instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

ویژگی های یک میز سنتور استاندارد چیست؟

ویژگی های یک میز سنتور استاندارد چیست؟

موسیقی تنها یک نوای خوش نیست، بلکه می تواند به استرس و تنش های شما پایان دهد. علاوه بر گوش فرا دادن به موسیقی های قدیمی، نواختن آن ها نیز بسیار لذت بخش است. یکی از ساز های سنتی ایرانی که طرفداران بسیار زیادی را در جهان به سمت خود کشیده است، ساز سنتور است. در این مقاله اومدیم بگیم ویژگی های یک میز سنتور استاندارد چیست؟

سنتور در طی سال های گذشته با توجه به فرهنگ هر کشوری، تغییراتی نیز داشته است. به همین دلیل است که هر کشور سنتوری متفاوت نسبت به نمونه ایرانی، در دست دارد. گوش دادن به نوای سنتور و نواختن آن، هر دو بسیار لذت بخش است، اما اگر قصد نواختن این ساز اصیل را دارید، بهتر است کمی در رابطه با ساختار و اکسسوری های آن بدانید.

ویژگی های یک میز سنتور استاندارد چیست؟

ویژگی های یک میز سنتور استاندارد چیست؟

ویژگی های یک میز سنتور استاندارد چیست؟

این ساز یک نمونه از ساز های زهی است که دارای یک بدنه از چوب سخت (چوب گردو یا چوب رز (رزوود)) و ۷۴ سیم فلزی که در گروه های ۴ تایی تقسیم شده اند، است. این سیم ها بر روی ۹ پل چوبی تعبیه شده اند.

نوازنده ها زمان زیادی را با ساز خود می گذرانند، به همین دلیل باید از اجزای استانداردی برای نواختن بهره ببرند تا به سلامتی خودشان آسیب جدی وارد نشود. در ادامه مطلب می خواهیم درباره میز سنتور استاندارد با شما صحبت کنیم تا هنگام خرید، بهترین نمونه را از بازار تهیه کنید.

نکاتی در رابطه با میز سنتور استاندارد

ویژگی های یک میز سنتور استاندارد چیست؟

ویژگی های یک میز سنتور استاندارد چیست؟

1) شیب و ارتفاع متغیر: یک میز سنتور استاندارد، باید ارتفاع و شیب متغیری داشته باشد تا هر فردی، آن را با توجه به بدن خودش تنظیم نماید. اغلب شیب ۳۰ درجه را توصیه می کنیم.

نکته : توجه داشته باشید که آن طرف میز که به سمت نوازنده است، باید کمی پایین تر از طرف دیگر باشد. با این کار به نوازنده دسترسی بهتری خواهیم داد. همچنین ارتفاع صندلی شما نسبت به میزتان نیز اهمیت دارد.اگر از یک میز سنتور استاندارد بهره می برید، در نتیجه مشکلی نخواهید داشت و ارتفاع آن را با صندلی خود تنظیم خواهید کرد.

اگر میز انتخابی شما قابل تنظیم نیست، بهتر است آن را با صندلی خود مقایسه کنید تا موجب کمر درد و مشکلات جدی برای ستون فقرات نشود. اغلب میز های فلزی، این قابلیت را دارند، اما بسیاری از مردم به دنبال نمونه های چوبی و سنتی هستند.

ویژگی های یک میز سنتور استاندارد چیست؟

ویژگی های یک میز سنتور استاندارد چیست؟

اکثر مدل های چوبی این امکان را برای تنظیم ارتفاع ندارند و از یک ابعاد ثابتی پیروی می کنند و در نتیجه نمی شود اسم آن ها را میز سنتور استاندارد گذاشت. برای داشتن یک میز سنتور چوبی استاندارد آن را با ویژگی های مورد نظر خود به یک جای معتبر سفارش دهید.

2) انتخاب صفحه با کیفیت: صفحه ای با کیفیت انتخاب کنید تا بر روی ساز مورد علاقه شما، خط و خش نیندازد. می توان گفت که همه نوازندگان، بر روی ساز خود، حساس هستند و برای سلامتی و زیبایی آن اهمیت ویژه ای قائل اند.

صفحه سنتوری که غیر استاندارد باشد، به سنتور شما آسیب می رساند و ظاهر زشتی برای آن ایجاد می کند. با انتخاب یک میز سنتور استاندارد، از این مشکل جلوگیری کنید.

3) مجهز به بخشی برای وسایل مورد نیاز: هنگام نواختن، مخصوصا اگر مبتدی باشید، به وسایل های زیادی از جمله کتاب، نت و مضراب احتیاج دارید، در نتیجه بهتر است فضایی جهت قرار دادن آن ها نیز داشته باشد. تا همه چیز در یک جا طبقه بندی شده باشد و مشکلی از بابت یافتن وسایل مرتبط با سنتور خود نداشته باشید.

ویژگی های یک میز سنتور استاندارد چیست؟

ویژگی های یک میز سنتور استاندارد چیست؟

4) جا به جایی و حمل آسان: با توجه به خانه های آپارتمانی امروزی که خود افراد هم به سختی در آن زندگی می کنند، یک میز سنتور استاندارد باید به راحتی جمع گردد تا در هر محلی که نیاز دارید، آن را قرار دهید و خانه ای مرتب داشته باشید.

همچنین لازم به ذکر است که اغلب نوازندگان، دوست دارند به طبیعت یا جمع های دوستانه خود بروند و ساز بنوازند، برای آسیب ندیدن سنتور، بردن میز آن لازم است. در نتیجه باید میزی انتخاب کنید که خیلی راحت جمع و جا به جا شود. امروزه میز هایی وجود دارند که قطعاتشان از یکدیگر جدا می شوند. این نمونه ها برای حمل و جا به جایی مناسب هستند.

5) عدم ایجاد صدا های مزاحم: نوازندگان بهتر می دانند که هنگام نواختن یک ساز، تمرکز حرف اول را می زند. مخصوصا اگر مبتدی باشید و تسط کافی بر روی ساز نداشته باشید، تمرکز فاکتوری بسیار مهم تلقی می شود. میز سنتور استاندارد، نباید صدا های عجیب و غریب ایجاد کند و حواس نوازنده را پرت کند. بلکه باید موجب راحتی و تمرکز بیش تر نوازنده گردد.

6) بررسی محلی جهت قرار گیری نت های موسیقی: همه نوازندگان، به یک نت، جهت نواختن نیاز دارند. مخصوصا اگر به تازگی کار خود را شروع کرده باشند و هنوز موسیقی های متفاوت را حفظ نکرده باشند، وجود یک نت، می تواند به امری ضروری تبدیل شود.

هنگام خرید میز سنتور استاندارد، حتما به محل قرار گیری نت نیز توجه کنید که با گردن شما مطابقت داشته باشد تا هنگام نگاه کردن به آن، اذیت نشوید و سلامتی شما در خطر نیفتد.

البته لازم به ذکر است که برخی تولید کنندگان، آن را اختیاری گذاشته اند. به این معنا که محل قرار گیری پایه نت را نصب می کنند، اما پایه را خود نوازنده در صورت نیاز می تواند تهیه کند.

مشکلاتی که میز سنتور غیر استاندارد برای شما ایجاد می کند

ویژگی های یک میز سنتور استاندارد چیست؟

ویژگی های یک میز سنتور استاندارد چیست؟

آسیب رساندن به سلامتی شما: سلامتی انسان، بزرگ ترین سرمایه آن است. اگر یک میز سنتور استاندارد نداشته باشید، ممکن است ارتفاع یا شیب آن نامناسب باشد و به سلامتی گردن و کمر هایتان آسیب جدی وارد کند.

مانعی برای لذت بردن از نواختن موسیقی: اگر یک میز تاشو نباشد یا قطعات آن از یکدیگر جدا نشوند، باز هم مشکلات سلامتی زیادی برایتان ایجاد خواهد کرد.

همچنین به شما این اجازه را نمی دهد تا لذت نواختن موسیقی در طبیعت و فضای باز را تجربه کنید، زیرا حمل آن دشوار است. بدون میز سنتور استاندارد، نمی توانید در جمع های دوستانه خود با ساز خود حضور پیدا کنید و فضا را با موسیقی زیبا تر سازید.

نکات پایانی

اگر به فکر سلامتی و لذت بردن خود هستید، لازم است به دنبال یک میز استاندارد باشید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید.

فراموش نکنید که لوازم جانبی ساز خود را از مراکز معتبر تهیه کنید؛ زیرا کیفیت آن ها به اندازه کیفیت ساز شما مهم است. استفاده ابزار های مناسب بر فرایند آموزش شما و لذتی که از نوازندگی می برید اثر گذار است. پس تهیه محصولات با کیفیت را جدی بگیرید.

مقایسه سنتور های دلشاد موزیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید