فهرست مطالب کتاب ردیف میرزا عبدالله برای سنتور پشنگ کامکار
- Table of Contents
- پیشگفتار چاپ سوم
- Foreword to the Third Edition.
- بخش اول: بررسی تحلیلی
- First Part: Presentation
- ردیف میرزا عبدالله
- Mirza ‘Abdollah’s Radif
- چهار راوی
- Four Transmitters
- نکاتی درباره ی ردیف میرزا عبدالله
- Some reservations about.
- سبک میرزا عبدالله
- Mirza ‘Abdollah’s radif
- بررسی عمومی ردیف
- General critic of the radif
- پدیده ی ردیف
- The Radif Phenomenon.
- تعاریف مقدماتی
- Preliminary definitions ……
- حفظ، تثبیت و بسته شدن ردیف ها
- Conservation, fixation and closure.
- ردیف به عنوان یک الگوی اجرایی
- The radif as a performance model
- ردیف به عنوان یک روش آموزشی
- The radif as a teaching method
- شجره نامه ی یک کارگان رسمی
- III. Genealogy of a Canonic Repertoire
- زوال و باززایی موسیقی درباری
- Decline and renaissance of a court music
- از سازماندهی مدال تا ردیف
- From modal organisation to radif
- احیا و پرداخت کارگان رسمی
- Revival and elaboration of the canonic repertory
- چشم انداز تطبیقی
- Comparative Perspective
- شواهد درباره ی وجود ردیف قدیمی دستگاه
- Evidence of the existence of ancient radif (dastgah)
- انسجام آشکار ردیفهای تهران ردیف های دیگر
- Obvious coherence of Tehran radifs Other radifs
- ردیف میرزا فرج رضايف
- The radif of Mirza Faraj Rzayev
- ۵ جنبه های فنی و زیباشناسی ردیف
- Technical & Aesthetic Aspects
- فواصل
- Intervals
- پالت مدال دستگاه و آواز
- The modal palette: dastgah and aāvāzs.
- پالت ریتم
- The rhythmic palette
- هنر زینت دادن
- The art of ornamentation
- تأكيد
- Accents
- زينت ها
- Ornaments
- ۶ آوانویسی
- The Transcription
- عبارت بندی
- Articulation
- جنبه ی ریتمیک
- Rhythmic aspect.
- تفاوتهای اجرایی
- Variation of interpretation
- سیم های دست باز
- The open strings
- علایم و مضرابها
- Symbols and strokes marks (mezrab)
- کوک
- Tuning
- اجرا
- Interpretation
- نتیجه
- Conclusion
- کتاب شناسی و صفحه شناسی
- Bibliography & Discography
- Index of Musicians Mentioned
- آوانگاری های مهم ردیف به ترتیب زمانی
- Main transcriptions of the radif by chronological order
- مهمترین ضبط های ردیف به ترتیب زمانی
- Main historical recordings of the radif
- by chronological order of recording
- منابع مربوط به ردیف
- Sources about the radif
- منابع مرتبط دیگر
- Other related sources
- بخش دوم: نت نگاری
- Second Part: Notation
- نمایه ی علامت ها و نشانه های به کار رفته در این کتاب
- Index to Symbols Used
- دستگاه شور
- Dastgah-e Shur
- آواز ابوعطا
- Avaz-e Abu ‘at
- آواز بیات ترک
- Avaz-e Bayat-e Tork
- آواز افشاری
- Avaz-e Afshari
- آواز دشتی
- آواز کُردبیات یا( بیات) کُرد
- Avaz-e Kord-e Bayat (or Bayat-e Kord)
- دستگاه سه گاه
- Dastgah-e Segah
- دستگاه چهارگاه
- Dastgah-e Chahargah.
- دستگاه ماهور
- Dastgah-e Mahur
- دستگاه همایون
- Dastgah-e Homayun
- آواز بیات اصفهان
- Avaz-e Bayat-e Esfahan
- دستگاه نوا
- Dastgah-e Nava
- دستگاه راست پنجگاه
- Dastgah-e Rast-Panjgah
- Glossary
پیشگفتار چاپ پنجم کتاب ردیف میرزا عبدالله برای سنتور پشنگ کامکار
کار بر روی اثر حاضر که بر اساس اجرای تار نورعلی برومند ضبط سالِ ،۱۳۵۱ انجام شده است به سال ۱۳۵۵ زمانی که من نزد اساتید مختلف تار و سه تار از جمله نورعلی برومند به یادگیری موسیقی سنتی مشغول بودم باز می گردد.
سفارش آن را انتشارات سروش داده بود و در دست انتشار بود که انقلاب چاپ آن را به تعویق انداخت و دوازده سال ،بعد برای اولین بار در سال ۱۳۷۰ منتشر و یک سال بعد به همراه نوارهای کاست تجدید چاپ شد.
در مدت زمان کوتاهی همه ی نسخه های این اثر به فروش رفت و فتوکپی های آن برای پاسخ به تقاضای مستمر روانه بازار شد دوباره دوازده سال بعد از چاپ، اول به این فکر افتادم که این بنای عظیم موسیقی ستنی شایسته ی چاپ بهتری است و تصمیم گرفتم.
در آوانویسی اولیه ی خود، با کمک نرم افزارهای موسیقی کامپیوتری جدیدِ، موجود تجدید نظر کنم این نسخه در سال ۱۳۸۵ به همت مؤسسه ی فرهنگی هنری ماهور به چاپ رسید.
اکنون باز پس از دوازده سال به این نتیجه رسیدم که بهتر است نت نگاریها را بازبینی و اصلاح و آنها را روشن تر کنم نحوه ی ارایه ی آنها را بهبود ببخشم و ساختارهای لحنی (ملدیک) را با تقسیم بندی های مناسب برجسته .کنم برای این کار در حد امکان تلاش کردم هر گوشه را به چند عبارت تقسیم کنم تا بخشهای اصلی آنها واضح تر دیده شوند.
یک موسیقیدان جدی فقط با یادگیری خودِ ردیف قانع نمیشود بلکه مایل است ریشه ها، ویژگی ها، اهمیت و جایگاه آن در فرهنگ موسیقایی و غیره را نیز بشناسد نظرات و توضیحاتی که اینجا درباره ی ردیف می آوریم بیشتر آموزشی است.
تا اینکه جنبه ی موسیقی شناختی تحلیلی داشته باشد و محدود میشود به آنچه که به نظر ما برای نوازندگان و هنرجویان این موسیقی مهم است.
برای آماده کردن این ویراست جدید نت نویسی و ترجمه ی متن از کمک مالی بنیاد سودآور بهره برده ام که در اینجا مراتب تشکر و قدردانی خود را صمیمیانه از این بنیاد ابراز می.کنم
ژان دورینگ
تابستان ۱۳۹۸
FOREWORD TO THE FIFTH EDITION
The present transcription of Mirza ‘Abdollah’s radif is based on the performance of Nur ‘Ali Borumand recorded in 1972. It goes back to 1976 when I was studying traditional music with several tar and setar masters among which Nur ‘Ali Borumand. The transcription ordered by Sorush Editions was in press when the Iranian Revolution erupted, interrupting the process. It was first published 12 years later, in 1991, and re-issued the following year along with cas- settes of audio recordings. It soon sold out, and photocopies flooded the market to respond to continuous demands.
Twelve years after its first publication, I thought this monument of Persian musical tradi- tion deserved a better edition and that I should reconsider my first transcription, using new available computer musical software. The updated version came out in 2006, with the sup- port of Mahoor publishers.
Another twelve years later I found it desirable to revise and improve notations, clarify them, improve their presentation, and highlight melodic structures through proper segmen- tation. I strived, to the extent possible, to divide each piece into phrases, so its principal sec- tions would appear more clearly.
A demanding musician cannot be satisfied by simply learning a repertory. He/she wants to know about its origin, its characteristics, its importance, its place in musical culture, etc. The comments and explanations given here about the radif respond more to a didactic than a musicological concern: they are limited to what I consider important to know for those who practice or study this music.
For preparing this new edition I have benefited from the support of the Soudavar Memo- rial Foundation to whom I extend my warm thanks.
Jean During
Summer 2019
خرید کتاب ردیف میرزا عبدالله برای سنتور پشنگ کامکار
در همین سایت دلشاد موزیک شما می توانید کتاب ردیف میرزا عبدالله برای سنتور پشنگ کامکار را به صورت آنلاین خریداری کنید.
همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتابهای حوزه موسیقی هست و شما میتوانید تقریبا هر کتابی که دلتون میخواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید.
برای دیدن همه کتابها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.