به نام خداوند جان و خرد
علاقه مندان و خوانندگان گرامی وزن خوانی
اینجانب علی اکبر شکارچی با سپاس فراوان از دوست گرامی آقای ایرج شاهنده مسئول انتشارات هنر و
فرهنگ که در زمستان ۷۸ با محبت فراوان قبول زحمت چاپ و نشر این کتاب را نموده اند.
به اطلاع می رساند این کتاب از این پس تحت نام ناشر و مؤلف علی اکبر شکارچی” چاپ و نشر می گردد و علاقمندان می توانند از مراکز پخش ذیل آنرا تهیه نمایند.۱- فروشگاه درویش خان
۲- موسیقی آرش
با احترام علی اکبر شکارچی
از دوست و هنرمند گرامی آقای کامران امید که از راهنمایی های ایشان برای چاپ اول این کتاب بسیار درس آموختم و از دوست عزیز آقای ایرج شاهنده مسؤول انتشارات هنر و فرهنگ به خاطر قبول نت نویسی و چاپ مجدد این کتاب صمیمانه تشکر میکنم و برای آنها سلامت و موفقیت آرزو میکنم.
شکارچی
بهار ۱۳۷۸
مقدمه چاپ دوم
حدود یک سال میشود که چاپ اول کتاب وزن خوانی جلد یک تمام شده است. بسیاری از همکاران شاگردان و فروشگاههای موسیقی چاپ مجدد آن را از من میخواستند تا این که با پیشنهاد دوست عزیز آقای شاهنده، مسؤول انتشارات هنر و فرهنگ که زحمت چاپ اول آن را به عهده داشتند قرار شد.
حال که مورد استقبال هنرجویان کلاسهای خصوصی هنرستانها و دانشجویان موسیقی قرار گرفته است آن را با کیفیتی ،بهتر نت نویسی و در اختیارعلاقه مندان قرار دهیم.
شکارچی جلد اول
گرچه در ابتدا برای انتشار این کتاب نگران عدم استقبال آن بودم ولی به لحاظ کاربرد آن و تأثیری که بر ریتم هنرجویان میگذاشت هیچگونه شکی نداشتم. مطمئن بودم که این تلاش اندک برای علاقه مندان و آنان که واقعاً به لحاظ ريتم مشکل دارند میتواند بسیار مفید و راه گشا باشد.
بسیار خرسندم که این کتاب هم توجه به اهمیت ریتم و هم توجه برای خالی بدون جای تمرینات لازم برای این رکن اصلی موسیقی را در قسمت آموزش زیاد کرده است.
به شوق تأثیرات گستردۀ چاپ اول این کتاب به فکر افتادم
۱ – دوگونه دیگر از ریتمهای دوتایی سه تایی و چهارتایی را به صورت ضمیمه به آن بیفزایم.
۲ – بسیاری از تعاریف را در داخل درسها به طور زیرنویس بیاورم تا موقع خواندن نیاز برگشت به اول
کتاب پیدا نشود.
با تهیه فهرستی در اول کتاب و اول هر بخش نحوۀ سیستماتیک بودن فیگورها نشان داده شود.
۴ هجاهای پیشنهادی را در زیرنویسها بیاورم که در موقع اجرا هم ریتمها دلنشین واقع شوند و هم فیگورها راحت تر تلفظ شوند.
۵ – جلد دوم وزن خوانی را که برای ریتمهای ترکیبی با یاد دوست و هنرمند عزیز زنده یاد ناصر فرهنگفر نوشته شده است بنویسم که به زودی منتشر خواهد شد.
سالم، موفق و سربلند بمانید
علی اکبر شکارچی
مقدمه چاپ اول
جهان را ریتم به نظم کشانیده است تمام هستی از الکترون ها گرفته که به دور هسته اتم میچرخند تا گرات آسمانی که به دور خورشید بر اساس حرکتی منظم به نام ریتم جان میگیرند خُلق موسیقی توسط انسان هم بر این بنیاد مهم یعنی ریتم به نظم در میآید و به تعبیر دیگر موسیقی تبلور ریتم جهان است و زندگی.
بنابراین شناخت و تسلط بر ریتم های موسیقی شناخت بیشتر جهان است و زندگی خواه این ریتم ها دارای وزن مشخص باشند و خواه آزاد.
موسیقی ایران از آن نوع موسیقی هایی است که گرچه داری ریتم به ظاهر آزادی میباشد ولی به جرأت میتوان: گفت غنا و پیچیدگی ریتمهای آن تبلور ریتم جهان است و زندگی.
درک و احساس ریتمهای آزاد در گرو فهمیدن ریتمهای مشخص است و به همین اعتبار در غرب برای پرورش ریتم متدها و کتابهایی تحت عنوانین مختلف وزن» خوانی سلفژ ریتمیک و … تألیف نمودهاند.
در این کتابها برای ساده ترین تا پیچیده ترین اشکال ریتم علامات قراردادی ابداع کردهاند و در سراسر جهان انتشار و توسعه داده اند. تا قبل از اینکه خط نت به کشور ما آورده شود یکی از ابزارهای پرورش و تقویت، ریتم تمبک بوده است.
فراگیری این ساز برای کلیۀ موسیقی دانان اعم از خواننده و نوازنده الزامی بوده است. روش آموزش این ساز هم مانند سایر سازهای ملودیک سینه به سینه بوده است.
پس از آمدن «نت» به ایران به خصوص در هنرستانهای موسیقی علاوه بر آموزش سلفژ ریتمیک هنرجویان موظف به فراگیری و نواختن تمبک بودهاند آموزش این ساز هم مانند سازهای دیگر به دو شیوه است:
۱ – از طریق سینه به سینه
۲ – آموزش از راه نت
بسیاری از اساتید ریتم های ابداعی یا دانسته های خود را مدون و به شاگردان خود تدریس میکردند که معتبرترین این کتابها یکی کتاب تمبک حسین تهرانی است و دیگر متد دورۀ، ابتدایی متوسطه و عالی آموزش تمبک بهمن رجبی اسماعیلی افتتاح .
از سال ۱۳۵۸ با تعطیل شدن مراکز آموزشی موسیقی و ادامۀ آموزش موسیقی در منازل به طور خصوصی آن دسته از هنرجویان که سینه به سینه آموزش دیدند از آموزش تنبک و گروهی که از راهنت از سلفژ ریتمیک محروم ماندند.
زیرا که در منازل جا و فرصت برای کلاس جنبی با مربی دیگر نیست نتیجه این که کسانی که از روی نت آموزش دیدند.
عمدتاً دروس خود را شکل خوانی و یا با چند بار نواختن توسط مربی آهنگش را حفظ می کرده اند بدین سب به طور بنیادی موفق به درک و فهم ترکیبات مختلف و پیچیده کشش نتها نمی شدند.
در کتاب های درسی موجود کلیۀ فیگورهای ریتمیک ارائه شده آنچنان فشرده آمده اند که شاگردان مجالی برای هضم و فهم آنها را ندارند. به نظر میرسد آن چه که مشکل آفرین است نام و محل قرار گرفتن نتها بر روی پنج خط حامل نیست.
بلکه همان کشش ها است با تغییرات پیچیده شان به همین علت در جزوۀ حاضر کششها بر روی یک خط علامات تغییر دهنده (دیز، بِمُل ،سری کُرن و…) و بدون کلیدهای مختلف کلید سل فا دو…
ترکیب و تدوین یافته اند تا علاقه مندان بتوانند بدون درگیر شدن با عوامل دیگر نت خوانی ریتم را بفهمند و بر وزن خوانی تسلط .یابند.
امید است این تلاش کمکی هرچند اندک در پیشرفت آموزش موسیقی باشد.
کتاب وزن خوانی جلد اول اثر علی اکبر شکارچی در ۷۸ صفحه توسط نشر هنر و فرهنگ منتشر شده است.
خرید آنلاین کتاب وزن خوانی علی اکبر شکارچی جلد اول
شما می توانید همین حالا و با خیال راحت کتاب وزن خوانی علی اکبر شکارچی جلد اول را به صورت آنلاین از سایت دلشاد موزیک خریداری کنید.
لینک خرید سه جلد دیگر این مجموعه:
کتاب وزن خوانی علی اکبر شکارچی جلد اول
کتاب وزن خوانی علی اکبر شکارچی جلد دوم
همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتابهای حوزه موسیقی هست و شما میتوانید تقریبا هر کتابی که دلتون میخواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید.
برای دیدن همه کتابها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.