instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

تفاوت فیدل و ویولن در چیست؟

تفاوت فیدل و ویولن در چیست؟

تفاوت فیدل و ویولن | فرق فیدل و ویولن در چیست؟

ساز فیدل و ویولن از جمله محبوب‌ترین سازهای زهی آرشه‌ای موجود در بازار موسیقی که به دلیل صدای خوب بسیار مورد توجه قرار گرفته‌. از اونجایی که این دو ساز شباهت زیادی به همدیگه دارن ممکنه این سوال برای شما پیش بیاد که تفاوت فیدل و ویولن چیست؟ آیا این دو ساز با هم فرق دارن یا نه؟

باید بگیم واقعا این دو ساز تفاوت چندانی نسبت به همدیگه ندارن! چیزی که باعث تمایزشون نسبت به همدیگه شده، نحوه نواختن موسیقی‌شونه. اگه دوست دارید در مورد وجه تمایز ساز فیدل و ویولن اطلاعات بیشتری به دست بیارید، خوندن این مطلب از مجله دلشاد موزیک می‌تونه براتون مفید باشه…

ویولن چیست؟

ویولن چیست؟

ویولن چیست؟

برای درک بیشتر تفاوت ویولن و فیدل لازمه تا اول هر کدوم از این دو ساز رو جداگانه بررسی کنیم. ویولن یکی از قدیمی‌ترین سازهای زهی محسوب میشه که اسمش از یه کلمه ایتالیایی به معنی “ویولینو” اومده و اولین بار در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده. این ساز جوریه که با کشیدن یه چوبه باریک به اسم آرشه روی چهار سیم ساز، یه لرزش ایجاد میکنه و در بدنه چوبی ساز که شکل ساعت شنی داره پخش میشه. بعد صدا از دو سوراخ به شکل f که روی بدنه سازه بیرون میاد.

چهار تا سیم ویولن به نت های سل، ر، لا و می کوک میشن. این ساز میتونه نت‌های خیلی زیر رو بزنه و دسته‌اش هیچ پرده‌ای نداره. برای کوک کردن هر سیم، یه میخ کوچک به اسم حلزون که در دسته ویولن قرار داره استفاده میشه.

نوازنده ویولن با یه دست ویولن رو نگه میداره و با انگشتای همون دست، سیم‌ها رو در قسمت‌های مختلف دسته فشار میده تا نت‌های مختلف رو بزنه. با دست دیگه هم آرشه رو روی سیم‌ها میکشه. بهتره برای مطالعه بیشتر درباره این ساز زهی آرشه‌ای محبوب و پرطرفدار مقاله ویولن چیست + همه چیز درباره ویولن رو بخونید.

فیدل چیست؟

فیدل چیست؟

فیدل چیست؟

فیدل همان ویولن، که از یه کلمه قدیمی لاتین اومده و به یه ساز زهی آرشه‌ای اشاره داره که با آرشه نواخته میشه. هر دو ساز فیدل و ویولن چهار سیم دارن که به نت‌های سل، ر، لا و می کوک میشن. با آرشه نواخته میشن و صدا از سوراخ های f شکل روی بدنه ساز بیرون میاد. اما خب یک سری تفاوت‌های جزئی هم دارن! صدای فیدل یه جورایی تندتر و شادتر از ویولن نواخته میشه. یه دلیلش اینه که نوازنده‌های فیدل معمولاً فقط یه جا از دسته ساز رو برای نواختن استفاده می‌کنن و نت‌های پایین رو نمیزنن. در حالی که ویولونیست‌ها از تمام طول دسته و همه نت‌ها استفاده می‌کنن.

وجه تمایز ساز فیدل و ویولن

حالا که ساز فیدل و ویولن رو میشناسید، احتمالا با این سوال روبه‌رو بشی که وجه تمایز ساز فیدل و ویولن توی چیه؟ این دو ساز چرا با هم‌ متفاوتن؟ مهم ترین تفاوت ویولن و فیدل عبارت است از:

تفاوت فیدل و ویولن از لحاظ فیزیکی

تفاوت فیدل و ویولن از لحاظ فیزیکی

تفاوت فیدل و ویولن از لحاظ فیزیکی

فیدل و ویولن از نظر ظاهری خیلی شبیه به هم هستن، جوری که بعضی موقع تشخیص‌شون از هم سخت میشه. ولی اگه یه ذره دقیق نگاه کنی، یه سری تفاوت‌های جزئی رو میبینی. مثلا ممکنه پل فیدل یه کم صاف تر از ویولن باشه. اینجوری سیم‌ها به دسته و صفحه انگشت گذاری‌ساز نزدیک‌تر میشن و میشه نت‌ها رو راحت‌تر و سریع‌تر نواخت.

معمولاً نوازنده‌های ویولن از سیم‌های مصنوعی استفاده می‌کنن، در حالی که فیدل‌ها بیشتر سیم‌های فلزی دارن. اینو یادت باشه که سیم‌های فلزی صدای تیزتری دارن که به درد سبک موسیقی فیدل می‌خوره. یه تفاوت مهم دیگه ویولن و فیدل اینه که بعضی از فیدل‌های مدرن یه سیم اضافه هم دارن که نت سل بم رو میزنه. ویولن‌ها به ندرت این سیم رو دارن! البته باید بدونی که ویولن‌های برقی که بهشون فیدل برقی هم میگن، یه سیم سل بم هم دارن.

تفاوت موسیقی فیدل در مقابل موسیقی ویولن

مهم‌ترین تفاوت ساز فیدل و ویولن مربوط به سبک موسیقیشونه. ساز فیدل بیشتر در موسیقی کانتری، بلوگرس، فولک و… به کار میره. چونکه ریتمش تندتره و برای رقص و شاد بودن گزینه مناسب‌تریه. نوازنده‌ها آزادن که هرجوری که دوست دارن ساز بزنن و بداهه نوازی کنن اما از ویولن بیشتر تو موسیقی کلاسیک، ارکسترها و سمفونی‌ها استفاده میشه. یه جورایی آروم‌تره و به دقت و ظرافت بیشتری نیاز داره. نوازنده‌ها باید دقیقا همون چیزی رو که نت نوشته اجرا کنن و حق بداهه نوازی ندارن!

تفاوت فیدل و ویولن در نحوه نواختن

تفاوت فیدل و ویولن در نحوه نواختن

تفاوت فیدل و ویولن در نحوه نواختن

اصلی‌ترین تفاوت فیدل و ویولن نوع موزیکه که باهاشون نواخته میشه. ساز فیدل بیشتر تو جشن‌ها و دورهمی‌ها و برای رقص و شاد بودن استفاده میشه، در حالی که ویولن رو بیشتر تو کنسرت‌ها و برای موسیقی‌های آروم و فکری می‌نوازن.

تفاوت دیگه فیدل و ویولن اینه که نوازنده‌های فیدل بیشتر با گوششون ساز میزنن و نت نمیخونن، ولی نوازنده‌های ویولن باید دقیقاً همون چیزی که تو نت نوشته شده رو اجرا کنن. از نظر نحوه نواختن هم یه سری فرق‌هایی دارن. مثلا نوازنده‌های فیدل کف دستشون رو به دسته ساز تکیه میدن و دستشون رو یه جور دیگه رو آرشه میذارن تا بتونن سریع‌تر ساز بزنن. علاوه بر موارد ذکر شده باید بگیم فیدل‌نوازها از یه سری تکنیک های خاص مثل خم کردن سیم و … استفاده میکنن که تو ویولن خیلی رایج نیست.

ویولن از کجا بخریم؟

اگه می‌خوای یک ویولن حرفه‌ای بخری، باید یک مجموعه معتبر و حرفه‌ای هم انتخاب کنی. ما به شما دلشاد موزیک رو برای خرید ویولن توصیه می‌کنیم. چونکه دلشاد موزیک شرایط خرید اقساطی، خرید آنلاین و حضوری، تست محصول به مدت یک هفته و دریافت مشاوره رایگان رو برای علاقه‌مندان فراهم کرده. جالب اینکه میشه بدون سود و ضامن از دلشاد موزیک خرید قسطی کرد و توی 4 قسط هزینه رو پرداخت. این خبر خیلی خوبیه. بهتره این فرصت رو از دست ندی و هر چه سریع‌تر برای خرید اقدام کنی. بهت تضمین میدم که از خرید صورت گرفته نهایت رضایت رو خواهی داشت و هیچ وقت پشیمون نمیشی.

سوالات متداول

یادگیری ویولن سخت‌‌تره یا فیدل؟

یادگیری ویولن سخت‌تر از فیدله.‌

نوازندگان فیدل بیشتر به نت اهمیت میدن یا ویولن؟

نوازندگان ویولن به نت بیشتر اهمیت میدن.

صدای ویولن شادتره‌ یا فیدل؟

صدای ویولن از صدای فیدل شادتره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید