instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

گیتار دارای انواع مختلفی است، گیتار  آکوستیک (شامل دو نوع گیتار کلاسیک و فلامنکو) دارای محبوبیت بیشتری است و بیشتر از سایر انواع آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیتار آکوستیک دارای بدنه‌ی چوبی و توخالی است و همچنین سیم‌های آن از جنس نایلون یا فلز هستند و گیتار الکتریک بدنه‌ی سخت و باریکی از جنس فلز یا پلاستیک و چوب  دارد سیم‌ها در آن حتما باید از جنس فلز باشند.

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

اما اگر کسی قصد خرید گیتار در سبک راک را داشته باشد بهتر است تفاوت انواع این گیتار موجود در این سبک یعنی گیتار بیس و الکتریک را بداند، ما مقاله تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک به بررسی تفاوت آن‌ها می‌پردازیم.

گیتار از سازهای گروه کوردوفون است زیرا با وارد کردن ارتعاش به سیم‌های گیتار باعث تولید صدا در آن می‌شوند.

گیتار الکتریک

این گیتار که برای اولین بار در سال۱۹۳۰ مورد استفاده قرارگرفت. ۳ نوع دارد:

  1. گیتار الکتریک استاندارد
  2. گیتار نیمه آکوستیک
  3. گیتار بیس

این گیتار در سبک‌های متال، بلوز و راک ساز اصلی محسوب می‌شود اما در سبک‌های  هیپ هاپ، جاز و پاپ نیز استفاده می‌شود.

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

گیتار الکتریک دارای بدنه‌ی توخالی برای نوازندگان جاز و گیتار الکتریک دارای بدنه‌ی توپر برای سبک راک و متال مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیتار الکتریک یا گیتار برقی افکت‌ها و صدای هیجان انگیزی دارد و باعث ایجاد شور و هیجان در شنونده می‌شود.

دارای ۶ سیم می‌باشد که توسط سرکوک‌ها تنظیم می‌شوند البته بعضی از آن‌ها ۱۲ سیم نیز دارند که هر جفت با یک نت کوک می‌شوند البته با اکتاوهای متفاوت که بیشتر در سبک فولک کاربرد دارند. روی دسته‌ی این گیتار مانند سایر گیتارها فرت‌هایی وجود دارد.

تفاوت این گیتار با سایر گیتارها داشتن جک است که نوازنده در اوج هیجان موسیقی با استفاده از این جک هیجانی در موسیقی ایجاد می‌کند که البته بدون افکت نمی‌تواند این کار را انجام دهد و حتما باید از افکت برای استفاده از جک و ایجاد هیجان استفاده کرد.

گیتارهای الکتریک در ابتدا فقط یک پیکاپ داشتند اما امروزه از دو یا پنج پیکاپ نیز ساخته می‌شوند. پیکاپ لرزش سیم‌های گیتار را تبدیل به جریان الکتریکی کرده و آن را به یک تقویت کننده ( آمپلی فایر) برای تولید صدا ارسال می‌کند. در واقع مانند یک میکروفون عمل می‌کند.

تاریخچه‌ی گیتار الکتریک

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

ریکن بیکر در سال ۱۹۳۰ برای اولین بار این گیتار را ساخت قبلا پیکاپ‌های گیتار الکتریک را از جنس تنگستن درست می‌کردند.

ایده این گیتار از آنجا نشأت گرفت که در همنوازی‌ها صدای بالای سازهایی مثل بیس و درامز اجازه شنیدن صدای گیتار آکوستیک را نمی‌داد بنابراین این گیتار را ساختند که صدای بلندتری داشت و می‌توانستند آن را به تقویت کننده متصل کنند.

گیتار بیس

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

در واقع نام اصلی این گیتار bass می‌باشد که به فارسی آن را بیس تلفظ می‌کنند.این گیتار یک ساز زهی است و صدای آن را باید با آمپلی فایر تقویت کرد . معمولا دارای ۴ سیم است اما انواع ۵ و ۶ سیم آن نیز موجود است.

شبیه گیتار الکتریک است اما از این گیتار برای تولید صداهایی با فرکانس پایین استفاده می‌کنند.هم می‌تواند دارای پرده بندی باشد و هم نه، البته بیس‌های پرده بندی شده محبوبیت بیشتری دارند.

تاریخچه گیتار بیس

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

پاول توتمارک موزیسین اهل واشینگتن در دهه ۱۹۳۰ اولین گیتار الکتریک را از یک ساز پرده بندی شده که آن را افقی می‌نواختند، ساخت. لئو فندر و جورج فولرتن در دهه ۱۹۵۰ اولین گیتار بیس توپر الکتریکی را ساختند که این گیتار (فندر پرسیژن) در سال ۱۹۵۱ به یک مدل استاندارد صنعتی تبدیل شد.

پرسیژن بیس از یک تخته سنگ نتراشیده با پیکاپ تک سیم پیچ شبیه بود به گیتاری با بدنه‌های منحنی و لبه‌های تخت تبدیل شد که راحت‌تر بتوان آن را نواخت.در حدود سال۱۹۵۰ گیتار بیس جایگزین کنترباس در موسیقی‌های راک و پاپ شد و همچنین در سبک‌های جاز، لاتین و فانک از گیتار بیس به صورت تکی استفاده می‌شود.

تفاوت گیتار بیس و الکتریک

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

این دو گیتار از نظر ظاهری بسیار شبیه هم هستند ولی گیتار بیس بدنه‌ی بزرگتری دارد و دسته‌ی آن نیز بلندتر است. در هر دوی آن‌ها برای اجرا باید از آمپلی فایر استفاده کرد. از نظر صدا این دو گیتار باهم متفاوت هستند. و گیتار بیس از نظر تن یک اکتاو پایین‌تر از گیتار الکتریک کوک می‌شود.

همانطور که گفته شد صدای گیتار بیس یک اکتاو پایین تر از گیتار الکتریک است. همچنین این ساز در محدوده بیس کوک شده است. گیتار بیس یکی از آن سازهایی است که میتواند دارای فرت باشد یا نباشد این ویژگی بستگی به نوازنده این ساز دارد.ولی اکثر نوازنده ها ترجیح میدهند که این ساز را با فرت بنوازند.

راهنمای خرید گیتار بیس و گیتار الکتریک

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک

  • این گیتارها نسبت به سایر گیتارها کمیاب‌تر هستند اما برای خرید گیتار بیس و خرید گیتار الکتریک به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید، گیتار الکتریک از جنس‌های متنوعی درست شده که در صدای آن تاثیر دارد و همچنین شکل و طول دسته نیز در نوازندگی تاثیر دارند.
  • اگر برای اولین بار می‌خواهید گیتار بنوازید بهتر است ابتدا با گیتارهای معمولی شروع کنید و بعدا از گیتارهای الکتریک و …
  • برای استفاده از گیتار بیس نوع فرت دار آن بهتر است زیرا در آن فرت‌های فلزی هر نیم پرده‌ی کروماتیک را از هم جدا کرده و پیدا کردن نت صحیح آسان‌تر است خصوصا برای افراد مبتدی گزینه‌ی مناسبی است.
  • نوع بدون فرت آن صدای گرم‌تری دارد اما اجرای آن نیاز به تمرین و تجربه دارد.

در نهایت، از حمایت و توجه شما به مقاله تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک بسیار سپاسگزاریم. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک به دست آورید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

درباره فروشگاه دلشاد موزیک

دلشاد موزیک به عنوان اولین فروشگاه لوازم موسیقی در ایران فعالیت خود را با هدف ارائه انواع ادوات موسیقی و لوازم جانبی از سال ۱۳۲۵ شروع کرده است.از اهداف فروشگاه تامین انواع سازهای ایرانی، خارجی و لوازم جانبی مربوط به سازها بوده که شامل جزئی ترین و کوچکترین قطعات تا بزرگترین لوازم جانبی است.

فروشگاه ما همه روزه با ارسال لوازم و ادوات موسیقی از طریق باربری های مجاز و معتبر به همه نقاط ایران و حتی خارج از کشور آماده ارائه خدمات به اساتید، آموزشگاه های شهرهای مختلف و فروشگاه های موسیقی می باشد.

مقایسه گیتار های دلشاد موزیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید