instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

موسیقی کودک | آموزش موسیقی به کودکان

آموزش موسیقی به کودکان

برای آموزش موسیقی به کودکان، می توان از راه های مختلفی وارد شد. می توان ابتدا آن ها را با ساز مورد علاقه شان آشنا کرد و سپس کم کم موارد و نکات مهم را در مورد ساز به آن ها یاد داد. برای آموزش موسیقی به بچه ها، می توان از کتاب ها و وسایل کمک آموزشی کمک گرفت. ما در این مقاله برخی از بهترین وسایل کمک آموزشی موسیقی کودکان را نام برده ایم تا به کمک آن ها بتوانید موسیقی را به فرزندان خود یاد بدهید.

آموزش موسیقی به کودکان چه تاثیری بر آنها دارد؟

ابتدا بیاید به این موضوع بپردازیم که آموزش موسیقی به کودکان چه تاثیر شگرفی می تواند روی مغز آن ها داشته باشد.
طبق تازه ترین تحقیقات صورت گرفته در زمینه فعالیت های مغزی کودکان یادگیری موسیقی قسمت های بیشتری از مغز را درگیر می کند، در نتیجه کودکانی که از سنین پایین موسیقی را آغاز می کنند از تمرکز بیشتری برخوردار هستند،به علاوه قوی تخیل و خلاقیت آنها تقویت شده و سریع تر از سایرکودکان هماهنگی و ارتباط موضوعات مختلف را درک و پردازش می کنند.در ادامه این تحقیقات به این موضوع اشاره شده است که موسیقی نه تنها آسیبی به فضای درسی آنها وارد نمی کند بلکه موجب می شود تا کودکان مفاهیم درسی خود را راحت تر از سایر هم سن وسالان خود بفهمند.
و در نهایت باید به این موضوع مهم اشاره کرد که یادگیری موسیقی موجب آرامش روان و کاهش پرخاشگری در فرزندانمان می شود.

چه متد هایی برای آموزش موسیقی به کودکان وجود دارد؟

متدهای آموزش موسیقی به کودکان

متد آموزشی ارف

این مدت بر اساس ترکیب موسیقی با هنر هایدگر از جمله:رقص،آواز،شعرو داستان به وجود آمده است که باعث تقویت هماهنگی ذهن و بدن کودک می شود.متد آموزشی “ارف”، که به نام کارل ارف نامگذاری شده است، یکی از متد‌های معروف و محبوب برای آموزش موسیقی به کودکان است. این متد در دهه ۱۹۳۰ توسط کارل ارف، یک آهنگساز و موسیقیدان آلمانی، ابداع شد و به سرعت در سراسر جهان شناخته شد.
متد آموزشی ارف بر پایه اصول سازگاری، خلاقیت و بازی استوار است. هدف اصلی این متد، بر این است که از طریق بازی و خلق موسیقی، کودکان را به یادگیری و تجربه موسیقی ترغیب کند. این متد به طور گسترده‌ای در مدارس، مراکز آموزش موسیقی و گروه‌های کودکان استفاده می‌شود.
متد ارف از سه عنصر اصلی تشکیل شده است:

  • ریتم
  • ملودی
  • هماهنگی.

این متد بر اساس دو اصل اساسی به نام‌های “گوش دادن و تجربه” و “تقلید” عمل می‌کند. کودکان با شنیدن و تجربه کردن ملودی‌ها و ریتم‌ها، آن‌ها را تقلید می‌کنند و سپس به تدریج خلاقیت خود را در خلق و نواختن موسیقی‌های خود به کار می‌برند.
در متد ارف، از ابزارهای ساده و قابل دسترسی موسیقی استفاده می‌شود، مانند درام، زنگوله، نی، کوبه، کسل و غیره. کودکان به وسیله این ابزارها، به طور فعال در فرایند آموزش شرکت می‌کنند و با ریتم، نت‌ها و اجزای موسیقی آشنا می‌شوند.
مزایای متد ارف شامل توسعه مهارت‌های اجتماعی، ارتباط بینایی-حرکتی، خلاقیت و خوش‌ذوقی است. این متد به کودکان اجازه می‌دهد تا به صورت گام به گام و با استفاده از خود بیان موسیقی کنند، به جای فقط یادگیری نت‌ها و تئوری موسیقی.
متد آموزشی ارف به کودکان اجازه می‌دهد که از طریق بازی، خلاقیت و تجربه موسیقی، علاقه‌مندی خود را به این هنر بیشتر کنند و مهارت‌های موسیقیایی خود را تقویت کنند.

متد آموزشی کودالی

استفاده از دست و انگشتان ویژگی بارز این متد است،و از آواز به عنوان پایه استفاده می شود واز ترکیب این دو در جهت درست خوانی نت ها استفاده می شود.متد آموزشی کودالی (Kodály) نامی است که برای سیستم آموزش موسیقی به کودکان توسعه داده شده است. این متد بر پایه اصول آموزش موسیقی کودکان و نظریه توسعه صوتی ایگور کودالی، آهنگساز و آهنگساز مجارستانی، ساخته شده است. متد کودالی در دهه ۱۹۲۰ شکل گرفت و از آن زمان به شدت ترویج یافته است.
هدف اصلی متد آموزشی کودالی، آموزش موسیقی به کودکان براساس توسعه صوتی طبیعی آن‌ها است. این متد بر این اصل تأکید دارد که همه افراد با توانایی های موسیقایی ذاتی به دنیا می‌آیند و با استفاده از روش‌های مناسب، هر فرد می‌تواند مهارت‌های موسیقیایی خود را توسعه دهد.
متد کودالی از عناصر مختلفی برای آموزش موسیقی استفاده می‌کند، از جمله:

  • آواشناسی (Solmization): در این روش، از نامگذاری با سلفژ استفاده می‌شود که نت‌ها با نام‌هایی مانند “دو”، “ر”، “می” و غیره نامگذاری می‌شوند. این روش به کودکان کمک می‌کند تا نت‌ها را با توجه به نام‌ها و روابطشان با یکدیگر درک کنند و در نتیجه بهبود قدرت شنیداری و خوانندگی آن‌ها را داشته باشند.
  • آواشناسی حرکتی (Rhythmic Solfege): در این روش، به جای استفاده از نام‌ها، الگوهای حرکتی مشخصی برای هر نت استفاده می‌شود. این الگوها به کودکان کمک می‌کند تا با ریتم‌ها و الگوهای مختلف آشنا شوند و از طریق حرکت بدن، ریتم را تجربه کنند.
  • آواشناسی دست (Hand Signs): در این روش، هر نت با یک حرکت دست خاص نشان داده می‌شود. این حرکات دست، کمک می‌کنند تا کودکان بتوانند نت‌ها را به صورت تجسمی درک کنند و با کمک حرکت دست‌ها، موسیقی را اجرا کنند.

متد آموزشی کودالی بر روی تربیت شنوایی دقیق، خوانندگی، نت‌خوانی و همچنین توسعه قدرت آواز خوانی و نواختن ساز تمرکز دارد. با استفاده از فعالیت‌های گوشی و شنیداری، ترانه‌ها، بازی‌ها و تمرینات جمعی، این متد به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های موسیقیایی خود را بهبود ببخشند و ارتباط قوی‌تری با موسیقی برقرار کنند.

متد آموزشی سوزوکی

این روش توسط دکتر دنیل شینیجی سوزوکی ژاپنی،اختراع شده است.او اصول درک زبان مادری را برای یادگیری موسیقی به کار برد و از این طریق موسیقی تبدیل به بخش جدایی ناپذیری از وجود کودک می شود.

متد آموزشی سوزوکی یک روش آموزش موسیقی است که توسط شینیچی سوزوکی، آهنگساز و آموزگار ویولن اهل ژاپن، توسعه یافته است. این متد برای آموزش سازهای ارکسترال مانند ویلن، ویولنسل و سازهای سیمی دیگر به کودکان به سنین پیش‌دبستانی و ابتدایی متمرکز است.

اصل اساسی متد آموزشی سوزوکی، باور شدید به قدرت تربیت موسیقی در همه افراد است. سوزوکی معتقد بود که موسیقی مانند زبانی است که همه می‌توانند آن را یاد بگیرند، و به همین دلیل این متد را “زبان موسیقی” می‌نامد. بر اساس این اعتقاد، متد سوزوکی تأکید بر آموزش از طریق محیط زبانی و تمرین مکرر دارد.

مهمترین مبدا این متد آموزشی، تکرار و تقلید از روی مدل است. کودکان در این متد از طریق شنیدن نمونه‌های صوتی و اجراهای استاد، نت‌ها و قطعات را یاد می‌گیرند. این روش موسیقی، مشابه روش یادگیری زبان مادری است که کودکان با شنیدن صحبت کردن بزرگتران خود، کلمات و جملات را تقلید و تکرار می‌کنند.متد سوزوکی در بستری محیطی گروهی و تشویقی اجرا می‌شود. این متد از آموزش تکنیک‌های ساز در کنار آموزش موسیقی استفاده می‌کند و به کودکان اجازه می‌دهد در یک محیط تحسین و تشویق کننده با دیگران همسویی و هم‌نوازی کنند.

متد آموزشی سوزوکی به علاوه آموزش موسیقی، بر تربیت مهارت‌های اجتماعی، خودانگارش، تمرکز و استقامت نیز تأکید دارد. با توجه به اهمیت نقش والدین در این متد، والدین نیز باید در فرآیند آموزش کودکان خود مشارکت کنند و در کلاس‌ها و تمرینات فرزندان شرکت کنند.متد آموزشی سوزوکی با ارائه روشی ساده و قابل فهم برای کودکان، برای آموزش موسیقی و توسعه استعدادهای موسیقیایی از سنین پیش‌دبستانی آغاز می‌شود و به کودکان امکان می‌دهد تا با لذت و اعتماد به نفس به یادگیری موسیقی بپردازند.

متد آموزشی دالکروز

این روش بر بنای حرکات موزون است، به این صورت که پس از شنیدن یک قطعه آن را با یک حرکت خاص به نمایش می گذارند.فلسفه این روش بر این مبنا است که بهترین روش یادگیری موسیقی استفاده از حواس چندگانه است.

متد آموزشی دالکروز (Dalcroze) نامی است که به روشی نوآورانه و شگفت‌انگیز برای آموزش موسیقی به کودکان می‌پردازد. این متد توسط امیل جاکوب دالکروز، آهنگساز و آموزگار موسیقی اهل سوئیس، در قرن بیستم توسعه یافت.

یکی از ویژگی‌های بارز متد آموزشی دالکروز، تأکید بر ارتباط نزدیک میان حرکت بدن و موسیقی است. این متد بر این اصل تأکید دارد که برای درک عمیق‌تر موسیقی و اجرای بهتر آن، باید به طور فعال و با حضور تمامی حواس در فرایند آموزش شرکت کرد.

در متد آموزشی دالکروز، حرکت بدن، ریتم و احساس به عنوان اجزای اساسی آموزش موسیقی در نظر گرفته می‌شوند. از طریق حرکت بدن و ریتم، کودکان به طور فعال و بازی‌گونه با موسیقی در ارتباط قرار می‌گیرند و مهارت‌های شنیداری، خوانندگی، نت‌خوانی و نواختن ساز را تقویت می‌کنند.

متد دالکروز برای آموزش موسیقی از فعالیت‌هایی مانند حرکات بدنی، رقص، تمرینات ریتمیک و بازی‌های گروهی استفاده می‌کند. این فعالیت‌ها به کودکان کمک می‌کند تا بهبود قدرت شنیداری، تجسم موسیقی و قدرت تعامل با سایر اعضای گروه را تجربه کنند.

علاوه بر حرکت و ریتم، متد آموزشی دالکروز نیز به توسعه خلاقیت و ابتکار کودکان توجه می‌کند. از طریق فعالیت‌های خلاقانه مانند ترانه‌سرایی و ساخت قطعات موسیقی ساده، کودکان توانایی خود را در ایجاد و اجرای موسیقی را بیشتر کنند.

متد آموزشی دالکروز به دلیل رویکرد نوآورانه و شادابانه‌اش، برای کودکان جذابیت بسیاری دارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به طور طبیعی و لذت‌بخش با موسیقی در ارتباط باشند و مهارت‌های موسیقیایی خود را تقویت کنند.

 

بهترین کتاب های کمک آموزشی

کتاب ویولن آسان برای کودکان لری نیومن جلد اول و دوم

کتاب ویولن آسان برای کودکان لری نیومن جلد اول و دوم

یکی از بهترین راه ها برای آموزش موسیقی به کودکان، استفاده از کتاب های کمک آموزشی مناسب است. یکی از کتاب های بسیار خوب بازار برای آموزش ویولن به کودکان، کتاب ویولن آسان برای کودکان است. این کتاب توسط لری نیومن نوشته و در دو جلد تالیف شده است. در این کتاب شیوه های آموزشی نوین و معاصر قرار داده شده است.

برای آموزش موسیقی به کودکان، این کتاب را می توان مناسب ترین کتاب موجود دانست. زیرا شیوه های گفته شده در این کتاب بسیار آسان و در عین حال جذاب و نوین است و کودکان را به یادگیری بهتر ساز تشویق می کند. کودک به کمک این کتاب می تواند به آرامی با مسائل تئوری و عملی ساز آشنا شود و در مورد آن ها یاد بگیرد.

هدف اصلی این کتاب، این است که کودک ابتدا بتواند ساز خود را شناسایی کند تا بتواند بعد از شناسایی ساز موسیقی بنوازد.

یکی از نکات بسیار مهمی که در این کتاب به آن توجه شده، به کار گیری شیوه های نوین در کنار شیوه های قدیمی آموزش است. در آموزش موسیقی به کودکان در شیوه های قدیمی بیشتر تمرکز بر این بوده است که کودک فقط موارد تئوری را یاد بگیرد و بعد از آشنایی با آن ها، آرشه را در دست بگیرد و با زاویه درست ویولن بنوازد. به همین خاطر شیوه های قدیمی، از موارد بسیار مهمی مانند روانشناختی کودک، وضعیت کیفی ساختار های ذهنی کودک، ارتباط موسیقی با مفاهیم ریاضی و به طور کلی نحوه آموزش ساز بر اساس سن و تحول فکری کودک غافل بوده اند.

اما بر خلاف شیوه های قدیمی، این کتاب برای آموزش موسیقی به کودکان، کاملا به این موارد توجه دارد. در این کتاب به قسمت های بسیار مهمی مانند اوزان و ترکیب های قطعات، رابطه کشش ها و سکوت ها توجه و در مورد آن ها صحبت شده است.

این کتاب در حال حاضر توسط مجید وطنیان ترجمه شده است. کتاب در دو جلد منتشر شده که هر جلد دارای 56 صفحه است. کتاب ویولن آسان برای کودکان توسط نشر نای و نی منتشر شده است و در بازار به فروش می رسد.

کتاب گل پونه ها جلد یک

کتاب گل پونه ها جلد یک

برای آموزش موسیقی به کودکان، یکی دیگر از کتاب های بسیار خوب برای شروع آموزش، کتاب گل پونه ها است. این کتاب شامل قسمت های زیر می شود :

  • میزان های سه ضربی
  • میزان های دو ضربی
  • سکوت گرد
  • سکوت سفید
  • سکوت سیاه
  • الفبای لاتین موسیقی
  • صدای قوی و ضعیف
  • فاصله
  • خط اتحاد
  • تمرین شنوایی
  • تمرین وزن
  • میزان های چهار ضربی

 

کتاب دوره آسان برای پیانو و ارگ جلد دوم

کتاب دوره آسان برای پیانو و ارگ جلد دوم

این کتاب را می توان یکی از مناسب ترین کتاب های کمک آموزشی برای یاد دادن پیانو به کودکان دانست. کتاب دوره آسان، برای آموزش موسیقی به کودکان به خصوص کودکانی که به ساز پیانو علاقه دارند بسیار مناسب است. کتاب نام برده شده برای کودکان مبتدی که تا به حال با پیانو کار نکردند نیز مناسب است. یعنی در واقع این کتاب با شروع کردن از پایین ترین سطح، می تواند نواختن پیانو را از پایه به کودکان آموزش دهد.

از مزایای کتاب دوره آسان برای پیانو و ارگ می توان به دوره های کامل همراه با تصاویر گویا و جذاب برای کمک به فهم آموزشی مطالب نام برد. علاوه بر وجود عکس های جذاب، این کتاب تمرین هایی را برای مرور کردن مطالب و یادگیری بهتر آن ها قرار داده است.

کتاب نام برده شده برای آموزش موسیقی به کودکان مناسب است و می تواند به فرزند شما کمک کند تا در زمینه یادگیری ساز پیانو بسیار بهتر و موفق تر عمل کند. کتاب دوره آسان شامل قسمت های زیر می شود:

  • یادآوری مطالبی که در جلد اول آموخته ایم
  • نت های چنگ در میزان ۲/۴
  • نت های چنگ در میزان ۳/۴
  • نت های چنگ در میزان ۴/۴
  • نت های ” سی” و “ر” با استفاده از خط اضافه
  • مرور درس های گذشته
  • تمرین
  • علامت “دیز”
  • علامت “بمل”
  • علامت سرکلید گام فا ماژور
  • علامت سر کلید گام سل ماژور
  • تمرین
  • تمرین روی نت های جدید
  • مرور درس های گذشته
  • تمرین
  • دو نوازی نت های جدید
  • مرور درس های گذشته
  • علامت بکار
  • مرور درس های گذشته
  • آکورد های شکسته
  • تمرین
  • دونوازی نت های جدید
  • مرور درس های گذشته
  • تمرین
  • دو نوازی آکوردهای دو صدایی
  • آکورد های دو صدایی در سل ماژور
  • آکورد های دو صدایی در دو ماژور
  • آکورد های سه صدایی با باس ثابت در دو ماژور
  • آکورد های سه صدایی با باس ثابت در فا مازور
  • آکورد های سه صدایی  با باس ثابت در سل ماژور
  • تمرین
  • مرور درس های گذشته
  • آکسان
  • چند دو نوازی برای تمرین
  • توضیحات
  • گواهی نامه

 

کتاب آموزش مقدماتی ویولونسل جلد اول

کتاب آموزش مقدماتی ویولونسل جلد اول

 

کتاب نام برده شده، یکی از کتاب های بسیار خوب و محبوب بازار است که برای آموزش موسیقی به کودکان نوشته شده است. این کتاب برای آموزش ساز ویولونسل به کودکان نوشته شده است و می تواند به خوبی کودکان را با این ساز آشنا کند و نحوه نواختن ساز را به آن ها یاد دهد. کتاب آموزش مقدماتی ویولنسل برای همه ی گروه های سنی به خصوص کودکان و نوجوانان مناسب است.

کودکان آموزش موسیقی را با چه سازی شروع کنند؟

بهترین ساز برای کودکان آن سازی است که کودک بتواند ارتباط بیشتری با آن برقرار کند،که باعث علاقه و انگیزه بیشتری برای ادامه این مسیر می شود. اما به طور کلی به عنوان پیشنهاد میتوان با فلوت رکوردر شروع کرد تا هماهنگی دست و انگشتان کودک افزایش پیدا کند.

جمع بندی

آموزش موسیقی به کودکان، می تواند کاری بسیار سخت و طاقت فرسا باشد. به همین خاطر استفاده از وسیله های کمک آموزشی مانند کتاب ضروری است. ما در این مقاله برخی از بهترین کتاب های کمک آموزشی که می توانید از آن ها برای آموزش ساز و موسیقی به کودکان استفاده کنید را نام بردیم و در مورد آن ها توضیح دادیم.

شما می توانید جهت گرفتن مشاوره و یا خرید آنلاین محصول مورد نظر خود با مجموعه دلشاد موزیک ارتباط برقرار کنید. برای این کار می توانید با شماره 33938487-021 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید