instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

آشنایی با ساز پن فلوت + معرفی دو پن فلوت ارزان

ساز پن فلوت

امروزه برای ورود به دنیای موسیقی و یادگیری آن، ساز های بسیار مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن ها می تواند با یک سلیقه سازگار باشد. یکی از ساز های بسیار محبوبی که امروزه استفاده می شود؛ ساز پن فلوت Pan Flute است (البته به آن panpipes یا syrinx هم می‌گویند)

اگر شما هم به این ساز علاقه زیادی دارید و می خواهید در مورد آن بیشتر بدانید؛ در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله در مورد این ساز توضیح داده ایم و دو مدل محبوب آن را معرفی کرده ایم

 

درباره ساز پن فلوت

پن فلوت چیست

ساز پن فلوت، که با نام های پانپایپ و سیرینکس نیز شناخته می شود؛ یک ساز موسیقی است که از تعدادی لوله تشکیل شده است. این لوله ها می توانند طول های مختلفی داشته باشند. این لوله ها معمولا در یک دسته به صورت گره خورده یا چسبیده به هم قرار گرفته اند. ساز پن فلوت، جزو ساز های بادی محسوب می شود. این بدین معناست که صدای تولید شده از آن، توسط ارتعاش هوایی که داخل ساز دمیده می شود؛ ایجاد می شود.

یکی از نکاتی که در مورد ساز پن فلوت باید بدانید؛ این است که این ساز با دیگر فلوت ها تفاوت بسیار زیادی دارد. زیرا این ساز دارای چندین لوله است و هر لوله نیز نت خاص خود را دارد. به همین خاطر است که آواز های ساخته شده با این ساز، دارای ملودی گرم و غنی هستند.

 

نکات مهم در یادگیری ساز پن فلوت

نکات مهم در یادگیری ساز پن فلوت

  1. نحوه گرفتن ساز

پن فلوت، باید روی لب ها قرار بگیرد. به نحوی که لوله ها در حالت عمودی باشند. لوله های بلند باید در سمت راست و لوله های کوتاه نیز در سمت چپ شما باشند. در یادگیری ساز پن فلوت باید بدانید که قسمت های پایینی لوله های بلند تر را باید با دست راست خود نگهداری کنید. قسمت پایین لوله های کوچک نیز باید با دست راست نگهداری شوند.

  1. یادگیری نحوه تولید صدای زیر و بم

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید؛ این است که یاد بگیرید چگونه با ساز صدای زیر و بم و دیگر صدا ها را تولید کنید. این کار برای افراد مبتدی بسیار دشوار خواهد بود. زیرا خوب نمی دانند که برای تولید صدا کدام لوله را انتخاب کنند؛ به خصوص اگر تفاوت صدا و تن بین دو لوله ساز پن فلوت زیاد باشد.

  1. صبور بودن

یکی از مهم ترین کار هایی که در یادگیری ساز پن فلوت باید انجام دهید؛ حفظ آرامش و صبور بودن است. یادگیری تکنیک ها و نواختن ساز زمان می برد. به همین خاطر زیاد به خودتان سخت نگیرید و با آرامش جلو بروید. سعی کنید از هر آهنگی که می نوازید؛ هر چقدر هم که اشکال دارد؛ لذت ببرید. تمرین را فراموش نکنید و به طور مستمر تمرین کنید. بعد از مدتی خودتان خواهید دید که چقدر پیشرفت کرده اید.

 

برخی از مدل های محبوب ساز پن فلوت

در ادامه دو مدل محبوب را خدمتتون معرفی میکنیم.

 

مدل 18 تایی

پن فلوت 18تایی

همان طور که در مورد ساز پن فلوت توضیح دادیم؛ این ساز یکی از ساز های قدیمی و تاریخی است که محبوبیت زیادی دارد. این ساز از کنار هم قرار دادن چندین نی ساخته شده است که هر کدام از نی ها نیز دارای ارتفاع متفاوتی هستند.

این نی ها به ترتیب کنار هم قرار می گیرند. در پن فلوت، برای این که صدا ایجاد شود؛ انتهای نی های ساز را با جسمی پر می کنند. ماده استفاده شده برای پوشاندن انتهای نی، از هر چیزی می تواند باشد. این ماده می تواند از پلاستیک، پنبه، چوب پنبه یا هر چیز دیگری باشد.

دقت داشته باشید که در ساخت ساز پن فلوت، همیشه از نی استفاده نمی شود. ممکن است ماده استفاده شده برای ساخت ساز، از موادی مانند چوب، فلز، پلاستیک یا حتی شیشه باشد. یکی از مدل های بسیار محبوب پن فلوت، مدل 18 تایی آن است. همان طور که از اسم این مدل پیداست؛ این ساز از 18 نی ساخته شده است که هر کدام نت های قابل تغییر و متفاوتی دارند.

البته خوب است بدانید این ویژگی ثابتی نیست. زیرا تعداد لوله از 12 تا 30 عدد بسته به مدل ساز پن فلوت می تواند تغییر کند. اکثر مدل های حرفه ای، چیزی بین 19 تا 22 لوله دارند. مانند این مدل که از 18 لوله برخوردار است. (برای دیدن یا خرید پن فلوت 18 تایی کلیک کنید)

 

مدل 22 تایی

پن فلوت 22تایی

همان طور که گفتیم؛ پن فلوت می تواند چیزی بین 12 تا 30 لوله داشته باشد. مدلی که نام برده ایم؛ مدل 22 تایی است. به همین خاطر است که این مدل در دسته ساز های حرفه ای قرار می گیرد. در هنگام خرید ساز دقت داشته باشید که پن فلوت ها در مدل های تک ردیفه، دو ردیفه و منحنی موجود هستند. بسته به سطح و علاقه خود باید یکی از این سه مدل را انتخاب کنید.

محصولی که نام برده ایم؛ به صورت تک ردیفه 22 تایی موجود است که به شکل منحنی نیز طراحی شده است. ساز پن فلوت 22 تایی به خاطر ساختار استاندارد خود، هم می تواند برای افراد حرفه ای مناسب باشد و هم برای افراد تازه کار، زیرا برای ساخت این ساز از چوب بسیار مرغوب بامبو استفاده شده است که باعث می شود این مدل برای تمامی سطوح انتخابی فوق العاده باشد.

یکی از ویژگی های بسیار خوب این مدل، کوک پذیری ساز است. نی های این ساز دارای قطعه ای در درون خود هستند. جنس این قطعه معمولا از چوب پنبه است. شما می توانید با تکان دادن این قطعه، ساز خود را کوک یا تنظیم کنید.

اگر ساز پن فلوت را با نام های دیگری مشاهده کردید؛ تعجب نکنید. تمامی پن فلوت های دنیا بر یک اساس و بنیاد ساخته می شوند و همه آن ها شبیه به هم هستند. فقط ممکن است که نام ساز در مکان های مختلف فرق داشته باشد.

 

ویدیو: موسیقی بی کلام «قدرت عشق» با پن فلوت

در ویدیو زیر موسیقی قدرت عشق یا THE POWER OF LOVE که با پن فلوت Pan flute نواخته شده را میتوانید ببینید و بشنوید.

 

 

ویدیو: نواختن موسیقی با پن فلوت

در این ویدیوی یک ساعته (63 دقیقه ای) شما میتوانید به شاهکار صدایی که خلق شده؛ گوش جان بسپارید و لذت ببرید. این ویدیو سراسر از فیلمهای طبیعت استفاده شده که دیدنش را لذت بخش تر می کند.

این نمونه صدای خلق شده با پن فلوت هست.

 

 

جمع بندی

یکی از بهترین راه ها برای ورود به دنیای موسیقی، یادگیری یک ساز است. یکی از بهترین ساز هایی که می توانید برای یادگیری انتخاب کنید؛ ساز پن فلوت است. این ساز یکی از ساز های با قدمت و تاریخی است که محبوبیت زیادی دارد. ما در این مقاله در مورد مدل های مختلف آن و نکات مهمی که در هنگام یادگیری خوب است به آن ها دقت کنید؛ اشاره کردیم.

شما می توانید جهت گرفتن مشاوره و یا خرید آنلاین محصول مورد نظر خود با مجموعه دلشاد موزیک ارتباط برقرار کنید. برای این کار می توانید با شماره 33938487-021 تماس بگیرید.

برای مشاهده انواع پن فلوت Pan Flute  و خرید پن فلوت روی لینک زیر کلیک کنید:

برای دیدن پن فلوت ها – کلیک کنید

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید