instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

مراحل ساخت موسیقی فیلم از دیدگاه هانس زیمر

مراحل ساخت موسیقی فیلم از دیدگاه هانس زیمر

آهنگسازی فیلم کار سختی است و عناصر زیادی در ترکیب موسیقی با فیلم سینمایی دخیل هستند که آهنگساز باید به آن توجه کند. از نوشتن خود موسیقی گرفته تا هماهنگی با ارکستراسیون، مسئول صداگذاری و کارگردان، آهنگساز باید کار های زیادی انجام دهد. تئوری موسیقی نیز در مراحل ساخت موسیقی فیلم نقش بسزایی دارد.

برای اینکه خودتان آهنگسازی فیلم را امتحان کنید، صحنه ای را که دوست دارید در یک فیلم پیدا کنید و با تنظیم یک موتیف، موسیقی خود را خلق کنید. شما باید به این فکر کنید که صحنه چگونه به پایان می رسد و سوالی را برای خود مطرح کنید. نتی بنویسید که به سوالات مهم شما از فیلم پاسخ دهد و با موسیقی خود به آن پرسش ها پاسخ دهید.

این فقط یکی از کار هایی است که باید انجام دهید. در ادامه با هانس زیمر، یکی از معروف ترین آهنگسازان تاریخ سینما همراه می شویم تا با مراحل ساخت موسیقی فیلم آشنا شوید.

تم اصلی را انتخاب کنید

لازم است که نت اصلی موسیقی فیلم را انتخاب کنید. مثلا هانس زیمر دوست دارد نت اصلی موسیقی فیلم هایش D باشد؛ به دلیل اینکه این نت آزادی لازم را برای ساخت موسیقی به او می دهد. نتی را انتخاب کنید تا فضایی کافی برای بیان احساسات خود داشته باشید.

داستان بگویید

وظیفه شما در هنگام مراحل ساخت موسیقی فیلم این است که داستانی را تعریف کنید. به داستان پایبند باشید و هرگز آن را رها نکنید. موسیقی شما باید به زیبایی با تصاویر و کلمات فیلم سازگاری داشته باشد و دنیای خلق شده کارگردان را جذاب تر کند.

برای این کار باید با داستان فیلم به خوبی آشنا باشید. برای همین لازم است که یا فیلم نامه را خوانده باشید یا فیلم را بعد از فیلم برداری دیده باشید. به این فکر کنید که یک شخصیت یا صحنه به خصوص چه احساسی در شما ایجاد می کند تا خلاقیت شما به جریان بیفتد.

با قواعد داستان فیلم آشنا شوید

برای شروع زندگی در دنیای داستان، باید با اصول فیلم از طریق کارگردان آشنا شوید. قوانین و اصول فیلم به شما کمک می کنند تا سردرگم نباشید. البته تا زمان ساخت نسخه کاملا اولیه باید چارچوب ها را رعایت کنید. بعد از آن می توانید آن قوانین را کمی تا قسمتی نادیده بگیرید و یک کار خلاقانه انجام دهید.

 

نحوه ساخت موسیقی فیلم

وارد مسائل فنی نشوید

وظیفه شما این است که از کارگردان پیروی کنید و با او به یک دیدگاه موسیقی مشترک برسید. اگر به طور خاص به بحث موسیقی بپردازید، ممکن است قصد کارگردان را نادیده بگیرید. هانس زیمر عادت دارد که در ابتدای کار با کارگردان گفتگو کند و عقیده دارد مکالمه با کارگردان نشان می دهد که موسیقی چگونه باعث شکل گیری داستان می شود.

مکالمات بین شما و کارگردان باید کاملا هنری باشند. از مطرح کردن مسائل خیلی فنی که قاتل تخیل هستند، اجتناب کنید.

نوشتن را در اسرع وقت شروع کنید

زیمر دوست دارد در هنگام انجام مراحل ساخت موسیقی فیلم در اسرع وقت، حتی قبل از شروع فیلم برداری، موسیقی را بنویسد تا به کارگردان در هنگام فیلم برداری کمک کند. او حتی عقیده دارد که موسیقی اولیه برای فیلم مناسب نیست؛ زیرا آزادی و خلاقیت او را محدود می کند.

زمانی که همه افراد سر صحنه برای هر چه بهتر ارائه شدن داستان فیلم تلاش کنند و از صدای فردی خود برای انجام این کار استفاده کنند، آن زمان است که موسیقی فیلم می تواند به خوبی به جذاب تر شدن فیلم کمک کند. تحویل موسیقی فیلم پیش از شروع فیلم برداری باعث می شود که خلاقیت دیگر اعضای تهیه فیلم، شکوفا شود.

البته موسیقی های فرعی و قطعه های دیگر فیلم بعد از اتمام فیلم برداری تنظیم می شوند.

یک دفتر خاطرات موسیقی تهیه کنید

زیمر یک دفتر خاطرات موسیقی دارد و در آن تمام ایده های خود را می نویسد. او کار های قبلی خود را ویرایش نمی کند؛ بلکه ایده های خود را توسعه می دهد تا مضامین و سبک های مناسب فیلم را پیدا کند. در حین انجام این کار فقط باید بنویسید و چیزی را ویرایش نکنید و بگذارید تخیل شما کار خودش را انجام دهد.

 

موسیقی فیلم چگونه ساخته میشود

یک پالت صدا طراحی کنید

از پالت های صدا برای طراحی دنیای فیلم استفاده می شود. زیمر موسیقی و تصویر را مکمل یکدیگر می داند و سعی می کند پالت هایی صوتی ایجاد کند تا موسیقی با رویکرد فیلمبردار در روایت زمان هماهنگی کامل داشته باشد. زیمر معتقد است که هر آهنگسازی باید درک درستی از نور، رنگ و تدوین فیلم داشته باشد تا موسیقی بهتری بسازد.

بهترین سیستم های صوتی را انتخاب کنید

یکی از مراحل ساخت موسیقی، استفاده از سیستم های صوتی است. زیمر آهنگسازان تازه کار را تشویق می کند تا به بهترین تجربه سینمایی خود فکر کنند. آهنگ های شما در محیط های مختلف با کیفیت صدای متفاوت پخش می شود؛ اما شما باید بهترین سیستم های صوتی را در هنگام نوشتن موسیقی مد نظر داشته باشید.

تمپوی مناسب را پیدا کنید

یافتن سرعت مناسب ممکن است برای زیمر بصری باشد؛ اما برای همه این گونه نیست. تدوینگر شما را راهنمایی می کند که چه تمپویی برای صحنه مناسب است. زیمر برای شروع ساخت موسیقی از یک مترونوم استفاده می کند. او عادت دارد یک صحنه را تماشا کند، سپس بنویسد و دوباره صحنه را تماشا کند تا ببیند آیا ترکیب موسیقی و صحنه مطابقت دارند یا نه.

 

آموزش ساخت موسقی فیلم

نوازندگان خود را انتخاب کنید

وظیفه شما این است که نقاط قوت نوازندگان را بشناسید و برای نقاط قوت آن ها بنویسید. زیمر معتقد است که شما می خواهید به چیزی که به آن شور اصیل می گوید، دست یابید و با نوازندگانی کار کنید که آهنگ شما را به بهترین شکل ممکن اجرا می کنند.

 

جمع بندی

در پایان اگر باید تجدید نظری صورت بگیرد، کارگردان و آهنگساز باید با یکدیگر هماهنگ شوند. بازنگری ها در اغلب اوقات در اول کار اتفاق می افتد.

حتی نشان دادن موسیقی به کارگردان و نظر خواستن از او برای هانس زیمر هم سخت است. او نیز در این فرایند سختی های زیادی می کشد. پس نگران نباشید.

بعد از طی کردن مراحل ساخت موسیقی فیلم، آن را برای یکی از همکاران خود بفرستید و نظر او را بخواهید.

 

آرشیو کامل معرفی فیلم های مرتبط با موسیقی

روی لینک زیر کلیک کنید و آرشیو کاملی از فیلمهایی که به نوعی با موسیقی در ارتباط هستند را ببینید. ما در دلشاد موزیک تلاش کردیم با دسته بندی های مختلف؛ همه ی فیلم هایی که به نوعی به موسیقی مربوط هستند یا از روی زندگینامه موسیقیدانان بزرگ را خدمت شما معرفی کنیم:

آرشیو کامل موسیقی و سینما — کلیک کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید