instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

چقدر با ساز ملودیکا آشنا هستید؟

چقدر با ساز ملودیکا آشنا هستید؟

ساز ملودیکا از سازهای هواصدای آزاد دارای زبانه مثل ساز دهنی است که به آن پیانیکا، ملودی هورن یاو هارمونیکای کلیدی نیز گفته می شود. این ساز جزو سازهای بادی است و یک صفحه کلیدی موسیقی در بالای خود دارد که با دمیدن هوا بوسیله دهانه سازی موجود در کنار خود نواخته می شود.

عملکرد این ساز به گونه ای است که باید یکی از کلیدهای صفحه را فشار داد تا مسیر هوای سوراخ متناظر با کلید باز شده و صدا تولید شود. این ساز دارای قدمت چندان زیادی نیست اما در مدت زمان کوتاهی توانسته به خوبی جای خود را در بین سازهای موسیقی دیگر باز کند و بوسیله نوازندگان زیادی نواخته می شود.

چقدر با ساز ملودیکا آشنا هستید؟

چقدر با ساز ملودیکا آشنا هستید؟

 تاریخچه ی ملودیکا

چقدر با ساز ملودیکا آشنا هستید؟

چقدر با ساز ملودیکا آشنا هستید؟

کمپانی هوهنر در سال ۱۹۵۰ میلادی، ملودیکای مدرنی را ساخت که با نام اصلی ساز ملودیکا شناخته می شود.

از جمله افرادی که توانستند با این ساز کار جدی ارائه دهند در سال ۱۹۶۰ بود که توسط استیو رایش انجام شد. بعدها نیز در آلبوم ها و کارهای هنرمندان زیادی مانند فیل مور در کار هرمتو پاسکول مورد استفاده قرار گرفت.

اولین کسی که ملودیکا را به عنوان ساز اصلی در ایران ارائه داد، سامان احتشامی پیانیست معروف ایرانی بود. او کنسرتی را بر این اساس در آلبوم خود ارائه داده است.

این هنرمند ایرانی درمورد تجربه خودش از ملودیکا در اجرای صحنه اش می گوید: « در حالی که این ساز را روی صحنه می نواختم با حجم بسیاری از تشویق ها توسط مردم مواجه شدم که این امر حاکی از خوشحالی تعداد زیادی از مردم حاضر در مراسم بود.»

انواع ساز ملودیکا

چقدر با ساز ملودیکا آشنا هستید؟

چقدر با ساز ملودیکا آشنا هستید؟

  • ملودیکای تنور یکی از انواع این ساز و دارای صدای پایینی است که برای نواختن کیبورد باید از دست راست استفاده کرد و دست چپ پشت ساز قرار داده شود. برای نواختن ساز ملودیکا با دو دست، باید یک لوله به آن اضافه کرده و روی سطحی صاف قرار دهیم.
  • آکاردینا یکی از انواع دیگر ملودیکا است که از فلز ساخته شده و مکانیزمی شبیه به ملودیکای قدیمی دارد.
  • ساز سوپرانو و آلتو صدای نازک و زیرتری نسبت به تنور دارد. برخی از انواع ملودیکا به گونه ای طراحی شده اند که باید با دو دست نواخته شوند. یعنی دست راست کلیدهای سفید و دست چپ کلیدهای سیاه را می نوازند.
  • نوع دیگری از ملودیکا، باس نام دارد. در مورد ملودیکای باس باید به این نکته اشاره داشت که سوپرانو، آلتو و تنور از شهرت و کاربرد بیشتری نسبت به ملودیکای باس دارند. علت این نوع تفاوت در کاربرد، به خاطر صدایی است که تولید می کند.

چگونگی تمیز کردن ملودیکا و نحوه نگهداری

ساز ملودیکا را نباید در معرض گرما و نور شدید آفتاب قرار داد، زیرا سبب ذوب شدن تیغه ها و قسمت های پلاستیکی ساز شده و از بین می رود.

بهتر است بدانید که باید از پارچه ای نم دار و نرم برای تمیز کردن کلاوبه ها استفاده کنید. اگر می خواهید لوله پلاستیکی موجود در ساز را تمیز کنید، آن را از خود ملودیکا جدا کرده و با صابون و آب گرم شستشو دهید. همچنین درصورت برنجی بودن ساز، باید از محلول های مخصوص موجود در فروشگاه هایی که تجهیزات موسیقی را می فروشند تهیه کرده و با آن ساز ملودیکا را تمیز کنید. وقتی ساز را خشک کردید، گرد وغبار و رطوبت باقی مانده در لوله دهانه ساز را هم می توان بوسیله یک لوله پاک کن، به طور کامل پاک کرد.

برای محفوظ ماندن ساز از گرد و غبار و همچنین شیطنت های کودکان بهتر است یک جعبه محکم تهیه کرده و ملودیکا را درون آن قرار دهید.

شکاف های بین کلیدها را بوسیله مویی یا فرچه حتما تمیز کنید تا اگر احیانا در بین درزها گرد و غباری ایجاد شد، ساز ایمن مانده و از کیفیت کاسته نشود. ملودیکا نباید در معرض محیط هایی قرار بگیرد که دچار اختلاف دمایی شدید می شوند.

معرفی بهترین و پر فروش ترین برندهای ساز ملودیکا

چقدر با ساز ملودیکا آشنا هستید؟

چقدر با ساز ملودیکا آشنا هستید؟

ملودیکا swan به ساز دهنی شباهت بیشتری دارد و از دسته سازهای زبانه دار هواصدای آزاد است. علاوه بر ابعاد مناسب، وزنی حدود ۷۵۰ گرم دارد. این ساز دارای ۳۷ کلید است که با دمیدن هوا صداهای دلنشین و زیبایی نواخته می شود.

از دیگر برندها می توان به ملودیکا هونر اشاره کرد. صفحه کلید ساز ملودیکا علاوه بر اینکه دارای رنگ های مختلفی است، دارای ابعاد مناسبی بوده که همین امر، حمل آن را در مهمانی ها و در مسافرت آسان تر می کند. جنس بدنه این ساز و صفحه کلید پلاستیکی است. حتی میتونید اهنگ های معروف با ملودیکا رو با این ساز زیبا بنوازید.

بررسی ساز ملودیکا یاماها

چقدر با ساز ملودیکا آشنا هستید؟

چقدر با ساز ملودیکا آشنا هستید؟

در سال ۱۹۵۳ شرکت مانجی سوزوکی با مالکیت خانوادگی مانجی در کشور ژاپن و شهر هاماماتسو تأسیس شد که دفتر مرکزی اش همچنان در این شهر باقی مانده است. طی دهه های گذشته شرکت سوزوکی تمرکز زیادی روی مدل های مختلف ملودیکا سوزوکی داشته است.

  • یاماها یکی دیگر از برندهای ساز ملودیکا است که دارای زبانه و ابعاد مناسبی است.
  • این ساز یکی از بهترین برندهای موجود در دنیا است که تقریبا در دهه ۶۰ توسط گروهی از سازندگان موسیقی تلفیقی پاپ به نوازندگان و آهنگ سازان ایرانی معرفی شد.
  • تقریبا دارای وزنی به اندازه تقریبا ۶۵۶ گرم بوده و به راحتی در مهمانی ها و سفر قابل حمل است. اساس این ساز بر پایه دهنی برای دمیدن هوا طراحی شده و دارای ۳۲ کلید است که سازهای بسیار زیبایی بدین وسیله نواخته می شود.
  • اگر به دنبال سازی دقیق، مناسب و بسیار با کیفیت برای آموزش نوازندگی به کودکان هستید ملودیکا یاماها را انتخاب کنید.
  • جزو سازهای نی آزاد مانند هارمنیکا و آکاردئون بوده و یکی از سازهای پر طرفدار در بازارهای آسیا می باشد که از جمله برندهای پرفروش به حساب می آید.
  • یکی از ویژگی های بارز ساز یاماها کیفیت عالی و مقاوم بودن آن در برابر رطوبت است.
  • برند ساز ملودیکا برادر می تواند یادآور خاطرات زیبایی باشد و صداهای دلنشینی تولید کند. تقریبا ۱۹ کلید دارد و دارای بدنه از جنس پلاستیک است.

اگر به دنبال کیفیت خوب و طراحی زیبا با صدای دلنشین هستید ساز ملودیکا سوزوکی، یک برند ژاپنی مناسب است و می تواند انتخابی ایده آل باشد. ملودیکا با این برند برای استفاده نوازندگان در هر سطحی که باشند بسیارمؤثر واقع می شود. این برند ساخت کمپانی سوزوکی بیشتر با نام «ملودیون» شناخته می شود.

اگر قصد خرید این ساز رو دارید میتونید روی لینک زیر کلیک کنید تا انواع ملودیکا رو ببینید و خرید بهتری داشته باشید.

خرید ملودیکا

 

مقایسه ملودیکا های دلشاد موزیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید