توضیحات درباره کتاب مجموعه ی پیش درآمد و رنگ برای سنتور راست کوک و چپ کوک
فرامرز پایور ، مولف کتاب مجموعهی پیش درآمد و رنگ برای سنتور، در بیست و یکم بهمن ماه هزار و سیصد و یازده در خانوادهای فرهنگی و هنرمند متولد شد. او دومین فرزند خانواده، بین برادر بزرگتر و خواهر کوچکتر بود.
پدربزرگش، مرحوم اسماعیل پایور یا مصورالدوله، در دورهی صدارت متوفی الممالک کارمند وزارت پست و تلگراف و نقاش مخصوص دربار قاجار بود که تابلوهایی از او در کاخهای صاحبقرانیه و گلستان موجود است.
وی با سنتور و ویولن آشنا بود و با اساتید موسیقی زمان خود نست و برخاست داشت. پدرش، علی پایور، پس از چهار سال تحصیل زبان فرانسه در همان کشور به ایران بازگشت و از طرف وزارت فرهنگ آن زمان به استادی زبان فرانسه در دبیرستانها و دانشگاه منصوب شد. وی نیز در نقاشی استعداد فراوانی داشت و تابلوهایی از او به جا مانده است.
فرامرز پایور در خانوادهای هنردوست و فرهنگ، پرورش یافت و در هفده سالگی تحصیل موسیقی به شیوهی علمی را نزد استاد ابوالحسن صبا پیگیری کرد و، ظرف شش سال تحصیل مداوم، ردیف موسیقی ملی ایران را با سنتور فراگرفت و موفق به دریافت تاییدیهای از استاد خود شد.
تبحر او در نوازندگی سبب شد در ارکستر صبا و سپس با ساز استاد و یا شخصا به ضبط برنامههایی در رادیو بپردازد که نمونههایی از آن در آرشیو علاقهمندان موجود است. پس از درگذشت ابوالحسن صبا، پایور در محضر اساتیدی چون موسی معروفی، عبدالله دوامی و نورعلی برومند به تکمیل دانش خود در زمینه موسیقی ایرانی پرداخت و با راه یافتن به جلسات دیگر اساتید به نام دوره، با مطالعهی ردیفهای میرزا حسینقلی، میرزاعبدالله و درویش خان که شفاها روایت میشد، اطلاعات خود را گسترش داد و مدت دو سال دورههای هارمونی و کنترپوئن را نزد امانوئل ملیک اصلانیان و حسین دهلوی گذراند.
در این سالها، ضمن مجالست با اساتید، به جمعآوری آنچه از موسیقی قدیم ایران در یادها باقی بود و تا آن زمان سینه به سینه حفظ شده بود همت گماشت و آنها را به نت درآورد؛ به طور نمونه کلیهی تصنیفهای قدیمی عارف، شیدا، سماع حضور و دیگران، و نیز کلیهی آثار درویش خان، رکن الدین مختاری و ردیف آوازی موسیقی ایران به روایت عبدالله دوامی پایور به جهت جمعآوری و نتنگاری آثار گذشتگان، که در خطر نابودی، فراموشی و احیانا دخل و تصرف قرار داشت.
حق بزرگی به گردن موسیقی ایرانی دارد. وی در طول زندگی هنری پربار خود به اجرای کنسرتهای فراوان در داخل و خارج از کشور، تدریس در مراکز رسمی موسیقی و کلاس خصوصی، تالیف کتب تخصصی موسیقی ایرانی، ایراد سخنرانیهای آموزشی، ضبط برنامههای تلویزیونی و رادیویی و تحقیق و جمعآوری آثار باقی مانده از موسیقی ملی در روایتها اقدام کرد.
او از ساخت سنتورهایی که در گروهنوازیهای بزرگ میتوانستند مشکلات کمتری داشته باشند حمایت و جهت اشاعهی موسیقی اصیل ایرانی در شهرستانها به بازگشایی هنرستانها و آموزشگاههای شهرهای دیگر کمک میکرد.
روش تدریس استاد را میتوان در سختگیریهایش در مضراب نوازی شفاف و تمیز، کوک دقیق، استفاده از تمام وسعت و تواناییهای ساز، آشنایی با آثار ارزشمند قدما، سرعت متناسب با بیان قطعات، تمرینهای منظم جهت تقویت و در فرم ماندن عضلات دستها، و قدرت مساوی هر دو دست خلاصه کرد.
وی در تمرین قطعات ضربی بسیار معتقد به همنوازی سنتور با تمبک بود و گاه، در کلاس درس، این وظیفه را خود برعهده میگرفت و شاگردان را همراهی میکرد. پایور ذاتا یک معلم بود و در شیوهی کلاسداری هم صاحب سبک بود.
وی سه نسل را مستقیما آموزش داد و نسلهای بعد از او که با ویژگیها و شیوهی مکتب او و با استفاده از دستآوردهایش سنتورنواز شدند هم جزو شاگردان غیرمستقیم او قرار خواهند داشت.
سخاوت پایور در تدریس و پاسخ به ابهامات طالبین، با تکیه بر دانش موسیقایی و احاطه بر ظرایف موسیقی ملی، زبانزد شاهدین است. شاید به نظر نامانوس برسد اگر از تواضع و فروتنی او گفته شود، اما کافی است به سخنان او و به مقدمههایی که بر بعضی از آثار خود نوشته است رجوع کنیم و ببینیم که چگونه از پیشکسوتان نام میبرد و حرمت راهگشایی آنان را پاس میدارد.
پایور را راهگشای مسیر حرکت جوانان میدانند. بسیاری از موسیقیدانان فعال امروز حتی در رشتههای جنبی موسیقی در آغاز از حمایت و راهنماییهای او بهره بردند و شهامت قدم گذاشتن در این میدان را پیدا کردند.
او حامی جوانانی بود که علاقه و پشتکار خود را به او ثابت میکردند و از فعالیتهای جنبی نوازندگی آنان مانند نوشتن قطعه، تنظیم قطعه، انتقال قطعات از سازهای دیگر برای سنتور، تشکیل گروه، برپایی آموزشگاه، تدریس، و حتی نتنویسی یا نمونهخوانی برای چاپ نیز حمایت و آنها را در این فعالیتها راهنمایی میکرد.
حتی در مواردی، اعضای گروه را برای برنامههای خاصی از بین نیروهای نوازندهی جوان انتخاب کرده آنان را با کار اصولی آشنا میکرد. از اجرا یا ضبط آثار شبه صورتهای مختلف توسط شاگردان حمایت میکرد.
کتاب مجموعهی پیش درآمد و رنگ برای سنتور شامل ۴۶پیشدرآمد و رِنگ است که استاد فرامرز پایور در دستگاهها و آوازهای مختلف موسیقی کلاسیک ایرانی برای سنتور ساخته و تنظیم کرده است و در اختیار علاقه مندان قرار داده است.
فهرست مجموعه ی پیش درآمد و رِنگ برای سنتور
- راست کوک
- پیش درآمد سه گاه
- رنگ سه گاه
- پیش درآمد شور
- رنگ شور –
- پیش درآمد بیات ترک
- رنگ بیات ترک
- پیش درآمد ابوعطا
- رنگ ابوعطا
- پیش درآمد افشاری
- رنگ افشاری
- پیش درآمد دشتی .
- رنگ دشتی .
- پیش درآمد همایون
- رنگ همایون
- پیش درا درآمد بیات اصفهان
- رنگ بیات اصفهان –
- پیش درآمد چهارگاه
- رنگ چهارگاه
- پیش درآمد ماهور .
- رنگ ماهور
- پیش درآمد نوا –
- رنگ نوا .
- پیش درآمد راست و پنجگاه .
- رنگ راست و پنجگاه .
چپ کوک
- پیش درآمد شور
- رنگ شور
- پیش درآمد ابوعطا
- رنگ ابوعطا .
- پیش درآمد افشاری .
- رنگ افشاری
- پیش درآمد دشتی
- رنگ دشتی .
- پیش درآمد نوا .
- رنگ نوا .
- پیش درآمد بیات ترک
- رنگ بیات ترک
- پیش درآمد سهگاه .
- رنگ سه گاه
- پیش درآمد همایون .
- رنگ همایون
- پیش درآمد بیات اصفهان
- رنگ بیات اصفهان
- پیش درآمد چهارگاه
- رنگ چهارگاه
- پیش درآمد ماهور .
- رنگ ماهور
یادداشت بر کتاب مجموعهی پیش درآمد و رنگ برای سنتور
فرامرز پایور در بیست و یکم بهمن ماه هزار و سیصدو یازده (۱۳۱۱/۱۱/۲۱) در خانواده ای فرهنگی و هنرمند متولد شد. او دومین فرزند خانواده بین برادر بزرگتر فریبرز) و خواهر کوچکتر (فرناز) بود، پدربزرگش مرحوم اسماعیل پایور (مصوّر الدوله) در دوره ی صدارت مستوفی الممالک کارمند وزارت پست و تلگراف و نقاش مخصوص دربار قاجار بود که تابلوهایی از او در کاخ های صاحب قرانیه و گلستان موجود است.
وی با سنتور و ویلن آشنا بود و با اساتید موسیقی زمان خود نشست و برخاست داشت. پدرش علی ،پایور پس از چهار سال تحصیل زبان فرانسه در همان کشور به ایران بازگشت و از طرف وزارت فرهنگ آن زمان به استادی زبان فرانسه در دبیرستانها و دانشگاه منصوب شد. وی نیز در نقاشی استعداد فراوانی داشت و تابلوهایی از او به جا مانده است.
فرامرز پایور در خانواده ای هنر دوست و فرهنگی پرورش یافت و در هفده سالگی (۱۳۲۸) تحصیل موسیقی به شیوه ی علمی را نزد استاد ابوالحسن صبا (۱۲۸۲ – ۱۳۳۶) پیگیری کرد و ظرف شش سال تحصیل مداوم ردیف موسیقی ملی ایران را با سنتور فراگرفت و موفق به دریافت تأییدیه ای از استاد خود شد. (۱۳۳۶/۲/۱۴) تبحر او در نوازندگی سبب شد.
در ارکستر صبا و سپس با ساز استاد و یا شخصاً به ضبط برنامه هایی در رادیو بپردازد (۳۶-۱۳۳۴) که نمونه هایی از آن در آرشیو علاقه مندان موجود است. پس از درگذشت ابوالحسن صبا پایور در محضر اساتیدی چون موسی معروفی عبدالله دوامی و نورعلی برومند به تکمیل دانش خود در زمینه ی موسیقی ایرانی پرداخت و با راه یافتن به جلسات دیگر اساتید به نام آن، دوره با مطالعه ی ردیفهای میرزاحسینقلی، میرزا عبدالله و درویش خان که شفاهاً روایت میشد اطلاعات خود را گسترش داد و مدت دو سال دوره های هارمونی و کنترپوئن را نزد امانوئل ملیک اصلانیان و حسین دهلوی گذراند.
در این سالها ضمن مجالست با اساتید به جمع آوری آنچه از موسیقی قدیم ایران در یادها باقی بود و تا آن زمان سینه به سینه حفظ شده بود همت گماشت و آنها را به نت درآورد؛ به طور نمونه کلیه ی تصنیف های قدیمی، عارف شیدا سماع حضور و دیگران و نیز کلیه ی آثار درویش خان رکن الدین مختاری و ردیف آوازی موسیقی ایران به روایت عبدالله دوامی که به چاپ رسید.
شهریور ۱۳۷۵ مؤسسه ی فرهنگی هنری ماهور پایور به جهت جمع آوری و نت نگاری آثار، گذشتگان که در خطر نابودی فراموشی و احیاناً دخل و تصرف قرار داشت، حق بزرگی به گردن موسیقی ایرانی دارد.
وی در طول زندگی هنری پربار خود به اجرای کنسرت های فراوان در داخل و خارج از کشور، تدریس در مراکز رسمی موسیقی و کلاس خصوصی تألیف کتب تخصصی موسیقی ایرانی ایراد سخنرانی های آموزشی ضبط برنامه های تلویزیونی و رادیویی و تحقیق و جمع آوری آثار باقیمانده از موسیقی ملی در روایت ها اقدام کرد.
او از ساخت سنتورهایی که در گروه نوازی های بزرگ می توانستند مشکلات کمتری داشته باشند حمایت و جهت اشاعه ی موسیقی اصیل ایرانی در شهرستانها به بازگشایی هنرستان ها و آموزشگاه های شهرهای دیگر کمک می کرد.
روش تدریس استاد را میتوان در سختگیری هایش در مضراب نوازی شفاف و، تمیز کوک، دقیق استفاده از تمام وسعت و توانایی های ساز آشنایی با آثار ارزشمند قدما، سرعت متناسب با بیان قطعات تمرینهای منظم جهت تقویت و در فرم ماندن عضلات دست ها و قدرت مساوی هر دو دست خلاصه کرد.
وی در تمرین قطعات ضربی بسیار معتقد به هم نوازی سنتور با تمبک بود و گاه، در کلاس درس این وظیفه را خود بر عهده میگرفت و شاگردان را همراهی می کرد پایور ذاتاً یک معلم بود و در شیوه ی کلاس داری هم صاحب سبک بود.
وی سه نسل را مستقیماً آموزش داد و نسلهای بعد از او که با ویژگی ها و شیوه ی مکتب او و با استفاده از دست آوردهایش سنتورنواز شدند هم جزو شاگردان غیر مستقیم او قرار خواهند داشت.
سخاوت پایور در تدریس و پاسخ به ابهامات طالبین با تکیه بر دانش موسیقایی و احاطه بر ظرایف موسیقی ملی، زبانزد شاهدین است.
شاید به نظر نامأنوس برسد اگر از تواضع و فروتنی او گفته شود اما کافی است به سخنان او و به مقدمه هایی که بر بعضی از آثار خود نوشته است رجوع کنیم و ببینیم که چگونه از پیشکسوتان نام میبرد و حرمت راه گشایی آنان را پاس می دارد.
پایور را راه گشای مسیر حرکت جوانان میدانند. بسیاری از موسیقی دانان فعال امروز حتی در رشته های جنبی موسیقی در آغاز از حمایت و راهنمایی های او بهره بردند و شهامت قدم گذاشتن در این میدان را پیدا کردند.
او حامی جوانانی بود که علاقه و پشتکار خود را به او ثابت می کردند و از فعالیتهای جنبی نوازندگی آنان مانند نوشتن قطعه تنظیم قطعه انتقال قطعات از سازهای دیگر برای سنتور، تشکیل گروه برپایی، آموزشگاه تدریس و حتی نت نویسی یا نمونه خوانی برای چاپ نیز حمایت و آنها را در این فعالیت ها راهنمایی می کرد.
حتی در مواردی اعضای گروه را برای برنامه های خاصی از بین نیروهای نوازنده ی جوان انتخاب کرده آنان را با کار اصولی آشنا می کرد از اجرا یا ضبط آثارش به صورتهای مختلف توسط شاگردان حمایت میکرد.
در کنسرتی که در تالار وحدت (اسفند (۱۳۷۶) به یاد استاد تهرانی برگزار شد و همچنین در همان سال ها در سفر به مالزی سمرقند و ازبکستان به جز خود استاد و محمد اسماعیلی و هوشنگ ظریف بقیه ی اعضای گروه جوان ترها بودند کورش بابایی (کمانچه)، مهرداد دلنوازی (بم تار)، سعید ثابت ستور ،بم داوود ورزیده (نی)، رضا آبایی (غژک)، سعید فرج پوری و رئوفی (کمانچه).
مؤسسه ی فرهنگی ـ هنری ماهور
خرید آنلاین کتاب مجموعه ی پیش درآمد و رنگ برای سنتور
در همین سایت دلشاد موزیک شما میتوانید کتاب مجموعه ی پیش درآمد و رنگ برای سنتور را به صورت آنلاین خریداری کنید.
همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتاب های حوزه موسیقی هست و شما میتوانید تقریبا هر کتابی که دلتون میخواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید.
برای دیدن همه کتاب ها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:
دیدن همه کتاب های فروشگاه دلشاد موزیک
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.