت‌های درامز با نشان اسلاینجرلند، آمپلی‌فایرهای گیبسون و اپیفون و لوازم جانبی گیتار نیز هست.بنیان‌گذار شرکت، اورویل گیبسون، در سال‌های پایانی دههٔ ۱۸۹۰ در کالامازوی میشیگان به ساخت ماندولین اشتغال داشت. او ابداع کنندهٔ گیتارهای آرک‌تاپ است که تا به امروز در میان نوازندگان جَز و بلوز طرفدار دارد.

شرکت گیبسون از دههٔ ۱۹۵۰ تولید گیتارهای بدنه توپُر را با نام تجاری لس پائول شروع کرد که یکی از شناخته‌شده‌ترین مدل‌های گیتار الکتریک میان نوازندگان سبک‌های مختلف است.

شرکت گیبسون با الهام گرفتن از بدنه گیتار آکوستیک، طرحی به اسم لس پائول را ارائه نمود که نوازندگان چیره دستی همچون اسلش و گری مور از طرح های مورد علاقه شان است. در طی سال های ۱۹۷۰ و ۸۰ میلادی کمپانی های بسیاری شروع به فعالیت کردند و با به وجود آمدن سبک های جدیدی در راک و متال، گزینه های بسیاری در اختیار نوازندگان قرار گرفت.

شرکتی مانند ای اس پی و جکسون و بی سی ریچ از پرچمداران تولید گیتار الکتریک های مدرن در اواخر قرن ۲۰ بشمار می آمدند برای بسیاری از نوازندگان سبک متال، سازهای سفارشی تولید کردند.

بدین شکل برندهایی مانند فندر و گیبسون راه خود را از مسیر متال جدا کردند و بیشتر سازهایی مخصوص راک و بلوز و جز تولید کردند.

امروزه در قرن بیستم شاهد هستیم که با نوآوری در تکنولوژی و موسیقی، سبک هایی پدید آمده که برندهایی جدید شروع به فعالیت کردند تا بتوانند گیتارهای الکتریک اصطلاحا مدرن را به بازار عرضه کنند. برندهایی همچون کایسل و چپمن از نامداران این سبک از گیتارها محسوب می شوند.

بدنه فلائینگ وی نیز که در ابتدا توسط شرکت گیبسون تولید شد، گیتاری به شکل حرف وی انگلیسی می باشد که بعده ها توسط کمپانی جکسون سفارشی شد و ظاهری جدید به اسم آر آر (مخفف نوازنده فقید رندی رز) پیدا کرد. تفاوت دو طرح فلائینگ وی و آر آر در این است که طرح آر آر یکی از پایه ها کوتاه تر نسبت به دیگری است.

گیتار الکتریک YAMAHA

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

پکیج گیتار الکتریک یاماها مدل EG112GP تمام چیزهایی را که یک تازه کار علاقه‌مند به نواختن گیتار الکتریک برای آغاز راهش نیاز دارد یکجا جمع کرده است.

این پکیج شامل یک عدد گیتار الکتریک یاماها مدل EG112، یک آمپلی‌فایر ۱۵ وات یاماها مدل GA15، یک تیونر الکترونیک برای کوک کردن گیتار، یک کابل برای اتصال گیتار به آمپلی‌فایر، یک بند گیتار برای اجرای ایستاده، یک سافت کیس برای محافظت از گیتار هنگام جابجایی، یک دست سیم اضافی، سیم تاب و تعدادی پیک گیتار می‌شود.

گیتار الکتریک مدرن EG112 با بدنه‌ای سبک و خوش‌صدا از جنس چوب لاله‌ی درختی، دسته‌ای خوش‌دست و محکم از جنس چوب افرا، صفحه‌ی انگشت‌گذاری روان از جنس رزوود با ۲۲ فرت و مجموعه‌ی سه پیکاپ با ترکیب‌بندی مدرن HSS، برای فراگیری هر سبکی از موسیقی، از راک و متال با صدای دیستورشن خشن گرفته تا بلوز و سبک‌هایی با صدای کلین، مناسب است.

ترکیب‌بندی HSS شامل یک پیکاپ هامباکر در محل بریج و دو پیکاپ سینگل کویل در محل‌های نک و میانی می‌شود. این مجموعه در کنار سوییچ ۵ حالته‌ی انتخاب حالت‌های مختلف ترکیب پیکاپ‌ها، گستره‌ی وسیعی از تنالیته‌های مختلف را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد.

بدنه‌ی زیبای این گیتار با طرح کلاسیک استرت بر اساس یکی از محبوب‌ترین گیتارهای الکتریک تاریخ موسیقی ساخته شده و به یک بریج ترمولوی Vintage نیز مجهز است. بدین ترتیب امکان اجرای تکنیک‌ها و تحریرهای مربوط به دسته‌ی ترمولو نیز برای شما فراهم خواهد بود.

اتصال دسته به بدنه بر طبق سنت گیتارهای استرت به شیوه‌ی Bolt-on انجام شده. آمپلی‌فایر ۱۵ وات GA15 یاماها نیز با داشتن اکولایزر سه بانده، خروجی هدفون و کانال‌های صدای Clean و Overdrive، اصلی‌ترین امکانات مورد نیاز برای شروع یادگیری گیتار الکتریک را در اخیتار شما قرار خواهد داد.

خرید پکیج گیتار الکتریک یاماها مدل EG112GP شما را از مشکلات مربوط به انتخاب گیتار و تجهیزات جانبی مناسب برای شروع آموزش رها می‌سازد؛ چرا که کمپانی یاماها این مجموعه‌ی لوازم با کیفیت را به طور ویژه برای همین منظور تولید کرده است.

نکات خرید گیتار الکتریک

  • اگر پایداری و صدای بلند مد نظر شماست گیتار با بدنه توپر برای شما مناسب‌تر است و اگر گیتار آکوستیک با تقویت زیاد می خواهید گیتار با بدنه نیمه پر مناسب است و گیتارهای تو خالی در صداهای بالا انعکاس صدا دارند .
  • چوب‌های alder یا basswood بیشتر برای سولو زدن مناسب است و افرادی که بیشتر ریتم می‌زنند و صدای بیس می خواهند چوب ماهگونی برایشان مناسب است. و همچنین دقت کنید گیتار رنگ زیادی نداشته باشد زیرا کیفیت آن پایین می‌آید.
  • طول دسته که فاصله ی بین سرپیچ و خرک است روی ارتعاش سیم‌ها در یک گام صوتی تاثیر دارد.
  • اگر فاصله‌ی بین فرت‌ها ( معمولا بالاتر از فرت دوازدهم) خاموش باشد نمی توان با آن گیتار تون‌ها را نواخت و برای اجرا مناسب نیست.
  • معمولا گیتارهای الکتریک ۲۲ فرت دارند اما برای نواختن رجیسترهای بالا ۲۴ مین فرت دسته، یک اکتاو کامل بالاتر از فرت ۱۲ به شما می دهد.
  • اگر به سبک متال علاقه دارید خرک ترمولو مناسب‌تر است زیرا باعث می شود همه‌ی سیم‌ها را در یک لحظه بتوانید خم کنید. اما خرک stoptail پایداری بیشتری دارد چون با بدنه فیکس شده است.
  • گیتارها معمولا دو پیکاپ دارند یکی نزدیک به دسته که صدای بم‌تر ایجاد می کند و یکی نزدیک به پل که باعث ایجاد صدای زیر می شود، اگر به فاز جز و بلوز یا راک علاقه دارید پیکاپ سینگل برای شما مناسب است و اگر دیستورشن کار می‌کنید پیکاپ هامباکر برای شما مناسب می‌باشد.
  • برای تنظیم صدای گیتار ابزارهای enclosed( ماشین‌های بسته) مانند ابزارهای  tuning machines ( ماشین‌های پشت باز) نیاز به نگهداری و تعویض ندارند و در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم‌تر هستند.
  • اگر مبتدی هستید داشتن یک گیتار بدون نقص و با عملکرد روان برای شما ضروری است تا شما از یادگیری و ادامه مسیر ناامید نشوید و این را بدانید کیفیت در قیمت تاثیرگذار است و اینکه در ابتدا کمی بیشتر هزینه کنید در هزینه‌های آینده صرفه جویی کرده‌اید.

لوازم جانبی گیتار

داشتن این لوازم را رعایت کنید: بند، یک تیونر، یک استند، یک کیس نگه دارنده و سیم های اضافی.

گیتارهای الکتریک پیشنهاد شده به شما

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک (گیبسون، یاماها)

  • گیتار مدل یاماها pac112j از سری c40: که هم کیفیت خوب و هم قیمت مناسبی دارد، پیکاپ این گیتار دو سینگل کویل و یک هامباکر است و از بدنه توسکا و دسته افرا و فرت برد روزوود است.
  • مدل Ibanez rg350m: برای شروع آموزش گزینه مناسبی است، دسته این ساز دارای ۲۴ فرت است و از جنس maple یک تکه است که هم مقاومت و کیفیت خوبی دارد و هم دارای صدای شفاف و تمیزی است.
  • مدل esp-ltd f-50: از بهترین گزینه‌ها برای افراد مبتدی است و از دو ساز قبلی گران‌تر و با کیفیت‌تر است و صدای قدرتمندتری نیز دارد. بدنه آن از جنس basswood و دسته ساز از جنس maple یک تکه و فرت برد rosewood است.
  • مدل esp-ltd sn1000: مناسب برای افراد حرفه‌ای و گران قیمت می باشد و از با کیفیت‌ترین گیتارهای موجود در ایران می‌باشد.
  • مدل esp-ltd te-401 dbsb: این مدل نیز یکی از حرفه‌ای ترین گیتارهای الکتریک می‌باشد و کیفیت ساخت بالایی دارد.
  • مدل Yamaha pacifica 012: یک مدل گیتار برای افراد حرفه‌ای اما با قیمت مناسب. اندازه ۴.۴ جنس سیم‌ها از فلز و فنر و تعداد ۶ سیم، ۲۲ فرت دارد، دارای قابلیت تنظیم دسته و دارای برش کاتا وی می باشد. دارای یک پیکاپ هامباکر و دو پیکاپ سینگل کویل است.

 

مقایسه گیتار الکتریک های دلشاد موزیک

گیتار یاماها Yamaha C70

۸,۹۰۰,۰۰۰ تومان

گیتار پارسی مدل P40

۳,۴۰۰,۰۰۰ تومان

گیتار متاع پور mat4

۳,۴۰۰,۰۰۰ تومان

گیتار پارسی P70

۳,۷۵۰,۰۰۰ تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید