instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

کدام یک از نکات ضروری برای نواختن ویولن را می دانید؟

کدام یک از نکات ضروری برای نواختن ویولن را می دانید؟

ویولن یکی از ساز های بسیار محبوبی است که بسیاری از افراد علاقه دارند نحوه نواختن آن را یاد بگیرند؛ اما خوب است بدانید که برای نواختن ویولن به زمان و تمرین بیشتری نسبت به ساز های دیگر مانند ساز پیانو نیاز دارید. نوازندگان ویولن باید بسیار باهوش و سریع و خلاق باشند. ما در این مقاله به نکات ضروری ای که برای نواختن ویولن لازم است به آن ها توجه کنید اشاره کرده ایم.

نکات ضروری در نواختن ویولن

  • اولین و مهم ترین نکته ای که در نواختن ویولن باید به آن توجه کنید، این است که مطمئن باشید ساز را به درستی در دست گرفته اید. همچنین دقت داشته باشید که هر دو بازو و دست شما باید در هنگام نواختن ساز راحت باشند و بتوانید به راحتی آن ها را تکان دهید. سعی کنید از همین ابتدا که قصد دارید ساز ویولن را یاد بگیرید، نحوه درست دست گرفتن آن را نیز یاد بگیرید؛ زیرا اگر ساز را نادرست نگه دارید، به آن عادت خواهید کرد و دیگر نمی توانید ساز را به درستی در دست بگیرید و بنوازید.

 

  • در بین نکات ضروری برای نواختن ویولن یک مورد از بقیه اهمیت بیشتری دارد و آن هم این است که عادت نوازندگی را در خود پرورش دهید. برای این کار وقتی می خواهید ویولن بنوازید، هر نت موسیقی را آنقدر آهسته اجرا کنید تا بتوانید تمامی نت ها را بدون اشتباه بنوازید. بعد از اینکه به نت ها تسلط پیدا کردید، سرعت خود را افزایش دهید. سعی کنید با انگشتانی بنوازید که با آن ها راحت تر هستید.

 

 

  • در مورد نکات ضروری برای نواختن ویولن باید گفت که نکته مهم بعدی این است که آرشه کشی مناسب خود را پیدا کنید. بسیار مهم است که بدانید چه زمانی آرشه را به طرف پایین و چه زمانی آرشه را به طرف بالا بکشید. زیاد تمرین کنید تا بتوانید بین آرشه و انگشتان خود هماهنگی ایجاد کنید. اگر بتوانید حالت مخصوص خود را پیدا کنید، راحت تر می توانید موسیقی بنوازید و نواختن با ویولن را یاد بگیرید.

 

  • یکی از نکات مهم دیگر، تصحیح اشتباهات است. اگر در نواختن بخش خاصی از موسیقی مشکل دارید و در آن اشتباه می کنید، هرگز نباید آن را رها کنید؛ بلکه باید آن قدر تمرین کنید و روی آن مشکل تمرکز کنید تا بتوانید نحوه صحیح نواختن آن را یاد بگیرید.

بهترین محصولات خودآموزی ویولن

بهترین محصولات خودآموزی ویولن

کتاب آموزش ویولن Le Violon جلد دوم

یکی از بهترین محصولات خود آموزی ویولن که در آن تمامی نکات ضروری برای نواختن ویولن گفته شده، همین کتاب است. استاد بزرگ ویولن ماتیو کریک بوک این مجموعه پنج جلدی را نوشته است. در این کتاب، تقریبا به تمامی نکات اصلی و مهمی که در هنگام نواختن ویولن باید به آن ها دقت کنید اشاره شده است و در مورد آن ها توضیح داده شده است.

کتاب سوزوکی متد آموزش ویولن

در این کتاب نیز به نکات ضروری برای نواختن ویولن اشاره شده است. هنرجویانی که قصد استفاده از این کتاب را دارند باید بدانند که این کتاب بخشی از روش آموزش جهانی سوزوکی است. حتما همراه این کتاب باید آموزش های ضبط شده آن را گوش دهید.

از این کتاب معلمانی باید استفاده کنند که به روش سوزوکی مسلط هستند.

این کتاب با تجدید نظر، چاپ شده است و در آن به تمامی نکات ضروری برای نواختن ویولن به متد سوزوکی اشاره شده است. کمیته بین المللی ویولن سوزوکی و دکتر شینیچی سوزوکی این کتاب را نوشته اند.

کتاب ویولن آسان برای کودکان لری نیومن، جلد اول و دوم

این کتاب همان طور که از اسمش پیداست، مخصوص کودکان نوشته شده است. نویسنده این کتاب لری نیومن است. کتاب در دو جلد تالیف شده است. محتوای کتاب شامل شیوه های آموزشی نوین می شود. نکات ضروری ای برای نواختن ویولن که در این کتاب به آن ها اشاره شده است، برای کودکان بسیار ساده و در عین حال بسیار جذاب است. این کتاب به آرامی و بسیار ساده کودک را با مسائل تئوری و عملی ویولن آشنا می کند.

مهم ترین هدفی که این کتاب دارد، این است که کاری کند تا کودک با ساز به خوبی آشنا شود و بعد از آن کاری کند که بین کودک و ساز، دوستی عمیقی ایجاد شود.

همان طور که می دانید در شیوه های قدیمی، بیشترین تاکید بر روی این بوده است که کودک همزمان با یادگیری نکات ضروری برای نواختن ویولن به صورت تئوری، مراحل عملی را نیز طی کند. برای مثال کودک باید نحوه دست گرفتن آرشه را یاد بگیرد و زاویه ویولن را به درستی حفظ کند.

مشکلی که شیوه های قدیمی داشتند، این بود که به مسائل روانشناختی کودک و ذهنیت کودک در مورد موسیقی و ساز اهمیت نمی دادند و بیشتر سعی داشتند طبق اصول پیش بروند. این مشکل در این کتاب حل شده است.

کدام یک از نکات ضروری برای نواختن ویولن را می دانید

کتاب دوره عالی ویولن (ردیف استاد ابوالحسن صبا)

این کتاب نیز یکی از کتاب های فوق العاده از آثار استاد رحمت الله بدیعی است. استاد رحمت الله بدیعی در سال 1315 شمسی در کاشان به دنیا آمد. وی زمانی که 5 سال سن داشت با ساز نی آشنا شد و بعد از آن در سن 7 سالگی شروع به نواختن ویولن کرد. با تمامی نغمه های ایرانی از طریق رادیو آشنا شد و بعد از آن نیز وارد هنرستان عالی موسیقی تهران شد و موسیقی اروپایی را فرا گرفت.

جمع بندی

در این مقاله در مورد نکات ضروری نواختن ویولن صحبت کردیم. متوجه شدیم که نواختن ویولن نسبت به ساز های دیگر به دقت، صبر، حوصله و تمرین بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این ها، برای یادگیری بهتر ویولن شما نیاز به منابع خود آموز دارید؛ به همین دلیل برخی از بهترین کتاب های آموزش ویولن موجود را نام بردیم. مجموعه با سابقه دلشاد با عرضه انواع ویولن ها در قیمت ها و مدل های گوناگون، فرصت یادگیری را برای همه افراد به وجود آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید