instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

6 گام ویولن؛ پرکاربرد ترین گام ها برای ساز ویولن

پرکاربرد ترین 6 گام ویولن

آشنایی با پرکاربرد ترین 6 گام ویولن

اگه دوست دارید به یک نوازنده خوب ویولن تبدیل بشید، خیلی مهمه که شناخت کافی از گام ویولن داشته باشید. داشتن اطلاعات کافی از گام‌های ویولن به شما کمک می‌کنه تا بهتر بتونید نت‌های مختلف را ایجاد کنید. همچنین باعث میشه توانایی نواختن ریتم‌های مختلف، کوک کردن ساز، تکنیک‌های نواختن آرشه رو‌ یاد گرفته و سرعت انگشت‌گذاری رو‌ افزایش بدید.

برای همینه که مدرسان ویولن تاکید بسیاری روی شناخت گام‌های مختلف دارن. ما در این مطلب از مجله دلشاد موزیک تصمیم گرفتیم پرکاربردترین گام های ویولن رو معرفی کرده و اطلاعات مناسبی در موردش بیان کنیم. اگه دوست دارید در این باره بیشتر بدونید، این مطلب رو تا آخر بخونید…

گام ویولن لا ماژور (A Major)

گام لا ماژور (A Major)

گام لا ماژور (A Major)

اولین گامی که به عنوان پرکاربرد ترین گام‌ ساز ویولن به شما آموزش داده میشه، گام لا ماژور (A Major)  نام داره. دلیل این امر رو می‌تونیم سادگی نواختن این گام‌ بدونیم. گام لا ماژور (A Major) فقط سه نت دیز عبارت از “فا دیز، “دو دیز” و “سل دیز” داره.

برای تمرین این کاخ بهتره از سیم آزاد “لا” شروع کنید.‌ سعی کنید با این سیم نت‌های مختلفی رو بنوازید. با تمرین و تکرار محل قرارگیری نت‌ها رو بلد خواهید شد. اون وقت می‌تونید‌ انواع ملودی رو توی این گام اجرا کنید. پس از تسلط به این سیم سراغ سیم آزاد “می” برید و تمامی کارهای انجام داده رو برای این سیم‌ هم انجام بدید.

اگه از تکنیک‌های آرشه اطلاع داشته باشید، می‌تونید از این دو تا سیم به صورت ترکیبی برای نوازندگی استفاده کنید.

گام لا ماژور (A Major) در دو اکتاو

برای یادگیری بهتر و کامل‌تر گام‌ لا ماژور می‌تونید اکتاو بم‌تر این نت‌ها رو روی سیم‌های “سل” و “ر”اجرا کنید. برای این کار باید انگشت 3 و 4 شما روی سیم‌های “سل” و “ر” قرار بگیره.

خوشبختانه نیازی به اسلاید کردن ندارید، اگه تکنیک‌های دقیق آرشه و  نت‌های فینگر بورد رو بلد باشید، به راحتی می‌تونید نوازندگی رو شروع کنید.

گام لا ماژور (A Major) در سه اکتاو

در این مرحله کافیه از تکنیک اسلاید استفاده کنید و به درجات سوم، پنجم و هفتم گام برید. این کار باید با تمرکز زیاد و توجه به تمپو انجام بشه.

گام ویلن سل ماژور (G Major)

گام سل ماژور (G Major)

گام سل ماژور (G Major)

بعد از یادگیری گام لا ماژور بهتره سراغ گام سل ماژور برید. چون این گام فقط یک نت دیز داره و به راحتی قابل نواختنه! برای نواختن نت “فا دیز” این گام بهتره سراغ سیم آزاد “سل” برید. امکان استفاده از سیم‌های “سل” و “ر” برای شما فراهمه. کافیه انگشت یک روی سیم “سل” و انگشت سه روی سیم “ر” قرار بگیره تا بتونید به صدای دلخواه دست پیدا کنید.

می‌تونید مراحلی که برای گام لا ماژور انجام دادید رو پیش ببرید تا به درجات سوم، پنجم و هفتم صدای مورد نظرتون دست پیدا کنید.

گام ویولن ر ماژور (D Major)

گام ر ماژور (D Major)

گام ر ماژور (D Major)

یکی دیگه از پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن، گام ر ماژوره. بسیاری از نوازندگان ویولن به یادگیری این گام علاقه زیادی نشون میدن و اون رو یاد می‌گیرن. این گام فقط از دو نت “فا دیز” و “دو دیز” برخورداره. برای تمرین این گام از سیم باز “ر” شروع کرده و کارهایی که توی گام‌های لا ماژور و سل ماژور انجام دادیم رو تکرار می‌کنیم.

توجه داشته باشید که انگشت‌گذاری در این سه گام کاملا مثل همه و تنها تفاوت توی نت آغاز کننده‌‌اس. با تمرین و تکرار زیاد امکان نواختن گام‌ها به صورت ترکیبی برای شما فراهم میشه.

گام ویالون دو ماژور (C Major)

گام دو ماژور (C Major)

گام دو ماژور (C Major)

از پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن، می‌تونیم به گام دو ماژور اشاره کنیم. این گام هیچ نت دیز و بملی نداره برای همین هم نواختن اون سخت و دشواره. متخصصان پیشنهاد می‌کنن برای نواختن این گام از انگشت سوم برای به صدا در آوردن نت‌های سیم “سل” و از انگشت اول و دوم برای به صدا در آوردن نت‌های سیم‌های “لا” و “ر” بهره ببرید.

گام فا ماژور (F Major) ویولن

یکی دیگه از پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن که لازمه تمرین بشه، گام فا ماژوره. این گام یک گام چالش برانگیز و سخته که از یک نت بمل برخورداره. نت سی بمل این گام نیاز به تمرین زیادی داره. برای همین توصیه میشه زمان زیادی رو به تمرین اختصاص بدید و با دقت زیادی تمرین کنید.

گام لا مینور هارمونیک ویولن

گام لا مینور هارمونیک

گام لا مینور هارمونیک

برای ما ایرانیا خیلی مهمه که علاوه بر موزیک‌های غربی و جهانی بتونیم موزیک‌های شرقی و خاورمیانه‌ای رو هم بنوازیم. برای نواختن این موزیک‌ها بهتر تا گام‌های هارمونیک رو تمرین کنید! گام لا مینور هارمورنیک یکی از پرکاربرد ترین گام‌ها برای ساز ویولن برای یادگیری موسیقی‌های محلی ایرانی محسوب میشه‌. این گام شباهت زیادی به گام لا مینور طبیعی داره اما از نظر صدا کاملا با هم متفاوتن. اگه نواختن گام لا مینور طبیعی رو بلد باشید، احتمالا نواختن این گام هم برای شما خیلی راحت باشه.

ویولن اصل از کجا بخریم؟

وجود ویولن‌های تقلبی در بازار باعث شده تا همواره این سوال مطرح شود که ویولن اصل از کجا بخریم؟

برای خرید یک ویولن اصل ضروریه از یک مجموعه معتبر کمک بگیرید. دلشاد موزیک یکی از بزرگ‌ترین نمایندگی‌های فروش ویولن در تهران محسوب میشه که امکان خرید بهترین و با کیفیت‌ترین سازها با قیمتی مناسب را برای شما فراهم میکنه. برای خرید ویولن اصل توصیه میشه ابتدا از مشاوران ما مشاوره رایگان دریافت کنید.

ما امکان خرید اقساطی را برای شما فراهم کرده‌ایم تا بتوانید محصول مورد نظر خود را بدون نیاز به ضامن و سود خریداری کنید و در 4 قسط هزینه را پرداخت کنید. همچنین به مدت 7 روز به شما زمان می‌‌دهیم تا در صورت عدم رضایت از محصول خریداری شده آن را مرجوع کنید.

سوالات متداول

از چه سنی می‌توان یادگیری ویولن را آغاز کرد؟

از سن 4 سالگی به بعد می‌توان نوازندگی ویولن را آغاز کرد.

بهترین برند سازنده ویولن کدامند؟

یاماها یکی از بهترین برندهای سازنده ویولن محسوب میشه.

برای حرفه‌ای شدن چند سال باید ویولن تمرین کرد؟

برای حرفه‌ای شدن حداقل باید 4 تا 5 سال تمرین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید