فهرست کتاب آموزش نی عبدالنقی افشارنیا جلد اول
- مقدمه
- شرح حال مختصری از آهنگسازان این کتاب
- نی هفتبند
- بخش اول: دستور مقدماتی
- درسهای 1- 18
- مشق شوشتری
- مشق سهگانه
- ساقینامه
- وصل صدای اوج (H) به صدای (HI) و یا بر عکس، وصل صدای غیب به صدای اوج
- مشق صدای غیب
- مشق صدای غیب و اوج
- مشق ضدضرب
- مشق سنگپ
- مشق سی بمُل جامه دران
- قسمت اول رنگ نوا
- پیشدرآمد دشتی موسی معروفی
- شهابی
- مهربانی
- مجلس افروز
- قسمت دوم رنگ نوا
- مشق لا کرن و سی بمُل
- دلکش ماهور
- آریژ
- نصنیف شوشتری موسی معروفی
- در قفس ابوالحسن صبا
- موسم گل تصنیف قدیمی
- رنگ دشتی رضا محجوبی
- پیش درآمد بیات ترک ابراهیم منصوری
- تصنیف بیات ترک
- رنگ بیات ترک موسی معروفی
- رنگ همایون غلامحسین بیگجه خانی
- نغمهی اصفهان
- پیش درآمد اصفهان رضا محجوبی
- نوید بهار ابوالحسن صبا
- چهار مضراب ساده ابوالحسن صبا
- درآمد
- کرشمه
- خسروانی
- نیشابورک
- نصیرخانی
- چهارپاره ماهور
- زنگوله
- پیشدرآمد ماهور روحالله خالقی
- مرغ سحر مرتضی نیداوود
- رنگ ماهور روحالله خالقی
مقدمه کتاب آموزش نی عبدالنقی افشارنیا جلد اول
دلیل تألیف این کتاب که در سه بخش اول (مقدماتی)، دوم (آواز ابوعطا) و سوم (آشنایی با فرمهای موسیقی سنتی ایران) تهیه و تنظیم شده، نیازی بود که پس از چندین سال تجربه و تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی احساس میشد. لذا با تکیه بر تجربیات به دست آمده، سعی شده است گامی هرچند کوچک در راه آموزش ساز نی برداشته شود.
***
کتاب آموزش نی، تالیف عبدالنقی افشارنیا، مجموعهایست دو جلدی و شامل سه بخش:
بخش اول: مقدماتی
بخش دوم: آواز ابوعطا
بخش سوم: آشنایی با فرمهای موسیقی سنتی ایران
در بخش اول کتاب آموزش نی هنرجو با انگشتگذاری، پردهشناسی، اجرای ریتمها و صداهای مختلف نی آشنا میشود و با اجرای قطعاتی از آهنگسازان قدیم آموختههای خود را به کار میگیرد.
بخشهای دوم و سوم نیز به ترتیب شامل آواز ابوعطا و آشنایی با فرمهای موسیقی کلاسیک ایران است که در انتخاب و گزینش آنها دقت کافی به عمل آمده است. برای رفع ابهامات احتمالی در ارتباط با کتاب آموزش نی ذکر دو نکته الزامیست:
۱. ممکن است این تصور پیش آید که شروع آواز هنوز برای هنرجو زود است، اما توجه به دروس پایه که در بخش اول آمده، این تصور را از بین خواهد برد و هنرجو میتواند فرم آوازی را شروع کند؛ از طرفی تکنیک نوازندگی نی بیشتر بر پایهی آواز است تا قطعات ریتمیک، و شاید به همین دلیل نی را حنجرهی دوم انسان نامیدهاند.
۲. به این دلیل از آواز ابوعطا (از متعلقات دستگاه شور) استفاده شده که نت متغیر ندارد و فواصل آن منطبق با فواصلی است که نی به طور طبیعی دارد.
عبدالنقی افشارنیا
نوروز 1396
شرح حال مختصری از آهنگسازان کتاب آموزش نی عبدالنقی افشارنیا جلد اول
خالقی، روحالله (1285- 1344)
موسیقی دان، موسیقی شناس، آهنگساز و مؤلف، شاگرد علیقی وزیری، رضا محجوبی، ابوالحسن ضبا و اساتید خارجی (در ویلن)، تحصیلات کلاسیک خود را در دارالفنون و دانشسرای عالی به پایان رسانید. او مؤسس و سرپرست انجمن موسیقی ملی و هنرستان موسیقی ملی بود.
درویش، غلامحسین (1251- 11305)
مقدمات سهتار را نزد پدر و تار را نزد آقا حسینقلی آموخت. موسی معروفی، آبوالحسن صبا، سعید هرمزی، مرتضی نیداوود، حسین سنجری، ارسلان درگامی، شکری ادیبالسلطنه، حسینقلی غفاری، علیمحمد صفایی و عبدالله دادور از شاگردان او بودند.
سماعی، حبیب (1280- 1325)
فرزند سماعحضور (ازاستادان سنتور عصر قاجار) است و از نوازندگان و استادان زبردست سنتور محسوب میشود.
شهنازی، علیاکبر (1276- 1363)
فرزند آقا حسینعلی، عمویش میرزا عبدالله و پدر بزرگش علیاکبر فراهانی بود. از هشت سالگی زیر نظر پدرش آموزش تار را شروع کرد و پس از شش سال ردیف موسیقی ایرانی را آموخت.
از سال 1350 تا آخر عمر در دورهی عالی هنرستان موسیقی به تدریس مشغول بود و در طول هفتاد سال فعالیت آموزشی شاگردان بسیاری از چند نسل تربیت کرد.
میرزا حسن مشاور، میرزا عیسی خاتم، باصرالدوله، متنظمالحکما، حاج آقا محمد ایرانی مجرد، حبیبالله صالحی، هوشنگ ظریف، رضا وهدانی، اسدالله حجاری، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، داریوش طلایی و … از شاگردان وی بودند.
صبا، ابوالحسن (1281- 1336)
از کودکی نزد پدر خود و سپس نزد میرزا عبدالله و غلامحسین درویش به فراگیری سهتار و ردیفهای موسیقی ایرانی پرداخت. کمانچه را نزد حسین اسماعیلزاده و ویلن را نزد حسین هنگآفرین آموخت.
بعدها با حبیب سماعی استاد نستور آشنا شد و از این طریق در نواختن و اعتلای این ساز نقش عمدهای داشت. صبا از هنرمندانی است که سهم مهمی در حفط و تداوم ردیفهای سازی و آوازی داشته و تلاش بیوقفه در خلق آثار گوناگون در زمینهی موسیقی ایرانی نموده است.
او که صاحب سبک در ردیفهای خود است، با حفظ ریشهها و سنتهای فرهنگی، سهم بسزایی در نوآوری و خلاقیتهای موسیقایی داشت و آهنگهای بسیار زیبایی از وی به یادگار ماندهاند.
معروفی، موسی (1268- 1344)
از شاگردان ممتاز درویش خان بود و به دریافت تبرزین طلایی درویش نایل آمد. تئوری موسیقی و نتنگاری را نزد حسین هنگآفرین و علینقی وزیری آموخت و از همان دوران در نوشتن و ثبت ردیفهای موسیقی ایران کوشید.
معروفی سالهای در هنرستان موسیقی ملی به تدریس پرداخت و شاگردان بسیاری تربیت کرد. آثار ارزندهای شامل پیش درآمد، تصنیف و رنگهای مختلف از وی به جا ماندهاند. یکی از ارزندهترین تلاشهای معروفی، جمعآوری و نگارش ردیف موسیقی ایران است که در سال 1342 منشتر شده است.
منصوری، ابراهیم (1278- 1348)
کارشناس و معلم موسیقی، آهنگساز، نوازندهی ویلن و از شاگردان حسین اسماعیلزاده است.
نیداوود، مرتضی (1280- 1369)
نوازندهی چیرهدست تار و مدرس دلسوز موسیقی و مؤسس مدرسه ی موسیقی درویش. آهنگهای بسیار زیبایی از او به جا ماندهاند.
نی هفتبند
نی هفتبند، از سازهای موسیقی کلاسیک ایران، دارای ساختاری تثبیتشده است و روی بدنهی آن پنج سوراخ و پشت آن یک سوراخ دارد. این ساز را با دندان مینوازند، به این ترتیب که سر نی را در دهان بین دندانها (معمولاً داندان پیشین) میگذارند و هوا را بدون واسطه به داخل نی میدمند. برای دمیدن در نی باید از هوایی که داخل ششها اندوخته میکنیم استفاده شود.
به کمک زبان به دو طریق میتوان صدا تولید کرد: زبان را پشت ردیف دندانهای فک پایین می گذاریم و به اصطلاح شکم زبان به لبهی تیز دهانهی نی تکیه میکند و با نوک زبان روی لبهی تیز دهانهی نی قرار میگیرد و با دمیدن پی در پی به لبهی تیز نی صدا ایجاد می شود. حرکت لب بالا برای ویبراسیون دادن روی صداهاست.
طرز انگشتگذاری: اگر انگشتها را از انگشت کوچک شمارهگذاری کنیم و این انگشت شمارهی یک باشد، سوراخهای نی را به ترتیب از پایین با دست به به این ترتیب انگشت گذاری می کنیم:
انگشت دوم روی سوراخ اول، انگشت سوم بین سوراخ اول و دوم که حکم تکیهگاه را دارد، انگشت چهار روی سوراخ دوم، انگشت پنجم (شست) پشت نی به حالت تکیه بر نی قرار می گیرد.
انگشت اول دست راست آزاد است، انگشت دوم روی سوراخ سوم، انگشت سوم روی سوراخ چهارم، انگشت چهارم روی سوراخ پنجم، و سوراخ پشت که ششمین سوراخ است با انگشت پنجم یا شست مسدود میشود. بعضی نوازندگان بنابر عادت، دست راست را پایین و دست چپ را بالا میگذارند.
کتاب آموزش نی جلد اول دوره ابتدایی اثر عبدالنقی افشارنیا در ۱۰۸ صفحه همراه با دو CD توسط نشر ماهور منتشر شده است.
خرید کتاب آموزش نی عبدالنقی افشارنیا جلد اول
همین حالا می توانید با خیال راحت کتاب آموزش نی عبدالنقی افشارنیا جلد اول رو از فروشگاه دلشاد موزیک بصورت آنلاین خریداری کنید.
همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتاب های حوزه موسیقی هست و شما میتوانید تقریبا هر کتابی که دلتون میخواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید.
برای دیدن همه کتاب ها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.