instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

قبل از شروع نوازندگی بهتر است بدانید به چه سبک موسیقی علاقه دارید که هم بتوانید گیتار مناسب خود را انتخاب کنید و هم در نیمه‌های آموزش از نوازندگی دلزده نشوید. سبک‌های موسیقی شباهت‌هایی باهم دارند اما تفاوت‌های آن‌ها باعث علاقه‌ی هر فرد به سبک خاصی می‌شود.در مقاله معرفی سبک‌های گیتار الکتریک اومدیم همه این موارد رو توضیح دادیم.

انتخاب گیتار مناسب برای نواختن سبک مورد علاقه شما گزینه‌ی پر اهمیتی است هرچند نوازنگان حرفه‌ای شاید بتوانند با هر گیتاری انواع سبک‌ها را اجرا کنند اما می‌توان هر سبک را با گیتار مخصوص خود به بهترین شکل اجرا کرد و ریزه کاری‌های مربوط به هر سبک را بهتر نمایش داد و اجرای کامل‌تر و بهتری داشت.

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

محتوا پنهان

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

گیتار الکتریک را می‌توان ساز شاخص قرن ۲۱ نامید و حتما آن را دست هنرمندان محبوبتان دیده‌اید. پیشنهاد میکنم قبل از معرفی سبک‌های گیتار الکتریک، مقاله‌ی زیر را که در آن انواع گیتار الکتریک از نظر ظاهر و بدنه‌ی آن را شرح داده‌ایم و اطلاعات مفیدی راجع به این گیتار برایتان تهیه کرده‌ایم را مطالعه کنید.

راهنمای خرید انواع گیتار الکتریک

انواع سبک گیتار الکتریک

گیتار الکتریک یکی از محبوب ترین سازهای موسیقی در سبک های مختلف است و می توان با آن انواع سبک های موسیقی را اجرا کرد.

۶ نوع سبک را با گیتار الکتریک اجرا می‌کنند که در ۳ نوع از این سبک‌ها ساز اصلی آن‌ها گیتار الکتریک است.

سبک راک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

سبک راک با الهام از موسیقی جاز و کلاسیک و حتی فولک و بلوز کار خود را آغاز کرده و دنبال کنندگان این سبک، به طور کلی به دنبال بار معنایی خاصی در موسیقی هستندمهم‌ترین ویژگی این سبک این است که عامه پسند است و بیشتر افراد به آن علاقه دارند و ساز اصلی این سبک گیتار الکتریک است.

سبک راک از دهه ۱۹۵۰ میلادی شکل گرفت و در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی به شکل خود تکامل یافت. در این سبک، گیتار الکتریک با افزایش حجم و افزایش سرعت نواختن استفاده می شود. برخی از نمونه هایی از این سبک شامل گروه هایی مثل AC/DC، Led Zeppelin، Guns N’ Roses و Metallica می شوند.

سبک هوی متال یا متال

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

نامگذاری این شاخه به دلیل خشن بودن آوا‌های آن بوده .در این سبک نیز که دارای صدای حجیم و خشن و صداهای تقویت شده است و می‌توان با گیتار الکتریک تک نوازی‌های طولانی و ضرب آهنگ‌های سنگین در این سبک داشت. گیتار الکتریک ساز اصلی آن می‌باشد.

سبک هوی متال یا متال، شامل صداهای سنگین تر و گرفتار کننده تر است. در این سبک، گیتار الکتریک با استفاده از افکت های صوتی مانند افزایش فشار و افزایش تاخیر صدا توسط پدال های افکت استفاده می شود. برخی از نمونه های این سبک شامل گروه هایی مانند: Metallica، Slayer، Megadeth و Pantera می شوند.

سبک بلوز

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

از اواخر دهه ۱۹۳۰ آغاز شد و در بلند مدت محبوبیت آن به شکلی عجیب بالا رفت.بلو در انگلیسی به معنای غمگین است و چون اولین‌های این سبک آنرا غمگین می‌نواختند نام بلوز روی آن نهادند. گیتار الکتریک ساز اصلی این سبک نیز می‌باشد.

این سبک با استفاده از گیتار الکتریک به شکل خود تکامل یافت. در این سبک، گیتار الکتریک برای اجرای آکوردها و سلیقه‌های جزئی‌تر با استفاده از انگشتان چپ اجرا می‌شود. برخی از نمونه‌هایی از این سبک شامل گروه‌هایی مانند: B.B. King، Eric Clapton، و Stevie Ray Vaughan می‌شوند.

سبک پاپ گیتار الکتریک

اولین ویژگی این سبک عامه پسند بودن آن است و دوین ویژگی آن این است که نوازندگان این سبک انعطاف پذیری بالایی دارند و می‌توانند دیگر سبک‌ها را نیز به راحتی اجرا کنند.می‌توان گفت این سبک برای رهایی مردم عامه از بند موسیقی‌های پیچیده و سنگین راک و مانند آن ابداع شده است.

سبک پاپ گیتار الکتریک شامل موسیقی سبک پاپ است که با استفاده از گیتار الکتریک با انواع نوع صدا و افکت های مختلف تولید می شود.برخی از نمونه هایی از این سبک شامل هنرمندانی مثل: Taylor Swift و Ed Sheeran می شوند.

سبک جاز گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

این سبک تلفیق موسیقی جاز (JAZZ) و گیتار الکتریک بوده و می‌توان گفت لحن محزون سیاه پوستان نیز در آن بکار رفته است. همانطور که خیلی از طرفداران جاز می‌دانند، خواستگاه این موسیقی آمریکا و سیاه پوستان ساکن آن بوده و به طور کلی این سبک تاثیر خود را بر روی فرهنگ عامه گذاشته است.

سبک جاز گیتار الکتریک شامل موسیقی جاز است که با استفاده از گیتار الکتریک با انواع تکنیک ها و ریتم های مختلف اجرا می‌شود. این سبک شامل تولید صداهایی مانند آرپژ و استفاده از افکت هایی مثل فلاجولتو است. برخی از نمونه هایی از این سبک شامل هنرمندانی مثل Wes Montgomery، Joe Pass و Pat Metheny می شوند.

میزان بداهه نوازی در این سبک بسیار بالا و شگفت انگیز بوده و بهترین ویژگی این سبک نیز همان بداهه نوازی آن است.بداهه نوازی در این سبک مهم‌ترین ویژگی آن است.

سبک هیپ هاپ گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

در این سبک معمولا یک یا چند خواننده رپ چیزی مثل زندگی نامه را بازگو می‌کنند.سبک هیپ هاپ گیتار الکتریک شامل موسیقی هیپ هاپ است که با استفاده از گیتار الکتریک و تکنیک‌های مختلف از جمله استفاده از افکت هایی مانند: تاخیر و واحد ضربه، ساخته می‌شود. برخی از نمونه‌هایی از این سبک شامل هنرمندانی مانند: Lil Wayne و Kanye West می‌شوند.

هر یک از این سبک های گیتار الکتریک دارای خصوصیات و تکنیک های خاص خود هستند که می توان برای اجرا آنها از گیتار الکتریک و تجهیزات صوتی مناسبی استفاده کرد.

از معرفی سبک‌های گیتار الکتریک صحبت کردیم بریم سراغ تکنیک ها.

تکنیک‌های نوازندگی گیتار الکتریک در سبک‌های متال

تکنیک‌های نوازندگی گیتار الکتریک می‌توانند به صورت گسترده‌ای تفکیک بندی شوند، اما در ادامه به برخی از تکنیک‌های اساسی و رایج نوازندگی گیتار الکتریک اشاره خواهم کرد:

تکنیک‌ Alternate picking

معمولا از این تکنیک در شاخه‌های سرعتی سبک متال استفاده می‌کنند. به این صورت که نوازنده با استفاده از pick که آن را با سرعت زیاد روی یک سیم بالا و پایین می‌برد و با ایجاد حالت ترمولویی با سرعت زیاد این سبک را اجرا می‌کند.

تکنیک‌ Bend

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

از پرکاربردترین تکنیک‌های تغییر صدای گیتار است که در نوازنده در این روش سیم گیتار را روی فرت مورد نظر به حدی بالا می‌لرد که از حالت طبیعی خارج شده و نت بالاتر را اجرا کند.

نوازندگان حرفه‌ای با این روش صدای نت را نیم یا یک پرده بالاتر اجرا می‌کنند. این روش هم روی یک سیم هم روی دو سیم قابل اجراست اما اجرای آن روی دو سیم بسیار دشوار است.

تکنیک‌ Hammer on

در این روش برای تغییر صدا و کشش نت در گیتار نوازنده انگشت خود را پشت فرت قرار می‌دهد و از رایج‌ترین تکنیک‌های نوازندگی است.

تکنیک‌ Palm mute

در این روش نوازنده با قرار دادن دست راست خود ( برای افراد راست دست) روی سیم‌ها در نزدیک‌ترین محل ممکن به bridge صدایی بریده بریده و تا حدودی خفه تولید می‌کنند. این روش نیز از روش‌های رایج اجرای سبک‌های موسیقی متال به خصوص thrash metal و death metal است که در این دو سبک ریف‌های خشن و سنگین با palm mute ایجاد می‌شوند.

تکنیک‌ Pick gils

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

در این روش نوازنده لبه‌ی pick را روی سیم قرار می‌دهد و در حالی که آن را به سمت پایین می‌لغزاند pick با سرعت زیاد به سمت بالا و پایین حرکت داده می‌شود. این روش از رایج‌ترین تکنیک‌های شاخه heavy metal و hard rock می‌باشد.

تکنیک‌ Pick scrape

در این روش که با دور کردن  یا نزدیک کردن pick  به bridge جنس صدای گیتار تغییر می‌کند که در آن نوازنده pick را در کنار ۳ سیم گیتار قرار می‌دهد و آن را در حد فاصل ۳ سیم به سرعت حرکت می‌دهد و با حرکت pick در بین سیم‌ها نت‌ها خیلی سریع یکی بعد از دیگری اجرا می‌شوند.

تکنیک‌ Pull off

در این روش نوازنده بعد از اجرای نت مورد نظر خیلی سریع انگشت خود را از روی سیم بلند می‌کند و صدایی مقطع و نرم ایجاد می‌کند و دقیقا برخلاف تکنیک hammer on است.

تکنیک‌ Slid guitar

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

در این روش نوازنده به جای اینکه از انگشت‌های خود برای انگشت گذاری استفاده کند از یک لوله‌ی فلزی کوچک که آن را درون انگشت خود قرار می‌دهد استفاده می‌کند که باعث هارمونی بالایی در صدای گیتار می‌شود اما از این روش به ندرت استفاده می‌کنند.

تکنیک‌ Sweep picking

این روش که باعث ایجاد یک صدای سیال در گیتار می‌شود نوازنده با یک دست در قسمت گردن گیتار با حرکت جاروب مانند دست و حرکت لغزشی دست روی سیم‌های گیتار، آن‌ها را حرکت می‌دهد و با دست دیگر با سرعت بالا نت‌ها را اجرا می‌کند. این روش نیز نسبتا رایج است.

تکنیک‌ Tapping

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

در این روش نوازنده با استفاده از ضربه زدن به وسیله‌ی انگشت روی سیم‌های گیتار در قسمت neck باعث ایجاد صدای مورد نظر می‌شود. بعضی نوازندگان نیز از لبه‌ی پهن pick برای نواختن استفاده می‌کنند که به آن pick tapping گفته می‌شود.

این روش از روش‌های رایج در تک نوازی می‌باشد.

این تکنیک به ۲ روش انجام می‌شود:

  1. One handed tapping: این روش فقط با یک دست انجام می‌شود.
  2. Two handed tapping: در این روش برای اجرای نت‌ها از هر ۲ دست استفاده می‌کنند و باعث ایجاد هارمونی قدرتمندتری نسبت به روش اول می‌شود.

تکنیک‌ Vibrato

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

در این روش نوازنده باعث ایجاد لرزشی موجی شکل در صدای یک نت می‌شود که از رایج‌ترین تکنیک‌های نوازندگی است و عده‌ی زیادی از این روش استفاده می‌کنند.

این تکنیک به ۲ روش استفاده می‌شود:

  1. Tremolo یا vibrato: به وسیله‌ی دسته‌ی مخصوصی که روی بدنه‌ی گیتار قرار گرفته اجرا می‌شود که البته بعضی گیتارها این دسته را ندارند.
  2. روش دوم با حرکت سریع و ظریف انگشت روی گردن گیتار در حد فاصل فرت‌های مورد نظر اجرا می‌شود.

تکنیک‌ Volume swell

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

در این روش نوازنده با استفاده از انگشت کوچک خود حجم صدای گیتار را دائما تغییر می‌دهد و در پایان صدای نت باعث ایجاد یک فرود نرم در صدا می‌شود که البته این روش زیاد کاربرد ندارد و استفاده نمی‌شود.

برای مشاهده قیمت گیتار الکتریک به صفحه دسته بندی گیتار الکتریک مراجعه نمایید.

سخن پایانی

امیدواریم که از مقاله معرفی سبک‌های گیتار الکتریک خوشتون اومده باشه فروشگاه دلشاد موزیک انواع گیتار الکتریک معتبر از جمله برندهای Fender، Gibson، Ibanez و ESP را موجود دارد و با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش با کیفیت، به مشتریان ارائه می‌دهد.

مشتریان می‌توانند با اعتماد به خرید از فروشگاه دلشاد موزیک، اطمینان حاصل کنند که کالایی اصلی و با کیفیت دریافت می‌کنند. همچنین، در صورت بروز هرگونه مشکل در خرید یا سفارش گیتار الکتریک، مشتریان می‌توانند با پشتیبانان فروشگاه تماس گرفته و از خدمات پشتیبانی و مشاوره رایگان آن‌ها استفاده کنند.

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

معرفی سبک‌های گیتار الکتریک

فروشگاه دلشاد موزیک انواع لوازم جانبی مرتبط با گیتار الکتریک نیز ارائه می‌دهد، از جمله سه‌پایه، سیم گیتار، پدال‌های افکت، آمپلی‌فایر، کیف گیتار و غیره.

خرید گیتار الکتریک از فروشگاه ما، یک تجربه خرید رضایت‌بخش برای مشتریان خواهد بود. به دلیل داشتن تنوع وسیعی از محصولات، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش با کیفیت، مشتریان به راحتی می‌توانند گیتار الکتریک مورد نیاز خود را به سرعت خریداری و از نواختن آن لذت ببرند.

مقایسه گیتار های دلشاد موزیک

گیتار یاماها Yamaha C70

۸,۹۰۰,۰۰۰ تومان
آکاژو
بنفش
زرد
صورتی
قهوه ای
لیمویی
مشکی

گیتار کلاسیک دیاموند سایز ۴/۴

۱,۸۲۰,۰۰۰ تومان

گیتار پارسی مدل P40

۳,۱۰۰,۰۰۰ تومان

گیتار متاع پور mat4

۳,۴۰۰,۰۰۰ تومان

گیتار پارسی P70

۳,۷۵۰,۰۰۰ تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید