فهرست کتاب تمرینهای هارمونی با پیانو – س.ی.ماکسیموف
پیش گفتار
بخش اول
- تریادهای اصلی ماژور و مینور
- چهار- شش کادانسی
- معکوس اول تریادهای اصلی
- آکوردهای عبوری و کمکیِ چهار – شش
- آکورد هفتمِ دومینانت
- تریادِ درجهی II و معکوسِ اولِ آن
- ماژور هارمونیک
- تریاد درجهی VI
- آکورد هفتمِ سوبدومینانت
- آکوردهای هفتمِ محسوس
- آکورد نهم دومینانت
- معکوس اولِ درجهی VII
- تریاد درجه III و معکوسِ اولِ آن
- مینور طبیعی
- سکونسهای تُنال
- دوبل دومینانت
- پریودیک تنالیتهای
- تمرینهای آزمایشی
بخش دوم
- مدولاسیون به تنالیتههای خویشاوندِ درجهی اول
- مدولاسیون به سمت دومینانت
- مدولاسیون به سمت سوبدومینانت
- تمرینهای مهارتی برای مدولاسیون به همهی تنالیتههای خویشاوندِ درجهی اول
- مدولاسیون، همراه با خروجِ موقت به تنالیتههای خویشاوندِ درجهی اول
- مدولاسیون با استفاده از سکونس
- صداهای غیرِآکوردی
- تأخير
- صداهای عبوری
- صداهای کمکی
- پیشرس
- صداهای کمکی پرشدار
- تأخیر تهیه نشده
- حلِ به تعویق افتادهی تأخیر
- نمونههایی از ساختارهای مدولاسیونکننده و واریانتهایی از آنها بر اساسِ ملودیزاسیونِ هارمونی
- مدولاسیون آنهارمونیک
- مدولاسیون با آکوردِ هفتم کاسته
- مدولاسیون با آنهارمونیزمِ آکوردِ هفتمِ دومینانت
- تمرینهای آزمایشی
بخش سوم
- آلتراسيون
- آلتراسیونِ آکوردهای گروهِ دومینانت
- التراسیونِ آکوردهای گروهِ سوبدومینانت
- نمونههایی از آثار هنری روی آلتراسیون
- سیستم ماژور – مینور
- سیستم ماژور – مینورِ تنالیتههای همنام
- سیستم ماژور – مینور تنالیتههای موازی
- نمونههایی از آثار هنری روی سیستم ماژور – مینور
- مدولاسیون در فرمهای ترکیبی
- مدولاسیون با دو علامت اختلاف
- مدولاسیونِ تدریجی به تنالیتههای دور
- مدولاسیون با تریاد درجهی VI “پایین آمده”
- مدولاسیون با معکوس اول درجهی II “پایین آمده”
- مدولاسیون با تونیکِ همنام
- فرمهای کمیاب مدولاسیون آنهارمونیک
- مثالهای مدولاسیون از دو ماژور و لا مینور به همهی تنالیتههای دیگر
- مثالهایی از آثارِ هنری روی مدولاسیون
- پدال
- پرلود هارمونیک
- تمرینهای آزمایشی
پیشگفتار کتاب تمرینهای هارمونی با پیانو – س.ی.ماکسیموف
در میان حوزههای مختلف تئوری موسیقی، مهمترین جایگاه مختص دورهی هارمونی است. کسب موفقیت در این حوزهی پیچیده دارای ارتباطی تنگاتنگ با تربیت درک شنوایی است. فراگیری هر یک از بخشهای هارمونی، بدون مشارکت شنواییِ موسیقایی، همهی مفهوم خود را از دست میدهد.
هر اندازه حسِ هارمونیک هنرجو از پیش برانگیخته شده باشد، به همان نسبت فراگیریِ موقعیتهای تئوریکِ دورهی هارمونی، ساده تر و منجسمتر خواهد بود. بنابراین، اولین شرط برای تمرینهای هارمونی با پیانو، مشارکت شنوایی موسیقایی در این فرآیند است.
به دنبال دریافت بدون واسطه، که تصور کلی شنوایی را میسازد، تحلیل و بررسی تئوریک ضروری است، زیرا به کشف عناصر زبان موسیقایی-هارمونیک یاری میرساند. این گونه تحلیل نظری، ضمن ارتقاء فرهنگ شنوایی، هم به کشف اندیشهی موسیقایی نمونههای منفرد، و هم کل اثر هنری کمک میکند.
اغلب، نوازندهای که به حد کافی بر ساز خود تسلط دارد (از جلمه پیانیست)، از اجرای سادهترین تمرینهای هارمونیک روی پیانو، دچار مشکل میشود. این مسئله، پیش از همه، نشاندهندهی فعالیتِ تمرینی-آکادمیک، بدون درک پایههای هارمونیکِ پدیدههای موسیقایی است.
تدوین کتاب حاضر، با هدف راهنمایی هنرجو برای گذراندنِ تمام دورههای هارمونی، خارج از چارچوبِ درسهای پیانو، بوده است.
اهداف زیر با اجرای تمرینهای هارمونیک روی پیانو به دست میآید:
- تثبیت عملی قوانین نظری هارمونی
- فراگیری جلوههای هارمونیک، از راه شنیداری
ترتیب قرارگرفتن فصلها و آموزش عملی آنها با پیانو، به طور کامل مطابق برنامهی درستی هارمونی در هنرستانها و مراکز موسیقی، است.
مؤلف در این کتاب، سعی کرده است تا پیچیدگی مطالب و تمرینها به صورت تدریجی و پیوسته باشد. کمیّتِ تمرینهای ضروری و غیر کلاسی در هر فصل، با توجه به میزان آمادگی هر گروه، تعیین میشود.
تمرینهای هارمونیک، قاعدتاً در ترکیب معمول چهار بخشی اجرا میشوند. نمونههایی هم که برای تحلیل و بررسی آورده شدهاند، از اصل آثار هنری مشخص انتخاب و به صورت چهاربخشی ارایه شدهاند.
در این کتاب، به تمرین روی واریاسیون چهاربخشیِ هارمونیک، از طریق تزئین آن با صداهای غیرآکوردی مختلف (ملودیزاسیون هارمونی) توجه خاص مبذول شده است. چنین تمرینهایی شنوایی ملودیک – هارمونیک هنرجو را فعال میکند.
در این کتاب، با توجه به تمایل مدرسان دورهی هارمونی در هنرستانها و مراکز موسیقی، دو نوع جدید از تمرینها، به صورت تکمیلی آمده است: سازهی هارمونی و بداههپردازی ملودیک-هارمونیک در شرایط مدولاسیون.
برای رشد مهارتهای پیش شنیداری و تجسم صدایی، تمرینهای اختصاصی همراه با نمونههای حل شده، در نظر گرفته شده است: نوشتن واریانتهایی از ملودی بر اساس یک طرح هارمونیک مشخص برای سازهای زهی-آرشهای یا بادی، به صورتیک اتود مختصر، یا در فرم بداههپردازی آزاد.
بهطور ویژه، بداههپردازی مدولاسیونهای ملودیک روی پیانو، برای رشد تواناییهای درونخوانی، بسیار مفید است. چنین تمرینهای هارمونیک، علاوه بر تربیتِ ذائقهی هنری و قوهی ابتکار، فعالانه به شکلگیری موسیقیدان حرفهای کمک میکنند.
این کتاب از سه بخش تشکیل شده است:
در اولین بخش تمرینهایی برای ساختن آکوردها و پیوندِ آنها بهیکدیگر، در محدودهی یک گردش هارمونیک، فراز، جمله و پریودِ یک تنالیتهای، آمده است.
بخش دوم شامل تمرینهای تکمیلی برای اجرای تمرینهای هارمونیک روی پیانو، با استفاده از مدولاسیون و صداهای غیرآکوردی است.
بخش اول و دوم، زمینههای لازم را برای غلبه بر مشکلات فراگیری بخش سوم، فراهم میکنند.
بخش سوم (پایانی) به بحثهای پیچیدهی هارمونی اختصاص یافته است: آلتراسیون، سیستم ماژور-مینور، مدولاسیون در شکلهای ترکیبی آن، و پدال.
بخشی که به مدولاسیون اختصاص دارد، با الگو- طرحهای مدولاسیون کننده ای که شامل مدولاسیون از دوماژور و لا مینور به همهی تنالیتههای ماژور و مینور دیگر است، پایان مییابد. این طرحها این امکان را به هنرجو میدهند تا ازیک تنالیتهی مشخص به هر تنالیتهی دیگری، مدولاسیون کند.
فصل پایانی به موضوع پرلودنویسی هارمونیک اختصاص یافته است.
هریک از بخشهای سهگانه با “تمرینهای آزمایشی” که برای سنجش میزان آمادگی هنرجو در نظر گرفته شدهاند، پایان مییابد.
در پایان، مؤلف از راهنماییهای با ارزش پروفسورهای کنسرواتوار مسکو (س.س.باگاتيروف، س. و. يف سهیف، ا. و. اسپاسُبین) و اعضای کرسی نظری، همچنین معلمین دروس نظری در مراکز آموزشی مسکو و دیگر شهرها تشکر میکند.
خرید کتاب تمرینهای هارمونی با پیانو – س.ی.ماکسیموف
در همین سایت دلشاد موزیک شما می توانید کتاب تمرینهای هارمونی با پیانو – س.ی.ماکسیموف را به صورت آنلاین خریداری کنید.
همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتاب های حوزه موسیقی هست و شما میتوانید تقریبا هر کتابی که دلتون میخواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید.
برای دیدن همه کتابها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:
دیدن همه کتاب های فروشگاه دلشاد موزیک
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.