فهرست کتاب پنجاه قطعه برای عود (حمید خوانساری)
مقدمه
علائم
- دختر شیرازی
- رقص 1
- رقص 2
- تو بیا
- جان جان
- نومی نومی
- شکار آهنوز
- عزیز جونُو
- دختر بویراحمدی
- رشید خان
- مجنون
- گُلِ پامچال
- گُل نیشان
- شالیزار
- به شبِ وصلَت
- مرغِ سحر
- بهارِ دلنشین
- عقربِ زُلف کجت
- بازگشت
- نوایی
- ای ایران
- سکوتِ شب
- موسمِ گُل
- سِگُدار
- ساری گلین
- بهار دلکش
- تمرین دشتی
- دوضربی بیات تُرک
- زِمن نگارم
- ضربیِ شکسته
- اُسکودار
- رِنگِ پریچهر و پریژاد
- آیریلیق
- جِرماک آغاونی
- البنت الشلبیه
- سلام
- رِنگِ سه گاه
- خزان
- بیدادِ زمان
- پرِلودِ شماره 3
- به زندان (شوشتری)
- دلِ دیوانه
- لَیلی جان
- لونگا
- اُمَّ سعد
- تمرینِ اصفهان
- سوزیناک
- بندباز قسمت اول
- بندباز قسمت پایانی
- کاروانسرا
مقدمه کتاب پنجاه قطعه برای عود (حمید خوانساری)
کتاب پیش رو شامل پنجاه قطعه است که از بین قطعات ایرانی و چند فرهنگ نزدیگ به ایران انتخاب و برای ساز عود تنظیم و تدوین شده است. این کتاب به منظور پیشرفت هر چه بیشتر هنرجویان ساز عود، در کنار و همگام با کتاب «مبانی عودنوازی» تالیف شده و به هیچ عنوان به منزله یک کتاب آموزشی مستقل به شمار نمی رود.
هنرآموزان گرامی در نظر داشته باشند که می توانند به فراخور پیشرفت و یا تشویق هنرجویان، قطعات این کتاب را در کنار یک متد آموزشی، به ایشان آموزش دهند. قطعات این کتاب تماما برای اجرا با ساز عود یا بربط تنظیم شده است. در بیشتر موارد ملودی ها مانند اصل قطعه آورده شده اند و گاهی هم با تغیراتی متناسب با ساختار ساز عود، اما وفادار به آهنگ اصلی.
برخی نغمات محلی ایرانی جایشان در این مجموعه خالی است. از این رو که آن قطعات، پیش از این در کتاب «مبانی عود نوازی» آورده شده از بازنویسی دوباره آنها پرهیز نمودم. موسیقی محلی یا فولکلور، جوهره اصلی و از ستون های استوار موسیقی هر فرهنگ و ملتی است. پس می توان در کنار قطعات کلاسیک، همواره هنرجویان را با این موسیقی نیز اشنا کرد.
قطعاتی از فرهنگ های دیگر نظیر عرب، ترک، ارمنی، آذربایجانی و افغان در این مجموعه گنجانیده شده تا نوازندگان عزیز با قطعاتی غیر ایرانی که سال هاست در آن کشورها با ساز عود نواخته می شود نیز اشنا شوند. و اینگونه درک بهتری از ساز خود پیدا کنند؛ چه قطعاتی که منحصرا برای ساز عود ساخته شده و چه انهایی که برای ساز های دیگری بوده و یا حتی در اصل آوازه ای بوده اند و مختص ساز بخصوصی نیستند.
این ها قطعا چشم انداز بهتری برای ما، به عنوان یک عود نواز ایرانی ایجاد خواهد کرد تا با تجربه و مقایسه عود نوازی در سایر فرهنگ های غنی از این ساز، در نهایت به آنچه در خور اجرای عود نوازی ایرانی ست دست یابیم.
در پایان تشکر می کنم از حسن همکاری و محبت دوستانی که همچون گذشته بنده را زا انتشار این مجموعه نیز یاری نمودند:
عمر بشیر، مجید وطنیان، آریی کشیشان، هیلا فیض پور، صافی الحافط، نوید گلریک، نازنین سجادی، ناصر شیخ زادگان، ماهگل امامیان، شبنم ورد، کیوان صالحی، علی اصغر عربشاهی و علی بوستان.
و همچنین استادان عزیزم: حسین علیزاده، کیهان کلهر، اسماعیل واتقی و گوکسل باکتاگیر جهت در اختیار قرار دادن قطعات ارزشمند شان. نوازندگان عزیزی که من را در ضبط مجموعه صوتی این اثر همراهی کردندعبارتند از:
امیرحسین ملکی، امیرحسین اسفندیاری، علی سبزواری، حمید کریمیان، اقبال منصور، حبیب خرمی، رامیز اسمعیلی، آرش بیات و مهران خانزاده. صدابردار مجموعه صوتی:
رامین وطن نیا.
حمید خوانساری
خرداد1399
تهران، ایران
Introduction
The present book contains 50 selections from endeared Iranian melodies and compositions as well as those from neighboring musical cultures that have been edited and arranged for oud.
This book is meant as an educational aid for oud learners and should be used in conjunction with my earlier book named “oud playing method” and not as a standalone method for oud playing. Oud instructors may also find it helpful to use selections that have already mentioned in my previous book, based on their own discretion and their learner’s level of interest and proficiency.
All the selections in this book have been specifically arranged for oud or barbat. Most of the phrasing has been taken verbatim from the original melodies while some may have been slightly altered for better playability on oud.
Selections from Iranian folk songs that already appear in my previous book “ Oud playing method”, have been intentionally left out in order to avoid duplication. It goes without saying that ethnic and folk music is a critical component of any musical culture and should therefore be made part of the learner’s repertoire.
This book also contains a few selections from neighboring musical culture such as Arabic, Turkic, Armenian, Azerbaijanian and Afghani with the aim of deepening the learner’s understanding of the instrument by studying the approaches and techniques used in this cultures. Some of these selections had originally been composed for out while others are adaptations from other instruments or vocal compositions.
It is my hope that such selection will help expand the Iranian oud player’s outlook towards this instrument. Studying the various approaches to oud playing by other great musical cultures will help the Iranian oud players develop the style and techniques suited for and deserving of the rich music land.
In the end, I would like to express my deep gratitude to the following individuals for their support in this endeavor: Omar Bashir, Majid Vatanian, Arbi Keshishian Hila Feizpour, Safi Al-Hafez, Navid Goldrick, Nazanin Sajjadi, Naser Sheikhzadegan, Mahgol Emamian, Shabam Vard, Kayvan Salehi, Ali Asghar Arabshahi and Ali Boustan.
Also my special thanks goes to these wonderful artists who let me use their compositions in this book: Hossein Alizadeh, Kayhan Kalhor, Esmail Vaseghi, and Goksel Baktagir.
Others oud players who have graciously collaborated with me in creating the audio version accompanying this book:
Amir Hossein Maleki, Amir Hossein Esfandyari, Ali sabzevari, Hamid Karimiyan, Eghbal Mansour, Habib Khorrami, Ramiz Esmaili, Arash Bayat, Mehran Khanzadeh and the sound engineer:
Ramin Vatan nia.
Hamid Khansari
2020 May
Tehran IRAN
خلاصه بیوگرافی نویسنده کتاب پنجاه قطعه برای عود
حمید خوانساری
متولد سال 1363 تهران
تحصیل در هنرستان موسیقی پسران تهران به ریاست استاد حسین علیزاده
فراگیری تار نزد اساتید محمد رضا ابراهیمی، مرحوم منصور سینکی و محسن نفر
شروع به نوازندکی عود از سال 1381
هنرجوی منتخب برتر سال تحصیلی 79-80 رشته موسیقی استان تهران
تحصیل در دانشکده موسیقی زیر نظر اساتیدی همچون:
حسین دهلوی، هوشنگ استوار، داکتر اذرسینا، پیروز ارجمند، ارفع اطرایی، عبدالنقی افشارنیا،
مسعود ابراهیمی، محمد اسماعیلی، حمید رضا دیبازر و…
فارغ التحصیل کارشناسی موسیقی ایرانی
تدریس در دانشکده عالی موسیقی
مدرس عود در هنرستان موسیقی پسران
برگذاری ورکشاپ های عود نوازی در ایران
مولف کتاب «مبانی عودنوازی ایرانی»
مولف کتاب «پنجاه قطعه برای عود»
Hamid Khansari is an oud player whose journey is a unique and intriguing one. He started his music education at the university of Tehran, where he received his Bachelor of music (BM) in Iranian instruments.
He chose tar as his instrument of choice and underwent extensive training with the supervision of masters such as Mohamad Reza Ebrahimi, Mansour Sinaki and Mohsen Nafar.
At present, Hamid works as a music instructor, instrument player, record label publisher, and a composer. Alongside his work, he has always been interested to explore oud as one of ancient middle eastern instruments.
Eventually this desire led to many discoveries which in turn encouraged him to do more research. Ultimately he decided there needed to be a comprehensive book of instructions for oud that covered the modern and updated methods played in the world of today and that is exactly what he published.
Subsequent to the successful publication of “oud playing method”, Hamid who concurrently is teaching at the Tehran Music Conservatory, has put together a selection of his choices in “fifty Selections for oud” for a wide spectrum of players from the novice to the professional oud players.
خرید کتاب پنجاه قطعه برای عود (حمید خوانساری)
در همین سایت دلشاد موزیک شما میتوانید کتاب پنجاه قطعه برای عود (حمید خوانساری) را به صورت آنلاین خریداری کنید.
همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتابهای حوزه موسیقی هست و شما میتوانید تقریبا هر کتابی که دلتون میخواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید.
برای دیدن همه کتابها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.