instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

آموزش وصل کردن گیتار به لپتاپ

آموزش وصل کردن گیتار به لپتاپ

هر روز که میگذره، فناوری در دسترس تر و ارزان تر میشه و در نتیجه ضبط و ویرایش مستقل آهنگ ها و رکورد کردن صدا در خونه به واقعیت تبدیل میشه.

این روزها دیگه گیتاریست‌ها در هر سطحی که هستن می‌تونن صداهای خام سازها و یا شاهکارهای حرفه‌ای و مختلفی رو به سادگی در خونه خودشون و در آرامش کامل تولید کنن.

تازه خبر خوب اینه که برای ضبط و پخش موسیقی در خونه خودتون به تجهیزات حرفه و گرون قیمت نیاز نداری، فقط یک لپ تاپ، گیتار، چند کابل و شاید یک پیش آمپلی فایر برای شروع کار کافی باشن.

آموزش وصل کردن گیتار به لپتاپ

اولین چیزی که باید بدونی روش وصل کردن گیتار به لپتاپ هست. اگه میخوای به رویای آهنگسازی چندین قدم نزدیکتر بشی تا پایان این مقاله با ما در دلشاد موزیک همراه باش.

روش اول: استفاده از اتصال مستقیم صوتی

پورت ورودی صوتی لپتاپ رو پیدا کن

این امکان وجود داره که گیتار رو مستقیماً از طریق درگاه ورودی صوتی دستگاه به لپ تاپ متصل کنی. این درگاه معمولاً در کناره‌های لپ‌تاپ‌ها، نزدیک درگاه خروجی هدفون قرار گرفته. ممکنه یکی از این نمادها رو کنارش ببینی: یک میکروفون یا یک دایره با دو مثلث.

کابل یا آداپتور مناسب رو خریداری کن

آموزش وصل کردن گیتار به لپتاپ

آموزش وصل کردن گیتار به لپتاپ

کابل متوسط ​​گیتار دارای یک جک تلفن ¼ اینچی در هر طرف هست اما پورت ورودی صدا به یک پلاگین استریو ⅛ اینچی نیاز داره.

میتونی یک کابل گیتار با جک تلفن ¼ اینچی در یک طرف و یک دوشاخه استریو ⅛ اینچی در طرف دیگه خریداری کنی یا میتونی یک آداپتور پلاگین استریو ⅛ اینچی برای استفاده با کابل استاندارد خود گیتار بخری.

  • پورت ورودی صوتی لپ تاپ شما ممکنه به یک دوشاخه استریو با اتصال TS یا اتصال TRS نیاز داشته باشه. اگر مطمئن نیستی که لپتاپ به کدوم یکی نیاز داره، به دفترچه راهنمای لپتاپ مراجعه کن.
  • اگر لپ‌تاپ شما پورت ورودی صدا نداره، باید یک رابط یا کابل مخصوص بخری که به پورت خروجی صدا وصل می‌شه. این کابل به عنوان جک هدفون هم شناخته می‌شه.
  • این محصولات به شما این امکان رو میدن که از پورت خروجی صدا به عنوان پورت ورودی صدا استفاده کنی. این محصولات با قیمت های متفاوتی برای فروش وجود داره و با توجه به قیمت از نظر کیفیت متفاوت هستن.
  • اگر لپ تاپ شما جک هدفون نداره میتونی آداپتوری بخری که به پورت USB وصل میشه.

گیتار رو به لپتاپ وصل کن

آموزش وصل کردن گیتار به لپتاپ

آموزش وصل کردن گیتار به لپتاپ

جک تلفن ¼ اینچی را به گیتار وصل کن. اگر از آداپتور استریو ⅛ اینچی استفاده می کنی، اون رو روی جک تلفن ¼ اینچی باقی‌مونده قرار بده. دوشاخه استریو ⅛ را در درگاه ورودی صوتی لپ تاپ خود قرار دهید.

سیگنال رو چک کن

با روش‌های مختلف میتونی به صدای ضبط شده گیتارت گوش بدی. بلندگوهای خود لپتاپ، بلندگوهای اکسترنال و یا هدفون.

اگر از بلندگوها یا هدفون‌های اکسترنال استفاده می‌کنی، کابل بلندگو یا هدفون رو به درگاه خروجی صدای لپ تاپ وارد کن. برای تست کردن سیگنال به گیتار ضربه بزن.

  • اگر از بلندگوهای داخلی لپ تاپ یا یک جفت هدفون استفاده میکنی، ممکنه متوجه بشی که سیگنال نسبتا ضعیفه. این مسئله به این دلیل هست که پورت ورودی صوتی لپ تاپ قادر به تقویت سیگنال نیست. با این حال، میتونی برای تقویت بهتر صدا از مجموعه‌ای از بلندگوهای خارجی به عنوان یک تقویت کننده صدا استفاده کنی.
  • ممکنه متوجه یک تاخیر یا فاصله خیلی کوچک بین صدایی که از لپتاپ خارج میشه و صدایی که از سازت درمیاد بشی.
  • قبل از اینکه بتونی سازت رو بشنوی، ممکنه لازم باشه نرم افزار ضبط رو دانلود یا باز کنی.
  • اگه صدای گیتار رو نمیشنوی یک بار تنظیمات لپ تاپ رو چک کن تا یک وقت صدای لپ تاپ میوت نباشه.
  • مطمئن شو که پورت ورودی صدا، خروجی صدا، هدفون و میکروفون رو درست انتخاب کرده باشی. اگه بازم مشکل حل نشد به دفترچه راهنمای لپ تاپ مراجعه کن.

روش دوم: اتصال به لپ تاپ با استفاده از آمپلی فایر

آمپلی فایر خریداری و یا تهیه کن

آموزش وصل کردن گیتار به لپتاپ

آموزش وصل کردن گیتار به لپتاپ

اگه معتقدی که صدای گیتار اونقدری که باید قدرت نداره، به کمک یک آمپلی فایر صدای اون رو تقویت کن. اگه قیمت آمپلی فایر برات زیاده و قصد داری صرفه‌جویی کنی، میتونی لوازم جانبی‌ای رو خریداری کنی که آمپلی فایر همراهشون دارن.

چند نمونه از لوازم جانبی این چنینی‌ای که میتونی بخری: پدال‌ها و تقویت‌کننده‌ها

گیتار و آمپلی فایر رو به لپ تاپ وصل کن

کابل مخصوص رو از طرفی به گیتار و از طرف دیگه اون رو به آمپلی فایر وصل کن. یک کابل استریو ⅛ اینچی رو به ورودی PA Out یا Line-Out آمپلی فایر متصل کن و سر دیگه این کابل رو هم در درگاه ورودی لپ تاپ قرار بده.

  • اگه لپ تاپ شما پورت ورودی کابل نداره میتونی کابل سیار مخصوصی رو خریداری کنید که به درگاه USB متصل میشه.

سیگنال صدا رو تست کن

آموزش وصل کردن گیتار به لپتاپ

آموزش وصل کردن گیتار به لپتاپ

اگه کابل به خوبی و درست به لپ تاپ وصل شده باشه الان باید بتونی صدای ساز رو از بلندگوهای داخلی لپ تاپ، بلندگوهای اکسترنال و هدفون‌ها بشنوی.

اگه بلندگوهای لپ تاپ کار نمیکنن میتونی از بلندگوهای اکسترنال یا هدفون استفاده کنی. حالا وقت اون رسیده که برای تست سیگنال به سیم‌های گیتار ضربه بزنی.

  • با وجود اینکه آمپلی فایر به صدای گیتار قدرت خیلی زیادی میده اما بازم ممکنه مثل روش قبلی متوجه تاخیر در صدای گیتار و صدایی که بلندگوها خارج میشه بشی.
  • مثل روش قبلی اگه صدا به مشکل برخورد چک کن تا مطمئن شی کابل‌ها رو به خروجی‌های مناسب وصل کردی. اگه باز هم مشکل برطرف نشد به دفترچه راهنمای لپ تاپ مراجعه کن.

روش سوم: اتصال گیتار کلاسیک یا گیتار بیس به لپ تاپ با رابط صوتی

اتصال رابط صوتی به کامپیوتر

آموزش وصل کردن گیتار به لپتاپ

آموزش وصل کردن گیتار به لپتاپ

وصل کردن گیتار به لپ تاپ خیلی ساده‌اس. فقط کافیه کابل USB که در کنار رابط صوتی به فروش رسیده میشه رو به پورت ورودی لپ تاپ وصل کنی.

بعد از اتصال رابط صوتی به لپ تاپ باید نرم افزار مخصوص اتصال لپ تاپ به گیتار رو نصب کنی. پروسه نصب این نرم‌افزار با توجه به اینکه از PC استفاده میکنی یا MAC ممکنه متفاوت باشه.

بعد از نصب نرم افزار، وقتشه که تایید کنی که رابط صوتی توسط رایانه شناسایی شده و به درستی کار می کنه.

اتصال هدفون به رابط صوتی

هدفون رو می تونی به جک استاندارد هدفون که معمولاً در جلوی رابط صوتی قرار داره وصل کنی. برای دستورالعمل های پیچیده‌تر باید به دفترچه راهنما یا وب سایت رابط صوتی‌ای که خریداری کردی مراجعه کنی.

با اتصال هدفون به لپ تاپ باید بتونی صدای خروجی رو از مرورگر وب یا هر برنامه دیگری از لپ تاپ بشنوی.

اتصال گیتار کلاسیک یا گیتار باس به رابط صوتی

آموزش وصل کردن گیتار به لپتاپ

آموزش وصل کردن گیتار به لپتاپ

پس از اتصال موفقیت آمیز رابط صوتی به لپ تاپ و هدفون به رابط صوتی، مرحله بعدی که وارد اون میشیم اتصال گیتار کلاسیک یا باس به رابط صوتی هست.

اگر از گیتار الکتریک یا باس استفاده میکنی، پرکاربردترین ورودی جک TS 1/4 اینچی هست. برای اتصال گیتار یا بیس، یک سر کابل را به جک خروجی ساز وصل کن و سر دیگه رو به خود گیتار وصل کن.

برای اتصال ساز به رابط صوتی، استفاده از کابل صوتی با کیفیت و درجه یک در تولید صدای زیبا و دلنشین، خیلی مهمه. کابل صوتی با کیفیت بالا، سیگنالی واضح و بدون نویز ارائه میده و بهترین عملکرد و کیفیت صدا رو تضمین میکنه.

استفاده از کابل بی کیفیت می تونه منجر به نویز، زمزمه یا افت کیفیت صدا بشه. سرمایه‌گذاری روی یک کابل صوتی خوب نه تنها ضبط صدا رو بهتر میکنه، بلکه تجربه نوازندگی رو هم برات لذت‌بخش‌تر میکنه.

تنظیم نوع ورودی

رابط های صوتی معمولاً دارای یک سوئیچ هستن که به شما این امکان میدن که بین انواع مختلف ورودی‌ها قدرت انتخاب داشته باشی.

اگر رابط صوتی شما هم این ویژگی رو داره، مطمئن شو که نوع ورودی رو برای ورودی گیتار کلاسیک یا بیس  رو به جای میکروفن روی ساز تنظیم کنی.

تنظیم سطح ورودی

تنظیم سطح ورودی در رابط صوتی قدم مهمی برای اطمینان پیدا کردن از کیفیت بالای صدا برای اجرا و ضبط شماست.

خیلی مهمه که سطح ورودی رو طوری تنظیم کنی که خیلی کم نباشه که باعث سیگنال ضعیف بشه و خیلی هم زیاد نباشه که باعث بشه صدا بریده بریده پخش بشه.

خلاصه که سطح ورودی رو با استفاده از دکمه‌های روی رابط صوتی میتونی کاهش یا افزایش بدی و تمام! حالا میتونی با اتصال گیتار به لپ تاپ هر آهنگی که میخوای رو اجرا و ضبط کنی.

خلاصه کلام

یکی از راحت‌ترین کارها موقع آهنگسازی و ضبط وصل کردن گیتار به لپ تاپ هست. با روش‌های مختلفی میتونی گیتار رو به لپتاپ وصل کنی که ما امروز سه تا از ساده‌ترین روش‌ها رو باهات به اشتراک گذاشتیم.

اگه هر کدوم از وسایل مورد نیاز برای وصل کردن گیتار به لپ تاپ رو نداشتی یا مثلا قیمت آمپلی فایر یا قیمت گیتار برات یکم زیادی بود فقط کافیه به دلشاد موزیک مراجعه کنی و همه وسایل مورد نظرت رو با بهترین کیفیت و بهترین قیمت خریداری کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید