instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

راهنمای خرید تنبک حلمی

راهنمای خرید تنبک حلمی

تنبک از جمله ساز های ایرانی و تنها طبل ثبت شده ملی ایران است. تنبک در دسته ساز های جامی قرار می گیرد. در مقاله راهنمای خرید تنبک حلمی اومدیم این ساز رو بهتون معرفی کنیم تا خرید بهتری داشته باشید. طبل های جامی شکل در آسیا، شمال آفریقا و اروپای شرقی اهمیت فراوانی دارند. ابهامات زیادی در خصوص ریشه ساز تنبک وجود دارد؛ اما اکثر ریشه شناسان و موسیقی دانان آن را به کشور ایران نسبت داده اند.

به شکلی که قدمت این ساز اصیل به پیش از ورود اسلام به ایران باز می گردد. نام دیگر ساز تنبک، ضرب است. درست است که تنبک سازی سنتی و کلاسیک و همچنین فولکور است اما در موسیقی تلفیقی و مدرن نیز جای می گیرد. در اینجا ما به معرفی تنبک حلمی می پردازیم.

راهنمای خرید تنبک حلمی

راهنمای خرید تنبک حلمی

راهنمای خرید تنبک حلمی

تمبک حلمی نوعی ساز از دسته سازهای جامی است. برای نواختن این وسیله فقط از انگشت و کف دست استفاده می‌شود. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که نام حلمی از کجا گرفته شده است؟ در این خصوص باید به شما بگوییم که حلمی برگرفته از نام استاد فریدون حلمی است.

این برند نام آور در حدود چند دهه است که در زمینه تولید و ساخت تنبک های باکیفیت فعالیت می کند. برای خرید تنبک حلمی می توانید به فروشگاه های معتبر لوازم موسیقی در سراسر کشور مراجعه کنید. حالا که راجع به برند این تنبک فهمیدیم با ما همراه باشید با ادامه مقاله راهنمای خرید تنبک حلمی.

بررسی متریال ساخت و تاثیر آن بر قیمت تمبک حلمی

راهنمای خرید تنبک حلمی

راهنمای خرید تنبک حلمی

عمده متریال مورد استفاده برای ساخت تمبک حلمی چوب است. البته علاوه بر چوب از پوست حیوانات نیز در ساخت آن استفاده می‌شود. در ادامه مقاله راهنمای خرید تنبک حلمی جزییات مربوط به نوع چوب و پوست آن را بیشتر بررسی می‌کنیم.

به صورت کلی برای ساخت تنبک از دو نوع چوب استفاده می‌شود. این دو نوع شامل ترکه‌ای و یک تکه می‌شود. ترکه‌ای یعنی از چندین ترکه چوب برای ساخت آن استفاده شده و یک تکه یعنی، این ساز حاصل تراش یک تکه چوب یکدست بوده است.

چوب مورد استفاده برای این تنبک نیز چوب درخت کاج است که کیفیت بسیار مناسبی دارد. علاوه بر چوب از نوعی پوست نیز برای ساخت این ساز استفاده می‌شود. از آنجایی که پوست شتر صدای بم تری دارد از پوست شتر برای آن استفاده می‌شود.

اگر در تولید آن از پوست نازک گوساله و بز استفاده شده باشد، صدای زیر و اگر از پوست شتر استفاده شده باشد، صدای بم خواهد داشت. در تمبک حلمی از پوست شتر استفاده می‌شود. در ساخت این ساز از خاتم‌کاری نیز استفاده شده می شود. در بدنه این ساز از هنر مزین به نقوش هندسی کم نظیر، چوب، استخوان و فلز استفاده می شود.

خرید تمبک حلمی

راهنمای خرید تنبک حلمی

راهنمای خرید تنبک حلمی

همان طور که گفته شد ساز تنبک سازی حجیم و بزرگ است که عمده آن از چوب تشکیل شده است. قبل از خرید تمبک حلمی لازم است بدانید در تهیه تنبک های این برند از چوب یک تکه درخت کاج استفاده می شود. چوب درخت کاج بافتی متراکم و مقاوم دارد و گزینه ای عالی برای تهیه تنبک به حساب می آید.

نوع دیگری از تمبک های حلمی در بازار وجود دارد که به تنبک حلمی خاتم کاری معروف است. برای ساخت تمبک حلمی خاتم کاری نیز از پوست شتر چهار فصل استفاده می شود که این پوست سبب ایجاد صدای بم و حجیم می شود. همچنین استفاده از پوست شتر باعث استحکام و ماندگاری بیشتر ساز در برابر تغییرات آب و هوایی می شود.

استفاده از هنر اصیل و ظریف خاتم کاری بر روی تنبک، زیبایی آن را دو چندان کرده است. البته استفاده و خرید تمبک حلمی خاتم کاری به دلیل استفاده از چوب یک تکه و یک دست به افراد تازه کار پیشنهاد نمی شود. قیمت ساز حلمی به نسبت کیفیت آن بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

تاریخچه تنبک

راهنمای خرید تنبک حلمی

راهنمای خرید تنبک حلمی

جالب است بدانید که ساز تنبک تا قرن بیستم چندان مورد توجه موسیقی دانان قرار نداشت و به عنوان سازی حاشیه ای در نظر گرفته می شد. تا اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی از این ساز برای همراهی با سازهای ملودیک و خوانندگان استفاده می شد؛

اما به مرور در اواسط دهه ۱۹۰۰ میلادی تنبک به سازی محبوب تبدیل شد و با استقبال گسترده نوازندگان برای اجراهای فردی رو به رو شد. امروزه ساز تنبک از جمله محبوب ترین سازهای کوبه ای در ایران است. انواع مختلفی از تنبک در بازار وجود دارد که برندهای مختلفی اقدام به تهیه و ساخت آن کرده اند.

گفتیم که تنبک یکی از سازهای اصیل و کوبه ای ایرانی است که از دیرباز مورد استفاده موسیقی دوستان ایرانی قرار داشته است. این ساز با استفاده از ده انگشت دست نواخته می شود و شامل چند قسمت اصلی است:

  • دهانه دایره مانند بزرگی که روی آن با پوست پوشیده می شود. این پوست اغلب از پوست گردن گوساله و شتر و یا بز انتخاب می شود.
  • بخش بعد تنه تنبک است که حجیم ترین قسمت ساز است و شیارهایی بر روی خود دارد.
  • بخش بعدی نفیر و یا گلوی ساز است که بخش باریک تر تنبک است.
  • به بخش انتهایی نفیر نیز دهانه کوچک گفته می شود.

سخن آخر

در مقاله راهنمای خرید تنبک حلمی سعی کردیم ساز تنبک و کاربرد های آن را به شکل مختصر به شما معرفی کنیم. در ادامه به معرفی تنبک برند حلمی و راه های خرید تنبک حلمی اشاره کردیم. این برند یکی از باکیفیت ترین سازها را تولید می کند و در اختیار مشتریان قرار می دهد.

خرید تمبک حلمی را می توانید به شکل حضوری و آنلاین از فروشگاه ها و نمایندگی های معتبر در سراسر کشور انجام دهید. مجموعه دلشاد امکان خرید انواع تنبک حلمی در طرح های گوناگون را از طریق سایت و به صورت آنلاین فراهم کرده است. همچنین خریداران می توانند پیش از خرید آنلاین از مشاوره خرید آنلاین نیز به صورت رایگان بهره مند شوند.

مقایسه تنبک های دلشاد موزیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید