فهرست آهنگ ها در کتاب خوشه چین
آهنگ ها در کتاب خوشه چین به شکل زیر فهرست بندی گردیده است:
دستگاه شور نرگس مست ۱و ۲:
- انتظار
- سراب آرزو
- آتش کاروان
- آشفته حالی چشم مست
- چه شورها
- دیدم صنمی
- آمان آمان
- موج
- در برم آن لیلا
- شاه صنم
- عزیز بشینه کنارم
- چو مرغ شب
- جام طلا
آواز ابوعطا:
- شکایت معشوق
- بهار دلکش
- ای کبوتر
- دل هوس
- عهد شكن
- در کنج دلم
آواز دشتی :
- ای ایران
- آتشی در سینه دارم
- هنگام می و فصل گل ( از خون جوانان )
- گریه را به مستی
- چشم نرگس
- موسم گل
- بسته دام
- تنها ماندم ( کاروان )
- به راه وی
- دلشکن الهه ناز
- رفتم
- سنگ خارا
- پیک سحری
- گلنار
- منتظرت بودم به سوی تو
- وطن جاويد
آواز افشاری:
- رنگ های طبیعت
- از کفم رها
- نه قدرت
- نمیدانم چه در
- نکنم اگر چاره
- در بهار امید
- دو چشمانم سر کوی تو
آواز بیات ترک:
- بس کن ای دل
- شمع شبانه
- ما را بس
- همچو فرهاد
- اگر دل مى برى جانا..
- اى يوسف خوش نام ما
دستگاه سه گاه:
- عروس گل
- از بس به تار زلفت
- تو دوری از برم افتخار آفاق
- من از روز ازل
- امان از این دل که داد
- زهره
- شمع و پروانه
دستگاه چهارگاه:
- هزار دستان
- سفر کرده
- مبارک باد
- از دلم بی خبری
- نگارا
- آسمان
دستگاه ماهور:
- در فکر تو بودم
- آن زلف سركجت
- ز من نگارم
- به شب وصلت
- نرگس مستی عشق تو
- شکوفه ها
- ز فروردین
- می زده
- نگاه گرم تو تاب بنفشه
- ای تیر غمت
دستگاه همایون:
- خزان عشق
- تو ای پری کجایی
- موج
- آتش ( اشک من هويدا شد )
- از برت دامن کشان
- آوای رهگذر
- نوای چوپان
- آنکه هلاک من
- عقرب زلف کجت
آواز بیات اصفهان:
- خوشه چین
- بهار دلنشین
- به اصفهان رو
- بت چین
- شب مهتابه
- تنها منشين
- بیداد زمان ) برگ خزان )
- چو اسیر دام توام ( آشفته )
- در میان گل ها
- راز دل
- ای کاروان
- بردی از یادم
- مرا ببوس
- جان مریم صوفی نامه
دستگاه نوا
- تا به تو افتدم نظر نبود ز رخت
- نوائی
- رفتم در میخانه
بنام خدا
بدینوسیله گفته می شود که یکی از گونه های رایج در موسیقی ایرانی تصنیف می باشد که در طی دوران مختلف قطعات فراوانی در بین فرم بوجود آمده که بی شک آموختن آن در کنار ردیف موسیقی چهار مغراب و رنگ و دیگر گونه های رایج در موسیقی لازم می باش.
مجموع خوشه چنین با توجه به دسته بندی شدنی قطعات بر اساس کوک های رایج و همچنین انتخاب قطعات اساتید قدیم می تواند به عنوان یک مجموعه جامع در این زمینه قابل اعتنا باشد.
گردآوری این قطعات توسط مار همه رضا جوان بر اساس برخی اجراهای موجود و نیز نت های به جا مانده از آثار این اساتید نت نگاری شده و مورد تایید این جانب می باشد.
۹۲/۱۰/۲۳
سر آغاز در کتاب خوشه چین
تصنیف یکی از فرمهای نسبتا قدیمی ولی فراگیر بین عموم در موسیقی این مرز و بوم است که وجه تمایز آن با آواز، که دارای وزن آزاد است مقید بودن به وزن مشخص در شکل اجرایی آن است.
شاید این خود دلیل ماندگاری تصنیف در اذهان عموم و ایجاد ارتباط بیشتر و بهتر با آحاد جامعه باشد دوران مشروطه را میتوان نقطه آغازی برای تصانیف معاصر دانست؛ نام بزرگانی چون عارف قزويني على اكبر شيدا، درویش خان و امیر جاهد به عنوان بنیانگذاران این عرصه شایان ذکر است.
همانگونه که هنرجو در مسیر آموختن ساز ملزم به فراگیری فرمهای رایج در موسیقی اصیل ایرانی از قبیل پیش در آمد رنگ و چهار مضرابهای گوناگون است فراگیری تصنیف نیز در روند تکامل نوازندگی برای ایشان الزامی است.
از چندین سال پیش تا کنون هنرمندانی چون انوش جهانشاهی مجید واصفی و دیگران با آوانگاری و چاپ تصانیف گامهای مثبتی در نیل به این مقصود برداشته اند که حاصل آن چندین جلد کتاب انتشار یافته است.
با سپاس فراوان و نیز ارج نهادن به زحمات این هنرمندان ، نبود مجموعه ای مدون و نسبتا کامل از تصانیف، که بر اساس ردیف دستگاه های موسیقی ایرانی تنظیم شده باشد را میتوان علت اصلی گرد آوری و انتشار این مجموعه دانست.
ویژگی های این کتاب را شاید بتوان چنین برشمرد تصانیف موجود در این مجموعه از آثار دوره مشروطه تا اواخر دهه پنجاه منتخب شده است تمامی قطعات بر اساس ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی با کوک و مقام یکسان تنظیم شده اند.
سعی بر آن بوده که از تصنیف های فاخر در این مجموعه استفاده شوند و برای این انتخاب محتوای شعر مورد توجه بوده است یکدست بودن قطعات از نظر فرم (تصنیف) که دسترسی را برای مخاطب آسان تر می کند، در این کتاب تمام تصنيف ها با علامت های یکسان و همراه با آوانگاری کلام ترانه یا تصنیف در زیر آوانگاری اصوات آمده است.
این دلایل و برخی دیگر از موارد مرا امیدوار میسازد که این مجموعه همانگونه که از نام آن آشکار است خوشه چینی از خرمن زرین هنر موسیقی این سرزمین باشد و بتواند در مسیر آموزش و آموختن برای مدرسین و هنرجویان، به خصوص نوازندگان تار و سه تار که این کتاب برای آن دو ساز تدوین شده، مثمر ثمر باشد.
در پایان لازم میدانم که از زحمات دوست عزیزم آقای بنیامین فسائی که در تنظیم و نگارش نت قطعات این مجموعه بی دریغ کوشید، آقای علی مومنیان، آقای هادی سپهری و آقای سالار محبوبیان جهت بازنگری و اصلاح اشعار، سرکار خانم زهرا خادم شریعت طراح جلد کتاب و همسر مهربانم که با بردباری و محبت همیشه همراه من بوده صمیمانه سپاسگزاری کنم و هم چنین سپاس فراوان خود را نثار آقای میثم علیاری کنم که تار ساخت دست ایشان با نام (مهرآوا) در ضبط آلبوم صوتی این مجموعه همراه من است و نیز سپاس فراوان از جناب آقای محمد حیدرزاده مدیریت محترم انتشارات کتاب نارون به جهت همکاری صمیمانه در نشر این مجموعه.
حمید رضا جوان
آذر ماه یکهزار و سیصد و نود و دو
پشت کتاب خوشه چین
حمیدرضا جوان متولد ۱۳۵۶، آموزش ساز سه تار را از دوران نوجوانی آغاز کرد و پس از آن برای فراگیری ساز تار به مرکز حفظ و اشاعه موسیقی راه یافت وی از محضر اساتیدی چون هوشنگ ظریف فریدون حافظی جلال ذوالفنون و محمدرضا لطفی بهره مند شده است. از فعالیت های هنری ایشان به موارد زیر میتوان اشاره نمود:
عضو درجه یک کانون مدرسان خانه موسیقی ایران ه کسب مقام اول و دیپلم افتخار تکنوازی سه تار در جشنواره موسیقی فجر سال ۱۳۷۹.
شرکت در پنج دوره جشنواره موسیقی فجر همراه با ارکستر موسیقی نو به رهبری علیرضا مشایخی.
شرکت در دوسالانه کلاسیک تا معاصر همراه با ارکستر موسیقی نو به رهبری علیرضا مشایخی.
عضویت در گروه موسیقی ایرانی دلشدگان .
عضویت در ارکستر کیش مهر.
سرپرستی گروه موسیقی ایرانی فراق.
دریافت درجه هنری در سال ۱۳۹۶.
خرید کتاب خوشه چین
در همین سایت دلشاد موزیک شما می توانید کتاب خوشه چین را به صورت آنلاین خریداری کنید.
همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتابهای حوزه موسیقی هست و شما میتوانید تقریبا هر کتابی که دلتون میخواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید.
برای دیدن همه کتابها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:
دیدن همه کتاب های فروشگاه دلشاد موزیک
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.