به نام پروردگار هستی
شکر و سپاس خداوند را که به این بنده حقیر توفق عطا فرمود، تا پس از دو سال تلاش شبانه روزی بتوانم کتاب حاضر را به جامعه موسیقی کشور اسلامی ایران هدیه نمایم.
اگرچه این کار در مقایسه با زحمات و خدمات اساتید موسیقی ایران همچون میرزا عبدالله، استاد علینقی وزیری، استاد ابوالحسن صبا و … قطره ای است در مقابل دریا بیکران.
آموزش ردیف موسیقی ایرانی نی نوازی و کلیه سازهای زهی برگرفته از کتاب اول، دوم و سوم ردیف استاد صبا برای “نی” نگاشته شده، اما برای انواع سازهای زهی مانند کمانچه، ویلن، تار، سه تار وسنتور و همچنین سازهای بادی قابل استفاده می باشد.
زیرا تمامی ردیف، تقریبا از پنج خط حامل بالاتر نرفته ( پوزیسیون اول)، خواندن و اجرای آن بسیار سهل و ساده است بطوریکه نوازنده در مدت کوتاهی می تواند از اجرای خوبی برخوردار شود.
تفاوت این ردیف آوازی باسایر ردیف هایی که تا اکنون نوشته شده در این است که اشعار آواز بصوت حروف مقطع زیر نتها قرار داده شده که خود باعث سهولت یادگیری خوهد بود.
مشابه کتاب آموزش ردیف موسیقی ایرانی نی نوازی و کلیه سازهای زهی اولین بار در کتاب “دستور ویلن” ، اثر استاد علینقی وزیری ارایه شده اما با حروف لاتین، که ظاهرا برای هنرجویان فارسی زبان دشوار می نمود.
اخیرا نیز استاد گرانقدر جناب اقای علی تجویدی در کتاب ” موسیقی ایرانی” از حروف فارسی استفاده نموده اند که مورد استقبال هنرجویان واقع گردیده است.
منابع دیگری غیر از ردیف های ویلن استاد صبا که برای نگارش این کتاب مورد استفاده قرار گرفته عبارتند از
آواز شناسی: استاد علینقی وزیری
نظری به موسیقی: استاد روح الله خالقی
تیوری موسیقی: استاد فرامرزپایور
شیوه نی نوازی: اقای محمد علی کیانی نژاد
همچنین چهار مضراب ابوعطا اثر هنرمند فقید حبیب الله بدیعی و چهار مضراب شور از استاد ارجمند آقای شاملو کاربند (این دو قطعه برای ویلن بوده که در اینجا برای “نی” تنظیم و نگاشته شده اند).
اظهار نظر و راهنمایی اساتید و سروران گرامی موجب امتنان خواهد بود، زیرا که درپیمودن راهی اینچنین دشوار، یک تن، ره به جایی نخواهد برد.
دستهای یاریگرتان به به گرمی افتاب خواهم فشرد.
منصور تجویدی
تابستان 1374
توضیح بعضی از اشکال نتها و اجرای صحیح آنها
- نت چند نقطه دارای به “دولاچنگ” ختم می شود برابر یک “سیاه” است که نت آخری یعنی “دولاچنگ” آن صدا را قطع می کند، مثلا “لا” ی چنگی که به دولاچنگ “سی” ختم می شود، می خوانیم: “لاس”، “سی” و ” دو” را می خوانیم: “سید”.
- نتهای چنگی که بادولاجنگ اکسان دار (<) ختم می شود باید با قدرت اجرا شوند. نام دیگر این علامت (<) تشر است، مثل: جان ندارد هرکه جانانیش نیست که حروف “ن” ندارد و “که” ی جانانیش با شدت ادا می شود.
- عدد “7” بیانگر انگشت هفتم است، چون در نی نوازی بیش از شش انگشت استفاده نمی شود این عمل را با زاویه بازتر لب انجام می دهیم که یک نت نیم پرده اخذ می شود و معمولا “سی بمل” است. لازم به ذکر است، کلیه دستگاهها را باید با نی کوک سل “صدای سوم” نواخت چون بیشتر هنرجویان فعلی، اصول را با همین شیوه آموخته اند. بعد از فراگیری کامل و مهارت کافی بهتر است دستکاه سه گاه را با نی کوک “لا” (صدای سوم) و همایون وشور و متعلقاتش (دشتی، ابوعطا، بیات ترک، افشاری) راباکوک “فا” صدای سوم= غیث نواخت البته با فرض اینکه تمام نی های مذکور دارای کوک سل هستند.
- اعداد 4-3-2-1 که درزیر یا روی تنها قرار گرفته اند، اسامی صدایی نی می باشند (بم-اوج-غیث-پس غیث).
فهرست کتاب آموزش ردیف موسیقی ایرانی
آواز |
گام | درجه گام (شاهد) | گوشه ها |
دستگاه شور |
شور (Re.) | اول (ر) | سلمک، رضوی، شهناز، اوج، حسینی، دوبیتی، گریلی |
ابوعطا |
شور (Re.) | دوم (سل) |
حجاز، گبری، خسروشیرین |
بیات ترک | شور (Re.) | سوم (فا) |
مثنوی، گوشه فیلی، شهابی، دوگاه |
افشاری |
شور (Re.) | چهارم (سل) | قرائی، عراق، صدری، مثنوی |
دشتی | شور (Re.) | پنجم (لا) |
رباعی، عشاق، گیلکی، دیلمان، زردملیجه، درقفس |
اصفهان |
همایون (Re.) | چهارم (سل) | بیات راجع، عشاق، مثنوی |
دستگاه همایون |
همایون (Re.) | دوم (می) | بیداد، عشاق، لیلی و مجنون، بختیاری، شوشتری |
دستگاه سه گاه | سه گاه (De.) | سوم (می) |
زابل، مخالف، مثنوی |
دستگاه چهارگاه | چهارگاه (Re.) | اول (ر) |
زابل، مخالف، مویه |
دستگاه ماهور |
ماهور (De.) | اول (دو) | داد، نیریز، دلکش، شکسته، عراق، کرشمه، نیشاپورک، عشاق، عراق، نهضت، رهاب |
دستگاه نوا | نوا (Re.) | چهارم (سل) |
تخت کاووس (تخت تا قدیس)، عشیران، حسینی |
دستگاه راست پنجگاه | گام (Sol.) | اول (سل) |
نغمه، نیریز، پنگاه سپهر، عشاق، طرز |
پشت کتاب آموزش ردیف موسیقی ایرانی
منصور تجویدی در سال 1318 در نوشهر پا به عرصه حیات گذاشت.
از همان اوان جوانی به واسطه طبیعت زیبا و سر سبز پیرامونش و ذوق و قریحه هنری که روزگار از پدر و پدر بزرگش برایش به ودیعت گذارده بود به جادوی شعر و شاعری مسحور شد و بیان احساسات درونی اش را با کلام نظم پیوند داد.
وی به فراگیری «نی» پرداخت و پس از آن «ویلن» را نزد اساتیدی چند، از جمله پرویز یاحقی و شاملو کاربند آموخت.
تدریس نی و ویلن او را برآن داشت که این کتاب را جهت سهولت یادگیری هنرآموزان عزیز این رشته بگارد.
تفاوت این ردیف آوازی با سایر ردیف هایی که تاکنون نوشته شده در ای است که اشعار آواز به صورت قطع، زیر تنها قرار داده شده.
تمام ردیف از پنج خط حامل بالاتر نرفته (پوزیسیون اول)، این خود باعث فراگیری آسان تر آن خواهد بود و نوازنده در مدت کوتاهی می تواند از اجرای خوبی برخوردار شود.
خرید کتاب آموزش ردیف موسیقی ایرانی
در همین سایت دلشاد موزیک شما میتوانید کتاب آموزش ردیف موسیقی ایرانی را به صورت آنلاین خریداری کنید.
همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتابهای حوزه موسیقی هست و شما میتوانید تقریبا هر کتابی که دلتون میخواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید.
برای دیدن همه کتابها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.