instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

روش های میکروفون گذاری برای ساز های بادی

نحوه استقاده میکرون برای ساز بادی

یکی از کار های بسیار مهم در ارکستر، میکروفون گذاری برای ساز های بادی است. از آن جایی که صدای رسا و بلند، زیبایی ساز شما را چند برابر می سازد، لازم است میکروفون را به درستی در فضایی مناسب نصب کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشد.

به دلیل ساختار نسبتاً پیچیده ای که ساز های بادی دارند، میکروفون گذاری در ساز های بادی و برنجی و چوبی چندان کار ساده ای نیست و فقط کسی که از قطعات مختلف آن ها آگاهی کاملی دارد می تواند این کار را انجام دهد.

بسیاری از نوازندگان تازه کار، میکروفون را بر روی زنگ ساز نصب می کنند تا صدای بلند تری داشته باشند؛ اما این کار صدای ساز را به طور قابل توجهی افزایش نخواهد داد. در ادامه چند روش برای میکروفون گذاری در ساز های مختلف را برایتان بررسی خواهیم کرد. با مجموعه دلشاد همراه باشید.

 

میکروفون گذاری برای ساز های بادی

میکروفون گذاری برای ساز های بادی

1) ساز های برنجی

در مقالهٔ میکروفون گذاری برای ساز های بادی، برای شروع بهتر است ساز هایی را که از آلیاژ برنج ساخته شده اند مورد بررسی قرار دهیم. نمونه هایی مانند کورنت، ترومپت، ترومبون، توبا و یوفونیوم که قدمت آن ها حدوداً به سال ۱۸۵۰ باز می گردد، طرفداران بسیاری دارند‌.

از ویژگی های بارز آن ها باید به صدای نسبتاً بلندشان اشاره کنیم. با این وجود اگر قصد میکروفون گذاری برای آن ها را دارید، بهتر است بدانید که گام، بلندی آن ها را تغییر می دهد و انرژی بیشتری را برای طنین اندازی لوله ها در هارمونی های بالا تر، می طلبد. در ادامه چند تکنیک مختلف را برای میکروفون گذاری در این ساز ها بررسی خواهیم کرد تا شاهد بهترین نتیجه باشید.

در میکروفون گذاری برای ساز های بادی مهم ترین نکته این است که به هیچ عنوان میکروفون را بیش از اندازه به ساز خود نزدیک نکنید؛ زیرا با این کار، تعادل آهنگ به هم می خورد، برخی از صدا ها بسیار بلند و اغراق آمیز می شوند و برخی دیگر ممکن است از چیزی که تصور می کنید بسیار ضعیف تر شوند. به همین دلیل است که فاصلهٔ آن ها باید طوری تنظیم شود که صدایی کاملاً طبیعی و زیبا داشته باشند.

 

صدای ساز ها برای پخش شدن به کمی فاصله از میکروفون احتیاج دارد. اغلب ساز های برنجی صدایی کاملاً جهت دار دارند. از این رو میکروفون خارج از محور به همراه زنگ ساز باعث کمتر شدن صدا های بالا، کمتر شدن هارمونی و ریتم و ضرب کمتر می شود.

یک میکروفون مخصوص را بر روی محور ساز برنجی خود به طور کاملاً مستقیم به سمت زنگ آن قرار دهید. در این صورت صدایی روشن، واضح و بلند خواهید داشت که به هیچ عنوان گوش را اذیت نخواهد کرد. همچنین همان طور که ذکر کردیم، ساز های برنجی صدایی بلند دارند.

در نتیجه فاصلهٔ میکروفون تا آن ها باید حداقل ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر باشد تا صدای ساز های دیگر را در کنسرت های مختلف نپوشاند و بر آن ها غلبه نکند. به طور کلی قانون ساز های برنجی این است که هر چه فاصله بیشتر باشد، صدای رسا تر و واضح تری را خواهید شنید.

 

میکروفون گذاری برای ساز بادی

2) ساز های بادی چوبی

در ادامهٔ بررسی نحوهٔ میکروفون گذاری برای ساز های بادی، لازم است نمونه های چوبی را نیز که بسیار پر طرفدار هستند، در نظر بگیریم. ساز هایی مانند فلوت، ساکسیفون، ابوا، کلارینت و باسون در این دسته از ساز ها قرار می گیرند که قدمتی طولانی دارند. درواقع اولین سازی که انسان ها ساختند، یک فلوت از جنس استخوان ران خرس بود. برای میکروفون گذاری در آن ها لازم است تکنیک های زیر را در نظر بگیرید.

1) ساکسیفون:

صدای ساکسیفون فرنکانسی مشابه صدای انسان ها دارد. به همین دلیل است که یک میکروفون عالی و مخصوص می تواند بهترین نتیجه را بدهد. از آن جایی که صدای آن بین سوراخ های انگشت و زنگ ساز پخش می شود، لازم است میکروفون را بین این دو قرار داده و به هیچ یک نزدیک نکنید تا صدا های گوش خراش تولید نکنند. اغلب یک فاصلهٔ چند سانتی برای این نوع ساز ها پیشنهاد می شود.

2) فلوت:

محل قرارگیری لب ها و اولین سوراخ انگشت صدای فلوت را پخش می کنند. برای داشتن بهترین کیفیت لازم است تا جایی که ممکن است میکروفون را به ساز نزدیک کنید. تنها مراقب باشید که به دهان خود نچسبانید تا صدای تنفس شما آشکار نشود و در صدای ساز نویز ایجاد نکند. برای رفع این مشکل می توانید از قطعه ای شیشه ای در مقابل میکروفون استفاده کنید.

تفاوت فلوت و کلارینت چیست؟ ۵ تفاوت مهم این دو ساز

تفاوت فلوت و کلارینت چیست؟ ۵ تفاوت مهم این دو ساز

 

3) ابوا و باسون:

در ادامهٔ بررسی نحوه میکروفون گذاری برای ساز های بادی، باید اشاره کرد که میکروفونی که با فاصلهٔ ۳۰ سانتی در مقابل سوراخ های صدای ابوا و باسون قرار گرفته باشد، می تواند صدایی واضح، روشن و رسا را به شما انتقال دهد.

 

3) ساز های سیمی

در انتها خوب است که به نحوهٔ میکروفون گذاری در ساز های سیمی برای اطلاعات بیشتر اشاره کنیم. ساز های سیمی اغلب صدایی رسا تولید می کنند؛ اما برای تولید صدایی واضح تر لازم است مکان تولید صدا را تشخیص و میکروفون را در چند قدمی آن ها قرار دهید تا تمام افراد حاضر در سالن صدای آن را به خوبی بشنوند.

 

نتیجه گیری

ما در این مقاله درمورد میکروفون گذاری برای ساز های بادی صحبت کردیم. ساز های بادی ای که از جنس برنج هستند، صدای بلند تری تولید می کنند و هر چه صدای ساز بادی شما بلند تر باشد، میکروفن را باید دور تر از آن نصب کنید تا از ایجاد خش بر روی صدا و پوشاندن صدای ساز های دیگر جلوگیری کنید.

ساز های بادی از جنس چوب، صدای ضعیف تری دارند. به همین دلیل فاصلهٔ چند سانتی را برای آن ها مناسب می دانیم. همچنین نوع میکروفون نیز بسیار اهمیت دارد. با توحه به ساز خود، بهترین نوع میکروفون را خریداری و بر روی آن نصب کنید .

برای دیدن سازهای بادی در دبلشاد موزیک روی لینک زیر کلیک کنید

سازهای بادی- دلشاد موزیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید