توضیحات درباره کتاب آثار برگزیده برای پیانو یوهانس برامس
در تاریخ موسیقی پیدا کردن آهنگسازانی که در ابتدا شناخته شده نیستند زیاد غیر معمول نیست. نیکلاس اسلانیمسکی در واژه نامه خود به نام Lexicon of Musical Invective جمله های انتقادی بسیاری را در زیر عنوان “Non-Acceptance of the Unfamiliar” در مورد آهنگسازان معروف ثبت کرده که برامس هم از این انتقادات برکنار نبوده است.
یکی از این، انتقادات نقدی کوبنده از چایکوفسکی است که در دفتر خاطرات خود در ۹ اکتبر ۱۸۸۶ وارد کرده است که در آنجا آمده است من تقریبا بیشتر آهنگ های آن برامس حقه باز را اجرا کرده ام چقدر بی ارزش…!
این من را آزار میدهد که این آدم متوسط، به عنوان یک نابغه شناخته شده است چرا که در مقایسه با او Raff یک نابغه است و حتی صحبت از آن آنتون روبنشتاین نیز به عنوان مقایسه نمیتوان ،کرد که به نظرم یک چهره ماندگار و مهم است، در حالی که برامس انسانی است که چیزی برای عرضه ندارد.
برامس از فرانتس لیست بهتر است. برامس در جوانی به لیست معرفی شد وی بیشتر قطعات اولیه ای را که برامس به همراه آورده بود اجرا کرد. برامس به عنوان یک آهنگساز مورد قبول لیست قرار گرفت اما احترامی برای وی به عنوان یک پیانیست قائل نشد.
از طرفی دیگر برامس احترام بسیاری برای لیست به عنوان یک پیانیست و یک تکنیسین حرفهای قائل بود اما برامس شور و شوق و هواخواهی خود را از لیست به عنوان یک آهنگساز بروز نداد در روایتی آمده است هنگامی که لیست یکی از سونات هایش را برای برامس و یک گروه اجرا میکرد.
برامس در حال چرت زدن بوده است روایت از ویلیام میسون هنرجوی آمریکایی لیست که در این جلسه حضور داشته و در مورد زندگی موسیقیایی مربی خود می نوشته است.
موسیقی در وین در اواخر دهه ۱۸۶۰ به دو گروه موسیقی رقابت آمیز تقسیم شده بود گروهی طرفدار برامس و گروهی طرفدار واگنر بودند طرفدار هر دو گروه بت خود را ستایش و بت دیگری را بی اعتبار می کردند.
در میان طرفداران برامس منتقد معروف وین ادوارد هانسلیک ویولونیست بزرگ ژورف “ژوشیم که برامس برای لیست فرستاده بود و رابرت و کلارا شومن هم بود رابرت شومن در مجله موسیقی اش، Neue Zeitschrift fur music منادی نبوغ برامس جوان بود.
کلارا شومان کسی که برامس برای او احساس تقریبا فرزندی داشت و آثار پیانواش را در اجراهای عمومی خود به اجرا می.گذاشت البته امروزه برامس یکی از سه نابغه موسیقی ملقب به سه B شناخته شده است. (باخ، بتهون برامس).
نوازندگی پیانو از برامس به بعد بافت متمایزی پیدا کرد و متحول شد نوازندگیها سرشار از به کارگیری هارمونیک و ملودیک جدید در ریتم رنگ صدا شعر و حالتهای دراماتیک موسیقی برامس نیاز به نوع خاصی از تکنیک پیانو داشت.
برامس و آهنگ هایش
برامس به عنوان یک آهنگساز نه تنها از منتقدان آزرده خاطر بود بلکه از پیانیستهایی که کارهایش را دشوار و غیر قابل اجرا میدانستند؛ هم ناراحت بود.
استاد بزرگ پیانو تئودور لچستکی (۱۹۱۵-۱۸۳۰) که با برامس هم دوره بود در مورد سبک آهنگسازی پیانو برامس سوء ظن داشت و هنگامی که ادوین بهر هنرجو آمریکاییاش یک قطعه کوتاه در کام می بمل مینور از اپوس ۱۱۸ شماره ۶ از برامس که خیلی دوست داشت را برای وی آورده بود، لچستکی فریاد زد:
? Warum spielen Sie das unklaviedrmassige Zeug
چرا این چیزهایی غیر پیانویی (ضعیف) را مینوازی؟
اتل نيو کمب در کتابش در رابطه با برامس این گونه می نویسد:
برامس همیشه من را آزار میداد او هیچوقت پیانو را به عنوان یک ساز در نظر نمی گرفت.
او همچنین می نویسد وقتی که آنها با هم بودند برامس آهنگسازی های لچستکی و لچستکی قطعات پیانو برامس را به تمسخر می گرفتند با این وجود، در نهایت لچستکی یکی از تحسین کنندگان بزرگ برامس شد و بسیاری از آثار پیانو برامس را آموخت. برامس درباره شکایت هایی که در مورد سبک نوشتن قطعاتش میشد چنین پاسخ داد:
من حوصله نوازنده هایی که به خاطر مواجه شدن با کمی مشکلات تکنیکی جدید شروع به غر زدن می کنند را ندارم. آیا به صدا در آوردن چند مهره ی سخت جلوی پیشرفت را می گیرد؟
من در تمام زندگی ام عمیقا به تکنیک های پیانو علاقه مند بودم و سعی کرده ام در تمام آثار پیانویی ام ایده های خوب موسیقیایی را با تکنیک ها و اصطلاحات جدید ادغام کنم. شما مخصوصا تکنیک های جدید را در واریاسیونهای پاگانینی من و یا در کاپریسوی من پیدا خواهید کرد.
من اعتراف میکنم که بسیاری از پاساژهایم برای دستها ناشیانه است. این روش جدید به نظر ناخوشایند می آید کلمه ای که به کار بود تا برار» بود به خاطر این که انگشت گذاری های جدیدی به کار برده شده است.
در تکنیک ها و اصطلاحات جدید نیاز به قدرت، آزادی و استقلال انگشتان نسبت به روشهای سنتی پیانو کلاسیک یشتر است.
خرید آنلاین کتاب آثار برگزیده برای پیانو یوهانس برامس
در همین سایت دلشاد موزیک شما می توانید کتاب آثار برگزیده برای پیانو یوهانس برامس را به صورت آنلاین خریداری کنید.
همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتاب های حوزه موسیقی هست و شما می توانید تقریبا هر کتابی که دلتون می خواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید.
برای دیدن همه کتابها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.