instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

شروع یادگیری تئوری موسیقی در ابتدا می تواند کمی ترسناک به نظر برسد؛ زیرا چیز های زیادی برای آموزش وجود دارد. اغلب علاقه مندان به موسیقی نمی دانند از کجا باید یادگیری را شروع کنند. این موضوع ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد؛ اما نگران نباشید.

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

در راهنمای پیش رو نکات خوبی برای شروع یادگیری تئوری موسیقی در اختیار شما قرار می دهیم که با مطالعه آن بتوانید به راحتی اصول اولیه را درک کنید و آن ها را در مسیر آموزش خود به کار ببرید؛ بنابراین اگر از دوستداران موسیقی هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تئوری موسیقی چیست؟

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

تئوری موسیقی نحوه تعیین و توصیف نت هایی است که در یک آهنگ شنیده می شود و  جنبه های اصلی یک موسیقی را تعریف می کند. به عبارت دیگر، این تئوری سیستمی را برای نوازندگان فراهم می کند تا ایده های خود را به یکدیگر منتقل کنند و اجرا کنند.

همچنین به نوازندگان می گوید آهنگ مورد نظر آن ها، چگونه نواخته می شود. برای کشف مفاهیم اصلی یادگیری تئوری موسیقی، می توانید از نوار راهنمایی که در سمت چپ برگه نت قرار دارد، استفاده کنید.

چرا باید تئوری موسیقی را یاد بگیریم؟

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

تئوری موسیقی ممکن است مانند یک تمرین آکادمیک خسته کننده به نظر برسد که ساخت یک موزیک دلنشین را به جدول کلمات متقاطع تبدیل می کند. اما این یک حقیقت است که همه نوازندگان به یادگیری برخی از جنبه های آن شدیدا نیاز دارند و در مسیر خود می توانند از این آموزه ها بهره کافی ببرند.

درک مفاهیم تئوری موسیقی کلید پیشرفت در نوازندگی، نوشتن آهنگ های بهتر و شکستن بلوک های خلاقانه است.

خبر خوب این است که برای یادگیری آن نیازی نیست زیر نظر اساتید گران قیمت باشید یا به هنرستان کلاسیک بروید؛ بلکه می توانید با کمک گرفتن از خودآموز ها و به کار بردن مفاهیم در تمرین های روزمره موسیقی خود، بخش های مهم این مبحث را یاد بگیرید.

در ادامه مقاله شما را با عناصر اساسی  تئوری موسیقی آشنا می کنیم و نکات مهمی  را برای شروع مسیر یادگیری مفاهیم اولیه آن ارائه می‌ دهیم.

1. یادگیری اصول اولیه تئوری موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

بهترین روش برای شروع تئوری موسیقی، یادگیری مبانی مطلق و اصلی آن است. مبانی مطلق، بلوک‌ های اولیه‌ ای هستند  که در هر ترکیب موسیقی مشترک بوده و حتی بدون داشتن تجربه زیاد موسیقایی، می توان آن ها را درک کرد.

مبانی اصلی تئوری موسیقی عبارتند از:

  1. ملودی
  2. هارمونی
  3. ریتم

2. یادگیری مبانی تئوری موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

مرحله بعدی در یادگیری تئوری موسیقی یادگیری مقدمات است. “Rudiments” کلمه ای است که ممکن است در ارتباط با آموزش رسمی موسیقی سنگین باشد؛ اما اجازه ندهید شما را بترساند!

مقدمه ها در واقع تئوری پشت موسیقی ها هستند که در نواختن از آن ها استفاده می کنید، صرف نظر از اینکه با چه ابزاری (سازی) یادگیری موسیقی را شروع کرده باشید.

مبانی تئوری موسیقی عبارتند از:

  1. میزان
  2. آکورد
  3. کلید ها
  4. نشانه گذاری

هر کدام از موارد نام برده شده دارای جزئیات زیادی است که برای نوشتن نت های مجذوب کننده لازم است آن ها را به خوبی درک کنید. در پاراگراف های بعدی مقاله هر یک از آن ها را به تفصیل بررسی خواهیم کرد؛ اما بهتر است ابتدا برخی از اصول مقدماتی آن ها را مرور کنیم.

3. خواندن و نوشتن نت موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

نت نویسی، نت خوانی و تجزیه و تحلیل آن ها یکی از مفاهیم اصلی تئوری موسیقی است. به عبارت دیگر درک نحوه نگارش زبان موسیقی پایه و اساس رشد دانش تئوری شما را فراهم می کند.

حتی اگر هرگز موسیقی را از روی یک موسیقی نوشته شده اجرا نکنید، یادگیری نحوه نمایش موسیقی در صفحه به شما کمک می کند ارتباط بین آنچه می شنوید و آنچه می نوازید را بهتر درک کنید. ایجاد این ارتباط کمک می کند ایده های خود را راحت تر از تخیل به واقعیت تبدیل کنید.

چه بخواهید ایده‌ ها را روی کاغذ یادداشت کنید و  چه بخواهید نت ‌های موسیقی را در اختیار دیگران قرار دهید و یا فقط بفهمید که در یک آهنگ چه می ‌گذرد، یادگیری نحوه خواندن و نوشتن نت ها یکی از بهترین راه‌ ها برای این منظور است.

هر نت موسیقی برای کمک به درک آنچه می شنوید ایجاد شده است؛ بنابراین بهتر است در یادگیری آن ها تعلل نکنید و بدانید که بدون وجود نت ها، نوازندگان برای انتقال ایده‌ های خود دچار مشکل خواهند شد.

4. آشنایی با آکورد ها و نحوه کار نت ها با هم

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

اگر از قبل در مورد تئوری موسیقی اطلاعات مختصری داشته باشید، با مفهوم آکورد و آکورد نوازی آشنا هستید. همان طور که می دانید آکورد ها گروهی از نت های منفرد ولی هماهنگ هستند که با یکدیگر به صدا در می آیند.

در هنگام نواختن آکورد رابطه بین گام دو تن، به عنوان یک فاصله شناخته می شود. نوع فواصل موجود در داخل یک آکورد کیفیت کورد آن را تعیین می کند.

احتمالا قبلا با ماژور و مینور، دو اصطلاح اصلی آکورد، آشنا شده اید؛ اما بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه بیشتر کنید.

نحوه ترکیب صدا ها در ساختار یک آکورد و نحوه تعامل آکورد های مختلف با یکدیگر بخش هایی از هویت یک آهنگ را تعیین می کند.

به عبارت دیگر کنار هم قرار دادن آکورد ها  یکی از بخش های اساسی ترانه سرایی است؛ بنابراین یادگیری نحوه ساخت آکورد های فردی و تنظیم آن ها با هم، مهارتی است که می توانید با یادگیری تئوری موسیقی آن را بهبود ببخشید.

به دنباله ای از آکورد ها که از نظر موسیقایی خوشایند هستند، پیشرفت آکورد گفته می شود. برای استفاده درست از قابلیت های آکورد نوازی باید مفاهیم اولیه آن را به خوبی یاد بگیرید.

5. آشنایی با میزان

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

میزان پایه اصلی و مهم بعدی در تئوری موسیقی است که از آن به عنوان ماده خام و اولیه موسیقی نام می برند. هر قطعه موسیقایی ملودیک که قابل خواندن باشد، میزان خاصی دارد. میزان مجموعه ‌ای متوالی از نت‌ ها با الگوی خاصی از تن ها است. این الگو صدای میزان و نحوه استفاده از آن در آهنگ ها را تعیین می کند.

به عبارت دیگر هر قطعه موسیقی به بخش های کوچک تری به نام میزان تقسیم می شود. میزان های مختلف حالات، احساسات و ویژگی‌ های متفاوتی را برای یک قطعه به ارمغان می ‌آورند و ملودی های متفاوتی را ایجاد می‌ کنند. میزان های مختلف و زیادی وجود دارند که هر کدام دارای امضای ملودیک منحصر به فرد خود هستند.

میزان ها به اندازه آکورد ها در شکل گیری هویت صوتی آهنگ تاثیر دارند؛ اما هر دو آن ها مقدماتی هستند که برای شروع ساخت یک موسیقی ضروری هستند و باید کاملا درک شوند.

6. آشنایی با کلید ها و امضا های کلیدی در موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

کلید ها در  موسیقی گروهی از زیر و بم های استفاده شده در یک آهنگ را مشخص می کنند. در واقع کلید ها الگویی را تعیین می کنند که شامل میزان اصلی یا مینور است.

کلید یک قطعه موسیقی با مجموعه ای از علائم به نام امضای کلید تعیین می شود (علامت #  یا b). این علائم که همان امضای کلید هستند، در ابتدای یک خط موسیقی ظاهر می شوند و نشان می دهند کدام نت ها باید از حالت اصلی خود تغییر داده شوند تا با کلید مطابقت داشته باشند.

کلید ها زمینه هارمونیک و ملودیک برای کنش در یک آهنگ محسوب می شوند. آن ها با ارائه الگوی خاصی، به نوازندگان در نواختن نت ها کمک می کنند.

با پیروی از الگویی که در دایره پنجم مشخص شده است، می توانید نام و نت اصلی کلید را تشخیص دهید.

7. آشنایی با ریتم

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

آموزش اجمالی یادگیری تئوری موسیقی

موضوع بعدی در یادگیری تئوری موسیقی شناخت ریتم است. ریتم، نبض و جنبه اصلی هر آهنگی است که درک آن اهمیت بسیاری دارد.

احساس می تواند شما را به مسیری طولانی ببرد که از آن لذت می برید؛ اما درک صحیح ریتم می تواند شما را به مکان های جدیدی در موسیقی برساند.

در واقع ساختار ریتمیک آهنگ است که تعیین می کند نت ها چه زمانی، چه مدت و با چه درجه ای از مکث و تایید پخش شوند. ریتم الگوی صدا، سکوت و تاکید در یک آهنگ است. به عبارت دیگر در تئوری موسیقی، ریتم به تکرار نت ها و سکوت ها در زمان اشاره دارد.

قرار گرفتن تعدادی نت و سکوت در کنار یکدیگر، یک الگوی ریتمیک را تشکیل می دهد که شنیدن آن می تواند بسیار لذت بخش باشد. ریتم موسیقی مدت زمان نواختن نت ها را تعیین می کند.

درک ریتم در ابتدا ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد؛ اما با هر بار تکرار و تمرین شناخت شما نسبت به آن  بیشتر خواهد شد.

جمع بندی

یادگیری تئوری موسیقی دروازه ای برای رشد شما به عنوان یک موسیقی دان است. مباحث تئوری در ابتدا ممکن است کمی خشک و فنی به نظر برسد؛ اما هنگامی که شروع به یادگیری کنید، تازه متوجه می شوید که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. قبل از یادگیری و خرید گیتار و خرید پیانو حتما باید تئوری موسیقی رو یاد بگیرید.

بنابراین اگر می ‌خواهید در آینده نوازنده خوبی باشید، باید اولین قدم را برای یادگیری بردارید و از مزایای ارزشمند آن بهره ببرید. راه های زیادی برای تمرین تئوری موسیقی وجود دارد که مستقیماً با ساخت موسیقی مرتبط است.

پیشنهاد می کنیم از این راهنما برای شروع سفر خود در تئوری موسیقی استفاده کنید.

برای مشاهده تمام مقالات آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات آموزشی موسیقی

ما توی فروشگاه دلشاد موزیک کلی کتاب در باره موسیقی و سازهای مختلف داریم.

عکسی از فروش کتاب ها

عکسی از فروش کتاب ها

برای آموزش تئوری موسیقی و آموزش انواع ساز از لحاظ تئوری میتونید روی لینک زیر کلیک کنید و انواع کتاب های آموزش تئوری موسیقی رو مشاهده کنید.

خرید کتاب موسیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید