کتاب فردیناند بیر (متد آموزش مقدماتی برای پیانو) اپوس 101

۹۰,۰۰۰ تومان

snapppay
هر قسط با اسنپ‌پی: ۲۲,۵۰۰ تومان
۴ قسط ماهانه. بدون سود، چک و ضامن.

شناسه محصول: 258311 دسته:
توضیحات

پیش گفتار کتاب فردیناند بیر (متد آموزش مقدماتی برای پیانو) اپوس 101

موضوع کتاب حاضر آماده کردن نوازندگان جوان با مقدمه ای تا حد ممکن آسان و برای نواختن پیانو است. این کتاب برای کودکان در نظر گرفته شده، و پیشرفت تا جایی که میسر بوده، به صورت تدریجی لحاظ شده است.

به همین خاطر آشکار است که برخورد جامع و فراگیر با تمامی تزئین ­ها، دشواری ­ها، دستورات در حیط این کتاب نمی گنجد.

کتاب فردیناند بیر

کتاب فردیناند بیر

کتاب حاضر صرفاً به عنوان دستورالعملی مقدماتی برای آماده کردن هنرجویان در طی سال اول و یا شاید سال دوم در نظر گرفته شده است.

بر این باوریم که در کتاب حاضر، فضایی برای آماده سازی کودکان وجود دارد که می­تواند به استعدادشان در نواختن پیانو ختم شود.

فردیناند بیر

واژگان در کتاب فردیناند بیر (متد آموزش مقدماتی برای پیانو) اپوس 101

  1. نت و سکوت:

الفبای موسیقی از هفت صدا تشکیل شده است که آنها را «نت» می نامیم. هر نت اسم خاص خود را دارد:

«شیوه هجایی» Do, Re, Mi, Sol, La, Si

«شیوه هجایی» A, B, C, D, E, F, G

در کتاب­های فارسی «شیوه هجایی» متداول تر است. اما در نت نویسی آکوردهای موسیقیایی عمدتاً «شیوه ­ی الفبایی» را به کار می­برند. این صداها توسط علائم خاص روی خطوط سوار می­شوند و بدین طریق خواندن قطعه موسیقیایی را ممکن می سازند.

کتاب فردیناند بیر (متد آموزش مقدماتی برای پیانو) اپوس 101

کتاب فردیناند بیر (متد آموزش مقدماتی برای پیانو) اپوس 101

در موسیقی، فضای میان نت ها، بسیار مهم می­باشد. این فضاها را «سکوت» می­نامیم:

هر سکوت نیز علامت مختص به خود را دارد. در زیر این علائم ارائه شده اند.

نت گرد                              سکوت گرد

نت سفید                              سکوت سفید

نت سیاه                              سکوت سیاه

نت چنگ                              سکوت چنگ

نت دولاچنگ                            سکوت دولاچنگ

برای سهولت کار ارزش زمانی نت سیاه (یا سکوت سیاه) را مبنا قرار می دهیم.

با این حساب، کشش نت گرد (سکوت گرد) چهار برابر نت سیاه است. به عبارت دیگر، چهار ثانیه.

کشش نت سفید (سکوت سفید) دو برابر نت سیاه است، یعنی دو ثانیه.

کشش نت چنگ (سکوت دولاچنگ)، یک چهارم کشش نت سیاه است، یعنی یک چهارم ثانیه و در نهایت کشش نت سه لا چنگ (سکوت سه لاچنگ)، یک هفته نت سیاه است، یعنی، یک هشتم ثانیه.

بدیهی است که کشش نت سیاه (سکوت سیاه) یک ثانیه فرض شده است.

سکوت در موسیقی سیار مهم است. هیچ قطعه موسیقی، بدون سکوت، معنی نخواهد داشت، چنانچه در گفتار روزمره نیز، هیچ گفته ای بدون توقف و مکث در کلام گوینده، هیچ معنایی را انتقال نخواهد داد.

2- ریتم و تمپو:

قطعه­ ی موسیقی، صرف نظر از قعطات آوازی، برای آنکه بتواند اجرا شود، و یا در  مبنای دقیق­تر، لذت استیک را انتقال دهد، نیازمند مفهومی به نام «ریتم» در موسیقی از الگوهای منظم یا در برخی موارد، نامنظم نت های کوتاه و بلند پدید می­آید.

به یک معنا، ریتم معرفِ شخصیت قطعه ­ی موسیقی است.

در موسیقی هایی همچون بلوز یا مارش نظامی، ریتم بسیار مهمی ایفا می کند. گاهاً ریتم سازنده فرم موسیقیایی است. عمدتاً در موسیقی کلاسیک اروپایی، تمایز میان موومان­ های یک قصه بر ریتم استوار است. مثلا تفاوت موومان ­های آلگرو از موومان­ های پرستو (Presto)، بیش از هر چیز مبتنی بر ریتم است.

در موسیقی، ریتم­ های متنوعی به کار می­رود که می توان به رایج ­ترین آنها، یعنی ریتم ­های — اشاره کرد.

هر ریتم از یک عدد کسری تشکیل می­ شود. عدد پایین، معرف ارزش زمانی نتی است که در آن ریتم به کار رفته است.

کتاب فردیناند بیر

کتاب فردیناند بیر

عدد بالایی، معرف تعداد ضرب یا تکرار آن نت در هر میزان است. مثلا در ریتم،  که به والس معروف است، عدد 4 معرف نت سیاه، و عدد 3 معرف سه نت در هر میزان است.

عداد 3 لزوما به معنای اجرا نت نیست، می ­تواند در یک ریتم  یک یا چند میزان، سکوت برقرار باشد و هیچ نتی نواخته نشود. مفهوم دیگری که در هویت بخشی به یک قطعه بسیار مهم است، «تمپو» است. تمپو معرف، تندی یا کندی قطعه ای با ریتم  با تمپوی 60 می ­باشد.

تمپو، در واقع، مکمل ریتم است. تمپو را به صورت­های مختلف، 60. Dh 120 در ابتدای قطعه مشخص می­کنند.

3- علائم عَرَضی:

علائم عَرَضی علائمی هستند که برای سهولت نت خوانی ها رد کنار هر نت در خطوط حامل قرار می گیرند.

در واقع، لفظ عَرَضی به معنی معارض شدن تغییری در حالت اصلی نت است. علائم عَرَضی به صورت زیر می­باشند.

ذیز        بمُل       بِکار یا طبیعی

در کتاب حاضر ما به سه علامت اصلی، یعنی بکار، بمل و دیز سروکار داریم. علامت بمل، صدای نت را نیم پرده، بم­تر می ­کند. صدای نت می بمل (Eb)، نیم پرده بم تر می بکار (E) است.

علامت دیز، صدای نت را (نسبت به حالت اصلی) نیم پرده زیرتر می کند.

کتاب فردیناند بیر (متد آموزش مقدماتی برای پیانو) اپوس 101

کتاب فردیناند بیر (متد آموزش مقدماتی برای پیانو) اپوس 101

مثلاً، صدای نت فا دیز ( (F، نیم گرده زیرتر از فا بکار (F) است. در پیانو و یا عمدتاً سازهای کلاوی ه­ای کلیدهای سفید، معرف نت ­های اصلی هستند که در دوری موسیقیایی تکرار می شند، و کلیدهای سیاه معرف نت های عَرَضی.

4- فواصل آنارمونیک:

نت های آنارمونیک یا مترادف، به نت هایی گفته می­شود که صدایی یکسان و نت »نت نویسی» متفاوتی دارند. این مفهوم در سیستم اعتدال ساده، که یوهان سباستین باخ پایه گذاری آن است، مرسوم است. مثلاً، نت فادیز (F#) با نت سل بمل (Gb) صدایی یکسان، اما صورت نوشتاری متفاوتی دارند.

فواصل آنارمونیک در آکورد نگاری و آکورد خوانی، بسیار مفید هستند.

5- خط اتحاد:

خط اتحاد (  )، اگر روی دو نت هم نام و هم صدا قرار بگیرد، کشش زمانی ان دو نت را جمع می کند. فی الواقع، در این حالت گویی یک نت نواخته می شود.

در شکل بالا، خط اتحاد، دو نت سفید را به هم پیوند می­زند، و در این حالت ما یک نت گرد را اجرا می کنیم. هر گاه نت اتحاد چند نت متوالی را به هم وصل کند، در ان حالت فقط نت اول به صدا در می­آید و کشش زمانی یا ریرند بقیه نت ها با ان جمع می­شود.

6- باس:

در مطالعات هارمونی، معمولاً صدا را به چهار بخش تقسیم می کند. بخش باس بم ترین قسمت و مربوط به صدای بم مردان است. در پیانو، محدوده­ای باس از دومین نت می زیر دومی میانی (MIDDLE C)  تا نت می بالای دوی میانی است.

این محدوده معمولاً با کلید باس یا فا (  ) مشخص می­ شود.

7- فرماتایا توقف (  ):

فرماتا (Fermata) از Fermare لاتین می­آید که به معنای توقف کردن و ایستادن است.

در موسیقی، اگر علامت فرماتا (  ) روی نتی قرار گیرد، آن نت بیش از حد طبیعی ای که کشش زمانی ان تعیین کردن است، تطویل گردد.

کتاب فردیناند بیر

کتاب فردیناند بیر

هنگامی که فرماتا روی خط میزان (یا دو لاخط میزان) قرار می گیرد، به معنای پایان آن بخش موسیقی است. در قطعاتی که منش بداهه دارند، معمولاً کشش فرماتا توسط نوازنده و مبتنی بر احساس بداهه نوازی، تعبیر می­گردد.

فرماتا می تواند در پایان یک قطعه (یا مومان) یا در میانه ان قرار گیرد.

8- گام:

گام در موسیقی، به مجموعه­ای از صداها گفته می­شود که با ترتیب فرکانس مشخص مرتب شده باشند و معمولاً گام را با الگوی گام نشان می­دهند. گام ها دو نوع اند: ماژور و مینور.

در موسیقی اروپایی، جمعاً بیست چهارم نوع گام داریم، الگوی گام ماژور به صورت زیر است:

گام فوق گام دو ماژور است، که این نام گذاری از نت آغازین گام، انتخاب می­شود. علامت (   ) برای فاصله یک پرده­ای و ملامت (  ) برای فاصله نیم پرده­ای به کار می رود.

گام مینور دارای تنوع بیشتری است. گام مینور بر سه نوع، طبیعی، ملودیک و هارمونیک است.

گام مینور طبیعی (دو مینور طبیعی):

………………………………..

گام مینور هارمونیک (دو مینور هارمونیک):

………………………………..

گام مینور ملودیک (دو مینور ملودیک):

………………………………..

درهر سه گام فوق، دانگ اول ثابت است و تغییرات در دانگ دوم است که این گام­های سه گانه­ی مینور را می­سازد.

9- آپوجیاتورا:

آپوجیاتورا جزو تزئینات موسیقی است. آپوجیاتورا شامل افزودن یک نت غیر آکوردی به یک ملودی است به گونه­ای که در نت­های قاعده­مند آکورد حل می­ شود.

کتاب فردیناند بیر (متد آموزش مقدماتی برای پیانو) اپوس 101

کتاب فردیناند بیر (متد آموزش مقدماتی برای پیانو) اپوس 101

آپوجیاتورا از فعل ایتالیایی appoggiare می ­آید که به معنای «تکیه دادن» است. آپوجیاتورا معمولاً روی ضرب صویت قرار می­ گیرد. به صورت نت کوچکی در نت نویسی ظاهر می­ شود

واژگان فوق صرفاً بر اساس مطالب کتاب بیر تنظیم شده اند نه حروف الفباء، و افزون ه­ای مترجم است.

 

فهرست کتاب فردیناند بیر متد آموزش مقدماتی اپوس 101 برای پیانو

سطح اول

  • عناصر موسیقی
  • تمریناتی برای دست راست، برای دست چپ، برای هر دو دست
  • تم با دوازده واریاسیون، برای سه دست، دست راستِ شاگرد
  • تم با هشت واریاسیون، برای سه دست، دست چپِ شاگرد
  • دوئت، وقتی هر دو دست ابتدا با هم می نوازند
  • تمریناتی برای هر دو دست در اجرای نت های
  • دوئت برای آموختن نت های بالاتر از
  • دوئت برای آموختن نت های بالاتر از
  • دوئت برای آموختن نت های بالاتر از
  • دوئت برای نت هایی با کشش زمانی سریع تر از نت های چنگ
  • تمریناتی روی نت های چنگ
  • نت های موجود در کلید باس، و کاربردشان در آهنگ سازی، همراه با مقایسه نت­های کلید تریل و باس.
  • دوئت در نت­های چنگ

سطح دوم

  • تمریناتی برای دو دست روی گام­های ساده، نت­های مضاعف، تریوله­ها، آپوجیاتوراها
  • تمریناتی برای نت­های باکشش زمانی سریع­تر از دولاچنگ، و تمریناتی برای فراگیری سیال اجرا
  • تمریناتی برای دو دست روی نت­های چنگ، چنگ نقطه دار، دولاچنگ و
  • گام­های کروماتیک و تمرینات مربوطه

ضمیمه

  • انگشت گذاری برای دست راست، دست چپ، برای هر دو دست با هم
  • گام­ های 24 تایی ماژور و مینور با پوزیشن­های نسبی آن­ها

 

خرید آنلاین کتاب فردیناند بیر متد آموزش مقدماتی اپوس 101 برای پیانو

در همین سایت دلشاد موزیک شما می توانید کتاب فردیناند بیر متد آموزش مقدماتی اپوس 101 برای پیانو را به صورت آنلاین خریداری کنید.

البته لازم به توضیح است که ما در کتابخانه خودمان کتاب‌های بسیار متنوعی از استاد ناصر جهان آرای داریم که همه آنها را می توانید در کتابفروشی آنلاین ما تهیه کنید.

همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتاب های حوزه موسیقی هست و شما می توانید تقریبا هر کتابی که دلتون میخواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید.

برای دیدن همه کتاب‌ها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:

دیدن همه کتاب های فروشگاه دلشاد موزیک

کتابخانه دلشاد موزیک - بزرگترین کتاب فروش آنلاین در زمینه موسیقی (سنتی - پاپ - کلاسیک و..)

کتابخانه دلشاد موزیک – بزرگترین کتاب فروش آنلاین در زمینه موسیقی (سنتی – پاپ – کلاسیک و..)

توضیحات تکمیلی
وزن 280 گرم
نویسنده

فردیناند بیر

ناشر

پنج خط

موضوع

نظرات (0)

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “کتاب فردیناند بیر (متد آموزش مقدماتی برای پیانو) اپوس 101”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *