instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

کلارینت چیست؟

کلارینت چه سازی است؟

ساز کلارینت یکی از ساز هایی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند و دوست دارند نحوه نواختن آن را یاد بگیرند. این ساز محبوب تاریخچه جالبی دارد و در طول تاریخ به عنوان یکی از ساز های اصلی بوده است. اگر شما هم علاقه دارید که بدانید ساز کلارینت چیست، در این مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله به طور کامل در مورد تمام چیز هایی که لازم است در مورد کلارینت بدانید توضیح داده ایم.

کلارینت چه سازی است؟

کلارینت به عنوان یک ساز نسبتا تازه وارد در بین ساز های بادی شناخته می شود. کریستوف دنر در آغاز قرن هجدهم این ساز را در شهر نورنبورگ اختراع کرد. یک ساز مشابه دیگر همانند این ساز به نام Chalumeau قبل از به وجود آمدن این ساز وجود داشت. کلارینت که به عنوان ساز شامولو شناخته می شد نیز در رجیستر های پایین مانند ساز کلارینت صدای خوبی داشت؛ اما کلارینت در هر حالتی صدایی غنی و زیبا را در هر رجیستر بالا و پایین به نوازندگان خود عرضه می کرد.

انواع کلارینت   

کلارینت ها انواع مختلفی دارند که عبارت اند از :

انواع کلارینت   

  1. Bb کلارینت

برای اینکه بدانید کلارینت چیست، خوب است که با انواع کلارینت آشنا شوید. این مدل کلارینت یکی از مدل های محبوب است و به طور کلی صدای بسیار زیبا و مطلوبی را عرضه می کند. خوب است بدانید که این ساز بیشتر برای تک نوازی مناسب است و یا اینکه از آن در سبک های ارکستر استفاده می شود. همچنین این ساز به عنوان یکی از ساز های اصلی در موسیقی هایی که بر پایه ساز های بادی هستند استفاده می شود.

  1. کلارینت A

همان طور که می دانید کلارینت یکی ساز های اصلی ارکستر است و علاوه بر آن در خیلی از موسیقی های مجلسی نیز از آن استفاده می شود. برای اینکه بدانید کلارینت چیست خوب است بدانید که از این مدل از ساز کلارینت زیاد در موسیقی ها استفاده نمی شود؛ زیرا این ساز صدای عمیق و تا حدودی غم انگیز دارد. این مدل به دلیل کیفیت تونال ملایمی که دارد، بیشتر در آثاری مانند کنسرت های موتزارت استفاده می شود. نحوه نواختن و انگشت گذاری در هر دو ساز  A و Bb مشابه است و در هر دو ساز از یک دهنی برای نواختن استفاده می شود.

  1. کلارینت Eb

این مدل ساز گام بالا تری نسبت به دو مدل دیگر دارد. برای اینکه بدانید کلارینت چیست، خوب است بدانید که نحوه نواختن این ساز نسبت به دیگر کلارینت ها کمی دشوار تر است؛ زیرا پیدا کردن نت مناسب در این ساز سخت تر است. این مدل کلارینت گستره بیانی به اندازه ساز Bb ندارد اما به جای آن، صدایی روشن و تیز را به شما عرضه می کند. این ساز که به عنوان یک ساز تک نواز شناخته می شود، می تواند جلوه های دراماتیکی ایجاد کند و بیانگر احساسات و عواطف باشد. این مدل کلارینت می تواند صدای موسیقی را گسترده کند. این مدل کلارینت هم در موسیقی هایی بر اساس ساز های بادی و هم در موسیقی های ارکستر استفاده می شود.

 

نحوه انتخاب ساز

برای اینکه بدانید کلارینت چیست باید بتوانید که مدل های خوب کلارینت را تشخیص دهید. یکی از راه هایی که می توان یک مدل خوب را پیدا کرد، جنس کلارینت است. یک کلارینت خوب از چوب سخت گرانادیل برای بدنه خود استفاده می کند.

مدل های محبوب کلارینت

در ادامه سه نوع کلارینت محبوب برای راهنمایی بهتر شما در خرید کلارینت را شرح داده ایم :

کلارینت مدل Suzuki

کلارینت مدل Suzuki

همان طور که می دانید، ساز های موسیقی که امروزه تولید می شوند بسیار زیاد هستند و در انواع و اقسام مختلفی تولید می شوند؛ به همین دلیل بسیاری از افراد در هنگام خرید ساز مورد علاقه شان سردرگم می شوند. برای اینکه بدانید کلارینت چیست خوب است بدانید که ساز کلارینت نیز از این قاعده مستثنی نیست و مدل های بسیار مختلفی از آن وجود دارد؛ به همین دلیل یکی از مدل های بسیار خوبی که می توانیم به شما معرفی کنیم، ساز کلارینت سوزوکی است.

برند سوزوکی یکی از محبوب ترین و برترین برند های دنیا در حوزه ساخت ساز است. کسانی که در این حرفه فعالیت دارند قطعا با برند سوزوکی آشنا هستند. برند یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده کیفیت ساز است. کلارینت های برند سوزوکی نیز به خاطر برند معتبر آن، به عنوان یکی از بهترین کلارینت های بازار شناخته می شوند.

برای اینکه بدانید ساز کلارینت چیست و کلارینت برند سوزوکی چه ویژگی هایی دارد باید بدانید که وقتی از برند سوزوکی خرید می کنید، باید اطمینان داشته باشید که در ازای پولی که پرداخت می کنید، حداکثر کیفیت و کارایی را تحویل خواهید گرفت. همچنین باید گفت که ساز های این برند استاندارد ایزو 9001 دارند.

 

کلارینت جینبائو مدل JBCL-500

کلارینت جینبائو مدل JBCL-500

کلارینت جینبائو در دسته ساز های آموزشی قرار می گیرد که کیفیت بسیار بالایی دارد و تمامی استاندارد های لازم را دارد. برای اینکه بدانید کلارینت چیست، خوب است بدانید که تمامی کلارینت ها با چوب ساخته نمی شوند. برای مثال این مدل از رزین باکالیت ساخته شده است؛ اما برای حفظ زیبایی، پوششی از چوب مات بر روی ساز کشیده شده است. در مورد این ساز خوب است بدانید که کوکی در سی بمل دارد و این یعنی یک فاصله بزرگ پایین تر از نت نوشته صدا می دهد.

کلارینت Best fun

کلارینت Best fun

این مدل کلارینت بست فان نیز به عنوان یکی از مدل های محبوب کلارینت شناخته می شود. این مدل کلارینت نیز در دسته ساز های آموزشی قرار می گیرد و تمامی استاندارد های لازم را دارد. این ساز نیز از چوب ساخته نشده است و در ساخت آن از روکش ABS استفاده شده است.

این نوع روکش نوعی پلیمر گرم و نرم است که از پلیمریزاسیون استایرن و اکریلونیتریل در حضور پلی بوتادین به وجود می آید و ساختاری مانند آمورف دارد. استفاده از این مدل روکش باعث شده است که قیمت ساز بسیار پایین بیاید و در دسته ساز های با ارزش خرید بالا قرار بگیرد؛ البته باید گفت که برای حفظ زیبایی ساز در آن از یک روکش مات چوب استفاده شده است.

جمع بندی

در این مقاله در مورد ساز کلارینت صحبت کردیم. در ابتدا در مورد اینکه ساز کلارینت چیست و چه ویژگی هایی دارد توضیح دادیم. در ادامه مدل های مختلف کلارینت را نام بردیم و نشان دادیم که چگونه می توان کلارینت مناسبی را انتخاب کرد. در آخر نیز به چند مدل محبوب کلارینت موجود در بازار اشاره کردیم.

مجموعه دلشاد موزیک با ایجاد امکان خرید و مشاوره آنلاین پیش از خرید، بهترین یاری دهنده در زمینه خرید ساز است. برای استفاده از مشاوره های این مجموعه با شماره 021-33938487 تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید