instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

راهنمای خرید ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

کالیمبا یا همان پیانوی شستی یک ساز تیغه‌ای، سنتی و دوست داشتنی است که این ساز قدیمی ابتدا در شمال قاره آفریقا استفاده می‌شده و سپس در سراسر دنیا محبوبیت یافت و به آن پیانوی آفریقایی نیز گفته می‌شود. اگر قصد خرید و نواختن این ساز را دارید مقاله راهنمای خرید ساز کالیمبا می‌تواند برای شما مفید باشد.

راهنمای خرید ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

موسیقی کالیمبا به دلیل صدای آرام‌بخش و یادگیری آسان و قیمت مناسب و حجم کم آن یک ساز مناسب برای هدیه دادن به عزیزانتان می‌باشد و همچنین نواختن این ساز در بیشتر افراد باعث علاقه‌ی آن‌ها به یادگیری سایز سازها نیز شده است.

تاریخچه‌ی ساز کالیمبا (تاریخچه کالیمبا)

راهنمای خرید ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

زادگاه ساز کالیمبا شرق آفریقا و کشورهای کنگو و زیمباوه است. در اوایل قرن بیستم یک متخصص قوم‌شناسی موسیقی (اتنوموزیکولوژی) در رئستاهای آفریقا با این ساز آشنا شد و در سال ۱۹۶۰ یک کمپانی اسباب بازی در نیوجرسی آمریکا این ساز را عرضه کرد و آرام آرام به یک محصول جهانی تبدیل شد.

این ساز نام‌های مختلفی دارد و ساکنان کارائیب آن را ماریمبا، کالیمبا و امبی یرا می‌نامند.

ویژگی‌های ساز کالیمبا

اندازه‌ی ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

ساز کالیمبا جعبه‌ای دارای طول ۱۸ سانتی متر و عرض ۱۳ و ارتفاع ۳ سانتی متری است البته به دلیل محبوبیت و صدای ساز کالیمبا، آن را در ابعاد مختلف تولید می‌کنند.

وزن ساز

راهنمای خرید ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

وزن استاندارد ساز کالیمبا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم است البته این ساز در بازار با وزن بیشتر و یا کمتر نیز موجود می‌باشند.

جنس بدنه

راهنمای خرید ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

ساز کالیمبا تیغه‌ای در ۹۰ درصد مواقع تماما از چوب درختانی مثل افرا و گردو ساخته شده یا ترکیبی از چوب و فلز است البته امروزه نوع شیشه‌ای آن نیز موجود می‌باشد. جنس بدنه این ساز در وزن و قیمت آن موثر است.

برچسب‌های رنگی

راهنمای خرید ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

برای تسریع در نواختن و شناسایی راحت‌تر نت‌ها یکسری برچسب رنگی که نمایانگر هفت نت موسیقی هستند کنار این ساز قرار دارد که  به زبان انگلیسی نوشته شده و آن‌ها را بر روی تیغه‌های ساز (که در واقع همان حکم کلیدهای ساز پیانو را دارد) می‌چسبانند.

اگرچه این برچسب‌ها را به صورت جداگانه می‌توانید تهیه کنید اما اگر در کنار محصول قرار داشته باشند بهتر است.

تعداد تیغه ها

بعضی از این سازها ۷ تیغه (زبانه) دارند و بعضی بیشتر، در بازار این ساز بین ۷ تا ۲۰ تیغه موجود میباشند. هرچه تعداد تیغه‌ها بیشتر باشد تعداد نت‌های بیشتری را می‌توان با آن اجرا کرد.

اما معمولا ۷ تیغه و ۱۲ تیغه و ۱۷ تیغه بیشتر استفاده می‌شود. این تیغه‌ها  که جنس آن‌ها از فلز می‌باشد از یک سمت به ساز متصل شده و از سمت دیگر آزاد می‌باشند و روی یک جعبه صوتی که دارای حفره‌هایی برای تشدید صداست تعبیه شده‌اند.

چکش کوک کننده ساز

راهنمای خرید ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

با یک چکش کوچک فلزی و وارد کردن ضربات آرامی به ابتدا و انتهای تیغه‌ها و کمی جابجا کردن آن‌ها روی صفحه می‌توان کوک ساز کالیمبا را انجام و صدای آن را بم یا زیر کرد. این چکش در جعبه‌ی آکبند ساز موجود می‌باشد. اگر به ابتدای تیغه‌ها ضربه وارد کنید صدای آن بم و اگر به انتهای تیغه‌ها ضربه وارد کنید صدای آن زیر می‌شود.

نواختن ساز کالیمبا

نوازنده با زخمه زدن با دست یا سرانگشتان به قسمت آزاد تیغه‌ها، صدای ساز کالیمبا را تولید می‌کند.

به وسیله‌ی این ساز می‌توان سخت‌ترین موسیقی‌ها را نیز نواخت و نحوه چیدمان نت‌ها در این ساز طوری است که براحتی بتوان پیچیده‌ترین نت‌ها را هم نواخت و نواختن این ساز نوعی مدیتیششن نیز محسوب می‌شود و با نواختن آن هم به آرامش و هم شناخت درونی می‌رسید.

انواع کالیمبا از نظر نوع تیغه

راهنمای خرید ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

این ساز از نظر شکل قرارگیری تیغه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود: ۱-صاف ۲-خم و صاف

در هر دو نوع می‌توان شکل تیغه‌ها را به نیم پرده تغییر نت داد اما در مدل خم و صاف تیغه‌های آن در واقع برداشتی از شستی‌های پیانو هستند که تیغه‌های خم نقش شستی‌های سیاه پیانو یا همان نت‌های دیز و بمل را دارند.

کوک ساز کلیمبا

با ضربات نرم و آرام چکش به بالا و پایین تیغه‌ها و حرکت دادن این تیغه‌ها به عقب و جلو می‌توان ساز کالیمبا را کوک کرد. در واقع با این ضربات طول تیغه‌ها  را نسبت به پل یا خرک ساز تغییر می‌دهید و تیغه‌ای که طول ارتعاش کمتر دارد صدای زیر‌تر و تیغه‌ای با طول ارتعاش بیشتر صدای بم تری دارد.

راهنمای خرید ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

برای اطمینان از کوک بودن کالیمبا و اینکه تیغه‌ها درست قرار گرفته‌اند می‌توان از اپلیکیشن کوک روی موبایلتان استفاده کنید. اگر رنگ نت در صفحه نمایش تیونر کالیمبا، قرمز باشد یعنی خطا دارد و باید تا زمان سبز شدن رنگ نت، تیغه‌ها را با چکش جابجا کرد.

قیمت ساز کالیمبا (قیمت ساز کالیمبا ارزان)

قیمت انواع کالیمبا با توجه به بودجه شما و علاقه‌تان و همچنین با توجه به نکات گفته شده متفاوت می‌باشد. البته علاوه بر این‌ها داشتن پیکاپ با کیفیت در قیمت این ساز موثر است. برای اطلاع از قیمت روز کالیمبا (کالیمبا قیمت مناسب) به فروشگاه دلشاد موزیک مراجعه کنید.

پیکاپ نوعی میکروفن مخصوص ساز است که درون ساز کالیمبا نصب می‌شودو فقط جای فیش آن که روی دیواره‌ی ساز است مشخص می‌باشد و نوازنده با وصل کردن فیش به باند می‌تواند موسیقی کالیمبا را بلندتر کرده تا بهتر به گوش مخاطبین برسد.

نکات خرید ساز کالیمبا

  • چون ساز کالیمبا را باید با دست نگه داشت و نواخت وزن سبک‌تری داشته باشد بهتر است.
  • بسته به سطح مهارت خود تعداد تیغه‌ها را انتخاب کنید برای افراد مبتدی‌سازی با تیغه‌های متر مناسب‌تر است.
  • به این موضوع نیز دقت کنید که گاهی تیغه‌های زیاد باعث بزرگ شدن سایز ساز شده و دسترسی به همه‌ی آن‌ها هنگام نواختن مشکل می‌شود.
  • پیشنهاد می‌کنم از کالیمباهای معمولی که رواج بیشتری دارد استفاده کنید که هم آموزش آن در دسترس‌تر می‌باشد و هم در نواختن آن‌ها راحت‌تر است. مثلا کالیمبای ۱۷ نت رایج‌تر است.
  • آموزش کالیمبا مشکل نیست و به راحتی می‌توانید آن را بیاموزید اما به تمرکز و تمرین بین انگشتان دست نیاز دارید.
  • این ساز در کیف مخصوصش و به همراه چکش و معمولا برچسب رنگی کنار آن عرضه می‌شود.

نگهداری از ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

راهنمای خرید ساز کالیمبا

  • نباید ضربات شدید به ساز وازد کرد یا آن را محکم تکان ندهید.
  • این ساز را در محیط‌های گرم قرار ندهید چون باعث سست شدن چسب بدنه‌ی آن می‌شود.
  • انقباض و انبساط باعث ترک برداشتن بدنه ساز و همچنین اختلال در عملکرد تیغه‌ها و تغییر کوک می‌شود بنابراین از ساز در برابر گرما و سرما محافظت کنید.
  • ساز را در مکان‌های مرطوب قرار ندهید.
  • از کیف مخصوص حمل ساز کالیمبا برای نگهداری و حمل آن استفاده کنید.

یادگیری کالیمبا سخت است؟

یادگیری ساز کالیمبا کار سختی نیست. اگر علاقه لازم را داشته باشید، به راحتی می توانید نواختن این ساز را یاد بگیرید. آموزش های حضوری و غیرحضوری (پک های آموزشی) زیادی هستند که با کمک آنها می توانید سریع این ساز را یاد بگیرید. بسیاری از افراد مبتدی می توانند به راحتی آهنگ های کوتاه را بنوازند.

یادگیری کالیمبا چقدر طول میکشد ؟

اگر واقعا به نواختن ساز کالیمبا علاقه مند باشید و تمرین و پشتکار زیادی برای آن خرج کنید، مدت زمان یادگیری کالمیبا برای شما بسیار کوتاه خواهد بود.

 

مقایسه کالیمبا های دلشاد موزیک

4 دیدگاه در “راهنمای خرید ساز کالیمبا

  1. ریحانه گفت:

    سلام ببخشید من کالیمبام خییلی میلرزه صداشم ریختا بهم باید چه کار کنم؟ میشه کمکم کنید

    1. زینب محمدی گفت:

      سلام – باید به صورت حضوری ببرید یک فروشگاه تا متخصص ببینه که قابل تعمیر هست یا نه

  2. یاسمین گفت:

    قیمت اون کوچولوها چنده اون شیشه ای

    1. ادمین دلشاد موزیک گفت:

      اون مدل رو تموم کردیم – در حال حاضر نداریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید