instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

8 راهکار اساسی تقویت صدای ویولن

8 راهکار اساسی تقویت صدای ویولن

کیفیت صدای ویولن به طور کلی به کیفیت ساخت ویولن و نحوهٔ استفاده شما از آن بستگی دارد؛ اما اگر فکر می کنید ویولن با وجود کیفیت مناسب هنوز هم صدای خوبی ندارد، احتمالاً مشکل از جای دیگری است.

برای حل این مشکل و تقویت صدای ویولن راه های بسیار زیادی هست. ما در این مقاله درمورد اینکه چگونه می توانید صدای ویولن خود را تقویت کنید توضیح داده ایم.

 

راه های تقویت صدای ویولن

فشار وارد شده به آرشه

فشاری که به آرشهٔ ویولن وارد می کنید تأثیر بسیار زیادی روی کیفیت صدای ویولن می گذارد. معمولاً انگشت اول که روی آرشه قرار می گیرد بیشترین فشار را وارد می کند. برای اینکه بتوانید صدای ویولن را بهبود دهید سعی کنید که مقدار فشاری را که وارد می کنید به طور کامل کنترل کنید.

با افزایش و کاهش فشار بسته به موقعیت می توانید صدای ویولن خود را بهبود دهید. برای اینکه بتوانید روی فشار وارد شده کنترل داشته باشید، باید تمرین زیادی کنید.

محل قرارگیری آرشه

جایی که آرشه با سیم ها تماس پیدا می کند، در کیفیت صدای ویولن نقش مهمی دارد. برای تقویت صدای ویولن شما باید با این نقطه بیشتر آشنا شوید. معمولاً در سال های اول یادگیری ویولن تأکید می شود که نحوهٔ درست گرفتن آرشه را یاد بگیرید.

اگر روش درست گرفتن آرشه را بیاموزید، می توانید هنگامی که با ساز در حال نواختن هستید، صدایی با عمق بیشتر و کیفیت بیشتر تولید کنید. برای اینکه بتوانید در این زمینه پیشرفت کنید، قبل از هر بار نواختن ویولن حداقل سه دقیقه را به تمرین کردن و گرم کردن خود برای کار با آرشه اختصاص دهید.

رزین کردن ویولن

رزین کردن ویولن

یکی از عوامل مهم در تقویت صدای ویولن مقدار رزینی است که روی آرشهٔ ویولن خود استفاده می کنید. رزین می تواند روی کیفیت و عمق صدای ویولن شما تأثیر بسیار زیادی بگذارد. اگر به درستی از رزین استفاده نکنید و برای مثال بیش از حد رزین بریزید، صدای خش دار و ناخوشایندی ایجاد می شود. در حالی که مقدار کم آن نیز باعث می شود صدا عمق و کیفیت کافی نداشته باشد.

برای اینکه بتوانید سطح دقیقاً مناسبی از رزین را برای ویولن خود پیدا کنید، باید به طور کامل با نواختن ویولن آشنا باشید. به همین دلیل برای تقویت صدای ویولن باید تمرین زیادی داشته باشید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، از یک حرفه ای بخواهید که رزین کردن ویولن را برای شما انجام دهد.

دستهٔ آرشه

یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در کیفیت صدای خروجی ویولن دستهٔ آرشه است. در حالی که معلم یا مربی شما می تواند به شما کمک کند، ذکر چند نکته برای بهتر گرفتن دستهٔ آرشه خالی از لطف نیست. این نکات شامل موارد زیر می شوند:

  • دست و بازوی خود را آرام نگه دارید.
  • دسته را خیلی محکم نگیرید و فشار را به صورت یکنواخت وارد کنید.
  • انگشت کوچک خود را در بالای کمان نگه دارید.
  • برای تقویت صدای ویولن بازوی خود را طبیعی نگه دارید و به جای تکیه بر شانه، از بازو برای اعمال فشار و انداختن وزن طبیعی خود روی آن استفاده کنید.

عوض کردن رشته های ویولن

تاثیر تعویض سیم ویولن

اکثر اوقات اشکال در نحوهٔ ویولن زدن بر روی کیفیت صدا تأثیر می گذارد. اگر همهٔ نکات را رعایت کردید و هنوز هم مشکل پابرجا بود، باید به قطعات ویولن شک کنید. اولین قطعه ای که برای تقویت صدای ویولن باید آن را عوض کرد، سیم های ویولن است.

در واقع سیم یا همان رشته ها در صورتی که تعویض شوند و ارتقا یابند می توانند تأثیر قابل توجهی روی کیفیت صدای ویولن بگذارند. سیم های نایلونی یا مصنوعی معمولاً صدا های گرم تر و دلپذیر تری تولید می کنند. به همین دلیل این سیم ها می تواند برای افراد مبتدی و متوسط انتخابی عالی باشد؛ زیرا هم نواختن با آن ها ساده تر است و هم اینکه کیفیت نسبتاً خوبی دارند.

عوض کردن ویولن

اگر مدت زمان زیادی است که از زمان خرید ویولن شما می گذرد، هنگام تقویت صدای ویولن به فکر تعویض آن باشید. ویولنی که قدیمی شده باشد از نظر فیزیکی دچار مشکلاتی می شود و هنگام نواختن از خود نویز تولید می کند.

بیشتر نواختن ویولن

اگر ویولن خود را به تازگی خریده اید، باید تا می توانید با آن بنوازید؛ زیرا ویولن هایی که به تازگی خریداری شده اند برای نواختن آماده نیستند و بعد از کمی نواختن آماده می شوند. بعد از مدتی نواختن با ویولن، ساز صدای گرم تری خواهد گرفت.

به همین دلیل اگر از صدای ویولن جدید خود ناامید شده اید، نگران نباشید. بعد از کمی نواختن صدای آن تغییر خواهد کرد و گرم تر خواهد شد. هرچه بیشتر بنوازید، کیفیت صدای آن هر دفعه بهتر از دفعهٔ قبل خواهد شد.

چک کردن soundpost ویولن

soundpost ویولن

در تقویت صدای ویولن بهتر است که soundpost ویولن خود را بررسی کنید. این قطعه یک رولپلاک چوبی کوچک در داخل ویولن شماست. عملکرد این قطعه به جای قرار گیری اش در ویولن بستگی دارد. اگر در جای درستی باشد، به پخش صدای بهتر از ویولن کمک می کند.

بسته به موقعیت این قطعه، کیفیت صدای خارج شده از ویولن شما به طرز قابل توجهی می تواند متفاوت باشد. به همین دلیل اگر این قطعه کوچک ترین مشکلی در هنگام نواختن داشته باشد، تأثیر بسیار زیادی روی کیفیت صدای خارج شده از ویولن می گذارد. برای تعمیر و تنظیم این قطعه از یک حرفه ای کمک بگیرید.

 

نتیجه گیری

کیفیت صدای خارج شده از ویولن بیشتر به نحوهٔ استفاده و مقدار دانشی که در استفاده از ویولن دارید بستگی دارد؛ اما اگر فکر می کنید که هنوز هم با رعایت تمامی نکات ویولن شما صدای خوبی ندارد، باید برای رفع مشکل آن اقدام کنید.

ما در این مقاله برخی از روش های متداول تقویت صدای ویولن را نام بردیم و درمورد آن ها توضیح دادیم. خریدن یک ساز باکیفیت به شما کمک می کند تا حد زیادی مشکلات رایج را نداشته باشید. مجموعه دلشاد با 75 سال سابقه کاری در زمینه عرضۀ انواع ساز ها می تواند ویولنی باکیفیت را به شما ارائه کند.

 

برای دیدن ویولن ها- خرید ویولن روی لینک زیر کلیک کنید

ویولن- موزیک دلشاد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید