instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

فرق گیتار کلاسیک و الکتریک

فرق گیتار کلاسیک و الکتریک

گیتار یکی از سازهای بسیار خاص و محبوب که طرفدارن زیادی در سراسر جهان به خودش اختصاص داده. گیتارها انواع مختلفی دارن که می‌تونیم به گیتار کلاسیک، گیتار الکتریک، گیتار آکوستیک،گیتار فلامنکو و اوکوله له اشاره کنیم. مهمترین و پرطرفدارترین نوع گیتار بین نوازندگان و علاقمندان موسیقی گیتار کلاسیک و الکتریکه! وقتی یک نفر تصمیم می‌گیره برای شروع یادگیری گیتار، یک ساز مناسب بخره معمولا با سوالات زیادی روبه‌رو می‌شه و دوست داره بدونه فرق گیتار کلاسیک و الکتریک در چیست؟ گیتار الکتریک بهتره یا گیتار کلاسیک؟ کیفیت صدای کدوم بهتره؟ نوازندگی با کدوم راحت‌تره؟ هزینه کدوم بیشتره؟ اگه شما هم جزو اون دسته افرادی هستید که دوست دارید با تفاوت گیتار کلاسیک و الکتریک آشنا بشید، ادامه این مطلب از مجله دلشاد موزیک رو به هیچ عنوان از دست ندید…

فرق گیتار کلاسیک و الکتریک چیه؟

گیتار کلاسیک و الکتریک با وجود شباهت‌های زیاد به همدیگه یک سری تفاوت‌های مهم و کلیدی دارن. به عنوان کسی که قراره این ساز رو برای نوازندگی انتخاب کنه، خیلی مهمه که با فرق گیتار کلاسیک و الکتریک آشنا بشید. مهم‌ترین تفاوت‌ گیتار کلاسیک و الکتریک عبارتند از:

تفاوت‌های ظاهری گیتار  الکتریک و کلاسیک

تفاوت‌های ظاهری گیتار  الکتریک و کلاسیک

تفاوت‌های ظاهری گیتار  الکتریک و کلاسیک

اولین و مهم‌ترین فرق گیتار کلاسیک و الکتریک در ظاهره! با اینکه گیتارهای کلاسیک و الکتریک انواع مختلفی دارن که هر کدوم ممکنه از نظر ظاهری با دیگری متفاوت باشه اما همه گیتارهای الکتریک نازک‌تر و سبک‌تر از گیتارهای کلاسیک هستن. گیتار الکتریک گردنی بزرگ‌تر و نازک‌تر نسبت به گیتارهای کلاسیک دارن. همچنین فاصله بین سیم‌ها و عرض فرت بورد در گیتار کلاسیک بیشتر از گیتار الکتریکیه.

تفاوت گیتار کلاسیک و الکتریک از نظر سیم‌ها

تفاوت گیتار کلاسیک و الکتریک از نظر سیم‌ها

تفاوت گیتار کلاسیک و الکتریک از نظر سیم‌ها

یکی دیگه از تفاوت های گیتار کلاسیک و الکتریک در سیم‌هاست. گیتارهای کلاسیک معمولا 6 سیم که سه تای پایینی نایلونی و سه تای بالایی فلزیه. به ندرت می‌تونید گیتار کلاسیک پیدا کنید که بیشتر از 6 سیم داشته باشه! در مقابلش گیتارهای الکتریک بین 6 تا 11 سیم که با فلزات مختلفی مثل آهن، نیکل و فولاد ساخته شدن.

نرمی سیم‌ها در گیتار کلاسیک بیشتر از گیتار الکتریکه. یک تفاوت خیلی مهم دیگه که در سیم‌های گیتار کلاسیک و الکتریک دیده میشه؛ سیم‌های گیتار الکتریک از پایین به بالا افزایش ضخامت دارن اما سیم گیتار کلاسیک سه تا سیم پایینی افزایش ضخامت داره، سه تا سیم دیگه از نازک به ضخیم ردیف میشه.

تفاوت گیتار کلاسیک و الکتریک از نظر تولید صدا

تفاوت گیتار کلاسیک و الکتریک از نظر تولید صدا

تفاوت گیتار کلاسیک و الکتریک از نظر تولید صدا

یکی از مهم‌ترین فرق گیتار کلاسیک و الکتریک مربوط به فرایند تولید صداشونه. گیتارهای الکتریکی بدنه کامل اما بدون کاسه طنین‌انداز دارن. برای همین صدایی که تولید می‌کنن کمه و برای شنیدنش باید از بلندگو، کابل، آمپلی‌فایر و ‌… استفاده کنید، اما گیتار کلاسیک اینجوری نیست!

گیتارهای کلاسیک در اثر ارتعاش رشته‌های درون کاسه و پل، صدایی رسا، با کیفیت و زیبا تولید میکنن. توجه داشته باشید جنس کاسه، پل، رویه گیتار و سیم‌ها بر روی کیفیت صدای تولید شده تاثیر گذاره.

فرق گیتار کلاسیک و الکتریک از نظر پل گذاری و خرک

آرشه و پل در گیتارهای کلاسیک ثابت اما در گیتارهای الکتریک می‌تونه ثابت یا متحرک باشه. این موضوع به نوازنده‌هایی که از گیتار الکتریک استفاده می‌کنن، کمک می‌کنه تا راحت‌تر نوازندگی رو یاد بگیرن.

فرق گیتار الکتریک و کلاسیک از نظر دسته و صفحه‌ی انگشت گذاری

فرق گیتار الکتریک و کلاسیک از نظر دسته و صفحه‌ی انگشت گذاری

فرق گیتار الکتریک و کلاسیک از نظر دسته و صفحه‌ی انگشت گذاری

حالا که داریم با همدیگه تفاوت گیتار کلاسیک و الکتریک رو بررسی می‌کنیم، خوبه این دو ساز محبوب رو از نظر دسته و صفحه انگشت‌گذاری هم مقایسه کنیم! گیتارهای کلاسیک دسته‌های ضخیمی دارن که به دلیل پهن بودن فرت نسبت به دسته گیتارهای الکتریکی بزرگ‌ترن. همین موضوع باعث میشه تا فاصله بین سیم‌ها در این دسته گیتارها خیلی بیشتر از فاصله سیم‌ ها در گیتارهای الکتریکی باشه.

فرت بورد گیتار الکتریکی انحنا و قوس بیشتری داره و از چوب ویو آربو و افرا ساخته میشه. در حالی که گیتارهای کلاسیک فرت بوردشون از جنس چوب آبنوس و ماهونه. توجه داشته باشید که تعداد فرت بورد در گیتارهای کلاسیک و الکتریکی با هم فرق داره. گیتارهای الکتریکی 21 تا 24 فرت و گیتار کلاسیک 18 تا 20 فرت داره.

تفاوت گیتارهای کلاسیک و الکتریک در نحوه آموزش

بعضی از دوستان به اشتباه تصور می‌کنن برای یادگیری گیتار الکتریکی باید به گیتار کلاسیک مسلط باشن. درسته که اگه هر یک از این دو گیتار رو بلد باشید یادگیری دومی براتون راحت‌تره، اما هیچ ضرورتی نداره که برای یادگیری یکی از این دو ساز دیگری رو یاد بگیرید! اگه یک فرد مبتدی تصمیم بگیره یکی از این دو ساز رو مسلط بشه حداقل 5 سال زمان می‌بره.

روش‌های آموزشی که استفاده میشه برای نوازندگان گیتار الکتریکی با گیتار کلاسیک متفاوته. در کلاس‌های آموزش گیتار کلاسیک معمولا موسیقی فلامنکو و کلاسیک آموزش داده میشه اما در کلاس‌های آموزش گیتار الکتریکی شاهد آموزش راک، بلوز و جاز هستیم.

دیگر فرق گیتار کلاسیک و الکتریک مربوط به استفاده یا عدم استفاده از پیک هست. نوازندگان گیتار الکتریکی همگی از پیک استفاده می‌کنن این در حالیه که نوازندگان گیتار کلاسیک با دستان خود گیتار می‌نوازن.

تفاوت گیتارهای کلاسیک و الکتریک از نظر قیمت

تفاوت گیتارهای کلاسیک و الکتریک از نظر قیمت

تفاوت گیتارهای کلاسیک و الکتریک از نظر قیمت

اگه بخوایم گیتارها رو از نظر قیمتی با همدیگه مقایسه کنیم، گیتارهای الکتریکی نسبت به نمونه‌های کلاسیک هزینه بیشتری دارن. البته این نکته رو هم لازمه در نظر بگیرید که تنوع زیاد گیتارها باعث میشه تا شاهد طیف وسیعی از قیمت این محصولات باشیم.

برای خرید گیتار الکتریک یا برقی می‌تونید از فروشگاه‌های معتبری که در این زمینه فعالیت دارن مثل مجموعه ما کمک بگیرید تا شانس تجربه خریدی بهتر و رضایت‌بخش‌تر رو داشته باشید.

خرید اقساطی گیتار از دلشاد موزیک

حالا که اطلاعات خوبی در مورد تفاوت گیتار کلاسیک و الکتریک به دست آوردید، ممکنه دوست داشته باشید یکی از این دو ساز رو بخرید. در چنین شرایطی انتخاب یک فروشگاه معتبر که بهترین سازها را با قیمتی مناسب در اختیارتون بزاره و حتی کمک کنه تا خرید اقساطی بدون سود و ضامن را تجربه کنید؛ میتونه گزینه خوبی برای شما باشه.

در مسیر خرید ممکنه به دلیل بالا بودن هزینه‌ امکان خرید نقد براتون وجود نداشته باشه و چون هزینه لازم برای خرید گیتار با کیفیت رو نداری، ترجیح میدی گیتاری با کیفیت متوسط بخری! دلشاد موزیک به عنوان اولین و قدیمی ترین فروشگاه ساز و آلات موسیقی در تهران شرایطی رو فراهم کرده تا شما به راحتی بتونید به صورت اقساطی و در 4 مرحله بازپرداخت، بدون سود و ضامن هزینه ساز رو بپردازید.

با خرید گیتار از دلشاد موزیک ضمانت اصالت کالا، کیفیت محصولات و گارانتی 7 روزه بازگشت وجه تضمین شدست! با خیال راحت سازتون رو انتخاب و از ما بخرید. فرصت براتون فراهمه تا یک خرید موفقیت‌‌آمیز رو تجربه کنید. زمان رو از دست ندید و فرایند خرید رو همین الان تکمیل کنید.‌

سوالات متداول

راه‌اندازی گیتار الکتریکی سخت‌تره یا گیتار کلاسیک؟

راه‌اندازی گیتار الکتریک خیلی از سخت‌تر از گیتار کلاسیکه.

گیتار کلاسیک برای افراد مبتدی بهتره یا گیتار الکتریکی؟

بیشتر افراد بر این باورن که بهتره افراد مبتدی با گیتار کلاسیک نوازندگی رو شروع کنن. با این وجود توصیه میشه علاقه‌تون رو در نظر بگیرید.

وزن گیتار کلاسیک بیشتره یا گیتار الکتریکی؟

گیتارهای الکتریکی سبک‌تر از گیتارهای کلاسیک هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید