معرفی کتاب نظری به موسیقی ایرانی
کتاب نظری به موسیقی ایرانی نوشته شده توسط روحالله خالقی، یکی از بهترین آثار پژوهشی موجود راجع به تاریخچه، بخشها و دستگاههای موسیقی ایرانی محسوب میشود. این کتاب برای اولین بار در دههی 1310 هجری شمسی در یک مجلد به چاپ رسید. جلد دوم اثر در سال 1317 ابتدا به صورت یک کتاب مجزا چاپ شد.
کتاب فعلی، مجموعهای از دوجلد مذکور است که توسط انتشارات صفی علی شاه منتشر شده است و تا به حال به چاپ هفتم خود رسیده است. کتاب نظری به موسیقی ایرانی مشتمل بر 275 صفحهی رقعی است و با جلد شومیز به بازار نشر عرضه شده است.
این کتاب، مقدمهای بر دو کتاب دیگر نیز محسوب میشود. درواقع روحالله خالقی پس از کتاب حاضر، ابتدا کتاب «هماهنگی موسیقی ایران» و سپس کتاب «سرگذشت موسیقی ایران» را به نگارش درآورده است.
موضوع کتاب نظری به موسیقی ایرانی
کتاب نظری به موسیقی ایرانی، درمورد پژوهش موسیقی وطنی و شناسایی اصول آهنگها و نغمههای ملی کشورمان است. درواقع خالقی به دنبال این است تا در این کتاب، ابتدا موسیقی وطنی را به طرزی علمی تعریف کند.
به همین دلیل است که نویسندهی اثر سعی کرده تا با سرفصلبندی، تحقیق نظری خود را پیش ببرد.
از نکات جالب این اثر که میتواند از مزایای خرید کتاب نظری به موسیقی ایرانی باشد، نگاه مقایسهای آن است. یعنی علاوه بر موسیقی ایران، خالقی نیمنگاهی هم به نظریات موسیقی در غرب داشته است.
این کتاب را به چه کسانی پیشنهاد میکنیم؟
کتاب نظری به موسیقی ایرانی، ازجمله آثاری است که میتوانیم مطالعهی آن را به تمام علاقهمندان موسیقی پیشنهاد کنیم. درواقع این کتاب برای همهی اهالی موسیقی، از نوآموز گرفته تا اساتید موسیقی راهگشا بوده است.
قیمت کتاب نظری به موسیقی ایرانی را میتوانید از بالای همین صفحه بیابید؛ قیمت کتاب در دلشادموزیک، بهترین قیمتی است که میتوانید در بازار کتاب موسیقی پیدا کنید.
بخشهای کتاب نظری به موسیقی ایرانی
نظری به موسیقی ایرانی، کتابی است که از دو بخش کلی تشکیل شده است. در قسمت اول این کتاب که بیشتر به دو فصل اول آن برمیگردد، راجع به قواعد کلی موسیقی بحث میشود. قسمت دوم که در ابتدا جدا چاپ شده بود، خاصه درمورد موسیقی وطنی و آهنگها و نغمههای ایرانی همراه با اصول آنها است.
در فصل اول و دوم، مطالبی راجع به موسیقی ملل شرق و سپس تاریخچهی موسیقی ایران، اعم از دورهی هخامنشی، دورهی ساسانی و دورهی اسلامی میخوانیم. فصلهای بعدی که مربوط به بخش دوم هستند، مطالبی درمورد دستگاههای موسیقی ایران، خواص آوازهای ما، عاقبت موسیقی ایران و اصطلاحات موسیقی قدیم و جدید دارند.
از نکات جالب توجه کتاب این است که پس از این دو بخش، خالقی بخشی را به عنوان پرسشنامه و تمرین درنظر گرفته است. در این بخش، خوانندهی کتاب میتواند بعد از مطالعه، اطلاعاتی که از کتاب کسب کرده را محک بزند. قطعا این بخش به تثبیت یادگیری اطلاعات شما از کتاب، کمک شایانی خواهد کرد.
آشنایی با روحالله خالقی، نویسندهی کتاب
روحالله خالقی موسیقیدان، آهنگساز، نوازندهی ویولن و آموزگار موسیقی ایرانی بود که بین سالهای 1285 تا 1344 هجری شمسی زندگی میکرد. خالقی یکی از شاگردان دو استاد بزرگ موسیقی، میرزا رحیم کمانچهکش و علینقی وزیری بود.
او در سالهایی که موسیقی سنتی ایران رو به محاق بود، با آثار و فعالیتهای خود، باعث حفظ و احیای جایگاه این سبک موسیقی شد.
خالقی علاوه بر فعالیت موسیقایی، در زمینهی نگارش کتابهای موسیقی ایرانی و غربی نیز آثار قابل توجهی دارد. او علاوه بر کتاب حاضر، اثری به نام «سرگذشت موسیقی ایران» را در سه جلد نوشت. نگارش این کتاب باعث شد تا لقب «اولین تاریخنگار موسیقی شهری ایران» از آن خالقی شود.
خالقی همچنین به عنوان «بنیانگذار موسیقی ارکسترال ملی» نیز مطرح است. او جزو اولین آهنگسازان حرفهایِ کامل در ایران شناخته میشود.
خالقی به تربیت شاگردان موسیقیدانی همچون حسین دهلوی، هوشنگ ظریف، مصطفی کمال پورتراب و فرهاد فخرالدینی پرداخت که هریک از اینها بعدها به مقام استادی رسیدند. از جمله مهمترین آثار خالقی میتوانیم به تصنیف بهار دلنشین و آهنگ مشهور ای ایران اشاره داشته باشیم.
قسمتی از کتاب نظری به موسیقی ایرانی
صنایع هر کشور بنابر احتیاجات مادی و معنوی و اسلوب فکر و درجهی ذوق و شوق اهالی آن مرز و بوم به وجود میآید.
پس چون پایهی تمدن هر کشور هم روز به روز باید بالا برود، ملتی که عاشق ترقی و پیشرفت است، باید صنایع خود را تغییر دهد و با اسلوبی جدید، صنایع خاصی برای خود ایجاد کند.
اهالی کشور ایران امروز در راه دیگری قدم میگذارند و کمال مطلوب دیگری را در نظر دارند و مایلند خود را به پای مردم کشورهای درجهی اول دنیا برسانند. بنابراین اغلب صنایع ما با اسلوب ناقصی که داشته قابل دوام نیست و باید راهی برای تجدد صنعتی و اصلاح صنایع باز کرد.
شاید بعضی تصور کنند موسیقی غیر از صنایع دیگر است و هروقت احتیاج پیدا شد به خودی خود تغییر میکند. البته اینطور نیست؛ زیرا ما امروز محتاجیم که موسیقی خود را اصلاح کنیم و تنها بدین وسیله صنعت مخصوص خود را نگاهداری نماییم.
اگر کسی این حس احتیاج را تشخیص ندهد، تقصیر با اوست و باید متوجه باشد که امروزه موسیقی ما نمیتواند در مقابل موسیقی فرنگی که روی شالودهی علمی بنا شده دوام آورد….
خرید کتاب نظری به موسیقی ایرانی
اگر مایل به خرید کتاب حاضر و مطالعهی آن هستید، میتوانید به راحتی از بالای همین صفحه اقدام کنید. دلشادموزیک مرجعی از کلیهی آثار منتشره درمورد موسیقی است. برای آشنایی با کتابهای دیگر و خرید آنها به لینک زیر مراجعه کنید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.