instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

راهنمای جامع کاخن و معرفی انواع ساز کاخن

راهنمای جامع کاخن و معرفی انواع ساز کاخن

ساز کاخن، سازی از دسته ساز های کوبه ای است. ریشه کلمه کاخن به زبان اسپانیایی بر می گردد و در حقیقت این کلمه به معنای جعبه است. نحوه نواختن آن نیز بسیار ساده است. نوازنده بر روی ساز می نشیند و با زدن کف دست و نوک انگشتانش بر صفحه جلویی ساز و کناره های آن، صدا تولید می کند.

راهنمای جامع کاخن و معرفی انواع ساز کاخن

راهنمای جامع کاخن و معرفی انواع ساز کاخن

راهنمای جامع کاخن و معرفی انواع ساز کاخن

البته برای نواختن این ساز از وسایل دیگر مانند چوب و برس نیز استفاده می شود. از این ساز امروزه در موسیقی های آفریقایی و همچنین آهنگ های سبک معاصر استفاده می شود. این ساز تنوع زیادی دارد و ما در این مقاله به معرفی انواع ساز کاخن پرداخته ایم.

تاریخچه ساز کاخن

راهنمای جامع کاخن و معرفی انواع ساز کاخن

راهنمای جامع کاخن و معرفی انواع ساز کاخن

این ساز جزء دسته ساز های نو ظهور است و تاریخچه طولانی ای ندارد. اولین استفاده از این ساز به طور رسمی در اواخر قرن هجدهم شروع شد. اولین کسانی هم که آن را ابداع و سپس شروع به استفاده از آن کردند، بردگان آفریقایی بودند که از آفریقای غربی و مرکزی به ایالات متحده آورده شده بودند.

این ساز امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین ساز ها در سراسر قاره آمریکا و فیلیپین و اسپانیا است. کاخن در زمان برده داری در پرو توسعه یافت و در سال۱۸۵۰  به اوج محبوبیت خود رسید. پس از آن در سال های پایانی قرن نوزدهم، انواع ساز کاخن ساخته شد و مدل های مختلفی از آن به وجود آمد.

مدل های مختلف ساختار و صدای متفاوتی نسبت به نسخه اصلی داشتند و همین باعث شد تا دیگر مردمان لاتین از جمله سفید پوستان نیز به آن علاقه مند شوند و در موسیقی های خود از آن استفاده کنند.

نحوه ساخت ساز کاخن

راهنمای جامع کاخن و معرفی انواع ساز کاخن

راهنمای جامع کاخن و معرفی انواع ساز کاخن

ساز کاخن شش ضلعی است و حالتی مانند جعبه های مستطیل شکل دارد. پنج ضلع کاخن لایه هایی نازک دارند و از چوبی به ضخامت ۱.۳ تا ۲ سانتی متر ( ۰.۵ تا ۰.۷۵ اینچ) ساخته شده اند. وجه ششم آن از چند لایه تخته نازک ساخته شده است. به لایه ششم سطح ضربه خورنده، کهون یا به اصلاح تاپا می گویند. سوراخ صدای ساز در کنار تاپا نصب شده است.

در معرفی انواع ساز کاخن و نحوه ساخت آن باید گفت که صفحه چوبی تاپا معمولا به طور کامل به جعبه کهونا متصل نمی شود. به طوری که فقط قسمت های بالایی آن، آن هم فقط به چند نقطه کهونا خواهند چسبید. به خاطر همین نحوه ساخت است که هنگام ضربه زدن به تاپا صدای خاص و کوتاهی با سوت لرزان از کاخن به گوش می رسد.

عوامل زیادی می توانند بر نوع صدای تولید شده از ساز تاثیر بگذارند. برخی از موارد شامل ارتفاع ساز، حجم آن، طنین و نوازنده صدا می شود. همچنین عوامل دیگری نیز مانند اندازه و شکل کاخن و جنس و ضخامت چوب به کار رفته در آن نیز در نوع صدای تولید شده تاثیر گذار هستند.

صدای ساز کاخن

راهنمای جامع کاخن و معرفی انواع ساز کاخن

راهنمای جامع کاخن و معرفی انواع ساز کاخن

در بین انواع ساز کاخن، همان طور که گفته شد نوع صدایی که تولید می شود بسیار به تخته تاپا بستگی دارد؛ اما صدای کاخن معمولا تن کمی دارد و گرم و دلنشین است و  صدای های بلند آن نیز واضح و روشن هستند. این صدا ها معمولا در تمامی مدل های کاخن یکسان است و به آن صدای پایه گفته می شود.

معمولا در ساخت ساز کاخن از چوب درختان گیلاس و ماهون و افرا استفاده می کنند؛ البته فقط برای ساخت قسمت تاپا آن. بقیه قسمت های ساز از چوب کاج و صنوبر و یا سایر چوب های سفید ساخته می شود.

در پشت ساز کاخن یک صفحه با سه سیم گیتار وجود دارد که با ارتعاش چوب به صدا در می آیند و صدای چوب را قابل شنیدن می کنند. از این ساز در سبک سنتی معمولا استفاده نمی شود و بیشتر از آن در آثار کلاسیک، پاپ، جاز، فلامنکو و تلفیقی استفاده می شود.

البته در بین انواع ساز کاخن، اخیرا یک نوازنده کوبه ای اهل پرو به نام روبرتو چینو یک نوع متفاوت به نام Plexicajon را اختراع کرده است که کمی بزرگ تر از حالت عادی است و صدای متفاوتی دارد. یادگیری ساز کاخن برای افرادی که تمبک و دف را بلد هستند معمولا آسان تر است.

مدل های مختلف ساز کاخن

همان طور که گفتیم در این مقاله قصد معرفی انواع ساز کاخن را داریم. به طور کلی باید گفت که دو نوع ساز کاخن داریم:

  • نوع ثابت

کاخن های ثابت، فنر یا سیم گیتار دارند. این ساز ها صدای یکنواختی تولید می کنند و قابل تنظیم نیستند؛ اما نباید به همین خاطر این ساز ها را ساده و غیر حرفه ای تلقی کنید. برند های معروفی در سراسر دنیا این نوع ساز را تولید می کنند و برای افراد حرفه ای آن را عرضه می کنند.

  • نوع متغیر

این نوع ساز نیز مانند نوع اول فنر و سیم گیتار دارد؛ اما موردی که باعث تفاوت آن ها می شود این است که این مدل قابلیت تنظیم صدا نیز دارد. در این نوع، فنر ها قابلیت شل شدن و تغییر صدای قابل پخش را دارند. در نوع سیمی نیز می توان مانند گیتار برای تغییر صدا سیم ها را کوک کرد.

ورود به دنیای موسیقی

راهنمای جامع کاخن و معرفی انواع ساز کاخن

راهنمای جامع کاخن و معرفی انواع ساز کاخن

بدون شک همه با شنیدن صدای انواع ساز کاخن یا دیگر ساز ها، از آن ها لذت می برید و دوست دارید که نواختن حداقل یکی از آن ها را بلد باشید؛ زیرا بلد بودن کار با یک ساز می تواند یکی از ارزشمند ترین کار ها برای یک فرد باشد؛ اما ممکن است از خود بپرسید که کدام ساز برای شروع بهتر است و با آن می توان به دنیای موسیقی وارد شد؟

در واقع برای پاسخ به این سوال باید گفت که جواب دقیقی وجود ندارد و همه چیز بستگی به شرایط شما دارد. بسیاری از عوامل مانند علاقه فرد، میزان بودجه در دسترس، فضای مورد نیاز برای نگهداری از ساز و قابلیت حمل و نقل آن همگی می توانند در این که با چه سازی می توان شروع کرد تاثیر بگذارد؛

اما با توجه به این که به این مقاله مراجعه کرده اید، احتمالا به ساز کاخن علاقه دارید. شما می توانید برای شروع از ساز هایی مانند کالیمبا و تنبک قربانی استفاده کنید که ساختار ساده ای دارند و کار با آن ها ساده است.

جمع بندی

در این مقاله در مورد انواع ساز کاخن صحبت کردیم و در مورد ویژگی های آن اطلاعاتی را عرضه کردیم و متوجه شدیم که این ساز به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود و هر کدام از آن ها نیز ویژگی های مخصوص به خود را دارند. مجموعه دلشاد با سابقه طولانی فعالیت در عرصه موسیقی یکی از بهترین انتخاب ها برای تهیه ساز کاخن است.

این مجموعه با در نظر گرفتن تخفیف قابل توجهی بر روی سازهای موجود، امکان یک خرید ایده آل و مقرون به صرفه را برای خریداران به وجود آورده است. همچنین شما می توانید با شماره ۳۳۹۳۸۴۸۷-۰۲۱ تماس بگیرید و از مشاوره پیش از خرید ساز استفاده کنید.

 

مقایسه کاخن های دلشاد موزیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید