instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

راهنمای خرید تار

راهنمای خرید تار

انتخاب ساز مناسب بسیار حائز اهمیت است. یکی از سؤالاتی که ذهن هنرجویان را به خود مشغول می‌کند این است که چه نوع سازی را خریداری نماییم. امروزه هر ساز در برندها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. ازاین‌رو ممکن است افراد مبتدی و تازه‌کار در هنگام خرید ساز مناسب دچار سردرگمی شوند.

راهنمای خرید تار

راهنمای خرید تار

راهنمای خرید تار

ما در این مطلب قصد داریم راهنمای خرید تار را به شما ارائه نماییم تا خرید مناسب و درستی داشته باشید. تار یکی از سازهای زهی بسیار محبوب است. افراد زیادی از این ساز استفاده می‌کنند. در ادامه بیشتر با قطعات و اجزاء این نوع ساز آشنا خواهید شد.

معرفی اجزاء تار

راهنمای خرید تار

راهنمای خرید تار

جهت راهنمای خرید تار قبل از هر چیز بهتر است شما را با اجزاء مختلف این ساز آشنا نماییم. معرفی اجزاء تار به شما کمک خواهد کرد که تاری مناسب را خریداری کنید. به‌طورکلی اجزاء تار عبارت‌اند از:

کاسه‌تار

کاسه‌تار یکی از مهم‌ترین جزء این ساز محسوب می‌شود. کاسه‌تار بیشتر از چوب توت تولید می‌شود. این قطعه شامل یک بخش بزرگ به نام کاسه و بخش کوچک‌تر به نام نقاره می‌باشد. این دو قطعه به‌صورت طولی به هم چسبانده شده‌اند.

پوست تار

پوست تار بر روی کاسه‌تار قرارگرفته است. این پوست موجب زیبایی و جلوه تار می‌شود. پوست تار نباید ترک‌خوردگی داشته باشد.

دسته تار

دسته تار به کاسه‌تار متصل می‌شود. جنس دسته تار غالباً از چوب درخت گردو می‌باشد. این دسته دارای یک قسمت سفیدرنگ است که از قلم شتر ساخته‌شده است. دسته تار بهتر است کاملاً صاف باشد تا صدای تار هنگام نواختن بهتر شود.

سیم تار

سیم تار نیز یکی دیگر از قطعات مهم این ساز می‌باشد. تار دارای 6 عدد سیم است. کوک‌کردن سیم‌های تار نیز به شکل دوتایی می‌باشد.

خرک تار

خرک تار نیز یکی از قطعاتی است که بر روی پوست تار قرار می‌گیرد. این قطعه از شاخ بز کوهی ساخته می‌شود. خرک تار درواقع تنظیم‌کننده فاصله سیم تار با دسته تار می‌باشد.

سیم گیر

سیم گیر محل اتصال سیم‌های تار می‌باشد. این قطعه به قسمت پایین کاسه ساز نصب می‌شود. سیم تار از خرک رد شده و به این قطعه وصل می‌شوند.

گوشی تار

گوشی تار وسیله‌ای برای کوک‌کردن ساز هستند. با چرخاندن گوشی ساز کوک می‌شود. گوشی‌ها از جنس چوب بوده و حالتی استوانه‌ای دارند. محل نصب گوشی تار بر روی دسته ساز است و سیم تار به دور گوشی بسته می‌شود.

پرده تار

پرده تار بر روی دسته تار بسته می‌شود. جنس پرده تار از پلاستیک و یا روده گوسفند می‌باشد. تعداد پرده تار 28 عدد می‌باشد. البته تارهای دسته وزیری دارای پرده تار بیشتری هستند.

نکات مهم در انتخاب تار مناسب

راهنمای خرید تار

راهنمای خرید تار

تار یکی از سازهای خوش‌صدا و محبوب در بین ایرانیان می‌باشد. تنوع مدل‌های تار بسیار زیاد است. ازاین‌رو بهتر است نکات مهم در انتخاب تار مناسب را در نظر بگیرید تا انتخاب درستی داشته باشید. مهم‌ترین این نکات به شرح زیر می‌باشند.

میزان قیمت تار

راهنمای خرید تار

راهنمای خرید تار

میزان قیمت تار بستگی به عوامل متعددی دارد. نوع برند و مدل تار رابطه مستقیمی با میزان قیمت آن دارند. اولین نکته‌ای که در راهنمای خرید تار برای شما ذکر می‌شود میزان هزینه و بودجه می‌باشد. افراد مبتدی باید از خرید تارهای خیلی ارزان و یا تارهای خیلی گران پرهیز کنند.

تارهای خیلی ارزان معمولاً بی‌کیفیت بوده و صدای خوبی ندارند. ازاین‌رو افراد مبتدی را بی‌انگیزه خواهند کرد. تارهای خیلی گران برای نوازندگان حرفه‌ای مناسب است.

افراد مبتدی بهتر است سازهای خیلی گران را خریداری نکنند. چراکه ممکن است هنگام تمرین دچار آسیب شود؛ بنابراین برای شروع بهتر است تاری با قیمت میانی خریداری نمایید.

نوع چوب تار

راهنمای خرید تار

راهنمای خرید تار

از دیگر نکات مهم در انتخاب تار مناسب توجه به نوع چوب تار می‌باشد. برای تولید تار از چوب‌های مختلفی استفاده می‌شود. هر یک از این چوب­ها دارای درجه کیفی مختلفی است. یکی از بهترین نوع چوب تار، چوب توت می‌باشد.

چوب توت معمولاً زردرنگ بوده تعداد رگه‌های آن کم می‌باشد و از صدایی خوش برخوردار است. جدا از اینکه نوع چوب تار شما کدام است باید به رگه‌های آن نیز توجه داشته باشید. رگه‌های هر دو کاسه‌تار باید به‌صورت ممتد قرارگرفته باشند و نباید تراش آن‌ها ناقص باشد.

ابعاد و وزن تار

راهنمای خرید تار

راهنمای خرید تار

از دیگر نکاتی که هنگام راهنمای خرید تار به افراد بیان می­شود توجه به ابعاد و وزن تار می‌باشد. ابعاد و اندازه تار را بهتر است با توجه به جثه خود انتخاب نمایید. اندازه تار باید به‌گونه‌ای باشد که ساعد روی سیم گیر قرار گیرد و خرک تار نیز از روبه‌رو دیده نشود؛ بنابراین از خرید سازهایی که بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از جثه شما می‌باشد اجتناب نمایید.

چراکه نواختن این سازها دشوار خواهد بود. وزن ساز نیاز باید طوری باشد که به‌راحتی آن را جابه‌جا کنید. خرید سازهای خیلی سنگین توصیه نمی‌شود. معمولاً چوب این سازها بی‌کیفیت و نامرغوب بوده و پس از مدتی دچار شکستگی و ترک می‌شود.

تناسب میان کاسه و نقاره تار

راهنمای خرید تار

راهنمای خرید تار

یکی دیگر از نکاتی که باید حتماً در هنگام خرید تار به آن توجه داشته باشید تناسب میان کاسه و نقاره تار می‌باشد. کاسه ساز نباید خیلی سنگین باشد. سنگینی کاسه باعث خستگی زودهنگام نوازنده می‌شود. اگر میان کاسه و نقاره تناسب باشد تار صدای بهتری خواهد داشت.

صاف بودن دسته تار

راهنمای خرید تار

راهنمای خرید تار

از دیگر نکاتی که هنگام راهنمای خرید تار به افراد گوشزد می‌شود توجه به صاف بودن دسته تار می‌باشد. اگر دسته تار دچار انحنا و یا گرد شکل باشد نوازندگی با آن دشوار خواهد بود؛ بنابراین سعی کنید تاری با دسته صاف خریداری کنید. ناصاف بودن دسته موجب ایجاد صدای ناخوشایند خواهد شد.

بدنه تار

راهنمای خرید تار

راهنمای خرید تار

بدنه تار نیز یکی دیگر از نکاتی است که حتماً باید در هنگام خرید آن را بررسی کنید. بدنه تار باید کاملاً صیقلی و بدون ترک‌خوردگی باشد. کوچک‌ترین ترک و برآمدگی در بدنه‌ساز موجب تولید صدای ناخوشایند خواهد شد.

بررسی خرک ساز

بررسی خرک ساز نیز از دیگر نکاتی است که هنگام راهنمای خرید تار به افراد گوشزد می‌شود. هنگام خرید باید به ارتفاع خرک حتماً توجه داشت.

خرک بر روی پوست کاسه نصب می‌شود. اگر ارتفاع خرک زیاد باشد نوازنده هنگام نواختن دچار مشکل خواهد شد. به عبارتی باید فاصله میان سیم‌های تار تا کاسه خیلی زیاد نباشد.

بررسی تک‌تک سیم‌های تار

هنگام خرید باید به بررسی تک‌تک سیم‌های تار نیز پرداخت. سیم‌ها باید داری صدایی شفاف و واضح باشند. برای این کار می‌توانید تک‌تک سیم‌ها را ضربه بزنید تا از شفاف بودن صدای آن مطمئن شوید.

بررسی گوشی تار

راهنمای خرید تار

راهنمای خرید تار

از دیگر نکات مهم که حتماً باید در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید بررسی گوشی تار می‌باشد. گوشی وسیله‌ای است که برای کوک‌کردن ساز باید آن را چرخاند. ازاین‌رو گوشی باید محکم و عاری از لق شدگی باشد. گوشی‌های سست پس از مدتی دچار شکستگی می‌شوند.

نکاتی برای بهتر شدن صدای تار

صدای تار علاوه بر میزان مهارت شما در نوازندگی بستگی به عوامل مختلفی دارد. ازاین‌رو نکاتی برای بهتر شدن صدای تار ذکر می‌گردد تا تار را با صدایی دل‌نشین بنوازید.

  • از خرید تارهایی با دسته منحنی خودداری کنید. دسته صاف تار تأثیر زیادی بر خوش‌صدا شدن آن خواهد داشت.
  • تارهای کیفی اگر مضراب بیشتری بخورند صدای بهتری خواهند داشت.
  • هنگام نوازندگی انگشت گذاری مناسب را انجام دهید. قرار دادن صحیح انگشتان بر روی ساز یکی از تأثیرگذارترین عوامل بر نوع نواختن ساز است.

انواع مدل‌های تار

راهنمای خرید تار

راهنمای خرید تار

درگذشته افراد مختلفی اقدام به ساخت و تولید تار کرده‌اند. تارهای هر یک از این افراد به نام خود آن‌ها نام‌گذاری شده است. امروزه نیز تارهایی به سبک این افراد ساخته می‌شود. به‌طورکلی برخی از انواع مدل‌های تار عبارت‌اند از:

تار یحیی

تار یحیی توسط یکی از ارامنه اصفهان ساخته شد. این ساز جزء یکی از بهترین مدل‌های تار بوده و از قیمت بالایی نیز برخوردار است. البته این نوع تار کمیاب است و به‌راحتی قابل‌دسترسی نیست.

تار جعفر صنعت

جعفر جزء شاگردان یحیی بوده که بعدها درزمینهٔ ساخت تار نیز فعالیت داشته است. بسیاری از اساتید بزرگ تار از تار جعفر صنعت برای نواختن استفاده می‌کرده‌اند. قیمت تار جعفر صنعت کمتر از تار یحیی می‌باشد.

تار شاهرخ

تار شاهرخ نیز یکی از تارهای محبوب و پرفروش است. رمضان شاهرخ سازنده اصلی این نوع تار می‌باشد. شاهرخ مخترع تار هشت سیم نیز می‌باشد. این فرد علاوه بر تار سایر سازها مانند تنبک، سه‌تار، ویولن، قیچک، تنبور و سنتور را نیز ساخته است. البته زمینه فعالیت اصلی شاهرخ در ساخت تار می‌باشد و سایر سازها را با تعداد محدودی ساخته است.

میزان قیمت انواع مدل تار

میزان قیمت انواع مدل تار یکسان نیست. قیمت این ساز بستگی به عوامل مختلفی همچون نوع چوب و مواد اولیه تار، کیفیت ساخت و مهارت سازنده آن دارد. برخی از تارها باظرافت خاصی تولیدشده‌اند این نوع تارها اصولاً از قیمت زیادی برخوردارند.

البته این قیمت زیاد باعث خوش‌صداتر بودن ساز در هنگام نواختن خواهد شد. چراکه سازهای گران‌قیمت معمولاً تمامی استانداردهای لازم را دارا می‌باشند. بهتر است افراد مبتدی سازی با رنج قیمت میانی خریداری کنند. سازهای خیلی ارزان معمولاً دارای کیفیت خوبی نبوده و هنرجویان را از یادگیری دلسرد خواهد کرد.

خرید تار باکیفیت

راهنمای خرید تار

راهنمای خرید تار

برای خرید تار باکیفیت و اصل می‌توانید به مجموعه دلشاد موزیک مراجعه نمایید. دلشاد موزیک انواع مدل سازهای بادی و زهی را با مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

این مجموعه علاوه بر ساز سایر لوازم جانبی ساز را نیز عرضه می‌کند. خرید از دلشاد موزیک به‌صورت غیرحضوری فراهم‌شده است؛ بنابراین می‌توانید بهترین سازها را در کمترین زمان و با مناسب‌ترین قیمت از طریق این مجموعه خریداری نمایید.

مقایسه تار های دلشاد موزیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید