instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

موسیقی قدرت تاثیرگذاری زیادی دارد که همه اعضای جامعه رو در بر می‌گیرد و به هر کسی که به موسیقی گوش می ده، صرف نظر از ژانر، تاثیر می‌ذاره.

یکی از بحث‌های مداوم بین افرادی که به موسیقی علاقه دارن و سر رشته‌ای ازش دارن پیش میاد اینه که عضو جدایی ناپذیر موسیقی چیست؟

خیلی‌ها میگن صدای خواننده اصلی یا گیتاریست اصلی و اصلا تاثیر عمیقی که سازهای کوبه‌ای و ضربی روی انواع مختلف موسیقی میذارن رو در نظر نمیگیرن.

سازهای کوبه ای ریتم رو حفظ می‌کنن و به ترکیب عناصر دیگه برای ایجاد صدایی منسجم کمک می‌کنن. اگه میخوای بیشتر و بهتر با تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی آشنا بشی با ما همراه باش.

سازهای کوبه ای در ساخت موسیقی چقدر مهم هستن؟

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

هر روز و هر سال تعداد خیلی زیادی از اهنگ‌ها و قطعه‌های موسیقی هستن که در صدر چارت‌ها و لیست‌های مهم موسیقی قرار میگیرن. تا حالا به این دقت کردی که میلیون‌ها کاور و آهنگ آکوستیک وجود داره اما چه تعداد کمی از اون‌ها در صدر این چارت‌ها قرار میگیرن؟

ساز کوبه ای مخصوصا درامز به کامل شدن یک آهنگ کمک می‌کنه. معمولا در موسیقی زنده، این درامر یا نوازنده درامز هست که تاثیرگذاری موسیقی و اجرا رو چندین برابر میکنه. سازهای کوبه‌ای لحن موسیقی رو تنظیم می‌کنن و احساس موسیقی رو بهتر به مخاطب  منتقل می‌کنن.

نوازنده ساز کوبه‌ای مسئول تنظیم ملودی، دینامیک و ریتم آهنگ هست اما سازهای کوبه‌ای به طور خاص نقش ستون فقرات در انواع سبک‌های موسیقی رو اجرا میکنه.

از طرف دیگه کلی دلایل روانشناسی برای یادگرفتن نوازندگی سازهای کوبه‌ای ارائه شده مثلا اینکه نواختن سازهایی مثل تمپو، درامز، تنبک و بقیه سازهای کوبه ای به کاهش استرس و افزایش تمرکز، کمک میکنه.

سازهای کوبه ای چطور موسیقی رو تحت تاثیر قرار میدن؟

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

بیشتر سازهایی که از قدیم قدیم‌ها به ما به ارث رسیدن جزو خانواده سازهای کوبه‌ای هستن. از همون قدیم الایام ایده اینکه با ضربه زدن به یک سطحی ضرب و ریتم تولید بشه در ذهن بشر وجود داشته.

تجربه نواختن ساز کوبه‌ای یکی از مهم‌ترین تجربه‌ها برای همه موزیسن‌هاست چون به اون‌ها در درک ریتم خیلی کمک میکنه.

بدون ریتم مناسب در اجراهای گروهی بقیه سازها ممکنه برای رسیدن به هارمونی و هماهنگی خیلی تقلا کنن و ریتم مناسب رو پیدا نکنن.

بدون سازهای کوبه ای یک ارکستر باید خیلی تلاش کنه تا همه سازها با همدیگه هماهنگ بمونن و صدای یک گروه بدون سازهای کوبه‌ای سرد و بی روح میشه و نمیتونه حس کافی رو به مخاطب منتقل کنه.

استفاده از سازهای کوبه‌ای موسیقی رو در مهم‌ترین لایه‌ها تحت تاثیر قرار میده:

  1. ریتم و ملودی‌ای که آهنگ باید دنبال کنه رو تنظیم میکنه
  2. به نوازنده‌ها نشون میده که کی و کجا، چه نتی رو باید اجرا کنن

سازهای کوبه‌ای انقدر در اجراهای گروهی تاثیر میذارن که بیشتر وقت‌ها گروه‌هایی که نوازنده درام خوبی ندارن سریعا از هم میپاشن. تازه بزرگترين آهنگسازان جهان همه و همه اصرار دارن که تا حد امکان به موسیقی بک گراند صدای ساز کوبه‌ای اضافه بشه تا به ریتم مد نظرشون برسن.

استفاده از سازهای کوبه ای در ژانرهای مختلف موسیقی

همونطور که تا حالا فهمیدیم سازهای کوبه ای از تاثیرگذارترین نوع ساز در ساخت و ریتمیک کردن موسیقی هست و به همین دلیل گونه‌های مختلف اون‌ها مخصوصا درامز در اکثر سبک‌های موسیقی نقش پررنگی رو ایفا میکنن.

سازهای کوبه‌ای در موسیقی راک

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

صدای سازهای کوبه‌ای مخصوصا درام ها نیروی محرکه موسیقی راک هستن که ضربات پی در پی و انرژی زیادی که مشخصه اصلی این ژانر هست رو ارائه می‌کنن. درامرهای راک از ضربات قوی و ثابت برای حفظ ویژگی محرک و پرانرژی این ژانر استفاده می‌کنن.

سازهای کوبه‌ای در موسیقی جاز

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

سازهای کوبه ای در سبک جاز به عنوان پایه‌ای برای بداهه نوازی و ریتم‌های پیچیده عمل می‌کنن. در موسیقی جاز از ساز سنج خیلی زیاد برای ایجاد بافت‌های ظریف در موسیقی استفاده میشه.

سازهای کوبه‌ای در موسیقی بلوز

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

سازهای کوبه ای در موسیقی بلوز به عنوان یک جزء ساده و در عین حال ضروری از ریتم در نظر گرفته میشن. اون‌ها به انتقال احساسات سریع‌تر و قوی‌تر به وسیله موسیقی کمک میکنن و از گیتاریست سبک بلوز و خواننده اصلی اون، حمایت می‌کنن.

سازهای کوبه‌ای در موسیقی کلاسیک

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

همونطور که میدونی پیانو و گیتار آکوستیک اصلی‌ترین سازهای موسیقی کلاسیک هستن و به ندرت پیش میاد که از سازهای کوبه‌ای در این ژانر موسیقی استفاده بشه.

اما گاهی با اضافه شدن به اجراهای ارکستر کلاسیک تاثیرات دراماتیکی به صدای موسیقی کلاسیک میذارن. تیمپانی یکی از سازهای کوبه‌ای هست که در موسیقی کلاسیک مورد استفاده قرار میگیره.

سازهای کوبه‌ای در موسیقی متال

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

موسیقی متال هم از اون دسته ژانرهای شلوغ و وابسته به ریتم و ضرب‌های قدرتمنده و بخاطر همین هم سازهای کوبه‌ای خیلی زیاد در ساخت و تولید موسیقی متال تاثیر میذاره.

سازهای کوبه‌ای مخصوصا درامز به موسیقی متال ریتمی خشن و قوی میده و همین مسئله هست که سبک متال رو کلی پرطرفدار کرده.

سازهای کوبه‌ای در موسیقی جهان

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

سازهای کوبه ای قدیمی‌تر و اصیل‌تر مثل دف، تنبک، دایره و کلی ساز دیگه بیشتر در سبک‌های موسیقی خاورمیانه‌ای مثل موسیقی ایرانی، عربی و ترکی نقش دارن.

این سازها تاثیر عمیقی در تولید موسیقی و همینطور فرهنگ خاورمیانه مخصوصا موسیقی سنتی ایرانی داشتن و خرید سازهای کوبه‌ای از این دست رو بیشتر در بین کسانی ک به سبک موسیقی خاورمیانه‌ای علاقمند هستن میبینیم.

آیا یادگیری سازهای کوبه‌ای سخته؟

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

تاثیر سازهای کوبه‌ای در موسیقی

جواب دادن به این سوال سخته چون عوامل زیادی روی پاسخ اون تأثیر می‌ذاره. مثلا توانایی‌های شخصی، میزان پشتکار هنرجو و اینکه یادگیری چه سازی رو می‌خوای شروع کنی، پاسخ این سوال رو برای هر فردی متفاوت میکنه.

برای بعضی از افراد ممکنه حتی نگه داشتن چوب‌های درامز هم سخت باشه!

یادگیری نواختن ساز کوبه ای میتونه برای کسی که هیچ تجربه موسیقی قبلی نداره دشوار باشه هرچند که یادگیری همه سازها از همون اول به دونستن ریتم نیاز نداره.

اگه تازه میخوای یادگیری سازهای کوبه‌ای رو شروع کنی یا اینکه اخیرا تمرین رو شروع کردی شاید بهتر باشه به اجاره کردن یک استودیوی موسیقی برای تمرین بیشتر فکر کنی و اینجوری مهارتت رو افزایش بدی.

تمرین همه چیز رو راحت‌تر میکنه اما سازهای کوبه‌ای هم هستن که نواختن اون‌ها در قیاس با بقیه آسون‌تره مثل هنگ درام، تانگ درام، تمبورین و کالیمبا. باید توجه کنی که با توجه به متریال ساخت قیمت ساز کوبه ای متفاوت میشه.

خلاصه کلام

بدون بحث سازهای کوبه ای باید مهمترین ساز برای هر هنرمند در هر سبکی باشن. با توجه به سبک و موسیقی مد نظر باید ساز کوبه‌ای مناسب رو انتخاب کنید چون این مسئله در خرید ساز کوبه ای خیلی تاثیر میذاره.

موسیقی در هر سبک و ژانری بدون وجود ساز های کوبه ای انگار یک چیز بزرگی کم داره و این کمبود توجه مخاطب رو هم جلب میکنه.

اگه قصد خرید ساز کوبه ای داری هر سازی، میخواد تنبک و دف باشه یا کاخن و تمپو میتونی با بهترین کیفیت و قیمت از دلشاد موزیک خریداریش کنی.

سازهای کوبه ای دلشاد موزیک

برای مشاهده هر کدام از ساز های کوبه ای میتونید روی هر بخش کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید