instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

انتخاب سیم مناسب برای ساز تأثیر زیادی بر چگونگی نواختن آن دارد. سازها و لوازم موسیقایی دارای انواع و مدل‌های مختلفی هستند.

هر یک از سازها طرفداران خاص خود را دارند. هر نوع ساز دارای قطعات و اجزاء مختلفی می‌باشد.در این مقاله اومدیم بررسی کنیم تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز چقدر است؟

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

سیم یکی از قطعات اصلی بیشتر انواع سازها محسوب می‌شود. اگر سیم ساز به‌درستی انتخاب شود نواختن آن راحت‌تر و صدای آن بهتر خواهد شد. ازاین‌رو باید برای هر ساز از سیم مناسب و مخصوص استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع سیم‌های هر ساز آشنا نماییم تا انتخاب بهتری داشته باشید.

انواع سیم گیتار

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

گیتار یکی از سازهای پرطرفدار است که دارای مدل‌های مختلفی می‌باشد. برای این ساز از سیم‌های مختلف با درجه ضخامت متفاوت استفاده می‌شود. همچنین جنس سیم ساز گیتار متفاوت است. جنس و ضخامت سیم تأثیر مستقیمی بر نوع صدای ساز و راحت نواختن آن دارد.

گیتار ازجمله سازهایی است که باید نوازندگان برحسب سبکی که می‌نوازند مدل و سیم آن را انتخاب کنند. همچنین درجه مهارت (مبتدی یا پیشرفته) تأثیر مستقیمی بر انتخاب سیم ساز دارد. به‌منظور انتخاب سیم مناسب برای ساز ابتدا لازم است انواع سیم گیتار را بشناسید.

سیم‌های گیتار کلاسیک از جنس نایلون هستند. در مقابل سیم گیتارهای آکوستیک به علت دارا بودن بدنه مقاوم از جنس فلز می‌باشند. درواقع اگر از سیم فلزی برای گیتار کلاسیک استفاده شود باعث فشار به بدنه و آسیب به آن خواهد شد. ازاین‌رو بهتر است برای هر ساز سیم مناسبی انتخاب کرد.

نوع صدای سیم نایلونی و فلزی نیز متفاوت است. سیم‌های نایلونی دارای صدایی گرم هستند و نواختن آن‌ها با کمترین فشار انگشت ممکن است. بنا بر آنچه گفته شد بهتر است هنرجویان و افراد مبتدی از گیتار کلاسیک استفاده کنند.

انواع سیم گیتار کلاسیک

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

سیم گیتار کلاسیک دارای دودسته کلی سیم زیر و سیم بیس می‌باشد. در اینجا قصد داریم برخی از برندهای محبوب سیم گیتار کلاسیک را نام ببریم. تمامی این سیم‌ها دارای تنشن متوسط هستند و درنتیجه نواختن آن‌ها راحت خواهد بود. به‌طورکلی انواع سیم گیتار کلاسیک عبارت‌اند از:

  • پرو آرته: این شرکت جزء محبوب‌ترین برندهای تولید سیم گیتار است. سیم گیتار این برند از جنس نایلون و نقره‌اندود است.
  • لا بلا: لا بلا نیز یکی از برندهای معتبر تولیدکننده سیم گیتار است. سیم مدل مدیوم تنشن ۲۰۰۱ این شرکت از فروش بسیار خوبی برخوردار است.
  • ساوارز: این شرکت فرانسوی نیز باکیفیت‌ترین سیم‌ها و با صدای بلند و زنده تولید می‌کند. طیف سیم‌های این برند بسیار گسترده است.
  • ارنی بال: این شرکت نیز سیم‌های گیتار الکتریک را تولید می‌کند. می‌توان انواع مدل سیم گیتار کلاسیک را نیز از ارنی بال خریداری کرد.
  • لوتیر: بیشتر سیم‌های این برند برای گیتار فلامنکو مناسب هستند. البته می‌توان مدل‌های دیگری از سیم‌ها را نیز از لوتیر خریداری کرد.

سیم مناسب ویولن

سیم مناسب ویولن برخلاف سیم گیتار برحسب نرمی و سفتی انتخاب نمی‌شود. انتخاب سیم مناسب برای ساز ویولن با توجه به نوع جنس آن خریداری می‌شود.

انواع سیم ویولن

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

انواع سیم ویولن به سه دسته کلی زیر تقسیم می‌شود:

  • سیم با هسته کامپوزیتی: این سیم‌ها دارای مغز زهی و روکش فلزی هستند. این سیم برای نوازندگان حرفه‌ای انتخاب مناسبی است. سیم‌های هسته کامپوزیتی صدایی نرم و دل‌نشین دارند اما قیمت آن‌ها نیز بالا می‌باشد.
  • سیم با هسته مصنوعی: سیم‌های هسته مصنوعی نیز از صدایی گرم و دل‌نشین برخوردارند. می‌توان این سیم‌ها را به‌راحتی کوک کرد. ایراد این نوع سیم طول عمر متوسط آن است.
  • سیم با هسته فلزی: سیم‌های هسته فلزی قیمت کمتر و طول عمر بیشتری نسبت به دو مدل قبلی دارند. ایرادی که این سیم دارد این است که معمولاً سفت و خشک می‌باشد. ازاین‌رو نواختن آن دشوارتر و کیفیت صدای آن کمتر است. انتخاب سیم مناسب برای ساز ویولن با توجه به مهارت افراد نیز تعیین می‌شود. سیم هسته فلزی برای افراد مبتدی که به‌صورت مداوم در حال تمرین هستند؛ انتخاب مناسبی است. همچنین این نوع سیم برای سبک‌های ایرانی انتخاب خوبی است.

برندهای محبوب سیم ویولن

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

سیم‌های ویولن دارای برندهای مختلفی هستند که می‌توان با توجه به ایرانی یا کلاسیک بودن سبک یکی از آن‌ها را خریداری کرد. برخی از برندهای محبوب سیم ویولن عبارت‌اند از:

  • آلیس
  • پیراسترو
  • اوا پیرازه
  • ابلیگاتو
  • تونیکا

سیم مناسب تار و سه‌تار

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

انتخاب سیم مناسب برای ساز تار و سه‌تار نیز با توجه به فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. سیم مناسب تار و سه‌تار باید برحسب ضخامت آن خریداری شود. این سیم‌ها دارای ضخامت‌های مختلفی هستند. برای سازهای تمرینی بهتر است سیم‌های ضخیم‌تر خریداری شود تا آسیب نبیند.

برای تولید سیم‌های تار و سه‌تار از آلیاژهای مختلفی استفاده می‌شود. البته جنس بیشتر این سیم‌ها از فولاد بوده و دارای مدل‌های روکش‌دار و بدون روکش هستند.

انواع برندهای محبوب سیم تار و سه‌تار

انتخاب سیم مناسب برای ساز تار و سه‌تار با توجه به تنوع برندها کار دشواری است. برخی از انواع برندهای محبوب سیم تار و سه‌تار عبارت‌اند از:

  • پیرامید آلمان
  • وبر فرانسه
  • بدرا

سیم مناسب سنتور

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

تاثیر سیم اورجینال در صدای ساز

انتخاب سیم مناسب برای ساز سنتور نیز با توجه به ضخامت و جنس آن تعیین می‌شود. سیم‌های سنتور دارای ضخامت‌های مختلفی از ۰.۴۰ تا ۰.۴۵ میلی‌متر هستند. میزان صدا هر یک از این سیم‌ها متفاوت است. سیم سنتور معمولاً به دودسته برنزی (قرمزرنگ) و برنجی (زردرنگ) تقسیم می‌شوند.

میزان قیمت این سیم‌ها نیز متفاوت است. سیم مناسب سنتور حرفه‌ای بهتر است از نوع برنزی باشد. در مقابل برای نوازنده‌های مبتدی بهتر است از سیم‌های برنجی که دارای قیمت کمتری نیز هستند استفاده کرد. پیرامید، وبر و بدرا نیز برندهای معروف سیم سنتور محسوب می‌شوند.

خرید سیم و سایر لوازم جانبی ساز

بنا بر آنچه گفته شد انتخاب سیم مناسب برای ساز تأثیر بسیار زیادی بر بم یا ریز بودن صدای ساز دارد. همچنین سیم ساز باید برحسب مدل و کارایی ساز و نوع نواختن انتخاب شود. به عبارتی نوع سیم سازهای نوازندگان حرفه‌ای با نوازندگان تمرینی و مبتدی متفاوت است.

خرید سیم و سایر لوازم جانبی ساز را می‌توانید از طریق مجموعه دلشاد موزیک انجام دهید. این مجموعه انواع مدل سازهای بادی و سیمی و ملزومات آن را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

محصولات دلشاد موزیک دارای بهترین برندها و مناسب‌ترین قیمت هستند. برای خرید ساز و سایر لوازم جانبی می‌توانید به‌صورت غیرحضوری و اینترنتی اقدام نمایید.

 

مقایسه سیم های ساز دلشاد موزیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید