instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

5 نکته مهم هنگام خرید ساز کمانچه

نکات مهم هنگام خرید ساز کمانچه

در این مقاله از وبلاگ دلشاد موزیک، راهنمای خرید کمانچه را برای شما معرفی خواهیم کرد و نکات مهم خرید کمانچه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با استفاده از راهنمای خرید کمانچه شما می‌توانید به مواردی که درهنگام خرید کمانچه باید مد نظر قرار گیرد، دقت داشته باشید، پس با ما همراه باشید.

بدون شک برای هر هنرجوی موسیقی داشتن یک ساز مناسب بسیار مهم است، زیرا کیفیت و جنس صدای ساز تاثیر مستقیمی بر ادامه کار و ایجاد انگیزه برای یادگیری بهتر خواهد داشت. با توجه به تنوع سازها و مارک‌های مختلفی که به بازار عرضه می‌شود خرید ساز با کیفیت برای هنرجویان را با مشکل مواجه کرده است، پس با ما همراه باشید تا بتوانید ساز مورد نظر خود را انتخاب کنید.

راهنمای خرید کمانچه،ساز مناسب، بهترین ساز کمانچه

کمانچه چیست و چه کسانی از این ساز استفاده می‌کنند؟

کمانچه یکی از انواع سازهای آرشه‌ای است که ازکشیدن آرشه بر سیم در آن صدا تولید می‌شود در ساخت این ساز از چوب، پوست، استخوان، زه و فلز استفاده می‌شود که کیفیت هرکدام تاثیر مهمی در صدای ساز دارد. صدای هر سازی مانند اثر انگشت است و مخاطبان خاص خود را دارد، کمانچه نیز جز آن دسته از سازهایی است که سابقه‌ای طولانی دارد در این میان هنرجویان رشته موسیقی و اساتید و افراد متخصص از این ساز استفاده می‌کنند.

انواع کمانچه به چند دسته تقسیم می‌شود؟

صدا در قسمت کاسه کمانچه ساخته و تقویت می‌شود. کمانچه‌ها به دو دسته پشت باز و کروی تقسیم می‌شوند. کاسه هایی که به شکل مخروط ناقص هستند اکثرا به صورت پشت باز ساخته می‌شوند این کمانچه‌ها دارای صدایی پرقدرت و شفاف هستند و به دلیل دارا بودن کاسه سبک اجرای قطعاتی که نیاز به چرخیدن سریع کمانچه دارد روی آن‌ها آسان است. این کمانچه ها از چوب توت و به صورت یک تکه ساخته می‌شوند.

کاسه‌های کروی به دو صورت یک تکه‌ای و ترکه‌ای ساخته می‌شوند، در کمانچه‌های ترکه‌ای کاسه از به هم چسبیدن ترکه‌هایی که در روی قالب خم شده‌اند ساخته می‌شوند. کاسه‌های یک تکه نیز از چوب‌های مختلفی مانند گردو خراطی ساخته می‌شوند. وزن کاسه از کاسه‌های ترکه‌ای بیشتر و چرخش کمانچه نیز بر روی آن مشکل است صدای این نوع کمانچه‌ها معمولا مطلوب نیست.

در خرید کمانچه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برخی از هنرجویان در هنگام خرید کمانچه به دنبال قیمت کمانچه ارزان هستند، درست است که برای خرید این ساز باید با قیمت آن نیز توجه داشته باشیم اما نکات مهم دیگری است که باید در خرید به آن‌ها دقت نماییم در ادامه به این موارد اشاره می‌شود:

بودجه در دسترس

نکته مهمی که باید به آن توجه شود مقدار بودجه در دسترس برای خرید کمانچه است، برخی از افراد به دنبال این هستند که هزینه کمتری صرف این کار بکنند، اما باید توجه داشته باشیم که کیفیت و جنس ساز بر صدای آن تاثیر بسزایی دارد، پس باید سازی را انتخاب کنیم که انگیزه لازم برای یادگیری را به ما بدهد.

تعادل وزنی بین دسته ساز و کاسه

وجود تعادل بین وزنی بین دسته و کاسه ساز موجب راحتی در نواختن و نگه داشتن ساز می‌شود، به گونه‌ ای که وقتی ساز را توسط میله روی زمین یا پا می‌گذارید باید بتوانید ساز را به راحتی به چپ و راست بچرخانید و ساز خودش به چپ و راست متمایل نشود.

جنس چوب کمانچه

یکی از نکات مهم که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید جنس چوب کمانچه است. برای ساخت ساز کمانچه مرغوب و با کیفیت از چوب‌های یک تکه و یا ترکه‌ی استفاده می‌کنند.

برای ساخت این ساز معمولا از چوب درخت توت و برای ساخت دسته آن از چوب گردو استفاده می‌کنند.دقت داشته باشید برای اینکه کمانچه صدای دلنشین و بهتری داشته باشد بهتر است آن را از چوب‌های کهنه بسازند.

 پوست روی کاسه

هر چقدر پوست کمانچه کهنه باشد صدای آن از کیفیت بیشتری برخوردار است. پوست‌های کهنه‌تر نسبت به پوست‌های جدید از رنگ تیره‌تری برخوردار هستند.

با مرطوب کردن پوست نیز می‌توانید کهنه یا نو بودن آن را تشخیص دهید در صورتی که با مرطوب کردن پوست بوی نامطبوعی از آن خارج شد پوست تازه است در در صورتی که بدون بو باشد پوست کهنه است.

 دسته کمانچه

دسته ساز معمولا از جنس استخوان یا آبنوس که جنس محکمی دارند ساخته می‌شود، تا نوازنده بتواند به راحتی بر قسمت‌های مختلف آن انگشت گذاری انجام دهد. محل اتصال دسته به بدنه نیز باید فاقد هرگونه ترک باشد، همچنین پشت دسته ساز را به صورت عمودی نگاه کنید باید کاملا صاف بوده و متمایل به سمت راست یا چپ نباشد.

اتصال دسته با کاسه

اتصال دسته به کاسه باید دارای زاویه خاصی باشد و دسته بیش از حد معمول عقب‌تر نباشد. شکل دسته نیز باید به صورت مخروطی ناقص ساخته شده و قطر آن در شیطانک 17 میلی متر و در محل اتصال به کاسه 31 میلی‌متر باشد.

خرک ساز

جنس و شکل خرک نیز بر کیفیت صدای ساز تاثیر دارد، دقت داشته باشید که خرک ساز کمانچه باید کمی مورب نصب شود. ارتفاع نامناسب خرک بر روی فاصله سیم‌ها از دسته تاثیر می‌گذارد. ارتفاع زیاد خرک باعث می‌شود فاصله بین سیم و صفحه ساز زیاد شود و نوازنده را با دشواری رو به رو کند، بنابراین فاصله بین دسته و سطح دسته و مضراب خور ساز(فاصله سیم تا پوست) نباید خیلی زیاد باشد.

  سرپنجه و گوشی‌های ساز

در ابتدای طول دسته محفظه‌ای تو خالی وجود دارد که گوشی‌های ساز به دو طرف آن وصل هستند، این محفظه باید بدون ترک و کاملا صاف و صیقلی باشند. گوشی‌ها باید محکم و با کیفیت باشند زیرا این گوشی‌ها به طور مداوم برای کوک کردن ساز در حال چرخش هستند بنابراین باید کیفیت مطلوبی داشته باشند.

شیطانک

شیطانک بهتر است از جنس استخوان باشد، برای هنرجویان مبتدی بهتر است شیطانک ساز دور تا دور دسته ادامه داشته باشد تا به هنرجویان در انگشت گذاری کمک نماید.

پایه ساز

انتهای کاسه میله ای بارک و کم ارتفاع از جنس فلز نصب شده که معمولا طولی حدود 10 سانتی‌متر دارد در هنگام خرید حتما این میله را نصب کرده و آن را بر روی زمین یا پای خود قرار دهید تا مطمئن شوید میله به راحتی روی تکیه‌گاه قرار می‌گیرد و ساز به آسانی به راست و چپ می‌چرخد.

معرفی بهترین کمانچه برای یادگیری

معرفی بهترین کمانچه برای یادگیری

در صورتی که به دنبال یادگیری و نوازندگی کمانچه هستید، احتمالاً با مشکل انتخاب ساز مواجه شده‌اید. اما دلشاد موزیک آماده است تا به سوالات شما درباره کمانچه پاسخ دهد و بهترین نمونه‌های این ساز را به شما معرفی کند. در اینجا، می‌خواهیم به شما کمانچه نریمان را معرفی کنیم تا با این ساز و ویژگی‌های آن بهتر آشنا شوید و بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.دلشاد موزیک با داشتن تجربه و تخصص در زمینه سازهای موسیقی، انواعی از کمانچه‌های با کیفیت و مطرح را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این بین، کمانچه نریمان به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها به شما توصیه می‌شود. این کمانچه با ویژگی‌های خاص خود، کیفیت صدا و اجرای حرفه‌ای را به شما ارائه می‌دهد.

کمانچه نریمان، به عنوان یکی از بهترین و معروفترین سازهای کمانچه، تقریباً توسط تمام استادان موسیقی به عنوان انتخابی برای شروع نواختن توصیه می‌شود. این ساز، با کیفیتی بسیار بالا ساخته شده است و از متریال و چوب‌های فوق‌العاده با کیفیت تشکیل شده است. به علاوه، قیمت مناسبی نیز دارد.

کمانچه نریمان از چوب توت ساخته شده است که این امر باعث می‌شود که برای مناطق مرطوب انتخاب بسیار مناسبی باشد و به راحتی آسیب نمی‌بیند. همچنین، چوب توت به کمانچه رزونانس عالی می‌بخشد و باعث می‌شود صدای دلپذیر و دلنشینی ایجاد شود.با خرید کمانچه نریمان از دلشاد موزیک، شما به راحتی می‌توانید به دنیایی از موسیقی و نوازندگی کمانچه وارد شوید.

چه مارک‌هایی برای خرید کمانچه بهتر هستند؟

می‌توان گفت که بهترین کمانچه تقریبا ارتباطی با سازنده آن ندارد زیرا ممکن است در بین 10 کمانچه از یک مارک خوب 6 تای آن ها معمولی،3 تا عالی و یکی بد باشد. به شما توصیه می‌کنیم که دنبال مارک خاصی نباشید و ویژگی‌های کلی را که در راهنمای خرید کمانچه بیان شد را، مد نظر قرار دهید. زیرا برخی از گمنام‌ترین سازنده‌های کمانچه بهترین‌های آن را می‌سازند.

 

 

1 دیدگاه در “5 نکته مهم هنگام خرید ساز کمانچه

  1. لیلا مغاری گفت:

    ممنونم از توضیحات عالی
    همچنان باورم اینه که اگر فروشنده های حرفه ای شما که داخل مغازتون دیدم این ساز رو جلوی دوربین توضیح بدن و معرفی بکنند ما خرید بهتری خواهیم داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید