instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

معرفی 30 تا از بهترین ویولنیست بزرگ جهان

معرفی 30 تا از بهترین ویولنیست بزرگ جهان

ساز ویولن سازی زهی و آرشه ای است که به عنوان کوچک ترین عضو از ساز های زهی-آرشه ای شناخته می شود. اصالت ساز ویولن به کشور ایتالیا بر می گردد. به نوازندگان این ساز ویولنیست گفته می شود.

برای نواختن ویولن، آن را روی شانه چپ قرار می دهند و با آرشه ای که در دست راست نوازنده است، ساز را می نوازند. در طول تاریخ ویولنیست های بزرگی بوده اند که تاثیر زیادی بر نحوه نواختن با این ساز گذاشته اند.

در این مقاله قصد داریم برخی از بهترین ویولنیست های تاریخ را معرفی کنیم.

معرفی 30 تا از بهترین ویولنیست بزرگ جهان

معرفی 30 تا از بهترین ویولنیست بزرگ جهان

 

محتوا پنهان

1. جاشوا بل (Joshua Bell)

جاشوا بل متولد سال 1967 است و استعداد فوق العاده خود را در نواختن ویولن از همان کودکی نشان داده بود. او در حال حاضر از برجسته ترین هنرپیشه های زمان حاضر شناخته می شود و اجرا های فوق العاده ای از خود به جا گذاشته است.

عکسی از جاشوا بل

عکسی از جاشوا بل

یکی از اقدامات جالب او نواختن ویولن به صورت ناشناس در یک ایستگاه مترو واشنگتن دی سی بوده است. این حرکت به ابتکار واشینگتن پست معروف است.

2. نیکولا بندتی (Nicola Benedetti)

یکی از افرادی که می تواند در فهرست بهترین ویولنیست های تاریخ قرار بگیرد، نیکولا بندتی است. نیکولا بندتی متولد سال 1987 است و چه در آموزش ساز ویولن و چه نواختن آن یکی از بهترین هاست.

عکسی از نیکولا بندتی

عکسی از نیکولا بندتی

برای این که بهتر با قدرت نواختن این نوازنده آشنا شوید، کافی است که یک قطعه از نواختن او را گوش کنید یا فقط عبارت the Benedetti Foundation را در گوگل جست و جو کنید.

3. جرج بریج تاور (George Augustus Polgreen Bridgetower)

جرج آگوستوس پولگرین بریج تاور هنرپیشه های آفریقایی تبار است که در سال 1778 تا سال 1860 یعنی تا زمان مرگش به نواختن ویولن می پرداخت.

عکسی از جرج بریج تاور

عکسی از جرج بریج تاور

نوازندگی وی به قدری زیبا و حرفه ای بود که نوازندگی بتهوون که به عنوان یکی از بهترین ویولنیست های تاریخ شناخته می شود، تاثیر گرفته از وی است.

4. آرکانجلو کورلی (Arcangelo Corelli)

آرکانجلو کورلی متولد سال 1653 بود و ساز ویولن را در بولونیا و رم آموزش دیده بود. آکانجلو به قدری در نواختن ساز ویولن پیشرفت کرد به شهرتی نجومی در موسیقی رسیده بود.

عکسی از آرکانجلو کورلی

عکسی از آرکانجلو کورلی

در واقع آرکانجلو یکی از بزرگ ترین نوازندگان عصر خود شناخته می شد. همچنین او نقش بسیار مهمی در تبدیل کردن ساز ویولن به یک ساز سولو انجام داد. همچنین او نقش مهمی در شکل گیری ارکستر به شکل امروزی داشت.

5. جورجه انسکو (George Enescu)

جورجه انسکو یکی از افرادی است که می تواند در فهرست بهترین ویولنیست های تاریخ قرار بگیرد. این نوازنده ویولن در بین مردم کشور خودش یعنی رومانی با عنوان خدای ویولنیست ها شناخته می شود و اکثر ویولنیست ها نیز این را قبول دارند.

عکسی از جورجه انسکو

عکسی از جورجه انسکو

او به دلیل تولید صدا هایی با کیفیت و لحن نواختن خاص شناخته می شود.

6. یوزف یواخیم (Joseph Joachim)

در فهرست بهترین ویولنیست های تاریخ نام بردن یوزف یواخیم را نباید فراموش کرد. یوزف یواخیم نوازنده ای مجارستانی بود که در سال 1831 به دنیا آمد و بهترین دوست یوهانس برامس، یکی از بزرگان حوزه، شناخته می شود.

عکسی از یوزف یواخیم

عکسی از یوزف یواخیم

موسیقی های او انرژی ای باور نکردنی داشتند و همین باعث می شد تا ترانه های او طرفداران بسیار زیادی داشته باشد. یوزف یواخیم در سال 1907 چشم از دنیا فرو بست.

7. میدوری (Midori)

میدوری (یکی از نوازندگان ویولن است که موفق شد دو سیم شکسته E را در یک اجرا در مقابل لئونارد برنشتاین بنوازد.

عکسی از میدوری

عکسی از میدوری

میدوری در سال 1971 به دنیا آمد و امروزه در کنار بهترین ویولنیست های تاریخ قرار می گیرد.

8. هیلاری هان (Hilary Hahn)

هیلاری هان یکی از نوازندگان برتر ویولن است که به لطف نواختن متفاوتش شناخته می شود. نواختن او توانسته است عصر مدرن ویولن را متحول کند.

عکسی از هیلاری هان

عکسی از هیلاری هان

همچنین او در شبکه های اجتماعی نیز فوق العاده عمل می کند و افراد زیادی که معمولا از نسل Z و Y هستند، کار های او را دوست دارند و او را دنبال می کننند.

9. یاشا هایفتز (Jascha Heifetz)

یاشا هایفتز در سال 1901 چشم به دنیا گشود. وی استعدادی فوق العاده در نواختن ویولن داشت. به حدی که برخی او را بهترین ویولنیست تاریخ معرفی کرده بودند و بعضی نیز او را هم سطح پاگانینی می شناختند.

عکسی از یاشا هایفتز

عکسی از یاشا هایفتز

یاشا هایفتز به خاطر تاویل های موسیقایی، لحن روان و مهارت تکنیکی اش شناخته می شود.

10. ژانینه یانسن (Janine Jansen)

یکی از نوازندگان حرفه ای ویولن، ژانینه یانسن است. یانسن در سال 1978 به دنیا آمد و اصالت هلندی دارد. او از سن 6 سالگی نواختن ویولن را آغاز کرده است.

عکسی از ژانینه یانسن

عکسی از ژانینه یانسن

او در نواختن باخ با لحنی رمانتیک به قدری مهارت دارد که انگار هیچ کس نمی تواند شبیه او باشد. همین باعث شده است اسم او همیشه در بین بهترین نوازندگان ویولن در دنیا قرار داشته باشد.

11. گیدون کرمر (Gidon Kremer)

گیدون کرمر متولد سال 1947 در کشور لتون است. سبک کرمر سبک لتونیایی است و معمولا او را با باروک در موسیقی معاصر مقایسه می کنند.

عکسی از گیدن کرمر

عکسی از گیدن کرمر

نواختن او به قدری روان و زیباست که برخی باور نمی کنند او توانسته به تنهایی چنین قطعه هایی را تنظیم و اجرا کرده باشد.

12 یهودی منوهین (Yehudi Menuhin)

در بین بهترین ویولنیست های تاریخ تعداد بسیار کمی از آن ها هستند که می توانند ادعا کنند مسئول معرفی نسل جدیدی از نوازندگان درجه یک ویولن هستند.

عکسی از یهودی منوهین

عکسی از یهودی منوهین

یهودی منوهین بدون شک یکی از این افراد است. یهودی منوهین یک مربی مبتکر و پرشور بود و همچنین در نواختن همتا نداشت. یهودی منوهین در سال 1916 به دنیا آمد و در سال 1999 چشم از دنیا فرو بست.

13. ویکتوریا مولووا (Viktoria Mullova)

ویکتوریا مولووا یکی از نوازندگان اوکراینی است. او پس از فراری چشمگیر از KGB (سرویس اطلاعات و امنیت اتحاد جماهیر شوروی) در کنسرت فنلاند به سر تیتر خبر ها تبدیل شد.

عکسی از ویکتوریا مولووا

عکسی از ویکتوریا مولووا

او استعداد زیادی در نواختن ویولن دارد و بیشتر به خاطر نواختن منحصر به فردش شناخته می شود.

14. آنه سوفی ماتر (Anne-Sophie Mutter)

آنه سوفی ماتر زاده شده در سال 1963 از نوازندگان حرفه ای آلمانی است. او که در حال حاضر یکی از بهترین ویولنیست های مطرح در دنیا شناخته می شود، در ابتدا نزد هربرت فون کاریان آموزش دید.

عکسی از آنه سوفی ماتر

عکسی از آنه سوفی ماتر

همین باعث شد تا به جای آثار قدیمی، به آثار جدید و سبک مدرن علاقه داشته باشد. امروزه به نوازندگانی که از سبک مدرن پیروی می کنند، بیشتر نیاز است؛ زیرا این دست از افراد موجب پیشرفت هر چه بیشتر ساز می شوند.

15. ژینت نوو (Ginette Neveu)

ژینت نوو یکی از نوازندگان حرفه ای ویولن بود که در سال 1919 به دنیا آمد و در سال 1949 به علت سانحه سقوط هواپیما لاکهید ال 749 کانستلیشن جان باخت.

عکسی از ژینت نوو

عکسی از ژینت نوو

هر چند که او عمری چندان طولانی نداشت اما توانست در همین مدت زمان کوتاه با قطعه های زیبا و شکست دادن وینیاوسکی از بزرگان نوازندگی ویولن در یک مسابقه، برای خود شهرتی جهانی دست و پا کند و در فهرست بهترین ویولنیست های تاریخ قرار بگیرد.

16. دیوید اویستراخ (David Oistrakh)

دیوید اویستراخ از نوازندگان اوکراینی بود که در سال 1908 به دنیا آمد. به عقیده برخی او بهترین نوازنده قرن بیستم محسوب می شود.

عکسی از دیوید اویستراخ

عکسی از دیوید اویستراخ

وی بابت هنرنمایی های خیره کننده اش در طول حیاتش برنده جوایز زیادی مانند نشان لنین، نشان استالین، جایزه دولتی اتحاد جماهیر شوروی و جایزه هنرمند مردمی اتحاد جماهیر شوروی شده بود. وی پس از یک زندگی پربار سرانجام در سال 1974 فوت کرد.

17. نیکولو پاگانینی (Niccolò Paganini)

بهترین ویولنیست تاریخ را می توان نیکولو پاگانینی دانست. وی که اهل ایتالیا بود، نامدارترین و بزرگ ترین نوازنده ویولن در تاریخ موسیقی شناخته می شود.

عکسی از نیکولو پاگانینی

عکسی از نیکولو پاگانینی

او تکنیکی بدیع در نواختن ویولن ابداع کرده بود و به همین دلیل انقلابی عظیم در نوازندگی با این ساز به پا کرد.

او در کنار قطعات لطیف و ملودی های زیبایش، قطعات فوق العاده مشکلی را از نظر تکنیک و نوازندگی نیز اجرا کرده بود.

با این که در دوره او نوازندگان بسیار سرشناس دیگری همچون جووانی باتیستا ویوتی و رودلف کرویتزر وجود داشتند، اما پاگانینی به قدری در کار خود ماهر بود که گوی سبقت را از همه آنان ربوده بود.

همین باعث شد که وی به عنوان برجسته ترین نوازنده ویولن در سرتاسر دنیا معرفی گردد. پاگانینی در سال 1782 به دنیا آمد و تنها 58 سال یعنی تا سال 1840 عمر کرد.

18. ایتساک پرلمان (Itzhak Perlman)

افراد کمی بوده اند که به اندازه ایتساک پرلمان برای محبوبیت ساز ویولن تلاش کرده باشند. او برای فیلم ها و سریال های زیادی موسیقی متن تولید کرده است.

عکسی از ایتساک پرلمان

عکسی از ایتساک پرلمان

از جمله آن ها می توان به Sesame street اشاره کرد. همچنین وی دست راست جان ویلیامز در ساخت موسیقی فیلم فهرست شنیدلر بود.

19. پابلو د ساراسات (Pablo de Sarasate)

پابلو متولد 1844 است. برای این که درک کنید چرا او در فهرست بهترین ویولنیست های تاریخ قرار گرفته است، کافی است که به زیگنروایزن (zigeunerweisen) که به عنوان یکی از برترین آثار او شناخته می شود، گوش کنید.

عکسی از پابلو د ساراسات

عکسی از پابلو د ساراسات

پابلو استعداد بسیار زیادی در نواختن ویولن داشت و به عنوان ویولن چیره دست در سرتاسر جهان شناخته می شد. او در نهایت در سال 1908 چشم از دنیا فرو بست.

20. گیل شاهام (Gil Shaham)

گیل شاهام یکی از نوازندگان برتر ویولن است که می تواند در فهرست بهترین ویولنیست های تاریخ قرار بگیرد. وی عمده شهرت خود ر ا مدیون تک نوازی کنسرتو های بروخ  و سیبلیوس ( Bruch and Sibelius concertos) است.

عکسی از گیل شاهام

عکسی از گیل شاهام

وی در این کنسرت ها جای خالی ایساک پرلمان را پر می کرد و همین باعث شد که همه متوجه استعداد فوق العاده او در نواختن ویولن شوند.

21. آیزاک استرن (Isaac Stern)

آیزاک استرن یکی از معروف ترین نوازندگان ویولن است که در سال 1920 به دنیا آمد. استرن یک نیروی محرکه و یک الگو برای نوازندگان نسل خودش بود و بسیاری از افراد از جمله یویو ما و ایتزاک پرلمن از او الهام گرفتند.

عکسی از آیزاک استرن

عکسی از آیزاک استرن

او به دلیل نحوه نواختن خاص اش شناخته می شد.

22. ماکسیم ونگروف (Maxim Vengerov)

یکی دیگر از اعجوبه های امروز در نواختن ویولن، ماکسیم ونگروف است. وی در سال 1974 در سیبری به دنیا آمد. او اولین نوازنده ای است که توسط یونیسف به عنوان سفیر حسن نیت بین المللی انتخاب شود.

عکسی ازماکسیم ونگروف

عکسی ازماکسیم ونگروف

همچنین او به عنوان اولین هنرمند انفرادی classic FM در رزیدنس محسوب می شود.

23. آنتونیو ویوالدی (Antonio Vivaldi)

در فهرست بهترین ویولنیست های تاریخ می توان از آنتونیو ویوالدی نام برد. این نوازنده به عنوان یکی از بزرگان سبک باروک شناخته می شود.

عکسی از آنتونیو ویوالدی

عکسی از آنتونیو ویوالدی

به همین دلیل جای تعجب نیست که چهار فصل او هنوز هم در سرتاسر جهان طرفداران زیادی دارد.

24. اوژن ایزایی (Eugène Ysaÿe)

اوژن ایزایی متولد 1858 است و اصالت بلژیکی دارد. نام او برای کسانی که زیاد در حوزه موسیقی سر رشته ندارند چندان آشنا نیست.

عکسی از اوژن ایزایی

عکسی از اوژن ایزایی

اما کسانی که در حوزه موسیقی به خصوص ویولن مشغول به کار هستند، قطعا او را می شناسند. زیرا اوژن ایزایی یکی از نوازندگان بی نظیر ویولن بود.

25. لیزا باتیاشویلی (Lisa Batiashvili)

لیزا باتیاشویلی یکی از نوازندگان ویولن است که در سال 1979 میلادی به دنیا آمد. تقریبا هیچ ویولنیستی وجود ندارد که نام لیزا باتیاشویلی به گوشش نخورده باشد؛ زیرا بسیاری از آثار او در سطح بین الملل شناخته شده اند.

عکسی از لیزا باتیاشویلی

عکسی از لیزا باتیاشویلی

چیزی که باعث شده است او در فهرست بهترین ویولنیست های تاریخ قرار بگیرد ایناست که لیزا در حین اجرا از تکنیک های منحصر به فردی استفاده می کند و می تواند حتی قطعه های بسیار پیچیده را نیز به زیبایی هر چه تمام تر اجرا کند.

26. آرتور گرومیو (Arthur Grumiaux)

بارون آرتور گرومیوْ موسیقی دان و نوازنده ویولن اهل بلژیک است. پادشاه بلژیک در سال 1973 به خاطر خدمات گرومیو به موسیقی، به او لقب بارون داد. او به باور بسیاری یکی از بهترین ویولونیست های قرن بیستم است.

عکسی از آرتور گرومیوْ

عکسی از آرتور گرومیوْ

منتقدان اعتقاد دارند که او یکی از استادان نواختن ویولن است که سعی کرده است کمتر هنر خود را به نمایش بگذارد.

27. کیونگ وا چونگ (Kyung Wha Chung)

در بین بهترین ویولنیست های تاریخ می توان از کیونگ وا چونگ نیز نام برد. او در خانواده ای علاقه مند به موسیقی زاده شد. برادر او میونگ وون یک پیانیست و همچنین رهبر ارکستر است. خواهرش میونگ وا نیز یک نوازنده ویولن چیره دست است.

همین باعث شد که استعداد او به سرعت در نواختن ویولن توسط خانواده اش کشف شود. به دلیل استعداد بالای او در همان کودکی شهرت زیادی در زادگاهش کسب کرد.

عکسی از کیونگ وا چونگ

عکسی از کیونگ وا چونگ

بعد از آن در 13 سالگی به نیویورک نقل مکان کرد و نزد ایوان گالامیان استاد بزرگ ویولن تحصیل کرد.

بعد ها در سال 1968 با موفقیت در مسابقه ادگار لوونتریت شانس حضور در سمفونی شیکاگو و فیلارمونیک نیویورک را به دست آورد.

بعد از آن او پله های موفقیت را یکی پس از دیگری پشت سر می گذاشت و همین باعث شد که امروزه به عنوان یکی از بهترین ویولنیست های تاریخ شناخته شود.

وی به علت مشکلات جسمی مجبور شد که تا 13 سال از فعالیت دست بکشد. وی هم اکنون با یک دیسک سولو باخ کار خود را دوباره آغاز کرده است.

28. فریتز کریسلر (fritz kreisler)

فریتز کریسلر یکی از نوازندگان ویولن بود که در سال 1875 در اتریش به دنیا آمد. او در سن هفت سالگی وارد هنرستان عالی موسیقی وین شد و در آن ویولن و تئوری های آن را آموخت. برای اولین بار در سال 1910 اولین کنسرتو ویولن الگار خود را اجرا کرد.

عکسی از فریتز کریسلر

عکسی از فریتز کریسلر

وی تا سال ها مشغول به فعالیت بود و معمولا او را در بین بهترین ویولنیست های تاریخ قرار می دادند تا این که در سال 1950 بعد از یک تصادف جاده ای مرگبار که صدمات زیادی به او وارد کرد، در نیویورک ساکن شد.

فریتز کریسلر بیشتر به خاطر تکنیک های درخشان و لحن بسیار زیبایش در نواختن شناخته می شود. تمامی آهنگ های او لحنی کاملا روان دارند و می توانند احساسات را به بهترین شکل ممکن نشان دهند.

میراث و تاثیر او بر ویولن حتی بعد از مرگش در سال 1962 نیز حفظ شد.

29. هنریک شرینگ (Henryk Szeryng)

هنریک شرینگ نیز یکی دیگر از نوازندگان معروف ویولن است که به راحتی می تواند در بین بهترین ویولنیست های تاریخ قرار بگیرد. او در سال 1918 در لهستان به دنیا آمد. وی نواختن ویولن را در سن 7 سالگی نزد موریس فرنکل آغاز کرد.

عکسی از هنریک شرینگ

عکسی از هنریک شرینگ

بعد ها او به کنسرتوار پاریس رفت و در آن جا تبدیل به یکی از شاگردان ژاک تیبو شد و در سال 1937 با درجه عالی فارغ التحصیل شد.

او در حین جنگ جهانی دوم به مکزیک سفر کرد و به دلیل استقبال گرمی که از او شد، تصمیم گرفت در مکزیک بماند. وی در طول دوره فعالیتش برنده جایزه های بسیار زیادی از جمله 2 جایزه ادیسون، 6 جایزه بزرگ دیسک، 2 جایزه گرمی.

و همچنین نشان سیمین شهر پاریس و نشان لیاقت هنر و ادبیات فرانسه شد. وی در نهایت در سن 69 سالگی به علت عارضه خونریزی مغزی در شهر کاسل آلمان غربی در گذشت.

30. ایدا هندل (Ida Haendel)

ایدا هندل نوازنده ویولن زاده لهستان و ساکن بریتانیا بود. او در سال 2020 در سن 91 سالگی درگذشت. او در 5 سالگی با اجرای درخشان یکی از آثار بتهوون، برنده نشان زرین دانشگاه موسیقی شوپن شد.

عکسی از ایدا هندل

عکسی از ایدا هندل

او در سال 1991 نشان امپراتوری بریتانیا را از ملکه دریافت کرد.

نتیجه گیری

تاریخچه ساز ویولن به اروپا به قرن 9 میلادی به کشور ایتالیا بر می گردد. در واقع برخی معتقدند که این ساز به نوعی ساز تکمیل شده رباب است. ساز ویولن در طول گذر سال ها دستخوش تغییرات زیادی شده است و هر بار تکمیل تر شده است.

ویولن در کنار پیانو و گیتار به عنوان ساز های کلاسیک شناخته می شود و عموم مردم دنیا با آن آشنایی دارند. ساز ویولن در بسیاری از موسیقی های بومی و محلی به خصوص در قاره های اروپا و آسیا استفاده شده است.

در تاریخ موسیقی نوازندگان بزرگی بوده اند که توانسته اند تاثیر زیادی در نواختن با ویولن بگذارند. برای آشنایی بیشتر با این افراد، در این مقاله 30 مورد از بهترین ویولنیست های تاریخ را نام بردیم.

خرید انواع ویولن

ویولن فندر رزوود سایز ۴/۴ (جعبه مستطیل)

قیمت اصلی 12,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 11,100,000 تومان است.

ویولن تی اف TF 142 سایز 4/4

قیمت اصلی 12,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 11,400,000 تومان است.

ویولن تی اف TF 00800

قیمت اصلی 25,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 24,200,000 تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید