فهرست مطالب کتاب آموزش نی عبدالنقی افشارنیا جلد دوم
پیشگفتار
جدول آوانگاری (راهنمای تلفظ)
دستگاه شور —– Dastgah-e Shur
- درآمد اول —– Daramad-e Avval
- درآمد دوم —– Daramad-e Dovvom
- ضربی شور —– Zarbi-e Shur
- کرشمه —– Kereshme
- رهاوی —– Rahavi
- آواز —– Avaz
- حزین —– Hazin
- سلمک —– Salmzk
- نغمه —– Naghme
- زیرکش سلمک —– Zirkesh- Salmak
- گلریز —– Golriz
- نشیب و فراز —– Nashib-o Faraz
- مجلس افروز —– Majlesafruz
- صفا —– Safa
- دوبینی —– Dobety
- گریلی —– Geryli
- شهناز —– Shahnaz
- قرچه —– Qarache
- رضوی —– Razavi
- حسینی —– Hoseyni
- هشتری —– Hashtari
آواز ابوعطا —– Avaz-e abuata
- درآمد —– Daramad
- رامکلی —– Ramkali
- کرشمه و فرود —– Kereshme va Forud
- سیخی —– Saykhi
- حجاز —– Hejaz
- سملی —–Samali
- چهار پاره (چهارباغ) —– Chaharpare (chaharbagh)
- گبری —– Gabi
- مثنوی —– Masnavi
آواز بیات ترک —– Avaz-e Bayat-e Tork
- درآمد —– Daramad
- کرشمه —– Ramkali
- جامهدرآن —– Jimedaran
- فیلی —– eyli
- شکسته —– Shekaste
- دوگاه —– Dogah
- قطار —– Qatar
- مثنوی —– Masnavi
آواز افشاری —– Azaz-e Afshari
- درآمد —– Daramad
- کرشمه —– Ramkali
- جامهدران —– Jimedaran
- نهیب —– Nahib
- قرایی —– Qarayi
- رهاوی —– Rahavi
- مثنوی پیچ —– Masnavi Pich
آواز دشتی —– Avaz-e Dashti
- حاجیانی —– Hajiani
- درآمد —– Daramad
- کرشمه —– Ramkali
- عشّاق —– Oshshaq
- چوپانی —– Chupani
- غمانگیز —– Ghamangiz
- بید کانی —– Bidekani
- گیلکی —– Gilaki
- سارنگ —– Sarang
- مثنوی —– Masnavi
دستگاه همایون —– Dastgah-e Homayun
- چهار مضراب —– Chaharmezrab
- درآمد —– Daramad
- کرشمه —– Ramkali
- گوشهی چهارگاه —– Gushe-ye Chahargah
- موالیان —– Mavalian
- چکاوک —– Chakavak
- طرز —– Tarz
- بیداد —– Bidad
- نی داوود —– Ney davud
- لیلی و مجنون —– Leyli-o Majnun
- عشّاق —– Oshshaq
- شوشتری —– Shushtari
- بختیاری —– Bakhtiari
آواز بیات اصفهان —– Avaz-e Bayate Esfahan
- درآمد اول —– Daramad-e Avval
- درآمد دوم —– Daramad-e Duovvom
- بستهنگار —– Bastenegar
- جامهدران —– Jimedaran
- دوبیتی —– Dobeyti
- بیات راجه —– Bayat-e Raje
- حزین —– Hazin
- عشّاق —– Oshshaq
- شاه ختایی —– Shahkhatayi
- سوز و گذار —– Suz-o Godaz
- مثنوی —– Masnavi
دستگاه ماهور —– Dastgah-e Mahur
- چهارمضراب —– Chaharmezrab
- درآمد —– Daramad
- کرشمه —– Ramkali
- گشایش Goshayesh
- داد —– Dad
- خسروانی —– Khosravani
- دلکش —– Delkash
- خاوران —– Khavaran
- نیشاپورک —– Neshanburak
- فیلی —– Feyli
- حصار —– Hesar
- فرود —– Forud
- نهیب —– Nahib
- چهارپاره (نصیرخانی) —– Chaharpare
- نیریز —– Neyriz
- شکسته —– Shekaste
- راک کشمیر —– Rak-e Keshmir
- ساقینامه —– Saqiname
- صوفینامه —– Sufiname
- کّشته —– Koshte
دستگاه سهگاه —– Dastgah-e Segah
- درآمد اول —– Daramad-e Avval
- درآمد دوم —– Daramad-e Duovvom
- پیش زنگوله —– Pishzangule
- زنگوله —– Zangule
- زابل —–Zabule
- مویه —– Meye
- مخالف —–Makhalef
- بستهنگار —– Bastanegar
- مغلوب —– Maghlub
- نغمهی مغلوب —– Naghme-ye Maghlub
- دوبیتی —– Dobeyti
- مثنوی —– Masnavi
دستگاه چهارگاه —– Dastgahe Chahar
- درآمد اول —– Daramad-e Avval
- درآمد دوم —– Daramad-e Duovvom
- کرشمه —– Ramkali
- پیشزنگوله —– Pishzangule
- زنگوله —– Zangule
- نغمه —– Naghme
- زنگ شتر —– Zange Shotor
- زابل —– Zabule
- مویه —– Muye
- حصار —– Hesar
- مخالف —– Mokhaalef
- مغلوب —– Maghlube
- حزّان —– Hozzan
- حدی و پهلوی —– Hdi va Pahlavi
- رجز —– Rajaz
- منصوری —– Mansuri
- فرود —– Forud
پیشگفتار کتاب آموزش نی عبدالنقی افشارنیا جلد دوم
موسیقی هر ملت نماینده ی روح و ذوق و سرچشمه ی الهام آن ملت است. همانند تاریخ بس کهن مان موسیقی ما هم از عهد قدیم به یادگار مانده است. ما از خلال این نغمه ها با گذشته ی پر افتخار خود رابطه پیدا میکنیم و از این نواها که آرام دهنده ی خاطر و روشنی بخش دل ماست بهره میگیریم.
گذشتگان که فاقد وسایل ضبط الحال موسیقی بودند از راه حافظ و گوش این نغمه ها را به خاطر سپردند و سینه به سینه و دهان به دهان به ما آموختند. و اکنون وظیفه ی ماست که با داشتن وسایل فنی و غنی تر آنها را حفظ کنیم و به آیندگان بسپاریم.
ردیف وسیلهای برای آموزش و زمینهای برای انتقال موسیقی سنتی ایران است. هدف اصلی بنیانگذاران ردیف تدوین مجموعهای مرتبط و منظم از ملودیهای سنتی بوده است. قدیمیترین ردیفهایی قابل شناسایی، ردیفهای دو استاد بزرگ موسیقی ایران، میرزا عبدالله و آقاحسینقلی است.
اولین ردیفی که چاپ و منتشر شده، ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی است که به همت موسی معروفی گردآوری و به خط نت نوشته شده و توسط وزارت فرهنگ و هنر در سال ۱۳۴۲ به چاپ رسیده است.
برای شناخت بهتر و عمیقتر باید اول آن را درک کنیم. یعنی بیشتر و دقیقتر به موسیقی گوش دهیم و روز به روز افزایش دهیم. اساس موسیقی ایران بر مقامه است.
در کتاب هایی که راجع به موسیقی ما نوشته شده، از دوازده مقام سخن به میان آمده است. مقام همان است که در موسیقی اروپایی مُد نامیده میشود. در قرون اخیر مقام به تدریج منسوخ شد و دستگاه جانشین آن شده است. موسیقی ما اکنون دارای هفت دستگاه و پنج آواز است.
دستگاهها عبارتاند از شور، همایون، سهگاه، چهارگاه، ماهور، نوا، راستپنجگاه، و آوازها عبارتاند از ابوعطا، بیات ترک، افشاری و دشتی که متعلق به دستگاه شور هستند و آواز اصفهان که متعلق به دستگاه همایون است.
هر دستگاه دارای نغمه هایی است که گوشه نامیده میشوند. نوازندگان امروز همهی گوشه های یک دستگاه را نمینوازند، شاید به این دلیل که شنونده را خسته میکند. در این کتاب دستگاهها خلاصه شدهاند و توضیحات لازم برای گوشه های مختلف داده شده است.
جلد دوم آموزشِ نی که به صورت ردیفِ سازی برای نی نوشته شده و در دسترس هنر پژوهان قرار گرفته، برداشتی است از ردیف موسیقی سنتی ایران که با توضیحات زندهیاد استاد روحالله خالقی و تار شادروان نصرالله زرّین پنجه اجرا و ضبط شده است.
انتخاب گوشهها مبتنی بر امکانات سازِ نی و توان هنر جویان است و از گوشهای متداول بیشتر استفاده شده است. امید است که علاقهمندان و هنرجویان عزیز، با تمرین و ممارست لازم، با ردیف موسیقی ایران آشنا شوند و با درک بیشتری به تحصیل آن بپردازند.
عبدالنقی افشارنیا
توضیحاتی درباره کتاب آموزش نی عبدالنقی افشارنیا جلد دوم
هنرجو برای شناخت بهتر و عمیقتر موسیقی باید اول آن را درک کند. یعنی بیشتر و دقیقتر به موسیقی گوش فرا دهد و ابتدا از قطعات ساده شروع کند تا به آهنگهای پیچیده برسد. همچنین لازم است معلومات خود را دربارهی موسیقی روز به روز افزایش دهد.
اساس موسیقی ایران بر مقامهاست. در کتابهایی که راجع به موسیقی نوشته شده، از دوازده مقام سخن به میان آمده است. مقام همان است که در موسیقی اروپایی مُد نامیده میشود. در قرون اخیر مقام به تدریج منسوخ شده و دستگاه جانشین آن شده است.
موسیقی ایران اکنون دارای هفت دستگاه و پنج آواز است. دستگاهها عبارتاند از شور، همایون، سهگاه، چهارگاه، ماهور، نوا، راست پنجگاه، و آوازها عبارتاند از ابوعطا، بیات ترک، افشاری و دشتی که متعلق به دستگاه شور هستند و آواز اصفهان که متعلق به دستگاه همایون است.
هر دستگاه دارای نغمههایی است که گوشه نامیده میشوند. نوازندگان امروز همهی گوشههای یک دستگاه را نمینوازند، شاید به این دلیل که شنونده را خسته میکند. در کتاب آموزش نی، دستگاهها خلاصه شدهاند و توضیحات لازم برای گوشههای مختلف داده شده است.
جلد دوم کتاب آموزش نی که به صورت ردیف سازی برای نی نوشته شده و در دسترس هنر پژوهان قرار گرفته، برداشتی است از ردیف موسیقی سنتی ایران که با توضیحات زنده یاد استاد روح الله خالقی و تار شادروان نصرالله زرین پنجه اجرا و ضبط شده است. انتخاب گوشهها مبتنی بر امکانات ساز نی و توان هنرجویان است و از گوشههای متداول بیشتر استفاده شده است.
کتاب آموزش نی جلد دوم ردیف مقدماتی اثر عبدالنقی افشارنیا در ۱۳۲ صفحه توسط نشر ماهور منتشر شده است.
خرید کتاب آموزش نی عبدالنقی افشارنیا جلد دوم
در همین سایت دلشاد موزیک شما میتوانید کتاب آموزش نی عبدالنقی افشارنیا جلد دوم را به صورت آنلاین خریداری کنید.
لینک خرید یک جلد دیگر این مجموعه:
- کتاب آموزش نی عبدالنقی افشارنیا جلد اول
- کتاب آموزش نی عبدالنقی افشارنیا جلد دوم
همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتاب های حوزه موسیقی هست و شما میتوانید تقریبا هر کتابی که دلتون میخواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید. برای دیدن همه کتابها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.