instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

همه چیز در مورد کاپو گیتار

کاپو گیتار

همان‌طور که می‌دانید نواختن آکوردهای دشوار برخی از موسیقی‌ها چالش بزرگی برای هنرجویان و تازه‌واردان این عرصه به شمار می‌رود چرا که مسلماً یک نوپای تازه‌وارد برای نواختن آکوردهای حرفه‌ای و پیچیده نیازمند تمرین و گذر زمان است. در چنین شرایطی استفاده از یک دستیار کمکی بهترین راهکار برای نواختن بهتر و آسان‌تر است. کاپو گیتار دقیقاً همان چیزی است که شما بدان نیاز دارید، یک ابزار گیره مانند که شاید استفاده از آن کار چندان سختی به نظر نرسد؛ اما برای جلوگیری از خروج صدای ناموزون بهتر است شیوه به‌کارگیری آن را به‌صورت اصولی فرا بگیرید. در مقاله پیش روی شما، همه چیز در مورد کاپو گیتار آورده شده است. اگر مایلید در خصوص این ابزار کوچک، اما پرکاربرد بیشتر بدانید؛ فرصت خواندن این مقاله را از دست ندهید.

کاپو گیتار چیست؟

در کلامی ساده کاپو یا باره بند ابزاری گیره مانند برای بهتر نواختن است، وسیله‌ای که به مبتدیان در تنظیم آکوردهای پیچیده و به حرفه‌ای‌ها برای نواختن عمیق‌تر کمک می‌کند. اگرچه ظاهر ساده این ابزار باور استفاده آسان را در ذهن تقویت می‌کند؛ اما بهتر است بگوییم اگر چگونگی استفاده صحیح از آن را ندانید کیفیت موسیقی خروجی از ساز شما چندان هم مطلوب نخواهد بود. این وسیله کاربردی روی دسته گیتار قرار می‌گیرد به صورتی که سیم‌ها روی فرتی خاص بسته شود، در واقع منظور از بسته‌شدن فرت آن است که نت‌های فرت بسته شده با نوای دست باز به گوش برسند. باوجوداینکه این ابزار بیشتر توسط هنرجویان تازه‌وارد استفاده می‌شود؛ اما گاهی نیز برای افزایش سرعت افراد حرفه‌ای نیز از آن بهره می‌گیرند و از طرفی قرارگرفتن این وسیله روی دسته گیتار موجب نزدیک‌تر شدن سیم‌ها به هم شده و نواختن را آسان‌تر می‌کند.

انواع کاپو گیتار

کاپوها در مدل‌های مختلفی همچون بنددار، گیره‌ای و فنری ساخته می‌شوند. از جمله برندهای مشهور ارائه‌کننده آنها می‌توان به روتینر، داداریو، ماسدو، هارمونی، میدئال و… اشاره کرد. تفاوت این مدل‌ها در قیمت و چگونگی اتصال آنها به دسته گیتار است توجه داشته باشید که کاپو هر گیتاری متفاوت است چرا که گیتارها فرت بردهایی با شکل متفاوت دارند؛ بنابراین نوع کاپو باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که بتواند سیم‌ها را به‌صورت هرچه صحیح‌تر به فرت برد فشار بدهد.

چگونگی اتصال صحیح کاپو روی گیتار

یکی از مشکلات رایج میان افراد مبتدی وصل کردن اشتباه کاپو روی سیم‌های گیتار است. این اتصال نامتوازن سبب خروج صدای ناموزون از ساز خواهد شد؛ بنابراین توجه داشته باشید که کاپو باید به‌صورت موازی روی فرت قرار بگیرد و محکم شود. پس از آنکه کاپو روی فرت موردنظر قرار بگیرد، تمامی سیم‌های مرتبط با آن روی صفحه برد محکم شده یا به عبارت بهتر تنظیم می‌شود به‌گونه‌ای که انگار انگشت نوازنده روی آن فرت نشسته است.

چارت راهنمای کاپو گیتار

جدولی تحت عنوان چارت کاپو یا نمودار کاپو وجود دارد که مانند یک دفترچه راهنما عمل می‌کند، در واقع شما با استفاده از آن قادر خواهید بود تا کلیدهای موردنظر را سریع‌تر بیابید. به طور مثال زمانی که قصد نواختن یک قطعه موسیقی به‌خصوص را دارید می‌توانید با مراجعه به چارت گفته شده کاپو را روی فرتی قرار دهید که کار نواختن آکورد موردنظرتان را راحت‌تر سازد. اولین ردیف این چارت یا chord مختص به آکوردهاست. ستون بعدی که در قسمت سر تیتر آن عدد صفر انگلیسی مشاهده می‌شود نشان‌دهنده آکوردهای بدون گذاشتن کاپو است. باتوجه‌به این مسئله واضح است که عدد یک بیانگر قرارگیری کاپو روی فرت اول، عدد دو فرت دوم و به ترتیب تا آخر… ازآنجایی‌که هنگام استفاده از کاپو گیتار آکورد موردنظر یک کلید بالاتر نواخته می‌شود، قرارگیری کاپو روی فرت دوم و اجرای آکورد B به معنای نواخته شدن آکورد C است.

چه نکاتی را در هنگام خرید کاپو باید رعایت کنیم؟

مسلماً اگر کاپو نامناسب یا بی‌کیفیت باشد مشکلاتی را به وجود می‌آورد، آسیب دسته گیتار و خرابی سیم‌های گیتار از جمله مشکلاتی هستند که بدون شک حاصل می‌شوند؛ بنابراین هنگام خرید کاپو گیتار لازم است به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  • توجه به نوع گیتار مسئله‌ای است که در هنگام انتخاب اهمیت بسیاری پیدا می‌کند چرا که انواع مختلف گیتار دسته‌هایی با شکل‌های متفاوت دارند. ازآنجایی‌که کاپو باید کاملاً روی فرت برد نشسته و متوازن باشد توجه به حالت منحنی یا صاف دسته گیتار بسیار مهم و ضروری تلقی می‌شود.
  • نکته بعدی که هنگام خرید کاپو گیتار باید بدان توجه داشته باشید راحتی استفاده از آن است؛ اینکه کاپو بتواند به‌آسانی روی فرت‌ها جابه‌جا شود و یا در مقابل برای جابه‌جایی آن نیاز به تنظیم مجدد داشته باشد مسئله‌ای که به هدف استفاده شما برمی‌گردد.
  • میزان فشاری که کاپور روی سیم‌ها اعمال می‌کند بسیار پراهمیت است؛ چراکه اعمال فشار زیاد سبب بند شدن سیم‌ها و فشار اندک باعث ایجاد صدای گز از گیتار می‌شود.

انواع پرفروش کاپو گیتار

·        کاپو گیتار toggle

این دسته از کاپو گیتارها شامل یک بند جهت تنظیم فشار سیم‌ها هستند، ازآنجایی‌که این دسته کاپوها قیمت مناسب‌تری نسبت به مدل‌های گیره‌ای دارند، متعاقباً استفاده بیشتری نیز دارند؛ اما باید توجه داشته باشید که کاپوهای toggle امکان جابه‌جایی سریع نداشته و برای حرکت و انتقال آنها به فرت‌های قبل یا بعد لازم است زمان بیشتری صرف شود.

·        کاپو گیتار tigger

این مدل از کاپو گیتار این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید بسیار راحت و سریع آن را روی فرت‌ها جابه‌جا و تنظیم کنید، اما از طرفی در این مدل شما با مشکل عدم تنظیم فشار مواجه خواهید شد که گاهی ممکن است سبب خروج صدای گز از گیتار شود. این مدل اغلب توسط افرادی که هدف تمرین دارند مورداستفاده قرار گرفته و به‌مراتب کمتر استفاده می‌شود.

·        کاپو گیتار screw

پیچی که روی این دسته از کاپو‌ها نصب شده است آن را از دودسته قبلی متمایز می‌کند، پیچی که جهت تنظیم فشار وارد بر سیم‌ها روی کاپوت تعبیه شده است این مدل کاپو گیتار به‌راحتی روی فرت‌ها قابل جابه‌جایی و تنظیم بوده و با وجود پیچ تنظیم فشار صدای گزی از ساز خارج نمی‌شود؛ اما نسبت به دو مدل قبلی قیمت بالاتری دارد.

قیمت کاپو گیتار

این ابزار کمکی در مدل‌ها و کیفیت‌های مختلف تولید می‌شود از مدل‌های اقتصادی و ساده‌تر گرفته تا انواع خاص با قیمت بالاتر. عاملی که سبب این تفاوت قیمت می‌شود کیفیت ساخت کاپوها است چرا که یک محصول بی‌کیفیت و غیراستاندارد صدای گوش خراشی را حاصل می‌کند. از طرفی کاپوهای مختلف برای گیتارهای گوناگون قیمت‌های متفاوتی دارند؛ بنابراین آنچه که تعیین‌کننده قیمت کاپوها است چیزی به جز کیفیت و نوع آنها نیست.

سخن پایانی

کاپو گیتار دسته‌ای از ابزارآلات موسیقی است که جنبه کمکی دارد. این وسایل گیره مانند جهت تنظیم فرتی خاص و یا باره بستن مورداستفاده قرار می‌گیرد که معمولاً آکورد نواخته شده را یک کلید بالاتر به گوش می‌رساند. کاپوها انواع مختلفی دارد که مدل‌های بندی، گیره‌ای و فنری از جمله آنها هستند. ازآنجایی‌که کیفیت ساخت و نوع کاپوها تعیین‌کننده قیمت آن‌ها است و باید بگوییم انتخاب کاپو باید کاملاً اصولی و متناسب باهدف نواختن صورت بگیرد؛ زیرا هرگونه اشتباه در انتخاب آن ممکن است موجب خریدی نامناسب و آسیب رسیدن به ساز شود. در طی مقاله سعی داشتیم همه چیز درمورد کاپو گیتار را برای شما به رشته تحریر درآوریم امید است که مفید بوده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید