instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

هر آنچه درباره نحوه استفاده از ساز زنبورک باید بدانید

هر آنچه درباره نحوه استفاده از ساز زنبورک باید بدانید

امروزه ساز های بسیار مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن ها ویژگی ها و صدای مخصوص به خودش را دارد. یکی از ساز های بسیار محبوب ساز زنبورک است. اگر می خواهید که بیشتر با این ساز آشنا شوید و بیشتر در مورد آن بدانید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله در مورد ساز زنبورک و نحوه استفاده از ساز زنبورک توضیح داده ایم.

نکات خرید ساز زنبورک

 درباره ساز زنبورک

ساز زنبورک یک آلت موسیقی کوچک است که به دلیل صدای ارتعاشی و متفاوت خود به راحتی قابل تشخیص است. این ساز در دسته ساز های کمانی قرار می گیرد که بین دندان ها یا لب ها قرار می گیرد و با دمیدن، صدا تولید می کند. در کنار آن، این ساز یک میله دارد که با انگشتان کنترل می شود و در نواختن و تولید صدای ساز کمک می کند. یکی از نکات جالبی که در مورد زنبورک وجود دارد، این است که ساز زنبورک برای اولین بار 300 سال قبل از میلاد مسیح مورد استفاده قرار گرفته است. این ساز اولین بار در چین استفاده شد و بعد ها به دلیل مسیر های تجاری به اروپا و آسیا نیز راه پیدا کرد؛ به همین دلیل است که گفته می شود ساز زنبورک یکی از قدیمی ترین ساز های جهان است.

برای اینکه با نحوه استفاده از ساز زنبورک آشنا شوید، خوب است بدانید که این ساز صدا را از طریق نی خود ایجاد می کند. شما می توانید با کنترل تنفس خود و گذاشتن نی ساز در دهان، نت های مختلفی با ساز تولید کنید و موسیقی های مختلف را بنوازید.

در هنگام نواختن ساز زنبورک باید دقت داشته باشید که ساز را محکم و ثابت در دهان خود نگه دارید. برای آشنایی با نحوه استفاده از ساز زنبورک خوب است بدانید که اگر قسمت مخصوص ساز به خوبی توسط دهان یا دندان ها نگه داشته نشود، ساز می تواند لرزش های ناراحت کننده ای در دهان شما ایجاد کند. یکی از نکاتی که به خاطر آن نباید خجالت بکشید، ریختن آب دهان هنگام استفاده از این ساز است. این اتفاق در بین افراد تازه کاری که می خواهند این ساز را یاد بگیرند زیاد رخ می دهد.

نحوه نواختن ساز زنبورک

نحوه نواختن ساز زنبورک

در دست گرفتن ساز

  • برای اینکه با نحوه استفاده از ساز زنبورک آشنا شوید، باید نحوه در دست گرفتن آن را یاد بگیرید. با استفاده از دست غیر غالب خود، ساز زنبورک را نگه دارید. با انگشت شست و اشاره خود یک شکل  Cمانند درست کنید و زنبورک را نگه دارید.
  • با استفاده از دست و انگشت اشاره و شست خود، اطراف زنبورک را نگه دارید. مطمئن شوید که قسمت پشت ماشه ساز رو به روی دهانتان قرار دارد.
  • در این قسمت باید ساز را در دهان خود قرار دهید. دندان هایتان را کمی از هم باز کنید و بازو های زنبورک را در مقابل دندان هایتان قرار دهید. برای آشنایی با نحوه استفاده از ساز زنبورک باید بدانید که ساز و ماشه آن را باید رو به روی دهان خود قرار دهید. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که ساز را باید محکم روی دندان ها یا لب خود قرار دهید.
  • برای اینکه ساز صدای خوبی داشته باشد، باید به خوبی دندان های شما را لمس کند. هنگام نواختن مطمئن شوید که ساز فضای کافی برای بیرون دادن صدای خود را دارد.

نواختن با ساز

  • برای آشنایی و نحوه استفاده از ساز زنبورک باید نحوه نواختن آن را یاد بگیرید. از دست غالب خود برای کنترل و کندن ساز استفاده کنید. بهتر است که هنگام استفاده از ساز از پلاک های قدرتمند و سنگین دندان استفاده نکنید. مگر اینکه دندان های حساسی دارید و می خواهید که به آن ها آسیبی وارد نشود.
  • در مرحله بعدی برای اینکه بتوانید از ساز استفاده کنید، باید گلوی خود را باز کنید. معمولاً برای باز کردن گلو خوب است که مقداری آب بخورید.
  • برای اینکه با نحوه استفاده از ساز زنبورک آشنا شوید، خوب است بدانید که باید برای ایجاد صدای بهتر با ساز، شکل گلو و نحوه خارج شدن هوا از آن را تغییر دهید. برای این کار می توانید تمرین های روزانه انجام دهید. برای مثال سعی کنید حروف صدا دار O-i-e-a-u را با تن های مختلف بگویید.
  • برای اینکه بتوانید بهتر با ساز کار کنید، می توانید کار های مختلف دیگری مانند تمرین چرخاندن زبان و تمرین برای اصلاح تنفس بهتر و دقیق تر نیز انجام دهید.

 

 

عیب یابی ساز

نحوه استفاده از زنبورک

ساز صدایی از خود بیرون نمی دهد.

برای اینکه بهتر با نحوه استفاده از ساز زنبورک آشنا شوید، خوب است عیب یابی آن را نیز بلد باشید. یکی از اشکال هایی که ساز می تواند به آن دچار شود، این است که ساز هیچ صدایی از خود بیرون ندهد. برای اینکه بتوانید این مشکل را حل کنید راه حل های زیر را امتحان کنید:

  • اولین کاری که باید انجام دهید این است که چک کنید ساز را به درستی روی دهان خود گرفته اید یا خیر. برای اینکه مطمئن شوید، به قسمت نحوه گرفتن ساز مراجعه کنید.
  • مطمئن شوید که به اندازه کافی لب ها و دندان های شما ساز را می پوشانند. اگر این اتفاق نیفتد، ساز صدای خوبی تولید نمی کند.

ساز صدا های غیر عادی دارد.

برای حل این مشکل باید چند چیز را بررسی کنید. اولین موردی که باید بررسی کنید این است که آیا لب ها و دندان های شما به خوبی ساز را فشار می دهند یا خیر.

دومین موردی که باید به آن توجه کنید، این است که ساز باید به درستی در دهان شما قرار گرفته باشد. آخرین مورد نیز این است که ببینید آیا ساز اشکال فنی دارد یا خیر.

جمع بندی

یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین ساز های موجود در دنیای موسیقی ساز زنبورک است. مجموعه دلشاد با عرضه ساز های باکیفیت، نیاز نوازندگان به ساز را برطرف کرده است. اگر درباره ساز زنبورک همچنان توضیحی نیاز دارید، با شماره 33938487 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان این مجموعه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید