instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

بررسی انواع برند های سنتور

بررسی انواع برند های سنتور

سنتور از جمله ساز های اصیل و مشهور ایرانی است که به دلیل صدای زیبا و مسحور کننده اش طرفداران بسیاری دارد. تنوع برند های سنتور در بازار بسیار است که به برخی از مهم ترین انواع برند های سنتور در مقاله بررسی انواع برند های سنتور اشاره خواهیم کرد.

بررسی انواع برند های سنتور

بررسی انواع برند های سنتور

تاریخچه سنتور ایرانی

بررسی انواع برند های سنتور

بررسی انواع برند های سنتور

قبل از اینکه به معرفی انواع برندهای سنتور بپردازیم، قصد داریم تاریخچه ای مختصر را در خصوص این ساز اصیل به شما ارائه کنیم. اصالت ساز سنتور مربوط به کشور ایران است و به واسطه صدای دلنشینش به سایر کشور ها گسترش پیدا کرده است. این ساز با اندک تغییراتی توسط انواع برند های سنتور در کشور های مختلف ساخته و به نام های متفاوت شناخته می شود. برای مثال در چین آن را به یان کین، در اروپای شرقی به دالسی مر، در انگلیس به باترفلای و در آمریکا به زیتر می شناسند.

بسیاری از افراد معتقد هستند ساز ایرانی سنتور توسط ابونصر فارابی به سایر کشور های هم جوار معرفی شده است. در کنار آن بسیاری از محققین بر این باور هستند که سنتور ایرانی از دیرباز به کشور هایی نظیر عراق، ترکیه، مصر، سوریه و… راه یافته است و همین امر از عوامل تأثیر گذار بر ارزش سنتور ایرانی است.

بر اساس اسناد و شواهد تاریخی موجود از زمان گذشته می توان دریافت ابزاری که امروزه ما به عنوان ساز سنتور می شناسیم، دقیقاً به همین شکل و شمایل در دوران قاجار نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.

ویژگی های سنتور با کیفیت

بررسی انواع برند های سنتور

بررسی انواع برند های سنتور

برای بررسی انواع برندهای سنتور باید دانست که سنتور را در دو مدل می سازند. سنتور 9 خرک و سنتور 12 خرک؛ که سنتور 9 خرک دارای 18 پل است و در هر سمت 9 پل وجود دارد. این نوع سنتور جز شناخته شده ترین و رایج ترین سنتور هایی ایرانی است. سنتور 12 خرک نیز همان طور که از نامش مشخص است، دارای 12 پل است و همین ویژگی باعث شده تا این ساز از لحاظ نواختن میزان ها به شکل محدود تری عمل کند.

در ساز سنتور دو قسمت حفره مانند با طرح گل وجود دارد که این قسمت ها تأثیر مستقیمی در کیفیت صدای ساز دارد. ضخامت صفحات رویی و زیرین نیز عامل دیگری است که در کیفیت صدای ساز بسیار مؤثر است. در دو طرف ساز سنتور قسمتی دارای برآمدگی وجود دارد که از میله دو میلی متری فولادی تهیه شده است و به آن شیطانک می گویند. سیم های سنتور روی قسمت شیطانک نصب می شوند و جالب است بدانید ارتفاع شیطانک باعث تغییر فشار سیم های روی خرک و تغییر کیفیت صدای خروجی ساز می شود.

بررسی انواع برند های سنتور

حالا بریم انواع برند سنتور رو باهم ببینیم و در موردشون بدونیم.

سنتور آراس

بررسی انواع برند های سنتور

بررسی انواع برند های سنتور

سنتور ایرانی انواع مختلفی دارد. از جمله انواع برند های سنتور با کیفیت می توان به سنتور آراس اشاره کرد. سنتور آراس سازی حرفه ای و نیمه حرفه ای محسوب می شود و مورد تأیید بسیاری از اساتید بزرگ موسیقی است. چوب ها و سایر مواد استفاده شده در این ساز از نوع درجه یک هستند.

سنتور آراس از جمله سنتور های سل کوک است که از بهترین نوع سنتور برای یادگیری موسیقی محسوب می شود. قیمت سنتور آراس نسبت به دیگر انواع سنتور مناسب است.

تعداد خرک های سنتور آراس 9 عدد است و همان طور که گفته شد کوک ساز از نوع کوک سل و جنس صفحه رویی، پشتی و خرک آن از چوب گردو است. سیم گیر این ساز از نوع بلبرینگی و اقلام همراه آن، هارد کیس فومی، آچار کوک و مضراب است.

سنتور ایرانی

بررسی انواع برند های سنتور

بررسی انواع برند های سنتور

سنتور ایرانی از جمله انواع برند های مشهور سنتور است که ساز های اصیل و با کیفیت سنتور را تهیه و تولید می کند. ساختار بدنه سنتور ایرانی به منظور مقاومت و استحکام بیشتر از چوب تهیه می شود.

استفاده از چوب در ساختار ساز علاوه بر بالا بردن استحکام و مقاومت ساز در زیبایی آن نیز تأثیر شگرفی دارد. سیم هایی که در این ساز به کار رفته است، از مرغوب ترین نوع برنز، نیکل، فسفر و کروم است. برند ایرانی از جمله محبوب ترین و شناخته شده ترین سنتور به حساب می آید که علاوه بر اینکه سازی با کیفیت است، قیمت مناسب و به صرفه ای نیز دارد.

سنتور مرادی

بررسی انواع برند های سنتور

بررسی انواع برند های سنتور

سنتور مرادی از جمله باکیفیت ترین انواع برند های سنتور است که تمامی آن از چوب گردو تهیه شده است. همان طور که می دانید چوب های به کار رفته در ساز سنتور عامل مهمی در سنجش کیفیت و استحکام ساز هستند. سنتور مرادی دارای 9 خرک از جنس چوب، مهر برند مرادی، هارد کیس فومی، آچار کوک، مضراب و … است که در زمان خرید از فروشنده دریافت می کنید.

ویژگی یک مهر بودن سنتور مرادی آن را به یک ساز مناسب برای یادگیری افراد تازه کار و مبتدی تبدیل نموده است. سنتور مرادی از بهترین و شناخته شده ترین سنتور های موجود در بازار است که در انواع مختلفی تهیه می شود.

سنتور مافی

بررسی انواع برند های سنتور

بررسی انواع برند های سنتور

برند مافی یکی از تولید کنندگان معتبر در تهیه و ساخت سنتور است که ساز هایی با صدای یکدست و زیبا، کیفیت عالی و در نهایت قیمت مناسب تهیه می کند. جنس چوب کلاف و کفه و خرک های ساز مافی از نوع چوب گردو است. برای رنگ آمیزی یکدست و ظریف آن از لاک الکل استفاده می شود.

از جمله نکات قابل توجه در سنتور مافی این است که روی صفحه سنتور مافی طرح دار، نقوش خاتم با تکنیک چوب سوخته ایجاد شده است. به این شکل که دور تا دور نقوش ایجاد شده بر روی ساز، به شکل زیبا خاتم کاری شده است.

نرمی، یکدستی، جنس عالی، حجم و عمق صدای این ساز آن را به یکی از بهترین و با کیفیت ترین ساز های سنتور تبدیل نموده است. اقلام جانبی برند سنتور مافی شامل هارد کیس فومی، آچار کوک و مضراب است که در زمان خرید آن ها را از فروشنده همراه ساز دریافت خواهید کرد.

سنتور خلیلی

بررسی انواع برند های سنتور

بررسی انواع برند های سنتور

برند خلیلی تولید کننده ای جدید و تازه کار در انواع برند های سنتور محسوب می شود که اقدام به تهیه ساز سنتور نموده است. این برند علی رغم اینکه تازه کار است و آوازه شناخته شده ای ندارد، ساز هایی با کیفیت متوسط و خوب به بازار عرضه می کند که قیمت بسیار مناسب و به صرفه ای دارد.

در صورتی که قصد خرید ساز با کیفیت در سطوح مبتدی و متوسط را دارید، سنتور خلیلی به عنوان گزینه ای مناسب به شما پیشنهاد می شود. جنس صفحه رویی، پشتی و کلاف این سنتور از نوع چوب گردو است. همچنین خرک آن نیز از چوب تهیه شده است. اقلام همراه این سنتور شامل هاردکیس فومی، آچار کوک و مضراب است.

خرید انواع ساز به خصوص ساز سنتور می تواند برای نوازندگان نوآموز یا متبحر با چالش هایی همراه باشد. در حالی که بسیاری از این چالش ها با خرید اینترنتی از یک مرکز معتبر فروش ساز به سادگی از بین خواهد رفت. فروشگاه موزیک دلشاد انواع ساز ها و لوازم جانبی آن ها را به شما ارائه می دهد.

سفارشات شما در کمترین زمان ارسال خواهد شد و می توانید آن ها را تحویل بگیرید. خاطره خوش شما از سازتان به رابطه شما با نوازندگی شکل می دهد؛ پس خرید مطمئن را جدی بگیرید.

مقایسه سنتور های دلشاد موزیک

سنتور موسوی سه مهر ویژه

قیمت اصلی 9,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 8,260,000 تومان است.

سنتور ایرانی دو مهر ویژه

قیمت اصلی 6,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 5,270,000 تومان است.

سنتور موسوی مدل دو مهر

قیمت اصلی 6,500,000 تومان بود.قیمت فعلی 5,780,000 تومان است.

سنتور موسوی یک مهر ویژه

قیمت اصلی 5,750,000 تومان بود.قیمت فعلی 5,350,000 تومان است.

سنتور ایرانی سه مهر ویژه

قیمت اصلی 7,500,000 تومان بود.قیمت فعلی 6,390,000 تومان است.

سنتور موسوی دو مهر ویژه

قیمت اصلی 7,500,000 تومان بود.قیمت فعلی 6,880,000 تومان است.

سنتور موسوی سه مهر

قیمت اصلی 8,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 7,260,000 تومان است.

سنتور مافی خاتم کاری طرح 2

قیمت اصلی 6,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 4,900,000 تومان است.

سنتور اسلامی دو مهر

قیمت اصلی 5,500,000 تومان بود.قیمت فعلی 5,000,000 تومان است.

سنتور موسوی آکاژو

قیمت اصلی 11,500,000 تومان بود.قیمت فعلی 9,450,000 تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید