instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

انواع سه تار کاسه یک تکه

انواع سه تار کاسه یک تکه

اگر بخواهیم از ساز های ایرانی کهن سخن بگوییم، لازم است نام سه تار را فراموش نکنیم. با توجه به مجسمه و نقش هایی که در مناطق قدیمی و کهن ایرانی مانند هفت تپه و چغازنبیل یافت شده اند، می توان با جرئت گفت که در آن زمان نیز ساز سه تار و تنبور که به عبارتی پدر بزرگ سه تار هستند، رواج داشتند. سه تار برگرفته از تنبور است؛ به همین دلیل است که اغلب شباهت هایی نیز در میان آن ها پیدا می کنید. به طور کلی ساز های ایرانی، نوایی دلنشین دارند که در موسیقی های سنتی بسیار برجسته و خاطره ساز می شوند. در ادامه مطلب قصد داریم مطالب بیشتری در رابطه با سه تار کاسه یک تکه در اختیار شما قرار دهیم تا با این ساز و تفاوتش با نمونه های مشابه بیشتر آشنا شوید.

محتوا پنهان

سه تار چیست؟

در ادامه بررسی سه تار کاسه یک تکه، لازم به ذکر است که تصویر این ساز خوش آهنگ بر روی دیوار های چهل ستون واقع در اصفهان دیده شده است؛ اما در تصویر ذکر شده تعداد سیم های ساز بیشتر از سه تار کنونی است. ساز سه تار به عنوان تنها ساز ایرانی ای شناخته می شود که تنها با ناخن انگشت اشاره نواخته می شود. همچنین لازم به ذکر است که حجم صدای بسیار پایینی دارد؛ به همین دلیل است که به عنوان ساز تنهایی و خلوت شناخته می شود؛ البته امروزه با دستگاه های تقویت صدا، شاهد سه تار در جمع ساز های گروهی نیز هستیم.

در رابطه با ساختار آن لازم به ذکر است که سه تار کاسه یک تکه، از یک کاسه کوچک از جنس چوب درخت توت یا شاه توت و یک دسته بلند از جنس چوب گردو تشکیل شده است. این دسته شامل ۲۵ تا ۲۸ پرده از جنس روده حیوانات و نخ های مصنوعی مانند نایلون است که به نوازنده اجازه می دهد تا به تار ها دسترسی بهتری داشته باشد و نوایی خوش تر را به وجود بیاورد‌. همچنین در ادامه شاهد خرک هستید که وظیفه انتقال صدا از تار ها به کاسه را بر عهده دارد.

انواع سه تار کاسه یک تکه

در ادامه به معرفی چند مدل از سه تار های کاسه یک تکه می پردازیم.

  • سه تار کاسه یک تکه رضوی

سه تار کاسه یک تکه رضوی

در ساخت این سه تار کاسه یک تکه، بیشتر به صدا و نوای دلنشینی که از آن خارج می شود توجه کرده اند. تولید کنندگان قصد داشته اند که علاوه بر زیبایی، سازی یک دست و با کیفیت را در اختیار مشتریان قرار دهند. چوب مرغوبی که در ساختار آن استفاده شده است، موجب سبکی سه تار شده که در نهایت به نوازنده آزادی عمل بیشتری می دهد تا به سادگی آن را بنوازد و با استفاده از ۲۵ پرده موجود بر روی دسته آن، دسترسی به سیم ها ساده تر شود. در کل اگر به دنبال سه تار کاسه یک تکه با کیفیت، زیبا و خوش دست می گردید، این مورد را از دست ندهید.

  • سه تار کاسه یک تکه پرندیان

سه تار کاسه یک تکه پرندیان

این سه تار کاسه یک تکه، صدایی بسیار نزدیک به نمونه های اصیل، در اختیار شما قرار می دهد و حال و هوایی بی نظیر را برایتان به ارمغان خواهد آورد. از آن جایی که ساختن آن ها کمی دشوار است، اغلب قیمت بالا تری دارند؛ زیرا کاسه آن ها به صورت یک دست تشکیل شده است و اگر در حین کار ترک بردارد، تمام کار خراب می شود و باید از ابتدا شروع کنند؛ اما به دلیل کیفیت بالایی که انواع سه تار کاسه یک تکه عرضه می کنند، قیمت مقرون به صرفه ای دارند.

تفاوت سه تار کاسه یک تکه با سه تار لاترک

تفاوت سه تار کاسه یک تکه و سه تار لاترک در نحوه ساخت کاسه آن ها است. کاسه سه تار، از اجزای بسیار مهم آن شناخته می شود که در ادامه، نحوه ساخت هر یک را برایتان توضیح خواهیم داد.

  • سه تار کاسه یک تکه: برای ساخت این سه تار، به یک تکه چوب به ابعاد ۱۶*۱۶*۲۷ احتیاج دارید. چوب شما بهتر است از درخت توت باشد تا نتیجه ای عالی را در اختیار شما قرار دهد. همچنین لازم است چوب انتخابی شما خیلی خشک نباشد؛ زیرا سه تار کاسه یک تکه، از ترکیب چند تکه تشکیل نمی شود و تنها یک قطعه چوب در دسترس داریم. اگر در هنگام کار ترک بردارد، تمام کار خراب شده و باید از ابتدا آغاز کنید.
  • سه تار لاترک: کاسه این سه تار با استفاده از چسباندن چند قطعه چوب که به شکل های مختلفی از قبل بریده شده اند، ساخته می شود. به طور کلی این سه تار از چند قطعه چوب تشکیل شده است و نمی توان آن را یک تکه نامید.

انواع سه تار لاترک

سه تار بختیاری کاسه لاترک طرح3

از آن جایی که این سه تار بسیار سبک و با کیفیت است، اغلب به افراد تازه کار توصیه می شود تا کار خود را با محصولی بی نظیر شروع کنند. در میان اجزای تشکیل دهنده آن لازم است به کاسه با کیفتی که عامل اصلی صدای بی نظیر این سه تار است، اشاره کنیم. جنس آن از چوب درخت توت است که بسیار سبک و در مقابل حشرات و آفت ها بسیار مقاوم است. با خرید این ساز، به یک سه تار خوش دست و با کیفیت بالا دست پیدا می کنید. نکته دیگری که در رابطه با این ساز قابل توجه است، حک شدن نام سازنده، بر روی آن است که به حفظ ارزش سه تار در تمام دوران ها کمک می کند.

سه تار بختیاری کاسه لا ترک ویژه

یکی از اصلی ترین دلایلی که این ساز را در میان انواع مختلف سه تار محبوب می کند، قیمت مقرون به صرفه آن در مقابل کیفیت و نوای بی نظیری است که در اختیار شما می گذارد. کاسه آن از چوب درخت توت است و بدنه آن را با استفاده از چوب گردو می سازند تا استحکام و دوام این ساز را چندین برابر کنند. پرده ای که بر روی دسته این سه تار قرار دارد، از جنس روده حیوانات است و کیفیت بی نظیری دارد. به طور کلی اگر در کار خود مبتدی یا متوسط هستید، در میان انواع سه تار کاسه یک تکه و لاترک، این نمونه، انتخابی فوق العاده است.

مجموعه دلشاد علاوه بر عرضه سازهای باکیفیت، امکان خرید اقساط را نیز فراهم کرده است. همچنین پیش از خرید می توانید از مشاوره آنلاین مجموعه دلشاد بهره مند بشوید. برای دیدن سه تارهای فروشگاه دلشاد اینجا کلیک کنید.

 

سه تار بختیاری

۱,۹۵۰,۰۰۰ تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید