instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

همه چیز درباره ساز کالیمبا

همه چیز درباره ساز کالیمبا

اگر قصد تهیه ساز کالیمبا رو دارید ما براتون مقاله ی همه چیز درباره ساز کالیمبا رو آماده کردیم تا خرید بهتری داشته باشید.

همه چیز درباره ساز کالیمبا

همه چیز درباره ساز کالیمبا

همه چیز درباره ساز کالیمبا (کالیمبا چیست)

همه چیز درباره ساز کالیمبا

همه چیز درباره ساز کالیمبا

ساز کالیمبا یکی از سازهای محلی و بومی آفریقا است که امروزه بسیاری از مردم در سرتاسر جهان به شنیدن یا نواختن آن علاقه دارند. این ساز بیشتر در کشورهای کنگو و زیمبابوه نواخته می‌شد. اما امروزه در بسیاری از کشورها نواخته می‌شود و بسیاری از افراد بدنبال یادگیری آن هستند.

در ضمن خرید کالیمبا میتواند یکی از لذت بخش‌ترین اتفاق‌های زندگی را رقم بزند و خاطره خوشی را در ذهن دوستداران این ساز به یادگار بگذارد.

تاریخچه ساز کالیمبا (تاریخچه کالیمبا)

تاریخچه آشنایی مردم غیربومی آفریقا با ساز کالیمبا، به سفر یک متخصص قومیت شناسی موسیقی در اوایل قرن بیستم به یکی از روستاهای آفریقا باز می‌گردد. پس از این آشنایی، در سال ۱۹۶۰ اولین بار این ساز توسط یک شرکت اسباب بازی در پرینستون، شهری در ایالت نیوجرسی کشور آمریکا به عرضه و به فروش رسید. از آنجا بود که با گذشت زمان در سرتاسر جهان شناخته شد.

کالمیبا دارای مدل‌های مختلفی است. دلیل آن این است که این ساز در سرتاسر آفریقا متناسب با شرایط مردم هر منطقه، یا تنوع در شیوه ساخت و تنوع اسم همراه بود. مثلا ساز بومی زیمبابوه دارای ۷ تا ۱۲ کلید است که متفاوت با سازهای کالیمبا در قسمت‌های دیگر آفریقاست.

تاریخچه‌ی ساز کالیمبا و ریشه‌های آن در فرهنگ و موسیقی قدیمی آفریقا

همه چیز درباره ساز کالیمبا

همه چیز درباره ساز کالیمبا

ساز کالیمبا (Mbira/Kalimba)  یکی از سازهای قدیمی و محبوب در فرهنگ و موسیقی قاره‌ی آفریقا است که در بسیاری از کشورهای این قاره به عنوان یکی از اساسی‌ترین سازهای موسیقی به کار گرفته می‌شود.تاریخچه‌ی ساز کالیمبا به دوران باستان بازمی‌گردد و قدمت آن برابر با قدمت سازهای دیگری مانند درام و نی می‌باشد.

ظاهراً کالیمبا ابتدا در ایالت موتوپا (Mutapa) در جنوب آفریقا به وجود آمده است و سپس به سایر نواحی این قاره منتقل شده است. در برخی منابع ذکر شده است که از قدیمی‌ترین نمونه‌های ساز کالیمبا در بخش‌هایی از کشور زیمبابوه، کنیا و اُگاندا نیز نشانگر وجود این ساز قدیمی در فرهنگ و موسیقی آفریقا هستند.

از دیدگاه فرهنگی، ساز کالیمبا به عنوان یکی از عناصر مهم در فرهنگ و تاریخ آفریقا شناخته شده است. در بسیاری از قوم‌های آفریقایی، کالیمبا به عنوان سازی مقدس و محترم شناخته می‌شود و به آن صفت‌هایی چون “ساز ارواح” و “ساز خدایان” نیز نسبت داده می‌شود.

برخی از مردمان آفریقایی باور دارند که کالیمبا قدرتی برای برقراری ارتباط با ارواح دارد و از این ساز در مراسم‌های دینی و تشریفات مختلف به عنوان یکی از عناصر مهم استفاده می‌شود.

به طور کلی، ساز کالیمبا در موسیقی آفریقایی به عنوان یکی از سازهایی شناخته شده است که به وسیله‌ی آن، می‌توان به راحتی انواع ریتم‌ها و آهنگ‌های مختلف را تولید کرد. در این ساز، از چندین نوع چوب مختلف برای ساخت بدنه استفاده می‌شود که به آن کمک می‌کند تا صدایی گرم و طبیعی ایجاد کند.

ساز کالیمبا در سال‌های اخیر به عنوان یکی از سازهای موسیقی پاپولر و خیابانی شناخته شده است. در بسیاری از موسیقی‌های هیپ هاپ و رپ، از صدای کالیمبا به عنوان یکی از عناصر اصلی استفاده شده است.

هنرجویان عزیز و علاقه مندان به این ساز دوست داشتنی، حالا که تا اینجا اومدی میتونی با کلیک در قیمت کالیمبا در طرح‌ها، متریال‌های مختلف و متنوع با خبر بشی. البته من پیشنهاد میکنم این مطلب رو تا اخرش بخونی چون چندتا ویدیوی جذاب هم داره.

ساختار ساز کالیمبا

همه چیز درباره ساز کالیمبا

همه چیز درباره ساز کالیمبا

کالیمبا جزئی از خانواده سازهای تیغه‌ای خودصدا یا lamellaphones محسوب می‌شود. درحین نواختن این ساز به کمک ارتعاش یک یا چند تیغه تولید صدا می‌شود. این ساز به پیانو انگشتی نیز معروف است.

تیغه‌های آن معمولا از جنس فلز است که یک سر تیغه آزاد و سر دیگر آن به ساز متصل است. نوازنده به منظور نواختن این ساز، به کمک سر انگشتان خود به انتهای آزاد ضربه می‌زند. با این کار، تیغه مرتعش شده و صدا تولید می‌شود.

قرارگیری تیغه‌های ساز روی یک جعبه چوبی و وجود حفره‌هایی روی جعبه برای تشدید صدا سبب ایجاد صدا می‌شود.

در برخی سازهای کالیمبا به منظور تقویت صدا، نیروهای مغناطیس و آهنربا بکار می‌رود. بدین منظور، داخل جعبه از قطعات کوچک آهنربا استفاده می‌شود.

کالیمبا دارای وزنی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم است. طول این ساز ۱۸ سانتیمتر و دارای عرض ۱۳ سانتی متر و ارتفاع ۳ سانتی متر است.

با باز کردن جعبه کالیمبا، برچسب‌های رنگی قابل مشاهده است. این برچسب‌ها برای سهولت در نواختن بر روی تیغه‌ها چسبانده می‌شوند. این برچسب‌ها روی نت موسیقی نمایندگی کرده و بر روی برچسب نوشته می‌شوند.

نحوه کوک کردن کالیمبا با تیونر و چکش کوک

در جعبه ساز کالیمبا، چکش کوک کالیمبا نیز وجود دارد. این چکش برای کوک ساز کالیمبا استفاده می‌شود. بدین منظور با این چکش مخصوص ضرباتی به بالا یا پایین تیغه‌ها زده می‌شود. با این کار، تیغه ‌های موردنظر به سمت جلو یا عقب حرکت خواهند کرد.

درواقع با این ضربات، طول تیغه‌ها نسبت به خرک یا پل ساز تغییر می‌کند. با کاهش طول تیغه، صدای ریزتری خواهیم داشت و با افزایش طول آن، صدا بم تر خواهد شد. برای اینکه بدانیم چه زماین تیغه‌ها در اندازه و جای مناسب خود قرار گرفته‌اند و ساز کوک شده، می‌توان از اپلیکیشن‌های کوک روی موبایل استفاده کرد.

بدین منظور، تا زمانی که صفحه نمایش تیونر خطا می‌دهد و رنگ نت قرمز است، باید از چکش کوک استفاده کرده و تیغه‌ها را جابجا نمود. این کار تا زمانی ادامه می‌یابد که نت موردنظر به سبز رنگ نشان داده شود. به منظور ایجاد صداهای بهم باید چکش به بالای تیغه‌ها زده شود. برای شنیدن صدای زیر باید چکش به پایین تیغه‌ها زده شود.

برای دیدن نحوه کوک کالیمبا روی ویدیوی زیر کلیک کنید

نواختن و صدای ساز کالیمبا (موسیقی کالیمبا)

یادگیری و نواختن ساز کالیمبا بسیار راحت است. تیغه‌های فلزی این ساز، در هنگام نواختن حکم کلاویه‌های پیانو را دارند. برای راحتی در نواختن و به منظور شناختن نت‌ها، برچسب‌هایی روی آنها چسبانده شده است. وجود این برچسب‌ها موجب راحتی و سرعت در نواختن می‌شود.

این برچسب‌های بصورت جداگانه و بعنوان وسایل جانبی درون جعبه آکبند این ساز وجود دارد.

در ویدیوی زیر به صورت کامل راهنمای استفاده از کالیمبا رو توضیح دادیم. حتما ببینید

صدای ساز کالیمبا چیست؟ صدای حاصل از کالیمبا بصورت کوپه‌ای و سیال است که به عقیده بسیاری از دوستداران موسیقی، صدایی دلربا و آرامشبخش دارد.

به کمک هر دو انگشتان شست بصورت متناوب یا همزمان می‌توان صدایی هارمونیک و ریتمیک را تولید کرد. حالت‌های مختلف صدا با فشار دادن زبانه‌ها با بالا و پایین قابل تولید است. یادگیری ساز کالیمبا نیزا به تمرکز و تمرین با انگشتان دست دارد.

 

نحوه نگهداری از کالیمبا

بدلیل ساختار ساز کالیمبا، نگهداری صحیح از آن بسیارمهم است.

  • بدنه این ساز از جنس چوب است و بعنوان نگهدارنده زبانه‌های فلزی و جعبه صدا کاربرد دارد. بنابراین، این جعبه باید از ضربات شدید محافظت شود.
  • قرارگیری در محیط گرم باعث سست شدن چسب‌های موجود در بدنه، آسیب دیدگی چوب و درنهایت، از هم گسیختن ساز می‌گردد.
  • تغییرات دما نیز موجب انبساط و انقباض تیغه‌ها و تغییر کوک می‌گردد. بنابراین باید در دمای متعادل نگهداری شود.
  • رطوبت نیز یکی از عوامل آسیب زا برای این ساز است. بنابراین در فضای با رطوبت پایین نگهداری شود.

یادگیری کالیمبا سخت است؟

همه چیز درباره ساز کالیمبا

همه چیز درباره ساز کالیمبا

یادگیری ساز کالیمبا کار سختی نیست. اگر علاقه لازم را داشته باشید، به راحتی می‌توانید نواختن این ساز را یاد بگیرید. آموزش‌های حضوری و غیرحضوری (پک‌های آموزشی) زیادی هستند که با کمک آنها می‌توانید سریع این ساز را یاد بگیرید. بسیاری از افراد مبتدی می‌توانند به راحتی آهنگ‌های کوتاه را بنوازند.

یادگیری کالیمبا، مانند یادگیری هر ساز دیگری، ممکن است چالش‌هایی را به همراه داشته باشد. اما باید توجه داشته باشید که سختی یا آسانی یادگیری کالیمبا به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

  • تجربه موسیقی: اگر قبلاً تجربه‌ای از نواختن سازهای دیگر داشته باشید یا اصول موسیقی را می‌شناسید، یادگیری کالیمبا ممکن است برایتان آسان‌تر باشد. آشنایی با نت‌ها، ضرب و وزن، مقیاس‌ها و مفاهیم موسیقی از پیشرفت شما در یادگیری کالیمبا کمک می‌کند.
  • استعداد طبیعی: برخی افراد ممکن است استعداد طبیعی بیشتری در نواختن سازها داشته باشند و به راحتی توانایی‌های فنی را درک و اجرا کنند. اما حتی اگر استعداد طبیعی کمتری داشته باشید، با تمرین و تلاش، می‌توانید در یادگیری کالیمبا پیشرفت کنید.
  • تمرین منظم: یادگیری کالیمبا، مانند هر ساز دیگر، نیازمند تمرین و تلاش مداوم است. برای بهبود مهارت‌های خود در نواختن کالیمبا، باید به صورت منظم تمرین کنید و وقت برای مطالعه و پیشرفت در نظر بگیرید.

در نتیجه، گفتن اینکه یادگیری کالیمبا سخت یا آسان است، به میزان تمرین، تعهد و علاقه شما به موسیقی و این ساز بستگی دارد. با تمرین منظم، استفاده از منابع آموزشی مناسب و همچنین تلاش و اراده، می‌توانید به سطح مهارت قابل قبولی در نواختن کالیمبا برسید.

یادگیری کالیمبا چقدر طول میکشد ؟

همه چیز درباره ساز کالیمبا

همه چیز درباره ساز کالیمبا

مدت زمان لازم برای یادگیری ساز کالیمبا به میزان زمان و تلاشی که شما در یادگیری این ساز قرار می‌دهید وابسته است. هر فردی به طور متفاوت در یادگیری سازها مهارت‌های مختلف دارد و همچنین سطح تعهد و تمرین نیز متفاوت است.

در صورتی که قصد دارید از صفر شروع کنید و به سطح پیشرفته‌ای در نواختن کالیمبا برسید، باید توجه داشته باشید که به طور عمومی یادگیری هر سازی زمان و تمرین بسیاری می‌طلبد.

برای به‌دست آوردن یک سطح تسلط قابل قبول بر روی کالیمبا، ممکن است چند ماه بکشد. این زمان می‌تواند به دلایل مختلفی مانند تمرین منظم، استفاده از منابع آموزشی مناسب، دسترسی به مربی حرفه‌ای و استفاده از تکنیک‌های یادگیری موثر متفاوت باشد.

در هر صورت، مهمترین عامل در یادگیری کالیمبا (و هر ساز دیگری)، عزم و اراده شماست. با تعهد و تمرین منظم، قطعاً می‌توانید به سطحی قابل قبول در نواختن کالیمبا برسید. همچنین، باید در نظر داشته باشید که یادگیری یک ساز یک مسیر پیوسته است و ممکن است برای بهبود و پیشرفت در طول زمان، شما نیاز به تمرین و مطالعه مداوم داشته باشید.

اگر واقعا به نواختن ساز کالیمبا علاقه‌مند باشید و تمرین و پشتکار زیادی برای آن خرج کنید، مدت زمان یادگیری کالمیبا برای شما بسیار کوتاه خواهد بود.

 

هنرجویان عزیز و علاقه مندان به این ساز دوست داشتنی، میتوانید برای اطلاع از قیمت کالیمبا در طرح‌ها، متریال‌های مختلف و متنوع به سایت دلشاد موزیک مراجعه و خرید خود را انجام دهید.

مقایسه کالیمبا های دلشاد موزیک

15 دیدگاه در “همه چیز درباره ساز کالیمبا

  1. ناشناس گفت:

    آیا میشه راحت هم یاد گرفت یعنی پیچیده نیست

  2. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید من وقتی جعبشو باز کردن لای دستمال تمیز کنش یه چیزی بود به شکل نیم‌دایره که چهارتا از اون بود و یه حالت چسبونکی داشت می خواستم بپرسم چه چیزی هست
    باتشکر

    1. ادمین دلشاد موزیک گفت:

      سلام – احتمالا برچسب تیغه است که روی تیغه باید بچسبونید (راهنمای بهتر نواختن)

  3. ناشناس گفت:

    سلام
    من تازه کالیمبا خریدم ولی بلد نیستم بنوازم میشه کمکم کنید متشکرم

    1. زینب محمدی گفت:

      آموزشش رو توی گوگل بگردید حتما پیدا میکنید

  4. Aseman گفت:

    سلام برای یادگیری کالیمبا حتما باید کلاس بریم؟ نکته خاصی داره یا تو اینترنت و از طریق کتاب هم منیشه یاد گرفت؟

    1. ادمین دلشاد موزیک گفت:

      سلام – کلاس الزامی نیست – با ویدیوهای آموزشی موجود در اینترنت میتونید یاد بگیرید
      فقط اینکه وبلاگ دلشاد موزیک هم یکسری آموزش ها رو آماده کردند و در حال آماده شدن هست و میتونید ازشون استفاده کنید

  5. رضوان گفت:

    سلام نمی دونستم آفریقا انقدر باکلاسم ساز عالی هم ارزان برای ما که نمی توانیم ارگ و کیبورد و سازهای گران بخریم هم در زیبایی و تولید آهنگ دست کمی از اون سالها نداره کاش بخرم اینترنتی بخری همیشه تو بار و ارسال خراب میشه تو دهات کوره اراک هم این چیزهای باکلاس قیمت مناسب وجود نداره خیلی هم آسون باید باشه

    1. admin گفت:

      سلام. از سالم بودن سفارشتون در زمان حمل و نقل خیالتون راحت باشه. اگر هم مشکلی پیش بیاد میتونید برگردونید براتون تعویض میکنیم.

      1. صدر گفت:

        ببخشید من میخواستم کالیمبا تهیه کنم میخواستم راهنماییم کنید
        من شنیده بودم صداهاش فرق داره توی کالیمبا های مختلف درسته ؟
        میتونم شماره واتساپ بدم عکس بفرستم تا راهنمایی کنید

        1. admin گفت:

          به شماره واتساپی که توی سایت گذاشتیم میتونید پیام بدید

          1. متین گفت:

            کاش جواب ایشون رو همینجا می‌دادید که سوال ما هم برطرف شه

        2. ناشناس گفت:

          تا جایی که من می‌دونم و دارم و دیدم کالیمباهای شیشه ای یا آکرلیک صدای آرام تر و نازک تر و کالیمبا های چوبی صداهای بم و بلند تری دارن به این علت که صدا توی جنوبی ها طنین بیشتری ایجاد می‌کنه و نوع ساز به سلیقتون بستگی داره

  6. Z گفت:

    سلام خسته نباشید .
    من اگه مشخصات یه کالیمبل رو بدم شما برا خرید راهنماییم میکنید لطفا

    1. admin گفت:

      سلام. بله بفرمایید. یا میتونید به واتساپ فروشگاه پیام بدید راهنماییتون کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید