instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

معرفی بهترین مدل های ساز عود

خرید عود و معرفی بهترین مدل های آن

ساز های زهی نقش بسیار مهمی را در فرهنگ و تاریخ کشور ایران دارند. این ساز ها صدایی گرم، زیبا و دلنشینی را به شما ارائه خواهند داد. صدایی که هیچ گاه فراموش نخواهید کرد و حتی ممکن است  با آن به افسردگی و مشکلات روحی خود نیز به سادگی غلبه کنید. در ادامه مطلب قصد داریم ساز عود را برایتان معرفی کنیم. این ساز نسبت به ساز های زهی دیگر کم تر شناخته شده است. اما اگر صدای بی نظیر ساز عود را بشنوید، هیچ گاه فراموش نخواهید کرد. اگر قصد نواختن آن را دارید، لازم است ابتدا به خرید عود پرداخته و سپس در یک کلاس موسیقی ثبت نام کنید. در ادامه علاوه بر معرفی دقیق این ساز، به بررسی برخی نکات خواهیم پرداخت که هنگام خرید عود باید به آن ها توجه کنید.

انواع عود

انواع عود

برای خرید عود باید انواع مدل های آن را بشناسید تا بتوانید بهترین مورد را برای خودتان انتخاب کنید. ما در ادامه به این موضوع پرداخته ایم :

  • عود عربی: این ساز در شمال آفریقا، شبه جزیره عربستان، عراق، سوریه و شام مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل صدای غنی که ارائه می دهد در میان مردم شناخته شده است.
  • عود عراقی: این عود حالتی بیضی شکل داشته و نسبت به نمونه های دیگر کوچک تر است.
  • عود ترکی: این عود صدایی نازک تر داشته و اغلب در یونان و ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • عود ایرانی: این عود با نام بربت نیز شناخته می شود. جهت خرید عود لازم است به بدنه نازک و صدای غنی عود ایرانی نیز توجه کنید که مورد توجه اغلب مردم ایرانی می باشد.

برای خرید عود چه چیز هایی را در نظر بگیریم

برای خرید عود چه چیز هایی را در نظر بگیریم

اگر قصد خرید عود را دارید، لازم است به چند نکته قابل توجه دقت کنید تا بودجه ای که در دسترس دارید، هدر نرفته و فریب فروشندگان متظاهر را نخورید.

  • بودجه در دسترس : مقدار پولی که در دست دارید، تاثیر مستقیمی بر روی خرید عود دارد، زیرا هر چه پول بیش تری داشته باشید، می توانید عودی با کیفیت بالا تر تهیه کرده و از آن بهره ببرید.
  • تشخیص عود مناسب : باید عودی که برای نواختن شما مناسب است، را انتخاب کنید. نحوه انتخاب آن نیز ساده است. تنها باید عود را در میان دستانتان بگیرید و شروع به نواختن سیم ها کنید. اگر ارتعاشات موجود در سیم داخل سینه شما حس شد، بدین معنا است که انتخاب شما درست می باشد .
  • چوب : چوبی که در این ساز مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار اهمیت دارد، زیرا نشان دهنده دوام و کیفیت صدای ساز مورد نظر می باشد.

عود ترکیه ای ویژه طرح ۱

خرید عود ترکیه ای ویژه طرح ۱

جهت خرید عود باید بدانید که این ساز اغلب در سه نوع مختلف طراحی و تولید می گردد: ۱) عود ترکیه ای ۲) عود ایرانی ۳) عود عرب

ظاهر و عملکرد اصلی آن ها شبیه به یکدیگر می باشند، اما در جزئیات بسیار  کوچک و داخلی متفاوت عمل خواهند کرد. از آن جایی که عود ترکیه ای جزء نمونه های ویژه و منحصر به فرد موجود می باشد. لازم است با یکی از آن ها به طور دقیق آشنا شوید.

از لحاظ اندازه می توان گفت که سایز کوچک تری نسبت به دو نمونه ایرانی و عربی دارد. اگر قصد نواختن آن را دارید، ابتدا ساز را بر روی بدن خود نگه داشته و به وسیله مضراب شروع به نواختن کنید تا از صدای دلنشین آن ها نهایت لذت را ببرید. این ساز دارای یک کاسه گلابی شکل نسبتا بزرگ است و با توجه به ساختار منحصر به فردی که دارد، اندازه کاسه نسبت به دسته آن بزرگ تر می باشد.

همچنین لازم به ذکر است که چوب استفاده شده در ساختار کاسه و صفحه کلید از جنس چوب افرا می باشد که چوبی با دوام و با کیفیت بالا است. از آن جایی که چوب به کار رفته در ساز تاثیر مستقیم بر روی صدای تولید شده دارد، برای خرید عود لازم است بدانید که دسته ای از جنس چوب مرغوب گردو دارد که علاوه بر دوام بالا، صدایی بی نظیر نیز تولید خواهد کرد. در آخر نیز لازم است به گوشی های این ساز توجه کنید که به تعداد سیم های موجود در ساز، گوشی از جنس چوب گردو وجود دارد.

عود متاع‌ پور

خرید عود متاع‌ پور

از آن جایی که هر کشوری با توجه به سلیقه خود ساز عود را تولید کرده و از آن بهره می برد، لازم به ذکر است که متاع پور نیز نمونه ایرانی عود را با توجه  به سلیقه مردم ایرانی تولید کرده و در ساختار آن نهایت ظرافت و دقت را به خرج داده است.

اگر قصد خرید عود را دارید، لازم است به جنس آن توجه کنید. از آن جایی که ساز عود اغلب برای تک نوازی مناسب می باشد، کیفیت چوب و ساختاری آن بسیار اهمیت دارد. متاع پور در این کار خبره عمل می کند، این ساز نسبت به ساز های مشابه، صدایی بسیار گرم تر و دلنشین تری را ارائه می کند. در ساختار کاسه عود متاع پور از چوب با کیفیت گردو یا افرا ساخته شده است که دوام و مقاومت بسیار بالایی را به خریدار ارائه می کند. همچنین برای خرید عود باید به چوب اسپیروس که در دسته این ساز به کار رفته است نیز توجه کنید تا کیفیت بالایی را دریافت کنید.

ساز عود متاع پور در میان تولیدات داخلی از کیفیت بی نظیری برخوردار می باشد. همچنین نسبت به امکانات و کیفیت بالایی که ارائه می دهد، از قیمت مقرون به صرفه ای نیز برخوردار است.

عود جلال

خرید عود جلال

جهت خرید عود لازم است به ساز جلال نیز توجه کنید. این عود جزو بهترین عود های ایرانی شناخته شده و کیفیت بی نظیری را در اختیار شما می گذارد. صدای گرم، دلنشین و گیرای این ساز جزء مهم ترین ویژگی های آن شناخته می شود که در میان انواع ایرانی کم تر یافت می شود. یکی از دلایل بسیار مهم داشتن صدای گیرا، وجود خرک متحرک است. خرک متحرک به شما اجازه می دهد تا صدایی بهتر و خروجی دلنشین تری را با کوک مناسب، ایجاد کنید. همچنین از چوب رزوود و گردو در ساخت گوشی های این ساز استفاده می شود تا کیفیت بالا و دوام بی نظیری را به شما خریداران عزیز ارائه دهد. در پایان لازم به ذکر است که اگر به دنبال خرید عود با کیفیت و خوش صدا هستید، لازم است عود جلال را نیز در برنامه های خود قرار دهید.

سخن آخر

در این مقاله با ساز عود آشنا شدیم. انواع آن را نام بردیم و ویژگی هایی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید تا بتوانید عود مناسب را تهیه کنید را به شما معرفی کرده ایم. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر و خرید با شماره ۸۴۸۷ ۳۳۹۳-۰۲۱ تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید