instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

مقایسه ویولن و سنتور؛ ویولن بخرم یا سنتور؟

مقایسه ویولن و سنتور

مقایسه ویولن و سنتور

ویولن و سنتور دو‌ مورد از محبوب‌ترین سازهای زهی موجود در بازار موسیقی محسوب میشه که هر کدوم متقاضیان خاص خودشو داره! بعضی مواقع دیده میشه که افراد هنگام انتخاب یک ساز مناسب، با این سوال روبه‌رو میشن که ویولن بهتره یا سنتور؟ ویولن بخریم یا سنتور؟

اهمیت بالای این موضوع باعث شده تا تصمیم بگیریم در این مطلب از مجله دلشاد موزیک، به مقایسه ویولن و سنتور بپردازیم. بنابراین اگه کسب اطلاعات در این مورد براتون مهمه و دوست دارید یک ساز مناسب انتخاب کنید اما نمی‌دونید کدوم بهتره، ادامه این مطلب رو از دست ندید…

ویولن و سنتور چه فرقی دارن؟

ویولن و سنتور چه فرقی دارن؟

ویولن و سنتور چه فرقی دارن؟

تفاوت ویولن و سنتور از نظر صدا، قیمت، نحوه یادگیری، نحوه اجرا و … دسته بندی میشن! در خرید ساز، با توجه به سلیقه شخصی و بودجه بهترین گزینه رو انتخاب و خریداری کنید.

ویولن چیست؟

ویولن یک ساز کوچک زهه‌ای آرشه‌ای که در قرن نهم میلادی برای اولین بار در کشور ایتالیا ساخته شده. سازنده این ساز گاسپارو برتولتی با خلاقیت تمام ویولن رو طراحی کرده تا صدایی خوب و فوق‌العاده تولید کنه. صدای با کیفیت و زیبا، طراحی خاص و اندازه کوچک، ویولن رو به گزینه‌ای مناسب برای نوازندگی گروهی و تکی تبدیل کرده. اگه دوست دارید در این مورد بیشتر بدونید، مطالعه مقاله ما در مورد آشنایی با انواع ویولن و اجزای ویولن‌ها قبل از خرید می‌تونه ایده مناسبی باشه!

سنتور چیست؟

سنتور چیست؟

سنتور چیست؟

سنتور یکی از قدیمی‌ترین سازهای ایرانی زهی زخمه‌ای محسوب میشه که با استفاده از مضراب قابل نواختنه. این ساز فوق‌العاده بیشتر به دلیل دارا بودن سیم‌های زیاد و شکل زوزنقه‌ای مانند، مورد توجه قرار می‌گیره. رایج‌ترین ساز سنتور 72 سیم داره که هر 4سیم از روی یک خرک رد میشه. این ساز بعد از اینکه در ایران مورد توجه بسیاری از نوازندگان سبک ایرانی سنتی قرار گرفت، به کشورهای اطراف هم ارسال شد و در سطح بین‌الملل هم به شهرت رسید.

اگر با هدف خرید سنتور وارد بازار بشید، مدل‌های متنوعی از این ساز رو مشاهده می‌کنید که پیشرفت گسترده ساز مجبوب رو در طول زمان نشون می‌دن.

ویولن صدای بهتری داره یا سنتور؟

از مهم‌ترین تفاوت ویولن و سنتور می‌تونیم به صدای این دو تا ساز اشاره کنیم. ویولن سازی با محدوده صوتی وسیع‌تر، صدای قوی‌تر، شفاف‌تر و زنگ‌دارتره که حس شور و اشتیاق رو به خوبی انتقال می‌ده. در مقابل ساز سنتور دامنه صوتی محدودتری داره و صداش ظریف‌تر، گرم‌تر و رساتره که برای نواختن قطعات احساسی بهتره.

پاسخ به این سوال که کدوم یک از این دو تا ساز صدای بهتری داره کاملا به سلیقه فردی بستگی داره. خیلی مهمه زمان انتخاب ساز توجه داشته باشید که می‌خواید چه سبک موسیقی رو دنبال کنید.

یادگیری ویولن آسون‌تره یا سنتور؟

یادگیری ویولن آسون‌تره یا سنتور؟

یادگیری ویولن آسون‌تره یا سنتور؟

بررسی‌های انجام شده نشون می‌ده که یادگیری ساز ویولن از سنتور سخت‌تره و به زمان بیشتری نیاز داره. اساتید فعال توی این حوزه بر این باورن که برای یادگیری ساز ویولن به صورت حرفه‌ای حداقل باید 10 سال زمان اختصاص داد. این در حالیه که طی 4 تا 5 سال میشه سنتور رو به صورت حرفه‌ای یاد گرفت.

البته باید بدونید که مسیر یادگیری یک ساز رو انگیزه فردی، تجربه استاد، زمانی که در روز به یادگیری اختصاص می‌ده، استعداد و … مشخص می‌کنه. پس زمان و سختی یادگیری سازهای نام برده برای همه یکسان نیست.

قیمت ویولن بیشتره یا سنتور؟

قیمت یکی از فاکتورهای خیلی مهمیه که زمان خرید ساز حتما باید بهش توجه بشه. برای همین زمان مقایسه ویولن و سنتور بهش پرداخته میشه. به طور قیمت یک ساز رو نوع، کیفیت، طراحی، برند سازه،اندازه و … مشخص می‌کنه. حالا اگه فرض بگیریم دو تا ساز ویولن و سنتور مشابه داریم، ساز ویولن از قیمتی بالاتر برخورداره. به عبارتی میشه گفت علاقه‌مندان به ساز ویولن باید برای خرید ویولن مورد نظر خودشون هزینه بیشتری رو در نظر بگیرن.

ویولن و سنتور هر کدوم از چه چوب‌هایی ساخته شدن؟

اگه بخوایم مقایسه ویولن و سنتور رو دقیق‌تر انجام بدیم باید به چوب‌های استفاده شده توی ساخت این دو تا ساز توجه داشته باشیم.

ساز ویولن معمولا از چوب‌های افرا و کاج و گاهی صنوبر ساخته میشه. این در حالیه که برای ساخت بدنه چوبی سنتور از چوب‌هایی مثل گردو، آزاد و فوفل استفاده میشه. دلیل استفاده از چوب گردو توی ساخت سنتور رو می‌تونیم کیفیت بالا و ماندگاری زیاد این چوب معرفی کنیم.

تفاوت نحوه نواختن ویولن و سنتور توی چیه؟

تفاوت نحوه نواختن ویولن و سنتور توی چیه؟

تفاوت نحوه نواختن ویولن و سنتور توی چیه؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که زمان مقایسه ویولن و سنتور به چشم می‌خوره، نحوه نواختن این دو نوع سازه. نوازنده ویولن در زمان نوازندگی روی صندلی میشینه و ویولن رو بین گردن و شانه دست چپ قرار می‌ده جوری که قسمت پهن ویولن به سمت چپ مایل باشه. بعد با انگشت‌ها شروع به نوازندگی می‌کنه. در مقابل نوازنده سنتور برای نواختن این ساز نیازه روی زمین بشینه و از مضراب برای به صدا در آوردن سیم‌ها استفاده کنه.

معرفی بهترین برند سنتور

در زمان خرید سنتور سعی کنید محصولاتی رو ثبت سفارش کنید که توسط برندهای معتبر و مطرح ساخته شدن. چون محصولات ساخت برندهای معروف کیفیت بالاتری دارن.

اگه شهرت برند سازنده سنتور خیلی براتون مهمه، سنتور ویژه موسوی و سنتور سالاری گزینه ایده‌آلی برای خرید محسوب میشه.

اگه قصد خرید بهترین ویولن‌ها برای افراد مبتدی رو دارید، می‌تونید از مشاوران ما برای انتخاب یک ساز مناسب مشاوره رایگان بگیرید.

ویولن و سنتور از کجا بخریم؟

ویولن و سنتور از کجا بخریم؟

ویولن و سنتور از کجا بخریم؟

اگه تصمیم جدی برای خرید ویولن و سنتور دارید، کافیه همین حالا ساز دلخواه خودتون رو توی مجموعه دلشاد موزیک پیدا کرده و خریداری کنید. ما توی این مجموعه در تلاشم تا به شما کمک کنیم بهترین سازهای بازار رو با کیفیتی بالا و قیمتی مناسب تهیه کنید. امکان مشاوره رایگان رو هم براتون فراهم کردیم تا راحت‌تر بتونید ساز مورد نظرتون رو انتخاب کنید.

امکان خرید به دو صورت حضوری و اینترنتی فراهمه تا بتونید با اطمینان بهتر یک ساز خوب خریداری کنید. به مدت 7 روز بهتون مهلت تست می‌دیم تا ساز خریداری شده رو در صورت عدم رضایت مرجوع کنید. همچنین شرایط خرید اقساطی با پرداخت در 4 قسط بدون ضامن و بهره براتون فراهمه تا با خیال راحت یک ساز مرغوب بخرید. بهتره وقت رو تلف نکنید و همین حالا ساز مورد نظرتون رو ثبت سفارش کنید.

سوالات متداول

بهترین سن برای یادگیری ساز ویولن و سنتور؟

بهترین سن برای یادگیری ساز ویولن و سنتور سن 3 تا 6 سالگیه.

قیمت ساز ویولن بیشتره یا سنتور؟

قیمت ساز ویولن از سنتور بیشتره.‌

یادگیری ویولن بیشتر طول می‌کشه یا سنتور؟

مسیر یادگیری ویولن طولانی‌تره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید