instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

آشنایی با ساختار و اجزا ساز سه تار

آشنایی با ساختار و اجزا ساز سه تار

سه تار، یکی از ساز های بومی کشور است که قدمت بسیار زیادی دارد و در کنار آن تاریخچه بسیار جالبی دارد. سه تار این ساز اصیل ایرانی، دارای بدنی به شکل گلابی است. قطعا کسانی که با ساز سه تار آشنایی زیادی ندارد بعد از شنیدن اسم آن فکر خواهند کرد که این ساز سه سیم دارد. اما امروزه برای ساخت آن از 4 سیم استفاده می شود. در واقع سیم چهارم حدود 150 سال پیش توسط مشتاق علی شاه به آن اضافه شد. ما در این مقاله به طور کامل درمورد ساختار و اجزا سه تار توضیح داده ایم.

محتوا پنهان

ساختار سه تار

سه تار در واقع عود کوچکی است که با چوب تخت ساخته می شود. ساز سه تار از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت آن مربوط به جعبه صدای آن و قسمت دیگر مربوط به دسته بلند آن می شود. جعبه صدا معمولا از چوب گردو یا توت ساخته می شود اما دسته ساز اکثر اوقات از چوبی متفاوت ساخته می شود. برای این که در مورد ساختار و اجزا ساز سه تار بدانید می توان گفت که دسته آن را بیشتر با چوب گردو می سازند.

ساز های سه تار اغلب دارای 22 تا 28 فرت هستند و جنس اکثر این فرت ها از روده است. جعبه صدا نیز دارای رزونانس قوی است که می تواند هماهنگی نت ها را به عهده بگیرد. استادان و کسانی که بیشتر به سه تار مسلط هستند، می توانند از جنبه کلیدی جعبه صدا استفاده کنند و سازی زیبا بنوازند.

برای این که با ساختار و اجزا ساز سه تار آشنا شوید خوب است بگوییم که سه تار با ناخن بلند انگشت سبابه نواخته می شود. سه تار در اکثر اوقات صدایی گرم و ملایم دارد اما بسته به شرایط و نحوه نواختن، می تواند صدای آن بلند و قوی نیز باشد.

اما وقتی که صحبت از فرت های ساز می شود، می توان گفت که سه تار چیزی حدود 22 تا 28 فرت متحرک را روی صفحه انگشت خود برای ایجاد صدا های زیبا دارد. وقتی به اندازه ها نگاه می کنید، جعبه صدا می تواند اندازه ای در حدود 22 تا 30 سانتی متر داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با ساختار و اجزا ساز سه تار باید گفت که طول صفحه انگشتی چیزی بین 40 تا 48 سانتی متر و عرض صفحه انگشتی نیز می تواند چیزی بین 3 تا 3. 5 سانتی متر باشد.

بهترین و مقرون به صرفه ترین سه تار ها

در ادامه 3 مورد از سه تار های مقرون به صرفه برایتان معرفی خواهیم کرد.

سه تار عظیمی لاترک استخوانی ویلنی

خرید سه تار عظیمی لاترک استخوانی ویلنی

برند عظیمی، یکی از تولید کننده برتر ساز های موسیقی در ایران است که عمده تولیدات آن شامل سه تار های حرفه ای و نیمه حرفه ای می شود. برند عظیمی، یکی از بزرگترین تولید کنندگان ساز در ایران شناخته می شود. در ساخت بیشتر ساز های این برند از چوب توت استفاده می شود. برای اینکه با ساختار و اجزا سه تار آشنا شوید خوب است بدانید که چوب توت یکی از مناسب ترین چوب ها برای ساخت ساز سه تار است.

استاد ابراهیم قنبری، یکی از سازندگان سرشناس ساز های ایرانی، برای اولین بار با الهام گرفتن از ساز ویولن، تغییراتی در ساز سه تار ایجاد کرد. او برای این کار دسته بالایی سه تار را اندکی تغییر داد و این تغییر باعث شد تا نواختن ساز سه تار آسان تر باشد. به همین خاطر خوب است بدانید که ساز های تولید شده توسط این برند، از دستور ساخت استاد قنبری استفاده می کنند.

برای این که بیشتر بتوانید با ساختار و اجزا ساز سه تار آشنا شوید خوب است بگوییم که آسیب پذیر ترین قسمت ساز سه تار، دسته آن است. به همین خاطر است که اکثر برند های تولید کننده از جمله برند عظیمی، همیشه در تلاشند تا بتوانند دسته ساز را تقویت کنند. دسته ساز سه تار لاترک استخوانی ویولنی از چوب مقاوم گردو ساخته شده است. علاوه بر چوب مقاوم گردو، برای اطمینان بیشتر، از استخوان نیز برای تقویت دسته ساز استفاده شده است. ابعاد دسته این ساز چیزی در حدود 40 تا 48 سانتی متر است. عرش آن نیز به 3 سانتی متر می رسد.

سه تار مفاخری سوخته کاری

سه تار مفاخری سوخته کاری

کسانی که با ساختار و اجزا ساز سه تار آشنایی دارند، قطعا برند مفاخری را می شناسند. نام این برند همان طور که پیداست از نام استاد مفاخری گرفته شده است. یکی از استادان بزرگ و ماهر ایرانی که از بزرگان این حوزه شناخته می شود. این برند سه تار، به عنوان یکی از محبوب ترین تولید کنندگان ساز سه تار شناخته می شود.

یکی از دلایلی که باعث شده است این برند بسیار محبوب باشد، کیفیت صدای بالا ساز های آن است. ساز های این برند توانایی این را دارند که کیفیت صدای خود را تحت هر شرایطی حفظ کنند. راز اصلی حفظ کیفیت صدای ساز مفاخری در شرایط مختلف، چوب های با کیفیت به کار رفته در آن است. ساز های این برند هیچ گونه خفگی صدا یا صدای اضافی که اصطلاحا نویز نامیده می شوند ندارد و به همین خاطر است که می تواند صدایی کاملا شفاف، رسا و پر حجم را به گوش شنونده برساند.

سه تار بختیاری کاسه لاترک طرح 3

خرید سه تار بختیاری کاسه لاترک طرح 3

برای این که بیشتر با ساختار و اجزا ساز سه تار آشنا شوید، خوب است که به ساز سه تار بختیاری کاسه لاترک طرح 3 اشاره کنیم. این ساز همیشه به عنوان یکی از ساز های خوب و پر فروش کشور شناخته می شود. این ساز بیشتر برای کسانی که به تازگی وارد دنیای موسیقی شده اند و می خواهند ساز سه تار را بگیرند پیشنهاد می شود زیرا این ساز بسیار خوش دست و راحت است و این دو ویژگی هم یکی از مهم ترین عواملی هستند که در انتخاب ساز مبتدی باید به آن دقت کرد. این ساز از چوب مرغوب توت ساخته شده است. چوب های توت در مقابل رطوبت و آفت حشرات بسیار مقاوم هستند و در عین حال بسیار سبک نیز هستند.

جمع بندی

در این مقاله درمورد ساختار و اجزا سه تار صحبت کردیم. در ابتدا در مورد این که ساز سه تار چه تاریخچه ای دارد و از چه بخش های تشکیل شده است توضیح دادیم. سپس برای آشنایی بیشتر شما سه مدل از بهترین ساز های سه تار بازار را نام بردیم و در مورد آن ها توضیح دادیم.

 

سه تار مفاخری سوخته کاری

قیمت اصلی 1,300,000 تومان بود.قیمت فعلی 1,200,000 تومان است.

سه تار مفاخری مدل یک مهر

قیمت اصلی 1,150,000 تومان بود.قیمت فعلی 1,050,000 تومان است.

سه تار عظیمی (ساده)

قیمت اصلی 4,300,000 تومان بود.قیمت فعلی 3,850,000 تومان است.

سه تار عظیمی دسته استخوانی ساده

قیمت اصلی 5,750,000 تومان بود.قیمت فعلی 5,400,000 تومان است.

1 دیدگاه در “آشنایی با ساختار و اجزا ساز سه تار

  1. لیلا مغاری گفت:

    توضیحات خوبی بود
    ای کاش در قالب ویدیو هم آموزش هاتون رو ارایه کنید
    من از کانال یوتیوب دلشاد موزیک با شما آشنا شدم. کارتون خیلی حرفه ای هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید