فهرست قطعات کتاب مجموعه ی قطعات اردوان کامکار
- چهار مضراب بیات ترک Sib
- قطار بیات ترک Sib
- شهریار شور Sol .
- خراسانی (شور (Sol
- آوا (۱) ( شور Sol .
- رقص چوب شور Sol
- گل ( شور (Sol) .
- مستم شور Sol
- آوا (۲) ( شور Sol)
- صوفی ( شور Sol) .
- نغمه حزین ( نوا (Do ) .
- درویش ( شور Do) )
- سه گاهان سه گاه Lap) .
- نوای کویر ( نوا (Sol .
- خاطره (همایون) پرده بیداد (Re
- اضطراب (همایون پرده بیداد (Re)
- دریا ( اصفهان (Do)
- خروش ( اصفهان (Do )
- چهرۀ جان ( اصفهان Do)
- فیگور زنجیر اصفهان (Do) .
- شکسته اصفهان (Do).
- حريفان اصفهان (Do)
- رگبار اصفهان (Do).
- تهران اصفهان (Do)
- باران (اصفهان) .(Do
- حیران اصفهان (Do .
- بر تارک سپیده (۱) (ماهور (Sol)
- بر تارک سپیده (۲) ( ماهور (Sol)
- پرواز ماهور (Re) .
- همگام با خورشید ماهورRe) )
- لزگی (اصفهان Mi)
- رعد (اصفهان) (Mi) .
- لنگان (اصفهان) (Mi .
- يورتمه (اصفهان) (Mi) .
- هناسه اصفهان Mi)
- یادیاران (اصفهان) (Mi) .
- رقص باد (اصفهان) Mi) .
به سان رود که در نشیب دره سر به سنگ میزند رونده باش
امید هیچ معجزی ز مرده نیست، زنده باش … سایه)
درآمد بر کتاب مجموعه ی قطعات اردوان کامکار
در طول این سه دهه که در زمینه موسیقی فعالیت داشته ام همواره با دو مقوله یادگیری و آموزش مواجه بوده ام؛ جانی که از کودکی همیشه تشنه یادگیری بود.
میخواست تا آنجا که در توان دارد از سرچشمه های دانش و هنر فیض ببرد و از سوی دیگر بی تابانه میخواست آن خبر بزرگ را به گوش دیگران هم برساند.
در این سالها به دلیل مشغله های فراوان همواره بهانه ای فراهم میشد تا گردآوری این مجموعه باز هم به تعویق بیافتد. اما راستی را فقط و فقط از مشغله نبود بلکه ریشه در دغدغه ها و نگرانی های خودم داشت هر بار که میخواستم صورت نهایی کارها را ببندم در گوشه ای نکته ای می یافتم و به خود میگفتم هنوز جای کار دارد.
در نهایت تصمیم گرفتم از میان کلیه ساخته هایم ۳۷ قطعه را انتخاب و در این دفتر به علاقمندان ارائه کنم.
این مجموعه در برگیرنده قطعاتی است که از لحاظ پداگوژی موسیقی و طبقه بندی آموزشی در رده فوق عالی قرار میگیرند از همین رو کسب توانایی تکنیکی لازم و دستیابی به کیفیت مطلوب در اجرای آنها فقط در سایه تلاش های مقدماتی هنرجویان میسر خواهد بود.
به عبارت دیگر هنرجو باید پیش از پرداختن به قطعات این، مجموعه آثار سنتور نوازان بزرگ موسیقی ایرانی را بیکم وکاست اجرا کرده باشند و نکته بسیار مهم دیگر این که قطعات این دفتر براساس دشواری و نکات تکنیکی مرتب نشده اند بنابراین هنر آموزان و هنرجویان میتوانند با توجه به نیاز و با صلاحدیدشان هر یک از این قطعات را انتخاب کنند.
برای دوره های مختلف نوازندگی سنتور و سنتور نوازی معاصر بر همین سیاق مجموعه هایی را تدوین و تهیه کرده ام که بتواند پاسخگوی نیاز هنرجویان از دوره ابتدایی تا دوره عالی باشد امیدوارم انتشار این مجموعه و بازخورد آن انگیزه ای را فراهم آورد تا دفترهای بعدی در انتظار نمانند.
اردوان کامکار – ۱۳۹۵
همکاری با یک برادر
همنفسی با یک هنرمند
سخن هوشنگ کامکار
کتاب های معدودی که برای سازهای سنتی ایرانی نوشته شده غالباً در برگیرنده مجموعه آثار استادان موسیقی بوده و با هدف ثبت و ضبط این آثار به زیور طبع آراسته شدهاند ولی کتابی که در زمینه تکنیک های نوازندگی حرفه ای تدوین شده باشد بسیار نادر است.
در زمینه شیوۀ سنتورنوازی کتابهای استادان فرامرز پایور پرویز مشکاتیان و پشنگ کامکار از جمله شاخص ترینها هستند که جایگاه خاص خود را دارند و هنرجویان هم تا جایی که بتوانند از آنها بهره می برند.
ولی این آثار فقط به موضوع ردیف نوازی و اجرای ملودیهای مختلف اختصاص یافته اند و به «ذات» نوازندگی و جنبه های فنی آن نپرداخته اند فقدان و کمبود چنین آثاری که به تکنیک، نوازندگی به عنوان یک موضوع تخصصی بپردازد به شدت احساس می شود.
هنرجویان در سایه چنین کتابهایی میتوانند با امکانات و وسعت سازشان آشنایی بیشتری پیدا کنند تواناییهای تکنیکیشان را تقویت کرده و احتمالاً نکته های تازه ای به این مبحث بیافزایند در موسیقی کلاسیک و جهانی چنین آثاری برای تمامی سازها از دوره ابتدایی تا دوره پیشرفته وجود دارد و هنرجویان در هر سطحی که باشند می توانند با استفاده از اتودها و قطعات مختلفی که در دسترسشان قرار دارد.
نکات تکنیکی لازم را یاد بگیرند متاسفانه در ایران از میان تعداد اندک شمار کتاب های، موسیقی بدیهی است که چه سهم ناچیزی به مباحث تخصصی و فنی و کاربردی رسیده است؛ شاید منشاء این کاستی ها در سنت تدریس موسیقی ایرانی نهفته باشد که در آن انتقال مطالب همچنان به روش سینه به سینه و شفاهی صورت می گیرد.
استاد به هنرجو قطعه ای را میدهد که از نظر تکنیک اجرا و مباحث فنی، حاوی هیچ نکته جدیدی نیست و فقط ملودی آن متفاوت است. صرف نظر از معدود تلاش هایی که در حوزه تار و سه تار صورت نیازمند همت جمعی جامعه موسیقی ایرانی است.
گرفته میتوان به جرات گفت که نسبت به این گونه مباحث بی اعتنایی شده و در نتیجه کاستیهایی پدید آمده که جبرانش سال هاست که به عنوان مدیر هنری گروه و مدیر آموزشگاه کامکارها از نزدیک شاهد فعالیت های اردوان بوده ام و این که او چطور قطعات مختلف را به طور پراکنده به شاگردانش میداد تا کپی و از روی آن تمرین کنند.
بارها از او خواستم که این قطعات را – به منظور سهولت بیشتر در کار – به صورت نت نوشته کامپیوتری در آورده و به آنها سرو سامانی دهد ولی این امر به دلایل مختلف انجام نمیشد به هر روی شاید به اقتضای گذر زمان و سن و سال یا بیم از خطر کپی برداری غیر قانونی و ناجوانمردانه از کارهایش سرانجام موفق شد.
به این مجموعه شکل و ترتیب مطلوبی ببخشد و آن را به دست آقای وطنیان مدیر نشر نای و نی بسپارد تا به دست علاقمندان برسد.
مجموعه کارهایی که اردوان کامکار در این جا گردآوری کرده در حقیقت مربوط به یکی از دغدغه های همیشگی او یعنی سنتورنوازی نوین است که طی دو دهه گذشته صورتی کاملتر و توسعه یافته پیدا کرده است.
اردوان سالها پیش با انتشار آلبوم دریا نخستین گام هایش را برای معرفی سنتور نوازی نوین برداشت در آن مجموعه اردوان سعی داشت شیوه ای را که استاد پایور پایه گذاری کرده بود به شکل تکامل یافته تری ادامه دهد.
اما بدیهی است که چنین جستجوگری هایی کشف و زایش جدیدتری را به دنبال خواهد داشت تا بدانجا که به جرأت میتوان گفت اردوان در نوازندگی سنتور به شیوه ای منحصر به فرد دست پیدا کرده است.
به کارگیری تمامی امکانات صوتی ساز سنتور نوآوری در مضراب زدن همگونی قدرت دست چپ و راست و عملکرد مستقل هر دست در اجرای ملودی های مختلف همزمان، اجرای سریع نتها با حفظ شفافیت وضوح و رنگ صوتی، نتها آرپژهای منطقی و همراه با ملودی در هر دو دست، استفاده از پاساژهای نسبتاً کروماتیک ارائه خطوط ملودیک کنترپوانتیک به طور همزمان و در نهایت اجرا به شیوۀ پلی فونیک از جمله تکنیکهایی است که اردوان سعی کرده در سنتورنوازی نوین خود به کار بندد.
در حالی که پیش از آن قابلیت تکنیکی ساز سنتور تنها به اجرای دو نت همزمان محدود می شد اردوان علاوه بر تلاش در زمینه تکنیک های نوازندگی کرده با تحول در شیوه کوک، سنتور امکان اجرای نت های مختلف و مدولاسیون های ملودیک و اجرای همزمان مقام ها و گام های گوناگون به افقهای تازه تری دست پیدا کند.
از همین رو و با توجه به این دستاوردهاست که گاه فکر میکنم حاصل تلاش اردوان نه فقط برای سنتور بلکه شاید بتواند برای دیگر سازهای ایرانی هم الهام بخش و راه گشا باشد.
هوشنگ کامکار
پشت کتاب مجموعه ی قطعات اردوان کامکار
اردوان کامکار
نامی درخشان در موسیقی ایران به خصوص در عرصه ی سنتور نوازی که از پشتوانه ی قابل توجه خلاقیت و نوآوری برخوردار است. شهرت اردوان کامکار چنان با ابداع و نواندیشی در هم تنیده که شنیدن نامش بی درنگ ذهن را به سوی اندیشه ای پویا هدایت میکند.
و از این روست که تاریخ سنتور نوازی ایران برای همیشه وامدار اوست اردوان کامکار همانند دیگر اعضای خانواده خود سرشار از ذوق و قریحه موسیقایی است و یکی از سرمایه های فرهنگی ایران به حساب می آید.
سالها از انتشار آلبومهای بی بدیل او می گذرد که هر یک به نوبه ی خود نقش پرمایه ای در تاریخ سنتور نوازی دارند اشتیاق فراوان سنتورنوازان برای فراگیری این آثار بر کسی پوشیده نیست.
لذا این هنرمند فرهیخته در راستای رسالت خویش به ارائه مکتوب آثارش مبادرت ورزیده که بی شک مایه ی خرسندی جامعه سنتور نوازان و دوستداران فرهنگ و هنر خواهد بود. نشر نای ونی افتخار دارد که برای اولین بار این آثار را به صورت مکتوب در اختیار علاقه مندان قرار می دهد و انتشار این اثر ارزشمند را مایه مباهات خود میداند.
خرید آنلاین کتاب مجموعه قطعات اردوان کامکار
در همین سایت دلشاد موزیک شما میتوانید کتاب مجموعه قطعات اردوان کامکار را به صورت آنلاین خریداری کنید.
همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتاب های حوزه موسیقی هست و شما میتوانید تقریبا هر کتابی که دلتون میخواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید.
برای دیدن همه کتابها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.